oranje lampje stroomkring
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-07-2019 02:22 #1455442
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic 5 maanden verschil
Hallo Peter
Nee, niet bouwjaar maar modeljaar!
groetjes
Mathy
Nee, niet bouwjaar maar modeljaar!
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-07-2019 09:28 #1455448
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zekering 25
Zekering 25 kun je weglaten, want die dient alleen om ook in de nulstand van de verlichtingsschakelaar het dimlicht te laten branden. Tamelijk zinloos, want de lichtschakelaar kun je eigenlijk altijd in de dimlicht stand laten staan. Bij motor uit gaat de verlichting sowieso uit, net als tijdens starten.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-07-2019 11:30 #1455453
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Turkenbak?
Dit is wat mijn maat Peter Kruiswijk (ex-garagehouder en chef monteur Volvo, ex instructeur diagnosetechniek bij Innovam) een Turkenbak noemt. Een wagen waar op een of andere manier in is geklooid. Letten op gewijzigde aansluitingen en op aansluingen van niet standaard gemonteerde verbruikers. Je zou bij voorbeeld een probleem kunnen krijgen wanneer een 'intelligente deskundige' de + van een autoradio aansluit op een + voor het laadstroomcontrolelampje, de koplamp of whatever.
Met andere woorden: elektrisch schema opduikelen en alle in aanmerking komende verbindingen doormeten. Net als bij de Belastingdienst: leuker kunnen wij het niet maken...
Met andere woorden: elektrisch schema opduikelen en alle in aanmerking komende verbindingen doormeten. Net als bij de Belastingdienst: leuker kunnen wij het niet maken...
- P.J. Bus
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-07-2019 19:24 #1455476
door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic hier
hier reageer ik niet op op het eerste van de laatste schrijver
Zekering 25 is idd zinloos ben ik achter; die was voor een electrische stoel bedoeld destijds. Ik laat hem wel zitten, want hij is gekoppeld aan het stads- en dimlicht.
Verder heb ik het elektrisch langsgelopen van het juiste modeljaar en doe dat via het juiste schema uit 1986 en alles klopt tot nu toe qua bedrading en stekkerdozen. Wat vooral is dat de bedrading oud is en de koppelstukjes soms niet goed meer koppelen in oa de stekkerdozen die Volvo heeft bedacht. Dat heb ik herstelt en extra aarde gemaakt omdat de aarde draad van het achterlicht niet zo goed vast gesoldeerd was aan het koper. Ook heb in de zekeringskast de Hella relais vervangen door Volvo relais van destijds die waarschijnlijk ook van Hella waren.....Voorlopig doet eea goed genoeg en sporadisch zie ik nu het oranjelampje knipperen bij knipperlicht of achteruit. Het zij zo.
Volgend jaar haal ik de achterlichten eruit en mogelijk de zekeringskast en zal kijken of daar ook iets aan mankeert. het blijft een auto die richting 35 jaar gaat; de bedrading van destijds was blijkbaar iets te biogradabel uitgedacht. Dat heb ik al ervaren onder motorkap.
Zekering 25 is idd zinloos ben ik achter; die was voor een electrische stoel bedoeld destijds. Ik laat hem wel zitten, want hij is gekoppeld aan het stads- en dimlicht.
Verder heb ik het elektrisch langsgelopen van het juiste modeljaar en doe dat via het juiste schema uit 1986 en alles klopt tot nu toe qua bedrading en stekkerdozen. Wat vooral is dat de bedrading oud is en de koppelstukjes soms niet goed meer koppelen in oa de stekkerdozen die Volvo heeft bedacht. Dat heb ik herstelt en extra aarde gemaakt omdat de aarde draad van het achterlicht niet zo goed vast gesoldeerd was aan het koper. Ook heb in de zekeringskast de Hella relais vervangen door Volvo relais van destijds die waarschijnlijk ook van Hella waren.....Voorlopig doet eea goed genoeg en sporadisch zie ik nu het oranjelampje knipperen bij knipperlicht of achteruit. Het zij zo.
Volgend jaar haal ik de achterlichten eruit en mogelijk de zekeringskast en zal kijken of daar ook iets aan mankeert. het blijft een auto die richting 35 jaar gaat; de bedrading van destijds was blijkbaar iets te biogradabel uitgedacht. Dat heb ik al ervaren onder motorkap.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-07-2019 23:14 #1455484
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Kijk
Je beschikt dus over het juiste schema. Dat is essentieel, voor de oplossing. Je gaf ook al aan dat er aan de bedrading gerprutst is. Daarmee onderschrijf je de opmerking van Kruiswijk.
