Wanneer viscofan?

• Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-07-2020 00:15 #1461828 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Vanaf een bepaalde
Vanaf een bepaalde temperatuur blijft de e fan wel door draaien.
Heb al keer iemand bij me gehad waar dit nogal vaak gebeurde.
Bij hem zat het ontluchtingsslangetje van radiator naar vulbakje verstopt.
Gevolg was een normaal gevuld bakje maar toch veel te weinig koelvloeistof in t blok, flinke luchtbel waardoor het allemaal wat warmer werd en dus ook de ventilator geregeld na sleutelverwijdering een tijdje doorging.
Hier is behoorlijke tijd mee gereden
Deze auto (op lpg) rijd overigens nog steeds met 550k km nog steeds rond, heeft blok/kop schijnbaar geen schade aangedaan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-07-2020 00:38 #1461829 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Heb
ook een tijd doorgereden met een kvs probleem. Niet zozeer een fan probleem.
Ergens een lek, geen drukopbouw, dus kvs die eerder aan de kook zou kunnen komen. Geen schade door oververhitting opgelopen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-07-2020 09:33 #1461832 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Alles zit origineel Willem
Alles zit origineel Willem maar ik kan met gewoon niet voorstellen dat hij nooit blijft doordraaien (in al die 14 jaar dat ik hem heb nog nooit gehoord). Als ik op vakantie in de hitte een berg op sjees, aankom bij de camping, parkeerplaats zoek en hem neerzet, zou je toch verwachten dat hij nog even blijft draaien (immers, hij draait ook als de motor stationair loopt, dus zal nodig zijn), Ik wacht dan maar even netjes met airco uit tot hij uitgaat voordat ik de motor uitzet.

@wessdan: was dat een 960?
@ffluche: ik heb wel schade door oververhitting opgelopen (whiteblock) - vermoedelijk werkte de fan helamaal niet en heb ik daar een tijd mee doorgereden. Metertje stond natuurlijk in het midden alsof er niets aan de hand was.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-07-2020 12:12 #1461834 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic schakeling e-fan
Schakeling e-fan is hotwired.
Bij contact uit gaat het interne relais in de ECU ook uit. Ongeacht de temperatuur in de kop stopt de e-fan.
Is er een hoge temperatuur in de condensor dan blijft de sensor nog even contact maken, waardoor de efan na blijft draaien totdat de temperatuur daar gezakt is. Ook al staat de airco en/of contact uit.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-07-2020 16:31 #1461839 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nadraaien fan
Zou het nadraaien van de fan voor de temperatuur van de motor dan ook nog veel zin hebben als de motor zelf (en koelwaterpomp) niet meer draait? Er is dan ook (bijna) geen circulatie van koelwater meer.
Als de fan bij normaal rijden door gebrek aan rijwind is aangeslagen is de koelwatertemperatuur misschien 105 graden. Het kan blijkbaar weinig kwaad om motor + fan dan toch tegelijk uit te zetten. Normaal zet je de motor toch ook uit als de fan niet draait en het koelwater een graad of 90 à 100 is.
Wel is er zoiets als heat-soak. Als de motor net hard heeft moeten werken zit er nog veel warmte in het blok opgeslagen. Plaatselijk kan de temperatuur dan doorstijgen als er geen koelwater meer door stroomt. Even stationair laten nadraaien om de warmte af te voeren voor het afzetten is dan.een goed idee.
Dat de drukschakelaars in de condensor van de AC de fan bij stilstand wel laten nadraaien ligt meer voor de hand. De druk (door hoge temperatuur) in het hele AC systeem zakt dan, zelfs zonder circulatie door de AC compressor.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-07-2020 20:54 #1461841 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Martijn, bij mijn 960's en
Martijn, bij mijn 960's en S90 gedraagt het zich ook zo. je zou verwachten dat hij wel een tijdje blijft nadraaien als hij al eerder is aangeslagen, maar nee: zodra je de motor uitzet is ook die fan na heel korte tijd stil. Ook ik heb me aangewend om 'm dan maar even een minuutje stationair te laten draaien.
Hoewel ik ooit met een geplofte slang de meter echt in het rood heb zien draaien voordat ik doorhad wat er aan de hand was en een veilig plekje op de vluchtstrook had, heeft dat indertijd geen gevolgen voor de motor gehad. Desondanks lijkt doorrijden met duidelijk te weinig KVS me bij een whiteblock veel eerder dodelijk dan bij een redblock.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC