Knipperlichtschakelaar/ richting aanwijzer/ sensor veiligheidsgordel 940

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-07-2019 16:41 #1455520 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vandaag 2 x gereden. Op het
Vandaag 2 x gereden. Op het eerste stuk viel hij toch weer een paar keer uit.
Toen heb ik een beetje zitten rommelen met het relais bakje zonder verder iets te vervangen. Daarna een tweede rit en het ging helemaal goed.
Ik word er nu helemaal tureluurs van.
Misschien is het een gecombineerde storing: iets met de relais of het relaisbakje dat niet helemaal goed functioneert, de gordelverklikker die niet helemaal jofel is, of toch de richtingaanwijzer module, ook al heb ik die vervangen.
Ik kijk het nog even aan. Als de storing terugkomt dan ga ik denk ik met het relaisbakje aan de slag. Mocht dat toch het probleem zijn dan kan ik proberen de gordelverklikker nog eens aan te sluiten. Al denk ik niet dat het een APK punt is. Zelf heb ik echt wel de discipline die gordel aan te doen. Gevaar is meer dat de kinderen het een keer vergeten maar daar reageert die verklikker sowieso niet op. Dus dat moest ik altijd al zelf in de gaten houden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-07-2019 08:46 #1455534 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Kijk eens goed in je
Kijk eens goed in je relaisbak. Daar willen de aansluitingen wel eens slecht worden na verloop van tijd. In mijn 780 had ik een deels gesmolten relaisaansluiting.
Het is oud spul, dus het kan allemaal stuk...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-07-2019 10:24 #1455536 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Inderdaad. Ik denk nu dat het
Inderdaad. Ik denk nu dat het misschien een gecombineerde storing is. Dat de gordelverklikker niet helemaal okee is en dat er ook iets met het relaisbakje aan de hand is.
Na het uitschakelen van de gordelverklikker (overigens geen APK afkeurpunt, alleen voor nieuwe auto's) deed hij het beter maar viel toch een paar keer uit.
Toen heb ik het relaisbakje geopend, de relais een beetje aangedrukt en de zekering omgeruild met een ander.
Daarna weer een uur gereden en het ging 100% goed, de RAW haperde niet meer.
Ik kijk het nu even aan. Als de RAW toch weer uitvalt ga ik als eerste stap de relais vervangen.
Mijn buurman zegt dat ik het beste het hele relaisbakje kan vervangen door ergens op de sloop eentje eruit te trekken.
Maar dat is voor mij de laatste stap, eerst even aankijken en evt de relais vervangen.
Is vervelend maar goed, tot nu toe ben ik niet echt op kosten gejaagd, was totaal 60 euro kwijt voor het vervangen van de RAW-module incl. arbeidsuren.
Dus komt wel weer goed. Leve de 940 ;)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-07-2019 10:13 #1455604 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Update: de RAW bleef toch
Update: de RAW bleef toch uitvallen, dus vanochtend een nieuwe relais gehaald bij de Brezan (25 euro) en erin gezet. Sindsdien werkt hij stabiel.
Lijkt erop dat het probleem dan toch in de relais zat. Ik zag ook dat één pootje bruin uitgeslagen was van de oude relais.
Even een paar dagen afwachten of het probleem niet terugkeert.
Ik laat het nog weten.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-07-2019 07:27 #1455750 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic heb je al eens gedacht aan
heb je al eens gedacht aan een slechte massaverbinding.in veel gevallen als er iets soms wel soms niet gaat ligt het aan een slechte massa?

• noppen20
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-07-2019 14:25 #1455849 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Ik heb afgelopen weken exact
Ik heb afgelopen weken exact hetzelfde probleem gehad.

Wilde net weg op vakantie....
Had de auto uit staan, met alarmlichten aan... niks dus
Gordel-verklikker....niks
Maar zodra de auto gestart was, geen problemen meer.

Daarna auto weer uit, deed deze soms nog een klikje of tien omdat de gordel af was, en hield er dan weer mee op tot de auto gestart was.

Dus dacht ook dat het de gordel wel zou zijn, gordelvanger opengemaakt en wat contactspray gespoten. Vrijwel geen verandering.

Vervolgens een beetje rommelen/duwen aan het relais, en jawel; dan deed deze het weer een paar tellen. Relais er uit, pootjes schoon gemaakt, open gemaakt, contactspray er in...geen verandering.

Gelukkig had ik nog een reserve relais op de plank liggen van een sloper.
Omgewisseld, getest...geen problemen. Gaan met de banaan, savond op vakantie en inmiddels 3000+km en 2,5 week verder, geen problemen meer mee gehad.

Ik heb me er maar bij neer gelegd dat er "iets" in het oude relais niet goed zat.
Maar wat dat "iets" dan is geweest.....

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-07-2019 23:41 #1455856 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Vraag
niet hoe het kan ... profiteer ervan lijkt me wel op gaan dan.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-07-2019 10:25 #1455866 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Fijne garage die eerst dure
Fijne garage die eerst dure modules gaat verdenken, en zegt dat er aan aan relais niets te zien is, als datzelfde relais bruin uitgeslagen pootjes heeft...
Zo kweek je dus hoge werkplaatsrekeningen, want waarschijnlijk was het hele probleem opgelost met een relais van twee tientjes dat je in vijf muniten vervangt...

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-07-2019 00:52 #1455884 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Ja Willem
Maar dat is te gemakkelijk, daar kan de garagist zijn eigen bruine pootjes niet van betalen. Want denk je, Ibiza of Scheveningen? ;-)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-08-2019 13:48 #1455940 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik denk niet dat er kwade wil
Ik denk niet dat er kwade wil was bij de garage, maar leerpunt voor mij is dat je bij deze storing moet beginnen het relais te vervangen of in ieder geval dat te testen, alvorens allerlei kunstgrepen uit te halen.

Inmiddels een paar weken verder en het werkt nog steeds perfect dankzij de nieuwe relais. Kennelijk kunnen die dingen gaan haperen of "plakken" na verloop van tijd.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC