Knipperlichtschakelaar/ richting aanwijzer/ sensor veiligheidsgordel 940
- Jerry Stam (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-07-2019 15:58 #1108951
door Jerry Stam (GAST)
Knipperlichtschakelaar/ richting aanwijzer/ sensor veiligheidsgordel 940 is gemaakt door Jerry Stam (GAST)
Vervelend probleem met mijn knipperlichtschakelaar / richtingaanwijzer / lampje veiligheidsgordel (verklikker).
Al enige tijd hapert deze combinatie van lampjes c.q. houdt er helemaal mee op. Zekeringen gecontroleerd, waren goed.
Op aanraden van de garage de hele unit vervangen.
Echter met de nieuwe unit geinstalleerd door de garage weer dezelfde problemen, dat het spul steeds uitvalt,
Meestal kan ik het weer aan de gang brengen door een paar keer hard op de knop van de alarmlichten te drukken en tegelijk de knipperlichtschakelaar te bewegen.
Maar is natuurlijk gevaarlijk als je richtingaanwijzer telkens uitvalt. Als deze uitvalt dan vallen ook het lampje van de veiligheidsgordel en de alarmlichten uit.
Gisteravond nog even het kapje boven het stuur open gemaakt en een beetje WD40 op de bewegende onderdelen van de knipperlichtschakelaar.
Ook dit helpt niet. Verder heb ik onder de bestuurdersstoel gekeken, daar lopen draden en contactblokjes van de sensor veiligheidsgordel.
Daar is erg moeilijk bij te komen, maar voor zover ik het kan zien zit dat goed.
Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen, zodat ik weer een betrouwbare richtingaanwijzer/knipperlichtinstallatie heb?
Desnoods gebruik ik de sensor van de veiligheidsgordels een tijdje niet als die de storing veroorzaakt. Belangrijkste is de richtingaanwijzer.
Zou ook kunnen dat ik een kapotte knipperlichtschakelaar heb gekocht maar dat zou vreemd zijn. Gekocht bij Jawie.
P.s. net nog even getest en het valt me op dat het hele spul uitvalt als ik het punt waar de veiligheidsgordel ingaat beweeg.
Dus nu denk ik dat de storing daarzit en niet in de knipperlicht/richtingaanwijzer module die ik heb vervangen.
Al enige tijd hapert deze combinatie van lampjes c.q. houdt er helemaal mee op. Zekeringen gecontroleerd, waren goed.
Op aanraden van de garage de hele unit vervangen.
Echter met de nieuwe unit geinstalleerd door de garage weer dezelfde problemen, dat het spul steeds uitvalt,
Meestal kan ik het weer aan de gang brengen door een paar keer hard op de knop van de alarmlichten te drukken en tegelijk de knipperlichtschakelaar te bewegen.
Maar is natuurlijk gevaarlijk als je richtingaanwijzer telkens uitvalt. Als deze uitvalt dan vallen ook het lampje van de veiligheidsgordel en de alarmlichten uit.
Gisteravond nog even het kapje boven het stuur open gemaakt en een beetje WD40 op de bewegende onderdelen van de knipperlichtschakelaar.
Ook dit helpt niet. Verder heb ik onder de bestuurdersstoel gekeken, daar lopen draden en contactblokjes van de sensor veiligheidsgordel.
Daar is erg moeilijk bij te komen, maar voor zover ik het kan zien zit dat goed.
Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen, zodat ik weer een betrouwbare richtingaanwijzer/knipperlichtinstallatie heb?
Desnoods gebruik ik de sensor van de veiligheidsgordels een tijdje niet als die de storing veroorzaakt. Belangrijkste is de richtingaanwijzer.
Zou ook kunnen dat ik een kapotte knipperlichtschakelaar heb gekocht maar dat zou vreemd zijn. Gekocht bij Jawie.
P.s. net nog even getest en het valt me op dat het hele spul uitvalt als ik het punt waar de veiligheidsgordel ingaat beweeg.
Dus nu denk ik dat de storing daarzit en niet in de knipperlicht/richtingaanwijzer module die ik heb vervangen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Reinier Verbeek
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
04-07-2019 17:09 #1455490
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Bij mijn 240 hetzelfde gehad.
Was het toch de zekering; al zag hij er heel uit, was het contact waar hij in zat toch gecorrodeerd.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-07-2019 17:45 #1455491
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic OK thx misschien moet ik dat
OK thx misschien moet ik dat ook nog eens extra nakijken dan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-07-2019 18:03 #1455492
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic p.s. ik heb het nog eens
p.s. ik heb het nog eens getest. Als ik de gordel aanheb en ik zet de richtingaanwijzer aan dan blijft hij het minutenlang goed doen.
Maar als ik de gordel uitdoe begint de verklikker het wel te doen maar na een paar seconden valt de verklikker uit en dat doet de rest (richtingaanwijzer, alarmlichten) het ook niet meer. En moet ik het weer met veel moeite op gang brengen door x keer hard te drukken op de knop van de alarmlichten.
