oranje lampje stroomkring

• Reinier Verbeek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
24-06-2019 17:27 #1455303 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic ik denk dat RVersteeg gelijk heeft:
"Als ik je verhaal zo lees, is de massa van jouw achterlichtunits ook niet helemaal fris meer en zou dat de echte oorzaak wel eens kunnen zijn."

Volgen het instructie boekje brandt het lampje "Een gloeilamp brandt niet meer" als een van de volgende gloeilampen niet meer brandt:
Dimlichten
Achterlichten
Remlichten (als het lampje brandt bij intrappen van het gaspedaal)

Grappig dat ze specifiek over gloeilampen praten terwijl een flink gedeelte (ik ook) al met LED rondrijdt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-06-2019 20:55 #1455305 door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic helder
Ik ga het in elk geval zoeken in slechte massa.

En ik ga het ook zoeken in de bedrading aansluiting. Wat vandaag opviel is dat er Links en Rechts een andere kleurdraden volgorde is gebruikt...daar zal ik ook eens naar kijken. Misschien kom ik daarop terug met foto's hier. Eerst een bedradingskleurenschema zoeken hier op ons forum :-).

• P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-06-2019 19:31 #1455344 door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic update RA
Ik heb vandaag het Voltage over bekklemmetjes gemeten, naar de kleur van de draden, etc.

Los van het feit dat een bepaalde kleur RA niet overeenkomt volgens het elektrisch schema, wat ik even zo laat, meet ik bij knipperlicht aan over twee andere bekklemmetjes 0,05 V en 0,03V naast 12,7 V over het knipperlichtbekklemmetje als het knipperlicht knippert.
Dit is dan ook - vlgs mij - meteen de boosdoener voor het oranje lampje aan als de knipperlichten slechter/anders worden. Dat kan wrsl ook de storing geven bij achteruitlampe aan...Wordt vervolgt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-06-2019 11:59 #1455353 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Toch massa

De lampjes in de achterlichtunit moeten allemaal één gezamelijke massa-aansluiting delen. Bij een goede massa is er genoeg capaciteit om de stroom van alle lampjes zonder veel weerstand terug te laten stromen. Bij een slechtere massa kan de stroom van één lampje nog wel worden afgevoerd, maar als het er meer worden, dan begint het op te stropen en loopt de "druk" snel op. Door een individueel lampje stroomt dan een lagere stroom en het lamp-defect relais slaat uit.
Leg eens een extra massadraad van de lampunit naar een goed massapunt. Dikkek kans dat alles dan wel goed werkt.

• P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-06-2019 20:47 #1455365 door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic heb ik gisteren gedaan, dacht hetzelfde :-)
Heb gisteren extra massadraad gelegd, alleen zonder resultaat :-(.

Ik broed nog hoe verder. Ik ga kijken waar het lek zit van de 0,03-0,08V, ook bij lampen aan meet ik nu...Vreemd, maar waar.

• P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-06-2019 14:03 #1455386 door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic update
Vandaag maar besloten om het elektrisch gedeelte onder het dashboard en de zekeringskast maar eens te bekijken. Onder het stuur de witte kastje, links onderin bestuurderskant, met koppeling van alle draden naar de kofferbak schoongemaakt en weer teruggezet. Maar ook daar meet ik de eerder genoemde Voltages over de andere draden.

In de zekeringskast zat op de plaats van een 'Volvo relais knipperlichten' eentje blauw zijnde voor Fiat/Lancia. Ik heb deze vervangen door eentje van 'Volvo'. Wat opviel is dat de lampen hierdoor ietjes langzamer knipperen. Verder waren heel wat zekeringen in de zekeringskast aangeslagen. Allemaal schoongemaakt met een borsteltje. Weer meten meten bij de draden in de achterklep; ja weer Voltages op een aantal draden, maar niet meer allemaal.

Starten, eff oranje lampje aan.. uit (zou het) en daarna uitgebleven. Ook met lampen aan ed. Hopelijk probleem gevonden....maar ik denk van niet. Maar als het wel zo is dan is het langzamere knipperen toch net genoeg (als verklaring).

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-06-2019 23:16 #1455410 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Kleurcodes
Hallo Volvisti

Bij Volvo waren ze destijds zo vriendelijk, om iedere twee modeljaren alle bekabeling nieuw te ontwerpen. Zorg er dus altijd voor dat je een schema hebt dat past bij het modeljaar van de auto. Anders kon je wel eens bij de verkeerde kleur uitkomen.

groetjes

Mathy

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-06-2019 23:32 #1455412 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Vast opgelost hiermee.
Schat ik in

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-07-2019 10:55 #1455414 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kan best opgelost zijn met betere voeding
Voedingszijde:
De achterlichten links / rechts worden via verschillende zekeringen gevoed. Door vervuiling van één van de zekeringen kan daardoor een verschil in voedingsspanning links / rechts ontstaan. Als dat verschil te groot is, zal het lamp-defect lampje gaan branden. Blijkbaar was bij jou het verschil daarvoor nét te klein en bleef het lampje uit.
Massazijde:
Waarschijnlijk is jouw massa wel in orde. Maar ook bij een goede massa op de achterlichtunits ontstaat er toch een klein spanningsverschil li/re als er aan één kant extra belasting van een knipperlicht bijkomt. Blijkbaar was dat bij jou net genoeg om samen met het voedingskantverschil toch het lamp-defect relais aan te laten gaan.
Het knipperlichtrelais heeft daar niets mee te maken.

• P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-07-2019 22:07 #1455430 door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic dat denk ik ook
@Mathy, helemaal eens, kleurcodes verschillen afh bwjr. Maar ook een relais kan anders zijn; zo kwam ik tegen dat die vd centrale vergrendeling anders kan zijn.

@Rob, dat denk ik ook dat er aan de hand is.

Verder kwam ik tegen dat zekering 25 niet was geplaats (BL-GN draden). Deze heb ik geplaatst. Ben benieuwd of dat nog effect heeft.

En, vandaag deed de centrale vergrendeling Li niet goed. Bleek uiteindelijk de aansluiting te zijn onder het dashboard is een zwart verdeelkastje van draden...daar was ook eerder geprutst zag ik (BL-RD en R-W). Ook dat zal van invloed zijn op de stroomkring op een of ander manier.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC