- Berichten: 8
 
Wanneer viscofan?
- Mathy van Nisselroy
 - Nieuw lid
 - 
            
         
        Minder
        Meer
        
            
    
        
            
        
                06-07-2020 00:58                #1461724
        door Mathy van Nisselroy
    
    
	    
    
            
												
            
        
    
                                                
    
        Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Dwars            
    
        Hallo Volvisti
Wessdan schreef: "Als de visco echt zo top is dan ben ik verbaast waarom alle auto bouwers er vanaf gestapt zijn."
Bij een dwars ingebouwde motor kan ik me daar wel wat bij voorstellen. Maar auto's die nog steeds een in de lengte ingebouwde motor hebben, hebben ook (op misschien een enkele uitzondering na) een e-fan. Dus dat zal best zo z'n voordelen hebben.
groetjes
Mathy
    Wessdan schreef: "Als de visco echt zo top is dan ben ik verbaast waarom alle auto bouwers er vanaf gestapt zijn."
Bij een dwars ingebouwde motor kan ik me daar wel wat bij voorstellen. Maar auto's die nog steeds een in de lengte ingebouwde motor hebben, hebben ook (op misschien een enkele uitzondering na) een e-fan. Dus dat zal best zo z'n voordelen hebben.
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
 - Junior lid
 - 
            
         
        Minder
        Meer
        
            
    
        - Berichten: 36
 
            
        
                06-07-2020 10:38                #1461725
        door  noppen20
    
    
	    
    
            
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
        
    
            
												
            
        
    
                                                
    
        Beantwoord door  noppen20 in topic Een visco is nou eenmaal niet            
    
        Een visco is nou eenmaal niet zo makkelijk en nauwkeurig te regelen als een efan.
Een efan kun je aansturen op verschillende snelheden;stilstaand bij een stoplicht kan de efan bv maximaal toeren draaien, visco volgt dan stationair toerental.
Maar ook in combinatie met airco is een efan wel zo gemakkelijk.
Bijkomende reden dat je ze minder ziet is dat ze meer brandstof verbruiken en dat een visco duurder zal zijn dan een efan.
            Een efan kun je aansturen op verschillende snelheden;stilstaand bij een stoplicht kan de efan bv maximaal toeren draaien, visco volgt dan stationair toerental.
Maar ook in combinatie met airco is een efan wel zo gemakkelijk.
Bijkomende reden dat je ze minder ziet is dat ze meer brandstof verbruiken en dat een visco duurder zal zijn dan een efan.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
 - Nieuw lid
 - 
            
         
        Minder
        Meer
        
            
    
        
            
        
                06-07-2020 10:51                #1461727
        door V700 register
    
    
	    
    
            
												
            
        
    
                                                
    
        Beantwoord door V700 register in topic Regeling            
    
        Een electrische fan is veel makkelijker en nauwkeuriger te regelen op basis van de motortemperatuur (waar het uiteindelijk om gaat) ipv luchttemperatuur.  Per saldo zal een E-fan daarom minder vaak draaien dan een visco fan.
Ook draait een E-fan met een vast toerental waarop je de bladen dan kunt optimaliseren. Een visco fan moet ook bij stationair en lage toerentallen (filerijden) al genoeg lucht opbrengen, waardoor die bij hogere toerentallen meer lucht verplaatst dan nodig. Dat kost onnodige energie.
Blijkbaar wegen deze voordelen op tegen het nadeel van een iets lager rendement van de electrische overbrenging.
Rob
    Ook draait een E-fan met een vast toerental waarop je de bladen dan kunt optimaliseren. Een visco fan moet ook bij stationair en lage toerentallen (filerijden) al genoeg lucht opbrengen, waardoor die bij hogere toerentallen meer lucht verplaatst dan nodig. Dat kost onnodige energie.
Blijkbaar wegen deze voordelen op tegen het nadeel van een iets lager rendement van de electrische overbrenging.
Rob
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
 - Nieuw lid
 - 
            
         
        Minder
        Meer
        
            
    
        - Berichten: 1
 
            
        
                06-07-2020 13:51                #1461737
        door Adrian Maarleveld
    
    
	    
    
            
												
            
        
    
                                                
    
        Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic betrouwbaarheid            
    
        Je kunt een eindeloze discussie voeren over energieverbruik.
Wanneer een visco fan slipt zal die ook niet veel energie vragen. Dit is vergelijkbaar met de e-fan. In de rijwind kost een visco fan ook geen energie, de rijwind zorgt voor de rotatie, etc, etc,
In de praktijk is een visco fan betrouwbaarder gebleken.
Deze zorgt nl beter voor een koude buffer in de radiateur.
Bij de e-fan treden regelmatig temperatuurpieken op van het koelwater, waarmee het koelsysteem kwetsbaarder wordt.
    Wanneer een visco fan slipt zal die ook niet veel energie vragen. Dit is vergelijkbaar met de e-fan. In de rijwind kost een visco fan ook geen energie, de rijwind zorgt voor de rotatie, etc, etc,
In de praktijk is een visco fan betrouwbaarder gebleken.
Deze zorgt nl beter voor een koude buffer in de radiateur.
Bij de e-fan treden regelmatig temperatuurpieken op van het koelwater, waarmee het koelsysteem kwetsbaarder wordt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jerry Stam (GAST)
 - Nieuw lid
 - 
            