Daarom ben ik geneigd te denken dat bij mij de gordelverklikker het probleem veroorzaakt.
Weet iemand hoe ik die (tijdelijk) kan uitzetten? Volvo 940 sedan 1993.
Maar als ik de gordel uitdoe begint de verklikker het wel te doen maar na een paar seconden valt de verklikker uit en dat doet de rest (richtingaanwijzer, alarmlichten) het ook niet meer. En moet ik het weer met veel moeite op gang brengen door x keer hard te drukken op de knop van de alarmlichten.
Daarom ben ik geneigd te denken dat bij mij de gordelverklikker het probleem veroorzaakt.
Weet iemand hoe ik die (tijdelijk) kan uitzetten? Volvo 940 sedan 1993.
- P.J. Bus
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-07-2019 19:07 #1455493
door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic elektrisch schema bekijken?
Bij mijn 744 zijn de gordelverklikkers gekoppeld via het relais van de richtingaanwijzers. Als dat zo is helpt het verwijderen van dit relais of bijbehorende zekering niet.
Een van de opties die dan rest is vlgs mij de bekabeling naar de stoelen los te trekken die naar de gordelverklikkers lopen.
Een van de opties die dan rest is vlgs mij de bekabeling naar de stoelen los te trekken die naar de gordelverklikkers lopen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-07-2019 19:39 #1455494
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volgens mij is dat hetzelfde
Volgens mij is dat hetzelfde bij mijn 940 (als bij jouw 744). Alles gekoppeld op één relais.
Ik denk ook dat de beste optie nu is die bekabeling onder de stoel naar de gordelverklikker los te trekken.
Maar goed, ik twijfel om dat te doen, wie weet maak ik dan weer iets anders stuk...
Plus ik kan er slecht bij, onder de stoel.
Misschien morgen toch een poging gaan wagen of naar de garage ermee.
Ik denk ook dat de beste optie nu is die bekabeling onder de stoel naar de gordelverklikker los te trekken.
Maar goed, ik twijfel om dat te doen, wie weet maak ik dan weer iets anders stuk...
Plus ik kan er slecht bij, onder de stoel.
Misschien morgen toch een poging gaan wagen of naar de garage ermee.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-07-2019 20:45 #1455495
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic p.s.
p.s.
Net nog even met mijn buurman ernaar gekeken en hij denkt dat het een plakkend relais is. Dus misschien is het beter eerst dat te proberen, het relais vervangen, voordat ik de kabels onder die stoel los ga trekken
Wij dachten meteen al aan het relais maar in de garage zeiden ze dat het de knipperlicht module op het stuur was. Dus die eerst vervangen.
Net nog even met mijn buurman ernaar gekeken en hij denkt dat het een plakkend relais is. Dus misschien is het beter eerst dat te proberen, het relais vervangen, voordat ik de kabels onder die stoel los ga trekken

Wij dachten meteen al aan het relais maar in de garage zeiden ze dat het de knipperlicht module op het stuur was. Dus die eerst vervangen.
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-07-2019 21:46 #1455497
door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Waar woon je?
Uitgaand dat je de “storing” kan reproduceren is het makkelijk kijken of het relais inderdaad het probleem is. En denk dat een van onze forum gebruikers best bereidt is om even zijn relais uit te wisselen met die van jou. Scheelt je weer een relais kopen en er misschien achter komen dat dit misschien toch noet het probleem is.
Ik woon in Huizen als dat dichtbij is ben je welkom.
Ik woon in Huizen als dat dichtbij is ben je welkom.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-07-2019 22:02 #1455498
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dankje maar ik woon in
Dankje maar ik woon in Hoogvliet, Huizen is wel ff een stukkie rijden 
We gaan het morgen maar proberen met het relais. Is niet zo duur geloof ik.
Als dat niet helpt dan die stekker van de gordelverklikker eruit en daarna weet ik het ook niet meer...
Ik laat nog wel weten of het lukt!

We gaan het morgen maar proberen met het relais. Is niet zo duur geloof ik.
Als dat niet helpt dan die stekker van de gordelverklikker eruit en daarna weet ik het ook niet meer...
Ik laat nog wel weten of het lukt!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-07-2019 22:35 #1455499
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wat mij nog niet duidelijk is
Wat mij nog niet duidelijk is, dat is het volgende.
Stel, de relais is OK maar de storing wordt veroorzaakt door de gordelverklikker.
Kan ik de gordelverklikker dan uitschakelen door de kabel onder de stoel los te maken? (twee stukken die met een lusje vastzitten).
Of gaat het indicatielampje voor de gordel dan juist de hele tijd knipperen? (als het geheel weer werkt natuurlijk)
Stel, de relais is OK maar de storing wordt veroorzaakt door de gordelverklikker.
Kan ik de gordelverklikker dan uitschakelen door de kabel onder de stoel los te maken? (twee stukken die met een lusje vastzitten).
Of gaat het indicatielampje voor de gordel dan juist de hele tijd knipperen? (als het geheel weer werkt natuurlijk)
Moderators: Jerry Stam