Help, geen vonk

• Joost Ruizendaal
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2020 18:55 #1110239 door Joost Ruizendaal
Help, geen vonk is gemaakt door Joost Ruizendaal
Hallo medeverenigingsleden,

Hopelijk willen jullie even meedenken over het volgende probleem. Mijn 940 B230FK uit 1998 is er vandaag tijdens het rijden plots mee gestopt.
Naar huis gesleept en bij de basis begonnen: hebben we benzine en een vonk? De startmotor gaat rond en er is een vleugje benzine (auto heeft geen LPG-installatie) te ruiken, brandstof gaat dus goed. Helaas geen vonk. Ik heb een stroboscoop en op de bougiekabels is er geen vonk. Vervolgens de stroboscoop op de bobinekabel gezet, geen vonk.

Ik heb een prima rijdende 940 B230FT uit 1991 waar ik het volgende mee uitgewisseld heb:
- Bobine, maar nog steeds geen vonk
- Powerstage, maar nog steeds geen vonk

Wie heeft nog tips voor me? Kan de immobilizer misschien een rol spelen? De auto heeft geen alarm of afstandsbediening, maar wel zo'n knipperend lampje in het rooster van de tweeter in het dashboard (bestuurderszijde).

Alvast dank!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Joost Ruizendaal
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2020 19:01 #1463787 door Joost Ruizendaal
Beantwoord door Joost Ruizendaal in topic Ohja, de BDP-sensor is in
Ohja, de BDP-sensor is in 2014 vervangen, ziet er intact uit en heeft een weerstand van 190 ohm. Volgens mij is dat prima.
Brandstofpomprelais is eveneens uit 2014 en voor de zekerheid eens uitgewisseld met een andere, maar geen verschil.

• Yannic Nuijt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2020 19:08 #1463788 door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Kan je hier wat mee?

• Joost Ruizendaal
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2020 20:52 #1463792 door Joost Ruizendaal
Beantwoord door Joost Ruizendaal in topic Dank. Zojuist doorgelopen.
Dank. Zojuist doorgelopen. Resultaten:
4a. Er staat 12V op contact 1 en op contact 15 van de bobine. Overigens blijft dat er een tijdje op staan als de auto al van contact af is. Je hoort op een gegeven moment een relais klikken ergens in de buurt van de Powerstage en dan is die 12V er weer af.

Dan 4b. EM2 en EM1 van het brandstofpomprelais zouden moeten sluiten als de auto gestart wordt, maar ze blijven open staan. Dan kom je in de flowchart bij de vraag of er een goede input is voor de hall sensor, maar mijn 98-er heeft die niet. Die heeft een BDP-sensor. Weerstandswaarde daarvan is 190 ohm en de mantel is helemaal heel. Die zou dan goed moeten zijn, of mis ik iets?

Dan 4c. De gevraagde vAC is 0,50, dus dat is goed. Dan kom je op ‘replace ignition coil’. Maar die is gewoon goed.

Ter test de powerstage en bobine van deze wagen in mijn andere 940 gezet: starten lopen. Powerstage en bobine zijn dus goed.

Wie o wie heeft de gouden tip voor me?

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2020 22:35 #1463793 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Bdp
Bdp-sensor toch maar even vervangen. Dan verder zoeken EZK. Storingscode uitgelezen?

• Joost Ruizendaal
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2020 22:38 #1463794 door Joost Ruizendaal
Beantwoord door Joost Ruizendaal in topic Storingscode heb ik niet
Storingscode heb ik niet uitgelezen, daar heb ik de apparatuur helaas niet voor.
Zou het dan toch de BDP-sensor zijn. Weerstand is ok, mantel is heel en is pas 6 jaar oud. Ik ga morgen kijken.

Weet iemand hoe ik die EZK kan testen? Bijvoorbeeld iets van een schema met de connector bezetting zodat ik kan duiden wat er in moet en wat er uit zou moeten komen.

• Joost Ruizendaal
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2020 22:54 #1463795 door Joost Ruizendaal
Beantwoord door Joost Ruizendaal in topic Overigens; moet er op
Overigens; moet er op aansluiting 15 van de bobine een pulssignaal moeten binnenkomen? Dat zou ik met een lampje kunnen testen. Aftap van de stekker naar de ene poot en een massa aan de andere.
Welk onderdeel zou dit pulssignaal moeten regelen? Is dat de EZK of de BDP sensor?

• Joost Ruizendaal
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2020 09:14 #1463799 door Joost Ruizendaal
Beantwoord door Joost Ruizendaal in topic Bdp sensor uitgewisseld:
Bdp sensor uitgewisseld: helaas nog steeds geen vonk.
Dat icm power stage en bobine maakt dat ik nu maar verder ga met de EZK. Daar heb ik geen reserve voor maar die is vast snel gevonden.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2020 10:37 #1463800 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic ontstoringsrelais
Dat hoor je op het verkeerde moment klikken.
Zal wel blijven plakken en geen goed contact maken.
Je kunt het ook testen door een 21 watt lampje bij de plus van de bobine aan te sluiten en kijken of die wel goed blijft branden.

• Joost Ruizendaal
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2020 11:05 #1463801 door Joost Ruizendaal
Beantwoord door Joost Ruizendaal in topic Dank Adrian. Als ik je goed
Dank Adrian. Als ik je goed begrijp, zou dat lampje dus alleen moeten branden bij contact aan en direct uitgaan als het contact wordt afgezet?

Ik heb dit relais trouwens ook even gewisseld met die van de andere 940, maakte geen verschil.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC