Wanneer viscofan?

  • Jerry Stam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-07-2020 11:21 #1109923 door Jerry Stam (GAST)
Wanneer viscofan? is gemaakt door Jerry Stam (GAST)
Was vanmorgen even wat airco leidingen ophalen voor mijn ECC conversie vanaf deltamil.
In de discussie die met de verkoper volgde was de stelling dat alle 98-er 940’s standaard e-fan en airco bedrading hebben.

Is dat zo?

Het zou inderdaad kunnen dat mijn 940 is omgebouwd naar viscofan kort voordat wij hem kochten, maar dan zou nu een mooi moment zijn om hem weer terug naar origineel te bouwen.

Dank voor je inputs en foto’s met automaatkoeler gewaardeerd.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-07-2020 15:10 #1461675 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Koelen
Wel of geen visco is eigenlijk niet zo interessant. Het gaat er om dat het goed werkt en doet wat het moet doen: niet te veel en niet te weinig koelen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-07-2020 17:20 #1461681 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Onderscheid in schema 97 98
In dit schema zie je ook de echte manual bediening voor het kachelhuis.
Ik heb er dacht ik meerdere gezien met een manual bediening op het dash uit de laatste bouwjaren.
In het schema is er een wezenlijk verschil in de aansturing van oa de blower.
Bij de manual ontbreekt C160, en heeft de standaard bedrading voorde plus vanaf zekering 11 naar ventilator schakelaar, oude weerstand, blower.
Het ligt er dus maar aan wat je origineel wilt noemen. De visco laten zitten lijkt mij de verstandigste keuze voor zowel de motorkoeling als de airco.
Met een extra standaard(delta mail) vin voor de condensor. Die stuur je dan aan met de lowspeed sensor van de condensor en een relais, net zoals Delta Mil dat doet.

97 zonder airco voorbeeld:
www.autowereld.nl/volvo/940/2-3-comfort-....html#foto-428472796
Helaas geen blik onder de motorkap. Of er een visco in zit blijft de vraag.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-07-2020 19:23 #1461685 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Volgens mij is de vraag of er
Volgens mij is de vraag of er standaard bedrading ligt voor het aansturen van de e fan.
Alle 940 vanaf 1997 ik ken met visco die zijn er later ingezet.
Jou 940 is de enige die ik ken waarbij dit origineel zou zijn.
De latere ecu's (984} zijn vooral om brandstof verbruik verlaging vernieuwd, lijkt me sterk dat volvo dan juist een visco fan gaat verbruiken die het weer verhoogd.
We hebben hier overigens ook een 1998 940 met manuele airco en e fan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-07-2020 07:31 #1461693 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Is dat zo?
Vraagt Jerry voor airco en e-fan.
Mee eens voor de e-fan die zal er later ingezet zijn.
Niet voor de airco, vanwege verschil in uitvoering van de bedrading.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-07-2020 17:20 #1461711 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic ???
Een visco-fan verbruikt toch geen energie???

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-07-2020 18:47 #1461713 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Vacuum
Hallo Jur

Je schreef: "Een visco-fan verbruikt toch geen energie???"

In het luchtledige niet. Om twee reden:

A) Geen luchtweerstand.
B) Vanwege het gebrek aan zuurstof loopt de motor niet.

groetjes

Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-07-2020 18:48 #1461714 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Nou,
Als hij ingekoppeld is wordt hij toch aangedreven?
En niet aangedreven door de rijwind, uiteindelijk door de motor.

Groeten,

Ton.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-07-2020 18:52 #1461716 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ergens staat geschreven dat
Ergens staat geschreven dat de viscofan tot wel 5 pk van het motorvermogen kan opsouperen, en daarom zijn er altijd weer tuning-liefhebbers die 'm er om die reden uit willen hebben.
Dat de electra om een e-fan met hetzelfde rendement aan te drijven vele malen die vijf pk kost komt niet bij ze op...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-07-2020 21:51 #1461719 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Als de visco echt in goede
Als de visco echt in goede staat is dan valt het wel mee maar dan nog onder de streep meer vervruik.
Mijn e fan gaat niet vaak aan, alleen bij aircogebruik en warme dagen.
Een visco draait bij koudstart altijd een tijd mee.
En als ze op leeftijd zijn laten ze vaak niet meer helemaal los.
Viscofan is wel een gegarandeerde koeling.
Als de visco echt zo top is dan ben ik verbaast waarom alle auto bouwers er vanaf gestapt zijn.
Als ik door afrika moest rijden dan zou ik meteen een visco installeren maar hier lekker mn e fan

Om op de vraag van jerry terug te komen, ik heb t nog niet terug gevonden in volvo docu.
Zou toch ergens te achterhalen moeten zijn in de boeken waar/wanneer visco geplaatst is?

Grtz

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD