Relais led knipperlichten
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-01-2019 12:52 #1452357
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Signaalfunctie defecte lamp
Bij de traditionele relais nam de knipperfrequentie toe wanneer er een lamp uitviel. Relais zoals hier beschreven houden de knipperfunctie echter constant, zodat de waarschuwingsfunctie niet meer werkt en je ook niet meer kunt zien of er een lampje defect is.
Bij een vriend die een van zijn MG's had uitgerust met LED's zag ik een aardige oplossing. Hij had een lichtcel bij de lapjes gemonteerd. Deze zond een signaaltje door aan een simpele schakeling die een rood ledje liet knipperen wanneer de lamp defect was. Op deze manier kon hij met zes ledjes direct zien welke lamp defect was.
Dit principe zou je ook toe kunnen passen op een 7 of 9 model. Wil je een compleet waarschuwings systeen dan kun je het 'relais defecte gloeilamp' vervangen door een dergelijk systeem.
Bij een vriend die een van zijn MG's had uitgerust met LED's zag ik een aardige oplossing. Hij had een lichtcel bij de lapjes gemonteerd. Deze zond een signaaltje door aan een simpele schakeling die een rood ledje liet knipperen wanneer de lamp defect was. Op deze manier kon hij met zes ledjes direct zien welke lamp defect was.
Dit principe zou je ook toe kunnen passen op een 7 of 9 model. Wil je een compleet waarschuwings systeen dan kun je het 'relais defecte gloeilamp' vervangen door een dergelijk systeem.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- ADRIAANB234FT
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-01-2019 11:07 #1452487
door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Uit gewoonte...
Tja, het kan verkeren. Met mijn 740 ging met de standaard verlichting het waarschuwingslampje toch wel een paar keer per jaar branden. Uitstappen, om de auto heen lopen en vaststellen welk lampje de geest had gegeven. Ook met de 945 overkwam me dat al meerdere keren. Sinds ik alle buitenverlichting heb vervangen door LED, inclusief de ’zijknippers‘ en het betreffende relais (excl. nummerplaatverlichting), gaat inderdaad het defectlampje niet meer branden, maar heb ik al ruim twee jaar geen lampje meer vervangen, ook geen H4 of H3. En dat rondje om de auto maak ik nog steeds wel eens. Uit gewoonte...
Adriaan
Adriaan
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-11-2020 16:59 #1464191
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hallo ik kwam op deze
Hallo ik kwam op deze discussie uit aangezien ik sinds een paar weken led verlichting heb in de koplampen incl. stadsverlichting.
Allemaal prima geen melding van het ‘lampje kapot’ lampje.
Totdat er links achter een lampje kapot ging en ik alleen deze vervangen had.
Vanaf dat moment brandde het lampje in het dashboard.
Daarna beide lampjes achter vervangen voor een nieuwe uit dezelfde verpakking (set van 2 van Philips).
Helaas nog steeds een brandend lampje in het dashboard.
Terwijl er dus geen defecte lampen meer zijn.
Wat kan ik het beste doen? Relais vervangen?
Ik wil op zich achter ook wel led maar welke kan ik dan het beste nemen?
Om nou het lampje uit het dashboard eruit te halen vind ik ook zo wat.
Allemaal prima geen melding van het ‘lampje kapot’ lampje.
Totdat er links achter een lampje kapot ging en ik alleen deze vervangen had.
Vanaf dat moment brandde het lampje in het dashboard.
Daarna beide lampjes achter vervangen voor een nieuwe uit dezelfde verpakking (set van 2 van Philips).
Helaas nog steeds een brandend lampje in het dashboard.
Terwijl er dus geen defecte lampen meer zijn.
Wat kan ik het beste doen? Relais vervangen?
Ik wil op zich achter ook wel led maar welke kan ik dan het beste nemen?
Om nou het lampje uit het dashboard eruit te halen vind ik ook zo wat.
- Reinier Verbeek
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
29-11-2020 12:30 #1464195
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic goed zoeken naar de oorzaak.
Kan ergens corrosie of een slechte massa zijn, er zitten aansluitingen in de stekker naar de achterlampen, van de draadboom naar het armatuur, van het armatuur naar de lamphouder en van de lamphouder naar de lamp. van de massa van de lamp naar de lamphouder van de massa van lamphouder naar het armatuur en van het armatuur naar de massa. Een beetje corrosie op 1 van deze is genoeg voor het lampje-kapot-lampje.
En soms is het ook niet 1 op 1. Doen alle andere lampen het wel? Ik ging de kuikenbak in toen mijn lampje-kapot-lampje weer ging branden bij het remmen nadat ik een kapot remlampje had vervangen. Heeeeel erg lang gezocht, dingen doorgesoldeert en schoongemaakt, was het soms weer even weg. Het bleek uiteindelijk het derde remlicht te zijn dat het soms wel en soms niet deed.
En soms is het ook niet 1 op 1. Doen alle andere lampen het wel? Ik ging de kuikenbak in toen mijn lampje-kapot-lampje weer ging branden bij het remmen nadat ik een kapot remlampje had vervangen. Heeeeel erg lang gezocht, dingen doorgesoldeert en schoongemaakt, was het soms weer even weg. Het bleek uiteindelijk het derde remlicht te zijn dat het soms wel en soms niet deed.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-12-2020 16:43 #1464211
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heb het nog niet gevonden.
Heb het nog niet gevonden.
Alle lampen doen het. Ook het groene ronde relais gewisseld voor een andere maar dat is ook de oorzaak niet. Derde remlicht gecontroleerd, ook deze veroorzaakt niet het probleem.
Ik had wat vocht in de lamp units zitten. Misschien is dat de oorzaak maar dat moet ik nog onderzoeken.
Alle lampen doen het. Ook het groene ronde relais gewisseld voor een andere maar dat is ook de oorzaak niet. Derde remlicht gecontroleerd, ook deze veroorzaakt niet het probleem.
Ik had wat vocht in de lamp units zitten. Misschien is dat de oorzaak maar dat moet ik nog onderzoeken.
- Reinier Verbeek
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
01-12-2020 17:30 #1464212
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Vocht
Vocht kan zeker een oorzaak zijn, als het alleen rechtsachter zit is het vaak de ruitesproeierleiding-terugslagklep van de achterruitsproeier die lekt. Dit ding zit vlakbij het achterlicht.
Hoe dan ook is het levensbehoud van onze volvoos om vocht buiten te houden dus ik zou de oorzaak sowieso opzoeken en verhelpen.
Succes
Hoe dan ook is het levensbehoud van onze volvoos om vocht buiten te houden dus ik zou de oorzaak sowieso opzoeken en verhelpen.
Succes
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-12-2020 23:24 #1464218
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het is inderdaad alleen
Het is inderdaad alleen rechts achter.
Waar zit die terugslag klep precies en is dat goed te fixen?
Waar zit die terugslag klep precies en is dat goed te fixen?
- Reinier Verbeek
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
03-12-2020 11:26 #1464235
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic volg het dunne slangetje dat de D-stijl ingaat
Volg het dunne slangetje dat de D-stijl ingaat. Het slangetje gaat naar boven naar de achterklep-scharnier, maar het klepje zat bij mij juist beneden laag in de hoek.
Je kunt het overal bestellen, kost niet veel. Deze doet het ook, maar de originele zat bij mij met aansluitingen onder 90 graden, maakt voor de werking niet uit. nordicar.com/Volvo-Parts/Electrisch-syst...tensproeier-30896546 .
deze bedoel ik van Volvo
www.estateservices.nl/ruitenwissers-en-s...s70-s80-v70-v90.html
of deze van het huismerk
www.estateservices.nl/ruitenwissers-en-s...s80-v50-v70-v90.html
Succes
Je kunt het overal bestellen, kost niet veel. Deze doet het ook, maar de originele zat bij mij met aansluitingen onder 90 graden, maakt voor de werking niet uit. nordicar.com/Volvo-Parts/Electrisch-syst...tensproeier-30896546 .
deze bedoel ik van Volvo
www.estateservices.nl/ruitenwissers-en-s...s70-s80-v70-v90.html
of deze van het huismerk
www.estateservices.nl/ruitenwissers-en-s...s80-v50-v70-v90.html
Succes
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-12-2020 21:29 #1464255
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Uit ervaring zeg ik dat
Uit ervaring zeg ik dat lekkage rechts achter ook van boven kan komen. Bij mij lekte de kitnaad rechts naast het scharnier van de achterklep. Heeft lang geduurd voor ik dat had gevonden. Lekte natuurlijk alleen als het had geregend en dan nog niet eens altijd.
- Reinier Verbeek
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
05-12-2020 12:17 #1464294
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic links parkeren?
Ik schat dat de kitnaad links ook wel wil lekken, maar dat dat (niet) komt doordat je altijd rechts parkeert?
Moderators: Jerry Stam