Verlichting tellerhuis en dashboard

• Roger Smeets
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-08-2018 10:15 #1108135 door Roger Smeets
Verlichting tellerhuis en dashboard is gemaakt door Roger Smeets
Sinds een tijd merk ik dat de verlichting van mijn tellerhuis en ook de verlichting van het dashboard niet meer werkt. In het donker is het dan moeilijk te zien hoe hard je rijdt omdat de snelheidsmeter niet goed afleesbaar is. Ik heb het hele tellerhuis al eens uitgewisseld met een tellerhuis van een andere auto, maar dat gaf geen oplossing. Er komt dus blijkbaar geen spanning bij het tellerhuis en de verdere lampjes.
De controlelampjes en de meters in het tellerhuis werken overigens wel correct. Alleen de verlichting werkt niet.
De zekeringen lijken in orde te zijn, alhoewel ik niet weet via welke zekering deze verlichting gevoed wordt. De helderheidsregeling is ook niet de oorzaak want die staat op maximaal.
Kan iemand me vertellen via welke draad de 12V voor de verlichting van het tellerhuis wordt toegeleverd. Als ik dat weet kan ik controleren of daar wel of geen 12V op staat zodat ik weet of ik het probleem toch in het tellerhuis moet zoeken (in het geval de voeding gewoon aanwezig blijkt te zijn), of als er geen 12V wordt aangeboden dan weet ik dat ik het probleem in de auto zelf moet zoeken.
Heeft er iemand wellicht een elektrisch schema van dit gedeelte van de auto?

De auto betreft een 780 met B204GT motor. Het tellerhuis is een Yasaki. Bijgaand een foto van de achterzijde.

Bij voorbaat dank voor de informatie
Roger

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Reinier Verbeek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
17-08-2018 10:19 #1448450 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic reostaat?
volgens mij heet de helderheidsregeling een reostaat en die gaan best vaak kapot en zijn vrij prijzig. Soms zijn ze ingebrand op maximaal en doen het nog wel op bijna maximaal. Naar wat jij nu beschrijft lijkt de helderheidsregeling wel een verdachte?

Succes

Reinier

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-08-2018 11:31 #1448456 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Helderheid
De voeding loopt vanaf het contactslot via de ingebouwde zekering, wanneer ik op het bedradingsschema kijk.

In principe zou je de rheostaat er tussenuit kunnen laten door overbrugging. Wel een uitspraak waar ik nog op moet studeren, als je begrijpt wat ik bedoel...

Tegen een overbrugging bestaan niet zulke grote bezwaren, velen hebben de verlichting gewoon op maximaal staan. Maar smaken verschillen.

Wat misschien wel kan helpen is het vernieuwen van de lampjes. Die gaan in de loop van de tijd achteruit. zoals ik al twee maal heb kunnen constateren..

• Roger Smeets
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-08-2018 15:09 #1448463 door Roger Smeets
Beantwoord door Roger Smeets in topic verlichting dashboard
In principe zou het kunnen dat de helderheidsregeling de geest heeft gegeven. Alleen wel toevallig dat dit dan bij bij beide tellerbakken is gebeurd, maar alles kan natuurlijk. Ik neem aan dat die regeling zich bevind in het kastje links onder op de achtzijde van de tellerkast. Klopt dat?
Hoe kan ik deze overbruggen zodat ik kan testen of hier het probleem zit.?
De rode draad met de blauwe draad doorverbinden? Of is dat te simpel gedacht? (ik wil de rest van de tellerkast natuurlijk wel heel houden en niet opblazen.

Roger

• Reinier Verbeek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
17-08-2018 16:05 #1448466 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic bij mijn 940 zit de regeling naast de knop van het licht
dus niet op/in de bak, maar los op het rijtje van de bedieningsknoppen van mistlicht (voor/achter) stadslicht dimlicht, elektrische spiegelverwarming etc. Weet niet hoe de dash van jouw auto precies is opgebouwd.

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-08-2018 00:30 #1448474 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Ja. blauwe draad
die op je lichtschakelaar zit verbinden met een zwarte ( dacht ik) . heb het ook wel eens gedaan en hier ook ergens gepost. Zoekfunctie gebruiken hiervoor raad ik aan.
Met name voor de juiste kleur draden die het betreft.
Dan overbrug je de rheostaat. Inderdaad dat vierkante blokje op de achterzijde , daar loopt het asje ook heen van je regelknopje.
Dan brand alles voluit maar zal je rheostaat niet heel lang meer mee gaan.
Is beetje een noodoplossing. Die dingen gaan wel redelijk stuk met bosjes.
Beste een goede vervanger vinden.
En alle lampjes vernieuwen.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-08-2018 14:21 #1448544 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Overbruggen zou ik niet te
Overbruggen zou ik niet te lang doen: die rheostat zit er om de printbanen te beschermen tegen doorbranden. Met te hoge stromen erdoor sloop je de print van je tellerset heel snel...
Alleen als test is het dus wel even de moeite waard. Nadat je, zoals Jur al zegt, de lampjes hebt vernieuwd.