Wat mij vaak heeft geholpen bij slechte contacten is contactspray, neemt de oxiydatie weg. Met schuren en krabben verwijder je materiaal, vaak zijn contacten verzilverd of verkoperd. Het onopzettelijk weghalen van dit dunne laagje verergert soms de kwaal, met oxidatie als gevolg..
En niet altijd is de oplossing van de fabrikant de enig juiste. Bij vier 240's, ook van anderen, heb ik problemen meegemaakt met een knipperend of brandend oliedruklampje. Oliedruk perfect... Er liep een kabelboom over het motorblok, door de hitte werd de isolatie brokkelig, dus massacontact.... Ingrijpende methode: kabelboom er uit en een nieuwe gemaakt met krimpkous er omheen die niet over het blok liep maar er omheen en een schema-tekening gemaakt voor de (eventueel toekomstige) eigenaar.
De meest problemen zijn massaproblemen, dus daar kijk ik zelf altijd het eerste naar...
Tja, oudere wagens. Bij problemen ben ik dan wel weer blij niet met een CAN-bus te maken te hebben...
Wat mij vaak heeft geholpen bij slechte contacten is contactspray, neemt de oxiydatie weg. Met schuren en krabben verwijder je materiaal, vaak zijn contacten verzilverd of verkoperd. Het onopzettelijk weghalen van dit dunne laagje verergert soms de kwaal, met oxidatie als gevolg..
En niet altijd is de oplossing van de fabrikant de enig juiste. Bij vier 240's, ook van anderen, heb ik problemen meegemaakt met een knipperend of brandend oliedruklampje. Oliedruk perfect... Er liep een kabelboom over het motorblok, door de hitte werd de isolatie brokkelig, dus massacontact.... Ingrijpende methode: kabelboom er uit en een nieuwe gemaakt met krimpkous er omheen die niet over het blok liep maar er omheen en een schema-tekening gemaakt voor de (eventueel toekomstige) eigenaar.
De meest problemen zijn massaproblemen, dus daar kijk ik zelf altijd het eerste naar...
Tja, oudere wagens. Bij problemen ben ik dan wel weer blij niet met een CAN-bus te maken te hebben...

- P.J. Bus
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-04-2020 20:20 #1460064
door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic opgelost
Ik heb met het mooie weer beide achterlichten verwijderd en van nieuwe extra aardedraden voorzien. Deze extra aardedraden naar een andere gezamenlijke aarde, ergens anders, en nu is het probleem opgelost (2x mee gereden nadien). Ook meteen bladeren en roest verwijderd (was hard nodig trouwens).
@Rvsersteeg, het zat dus idd hier in (bedankt!). Dus het echter probleem zoals je al vermoedde; verschil in aarde tussen beide achterlichten.
@Rvsersteeg, het zat dus idd hier in (bedankt!). Dus het echter probleem zoals je al vermoedde; verschil in aarde tussen beide achterlichten.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-04-2020 02:06 #1460072
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Mooi
Na bijna jaar toch nog goedgekomen.
En leuk om de afloop te vernemen.
En leuk om de afloop te vernemen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-07-2021 20:01 #1467756
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik had ook een oranje
Ik had ook een oranje brandend lampje dat niet meer uit ging ook nadat ik alle lampen had gecontroleerd, vervangen, contacten schoon gemaakt enz.
Ik verdenk er nu een (deels) versleten dynamo van.
Deze ging vorige week definitief kapot (na een paar klappen met de hamer deed hij het nog wel even) en nadat ik deze vervangen had was het probleem met het brandende oranje lampje ook verdwenen. Hij brand dus niet meer.
Achteraf had ik daar eerder aan kunnen denken. De accu had al een tijdje geen 14 volt meer maar aangezien alle electra verder goed functioneerde zocht ik het probleem daar niet meteen.
Ik verdenk er nu een (deels) versleten dynamo van.
Deze ging vorige week definitief kapot (na een paar klappen met de hamer deed hij het nog wel even) en nadat ik deze vervangen had was het probleem met het brandende oranje lampje ook verdwenen. Hij brand dus niet meer.
Achteraf had ik daar eerder aan kunnen denken. De accu had al een tijdje geen 14 volt meer maar aangezien alle electra verder goed functioneerde zocht ik het probleem daar niet meteen.
Moderators: Jerry Stam