         
        Minder
        Meer
        
            
    
        
            
        
                06-07-2020 14:40                #1461740
        door Jerry Stam (GAST)
    
    
	    
    
            
												
            
        
    
                                                
    
        Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Waar ik             
    
        Waar ik nu aan zit te denken is om:
Een Volvo condensor te plaatsen op de plek van de oude Deltamil condensor.
Hier een Volvo e-Fan (die is namelijk groter dan de SPAL van de oude Deltamil installatie) voor te plaatsen met zoveel mogelijk gebruik van de Volvo bedrading.
Al zit er ook een batterij Deltamil relays naast die nu niet meer werken natuurlijk.
p.s.: En de polen van de eFan om te draaien en uiteraard zonder de behuizing.
    Een Volvo condensor te plaatsen op de plek van de oude Deltamil condensor.
Hier een Volvo e-Fan (die is namelijk groter dan de SPAL van de oude Deltamil installatie) voor te plaatsen met zoveel mogelijk gebruik van de Volvo bedrading.
Al zit er ook een batterij Deltamil relays naast die nu niet meer werken natuurlijk.
p.s.: En de polen van de eFan om te draaien en uiteraard zonder de behuizing.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
 - Nieuw lid
 - 
            
         
        Minder
        Meer
        
            
    
        - Berichten: 1
 
            
        
                06-07-2020 16:15                #1461749
        door Adrian Maarleveld
    
    
	    
    
            
												
            
        
    
                                                
    
        Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic gaat het werken, gaat dat passen?            
    
        Kan natuurlijk. Als de fan inderdaad de andere kant op gaat draaien en als het past. De e-fan lijkt me een stuk dikker dan de SPAL.
De Volvo bedrading zal er nog wel liggen.
    De Volvo bedrading zal er nog wel liggen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
 - Junior lid
 - 
            
         
        Minder
        Meer
        
            
    
        - Berichten: 36
 
            
        
                06-07-2020 16:32                #1461750
        door  noppen20
    
    
	    
    
            
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
        
    
            
												
            
        
    
                                                
    
        Beantwoord door  noppen20 in topic De polen van e-fan omdraaien?            
    
        De polen van e-fan omdraaien? om hem de andere kant op te laten draaien?
Wat je dan overhoudt is een lawaai-ding met een rendement van lik-me-vestje.
Het rendement van een e-fan zakt sowieso al als een kaartenhuis in mekaar zonder behuizing.
    
            Wat je dan overhoudt is een lawaai-ding met een rendement van lik-me-vestje.
Het rendement van een e-fan zakt sowieso al als een kaartenhuis in mekaar zonder behuizing.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter B.
 - Nieuw lid
 - 
            
         
        Minder
        Meer
        
            
    
        - Berichten: 3
 
            
        
                09-07-2020 19:09                #1461822
        door Peter B.
    
    
	    
    
            
												
            
        
    
                                                
    
        Beantwoord door Peter B. in topic ...            
    
        "Wel of geen visco is eigenlijk niet zo interessant. Het gaat er om dat het goed werkt en doet wat het moet doen: niet te veel en niet te weinig koelen."
Juist wel interessant!
Want er is een duidelijk verschil in aard en werking (betrouwbaarheid, brandstofverbruik, failsafe aspect, etc etc).
Eens dat welk systeem je ook hebt het goed moet werken. Maar obv de verschillen kan je ook besluiten een ombouw te doen.
    
    Juist wel interessant!
Want er is een duidelijk verschil in aard en werking (betrouwbaarheid, brandstofverbruik, failsafe aspect, etc etc).
Eens dat welk systeem je ook hebt het goed moet werken. Maar obv de verschillen kan je ook besluiten een ombouw te doen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
 - Nieuw lid
 - 
            
         
        Minder
        Meer
        
            
    
        
            
        
                09-07-2020 21:52                #1461826
        door V700 register
    
    
	    
    
            
												
            
        
    
                                                
    
        Beantwoord door V700 register in topic Vraag ik me toch ineens af             
    
        Vraag ik me toch ineens af (in het kader van wel of niet goed koelen): waarom slaat mijn E-fan altijd meteen af bij het uizetten van de motor (duidelijk geschakeld). Als ik rustig de straat binnen kom rijden na een rit en de boel kennelijk dermate warmer wordt dat hij gaat hij draaien, dan zou hij (zeker met een alu blok) toch nog even door/na moeten draaien? Hij gedraagt zich als een visco fan...    
    Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
 - Nieuw lid
 - 
            
         
        Minder
        Meer
        
            
    
        
            
        
                09-07-2020 22:50                #1461827
        door Willem van Strik (GAST)
    
    
	    
    
            
												
            
        
    
                                                
    
        Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Zit hij op een geschakelde            
    
        Zit hij op een geschakelde plus ofzo?    
    Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
        Moderators: Jerry Stam    
				