• Roger Smeets
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-08-2018 20:21 #1448612 door Roger Smeets
Beantwoord door Roger Smeets in topic Overbruggen
Ik had vandaag weer even tijd om naar de auto te kijken.

Willem, bedankt voor de waarschuwing over de printbanen bij het overbruggen. Ik was dat ook al niet ondermeer van plan.

Inmiddels ben ik er ook achter dat dat niet zo heel gemakkelijk gaat. De lampjes in het dashboard zitten blijkbaar tussen de printbanen waarop de rode en blauwe draad van de reostaat zijn bevestigd. Doormeten met een ohm-meter gaat niet want je meet blijkbaar door van alles en nogwat heen. Dus dan maar met het oog printbanen volgen. Daar wordt je behoorlijk tureluurs van.
Inmiddels weet ik dus wel dat de vier lampjes van het dashboard parallel staan met de rode en blauwe draad van de reostaat en dat deze uitkomen op stekkerpositie 1 en 2 van de onderste stekker aan de linker zijde (vanuit achterzijde tellerhuis gekeken).

Het blijkt echter dat op beide stekkerposities een spanning van bijna 12V komt te staan als je de lichtschakelaar bedient. 12V aan beide zijden van de lampjes zorgt er dus voor dat de lampjes uiteindelijk niet branden.

Doorverbinden van de rode en blauwe draad, zoals ik eerder dacht, zal dus zeker niet gaan helpen. Als er al een doorverbinding gemaakt moet worden om te testen, zal dat dus tussen de rode en zwarte of blauwe en zwarte moeten gebeuren. Maar welke? Minimaal één van beide situaties zal een kortsluiting veroorzaken waardoor er nog meer schade gaat optreden. Dus dat gaan we zeker niet doen.

Weet iemand hoe je de reostaat los van de auto zou kunnen testen op correcte werking, of zeker kunt stellen dat hij inderdaad kapot is.
Als er iemand het elektrische schema van dit gedeelte van de auto heeft houd ik me daar ook voor aanbevolen.

Ik zal nog een gaan google'n om te zoeken of er inmiddels wellicht een robuustere elektronische vervanger beschikbaar is.

Roger

• Roger Smeets
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-08-2018 10:33 #1448617 door Roger Smeets
Beantwoord door Roger Smeets in topic rheostat kapot
Elektrisch schema heb ik inmiddels gevonden hier op de site. Nu is mijn auto van 1990 en dat schema staat er nu net niet op, maar het schema van 1989 geeft visueel het beeld in dat ik ook aantref in mijn auto. De blauwe en de rode draad van de rheostat zijn verbonden met de posities A1 en A2 van de stekker.
Door positie A1 (=blauwe draad) aan aarde te leggen (= zwarte draad) gaat de verlichting in het tellerhuis en op de middenconsole van de auto inderdaad branden. Conclusie: de reostaat is dus inderdaad (ook bij mij) kapot.

Ik ben er inmiddels ook achter dat het niet zo gemakkelijk is een nieuwe rheostat te vinden voor een 700. Een gebruikte (als die al werkend te vinden is) heeft waarschijnlijk niet zoveel zin want die zal ook wel binnen afzienbare termijn de geest geven.

In mijn visie is dus een oplossing om de blijkbaar kwetsbare componenten van de huidige rheostat te repareren. Wie of waar kan dit? Heeft hier iemand ervaring mee?
Andere mogelijke oplossing is om een wel nog nieuw verkrijgbare rheostat uit een latere serie (900, 800, S/V) te gebruiken. Heeft iemand hier ervaring mee of dit mogelijk is en werkend te maken. Uiteindelijk hoeft er maar een regelbare spanning op positie A1 aangeboden te worden en werkt het geheel weer.

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-08-2018 13:18 #1448618 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic rheostaat
Op zich kan er niet veel misgaan met de rheostaat. Voor zo ver ik het kan bekijken regelt deze alleen electronisch de spanning (dimmer?) voor de dashbordverlichting van 0-12 volt en wordt aangestuurd door de knopjes op het paneeltje naast de stuurkolom. Maar zoals ik al schreef, ik moet er even op studeren en ik heb momenteel erg weinig tijd...

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC