oranje lampje stroomkring

• P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-06-2019 23:49 #1108933 door P.J. Bus
oranje lampje stroomkring is gemaakt door P.J. Bus
Het oranje lampje die de stroomkring doormeet gaat op een gegeven moment aan als de auto enkele minuten heeft gelopen. Hij gaat aan als ik op een gegeven moment de achteruit inschakel. Eenmaal uit de achteruit gaat het oranje controle lampje uit.

Wat heb ik al gedaan of gecontroleerd:
- alle lampjes voor nieuw vervangen die de storingen doorgaven (die van knipperlichten, remlichten en achteruitrijlampen), beide kanten precies hetzelfde merk.
- accu laadt 14,09V bij, bij lopende motor
- meting tussen accuhuis en minpool met lopende motor is 0,06V. Dus massa is OK zover ik het kan overzien.

Wat ik nu verdenk is de bekabeling van de achteruit of de zwarte bulb die het circuit doormeet op kapotte lampjes, die ene in de zekeringskast.

Iemand nog andere suggesties wat het kan zijn?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-06-2019 03:26 #1455286 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Och, zo'n lampje...
Het lampje van de laadstrooncontrole is rood.
Datzwarte ding staat alleen in de stroomkring van de verlichting, niet in het laadcircuit en het hangt ook niet aan een of andere nog nooit ontdekte sensor in de versnellingsbak.

Verstandig: Starten en met lopende motor de achteruit inschakelen (helper de koppeling in laten trappen!) ;-) Wanneer de spanning niet onder de 13 volt zakt is de laadstroom in orde. Bij wat gasgeven (1500 toeren) mag de accuspanning oplopen tot zo'n 13 tot 14,2 Volt. Normaal zou het lampje niet moeten branden, pas wanneer de accuspanning zakt tot onder de 12 Volt zou het moeten branden.

Het lijkt er op dat iemand een draad verkeerd heeft aangesloten.

Het laadstroomcontrolelampje moet controleren of de stroomvoorziening van het voertuig werkt.

De dynamo heeft hulp nodig wanneer deze met opladen begint. Het resterende magnetisme in de dynamo is namelijk niet voldoende om elektrische stroom door de diodes te laten stromen. De gemakkelijkste manier om de dynamo te helpen is om elektrische stroom te lenen van de accu. Hiertoe wordt elektrische stroom van de accu via het contactslot en het laadstroomcontrolelampje naar aansluiting D+ (D+/61) op de dynamo geleid (rode draad, 0,75 mm2) Vervolgens gaat de elektrische stroom inwendig verder naar de bekrachtigingswikkeling, die weer is aangesloten op de massa (zie afbeelding).

Je zou ook het circuit van van de achteruitrijlichten kunnen verdenken, maar dan heeft er een pias op een wel erg merkwaardige manier in de bedrading lopen klooien en ik kan mij niet voorstellen hoe deze dit heeft weten te bereiken...

Schema er bij en alles nalopen, zou ik zeggen. Voltmeter gebruiken. Wat ook kan maar onwaarschijnlijk lijkt is dat een slimmerik een 'ingenieuze' schakeling (met extra relais) heeft bedacht waarbij het lampje ook in de achteruit gaat branden. Handig wanneer je met de achterkant naar een diep ravijn staat geparkeerd. maar wat daar verder de lol van is... Hoewel sommige mensen wel érg 'handige' dingen bedenken...

In ieder geval vallen er geen zekeringen uit, de spanning (jouw 14,7Volt) blijft gewoon wanneer je de achteruit in legt, want anders loopt het gebakje niet meer, dus je kunt ook kiezen om er mee te leren leven. Heb je Volvo in een bijzondere uitvoering... ;-)

• Reinier Verbeek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
23-06-2019 11:58 #1455287 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic is het niet het oranje lampje, van kapot lampje?
Bij mij is hetzelfde aan de gang wel vaak een oranje lampje bij het remmen, maar beide (rem)lampen branden gewoon. Is een weerstand in het circuit. Weet niet waar, maar voor de achterlichten deed ie het eerst ook en dat was de lampvoet, waar corrosie in zat. Anders is ook nog de achterlampunit verdacht die worden after market van zeer wisselende kwaliteit geleverd. Eigenlijk alle contactjes even nalopen (van voor naar achter, moeilijk bij te komen maar dan achterin: van draad naar unit, van unit naar lampvoet en van lampvoet naar lamp. Drie mogelijke plekken voor slecht kontakt en rechts ook nog een het slangetje van de achterruitsproeier die kan lekken en extra corrosie veroorzaakt. Wat bij mij hielp te bepalen welke kant het was was tijdens het remmen een van de kinderen met de vlakke hand klapje laten geven op de unit. Als ze dat links deden bleef het oranje lampie branden, rechts niet.

Succes

• P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-06-2019 17:07 #1455290 door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic als ik achteruitrijlampen verwijder
Als ik de achteruitrijlampen verwijder dan gaat er geen oranje weerstand lampje branden. Dus het oranje lampje reageert op dat circuit. Dat maakt het zoeken wat eenvoudiger. Volgende week ga ik andere lampvoeten gebruiken. Hopelijk zit het daar in, aangezien de bedrading en lampunit nog origineel. Wel is het zo dat eea wel ingeslepen is....dus mogelijk kan daar ook nog een oorzaak in liggen. We zoeken verder.

@Jur, het is niet het laadstroomlampje, het is dus het stroomcircuitlampje die de weerstanden van belangrijkste lampen meet. Zo meet hij de vier belangrijkste knipperlichten op hun weerstand, werking dus, maar de twee kleinen in het spatscherm weer niet.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-06-2019 17:38 #1455292 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic De
de knipperlichten meet die in het geheel niet, als er een lampje stuk is gaan de knippers sneller knipperen maar het oranje waarschuwingslampje gaat echt niet aan.

Die lampen meet pot meet de koplampen, de rode achter verlichting, de remlichten, het derde remlicht in sommige gevallen en mogelijk de mistlamp. Daar houdt het wel mee op.

Ik vermoed in de TS zijn situatie dat er een slechte massa is bij de achterlicht units en dat de massa van bv de normale verlichting door de achteruitrij verlichting een weg zoekt.

Het relais meet namelijk de acheruitrij lichten niet naar mijn weten.

Groeten,
Gerben

• P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-06-2019 21:14 #1455293 door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic bij mij gelukkig wel :-)
als er een knipperlicht kapot is dan knippert het oranjelampje bij mij mee. Dan weet je meteen dat er een knipperlicht kapot is of kapot is aan het gaan :-). Heb het al enkele malen mogen ervaren...

Wel denk ik dat er idd een massa probleem in het spel is. Als ik het niet kan oplossen ga ik op zoek naar een goede werkende gloeilampenstrip RA uit 1986...Van Cardix of zoiets (nr 31925 of 31926; de een is van een 740 de ander van een 760 vermoed ik). Bij deze kant RA komt de massa nl nauw heb ik afgelopen jaren gemerkt.

• P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-06-2019 21:19 #1455294 door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic trouwens
Volgens het elektrisch schema uit de Kluwer carrosserie handboek loopt de achteruitrijlamp van 5W (nr 21) wel via nr 115, en dat is het waarschuwingssysteem voor een kapotte gloeilamp.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-06-2019 10:33 #1455297 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Licht-defect relais

Dit zijn de lampen die worden gemeten volgens het E-schema van Volvo zelf voor een 97/98er. Bij mijn weten zijn er maar twee verschillende defect-licht relais leverbaar (met en zon der derde remlicht), dus achteruitrijlichten worden niet gemeten. Waarom ook, ze zijn niet essentiëel voor de veiligheid.

Ik zou het eerst zoeken in onvoldoende massa van één van de achterlichtunits. Door slechte massa aan één kant wordt de stroom links / rechts verschillend, maar blijkbaar nog niet genoeg om het defect-licht relais te laten inschakelen. Bij de extra belasting van het achteruitrijlampje moet er nóg meer stroom door die slechte massa, het achterlicht aan die kant kan dan nog minder stroom kwijt en wordt het verschil li/re zo groot dat het relais nu wél schakelt. Het gaat om het evenwicht li/re: als de massa aan beide kanten slecht is, zal het relais niet inschakelen! Ik zou vanaf een goed massapunt tijdelijk een extra draadje leggen naar één van beide lampunits. Blijft het oranje lampje dan uit, dan heb je de unit met slechte massa te pakken. Anders de andere kant proberen. En daarna natuurlijk de massa van die achterlichtunit schoonmaken. Overigens zou de extra belasting van een knipperlicht bij slechte massa hetzelfde effect hebben. Een defect knipperlicht wordt niet door het defect-licht relais gemeten. Dat kan ook niet, want er wordt naar evenwicht li/re gekeken en dat is er niet bij de knipperlichten, tenzij de alarmlichten aanstaan.

• Reinier Verbeek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
24-06-2019 10:35 #1455298 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic rear parking lamps?
Hierboven staat rear parking lamps, ik denk dat dat de achteruitrijlichten zijn? En bij mij gaat het oranje lampje knipperen in het tempo van de clignoteur als een van de richtingaanwijzers het niet doet (niet die op het scherm, denk ik).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-06-2019 13:28 #1455300 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nee, rear parking lamps zijn
Nee, rear parking lamps zijn geen achteruitrijlampen, or back-up (reversing) lamps. Zie onderstaand schema, geen lamp-defect relais in dit circuit.

Dat dit lamp-defect relais gaat knipperen bij een defect knipperlicht is niet de bedoeling. Het relais meet stroomverschillen li/re als een ouderwetse weegschaal. Een knipperlicht is altijd óf links, óf rechts en kan dus niet op die manier worden bewaakt. De knipperlichten zijn daarom niet via dit relais aangesloten. Via de massa van achterlichunits kunnen ze toch invloed hebben. Als ik je verhaal zo lees, is de massa van jouw achterlichtunits ook niet helemaal fris meer en zou dat de echte oorzaak wel eens kunnen zijn.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC