Verlichting tellerhuis en dashboard
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-08-2018 18:22 #1448619
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Massa
12 V aan beide zijden klinkt mij als een massaprobleem. Simpel gezegd: als de stroom aan de massakant van een (andere) verbruiker niet weg kan stromen, loopt de spanning aan de massakant op naar uiteindelijk 12 V.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Reinier Verbeek
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 70
26-08-2018 13:03 #1448626
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Reo
In de 240 wel eens uit elkaar gehaald. Draaiknop daar. Is gewikkeld weerstandsdraad. Dat brand door of in. Op de stand waar die altijd staat, met de minste weerstand. Vol aan dus. Heb het in de 240 gerepareerd door de draad op te schuiven.
Omdat vrijwel iedereen de verlichting vol aan heeft is er mijns inziens geen verschil met overbruggen. De tellerbak slijt dan niet anders dan normaal. In mijn auto zet ik hem net iets lager dan vol aan en hoop daarmee de komende drie ton door te komen. Succes
Omdat vrijwel iedereen de verlichting vol aan heeft is er mijns inziens geen verschil met overbruggen. De tellerbak slijt dan niet anders dan normaal. In mijn auto zet ik hem net iets lager dan vol aan en hoop daarmee de komende drie ton door te komen. Succes
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-08-2018 11:27 #1448635
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Altijd gedimd
Ik heb de verlichting altijd half gedimd. De verlichting heeft zo het eeuwige leven, want is na 6 ton nog nooit vervangen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-08-2018 12:10 #1448637
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Na het vervangen van lampjes
Na het vervangen van lampjes door verse zet ik 'm ook altijd lager dan halverwege: dat is helder zat. Heb je voluit nodig, dan is het eigenlijk tijd om er nieuwe lampjes in te zetten...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2
01-09-2018 00:06 #1448752
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Rheostaat
Je kunt de reheostaat er ook uitdonderen.
Ddaarna zelf eentje maken. Het enige dat het ding doet is het regelen van de spanning. Dit kan ook op een andere manier. Even theoretisch, want ik heb te weinig tijd om precies uit te dokteren welke componenten je moet hebben.
Je kunt gebruik maken van een spanningsregel IC, Deze stuurt een vermogenstransistor aan. Deze regelt dan haarfijn je spanning. Ik heb zo'n regeling in een zelfgebouwde gitaarversterker zitten, daar zit het geval als spanningsstabilisator, dus met een vaste instelling. Maar je kunt de uitgangsspanning ook variëren.met een simpele potmeter. Knopje er op en klaar ben je. Of met een schakelaar en een weerstandsnetwerkje. Een elektronicus of goede elektronica-hobbyist zet zo'n ding zo voor je in elkaar.
Op technische opleidingen zoals op een ROC vindt men het ook wel interessant, het zou een mooi praktijkproject kunnen zijn voor een student, dus wanneer je een docent benadert...
Verder zijn er dergelijke schema's in omloop. In de (theater of muziek) lichttechniek wordt er wel vaker gebruik van gemaakt.
Tja, dat heb je met een klassieke bak, je moet soms een beetje creatief zijn.
Wat betreft de lampjes. Misschien gaan ze wel langer mee, maar op den duur zetten zich metaaldeeltjes af aan de binnenkant van het glas. Gewoon na een kilometer of 100.000 nieuwe lampjes er in, een werkje van niks.
Je kunt natuurlijk ook leds in de instrumentenbak zetten, alleen niet in de plaats van het laadstroomcontrolelampje. De bekrachtigingsstroom van het dynamo loopt namelijk door dit lampje, op deze wijze 'leent' het dynamo stroom van de accu om een magnetisch veld op te wekken. Begint de accu spanning te leveren dan gaat het lampje hierdoor uit. Het staat geschakeld tussen aansluiting D+ (+/61) op het dynamo. Door een LED loopt een te lage stroom om de bekrachtigingswikkeling van het dynamo van voldoende stroom te voorzien. Een andere oplossing is om parallel aan deze LED een weerstand te zetten. De weerstand dient even groot te zijn als de weerstand van het oorspronkelijke lampje, dus even uit mijn blote bol een weerstand de 150 en 300 Ohm, de weerstand moet veiligheidshalve ongeveer 3 tot 5 watt kunnen dissiperen. Hiervoor kan een z.g. metaaloxideweerstand worden gebruikt, kost ongeveer 70 - 80 cent.
Poeh, dit gaat wel diep voor de gemiddelde Volvorijder...
Ddaarna zelf eentje maken. Het enige dat het ding doet is het regelen van de spanning. Dit kan ook op een andere manier. Even theoretisch, want ik heb te weinig tijd om precies uit te dokteren welke componenten je moet hebben.
Je kunt gebruik maken van een spanningsregel IC, Deze stuurt een vermogenstransistor aan. Deze regelt dan haarfijn je spanning. Ik heb zo'n regeling in een zelfgebouwde gitaarversterker zitten, daar zit het geval als spanningsstabilisator, dus met een vaste instelling. Maar je kunt de uitgangsspanning ook variëren.met een simpele potmeter. Knopje er op en klaar ben je. Of met een schakelaar en een weerstandsnetwerkje. Een elektronicus of goede elektronica-hobbyist zet zo'n ding zo voor je in elkaar.
Op technische opleidingen zoals op een ROC vindt men het ook wel interessant, het zou een mooi praktijkproject kunnen zijn voor een student, dus wanneer je een docent benadert...
Verder zijn er dergelijke schema's in omloop. In de (theater of muziek) lichttechniek wordt er wel vaker gebruik van gemaakt.
Tja, dat heb je met een klassieke bak, je moet soms een beetje creatief zijn.
Wat betreft de lampjes. Misschien gaan ze wel langer mee, maar op den duur zetten zich metaaldeeltjes af aan de binnenkant van het glas. Gewoon na een kilometer of 100.000 nieuwe lampjes er in, een werkje van niks.
Je kunt natuurlijk ook leds in de instrumentenbak zetten, alleen niet in de plaats van het laadstroomcontrolelampje. De bekrachtigingsstroom van het dynamo loopt namelijk door dit lampje, op deze wijze 'leent' het dynamo stroom van de accu om een magnetisch veld op te wekken. Begint de accu spanning te leveren dan gaat het lampje hierdoor uit. Het staat geschakeld tussen aansluiting D+ (+/61) op het dynamo. Door een LED loopt een te lage stroom om de bekrachtigingswikkeling van het dynamo van voldoende stroom te voorzien. Een andere oplossing is om parallel aan deze LED een weerstand te zetten. De weerstand dient even groot te zijn als de weerstand van het oorspronkelijke lampje, dus even uit mijn blote bol een weerstand de 150 en 300 Ohm, de weerstand moet veiligheidshalve ongeveer 3 tot 5 watt kunnen dissiperen. Hiervoor kan een z.g. metaaloxideweerstand worden gebruikt, kost ongeveer 70 - 80 cent.
Poeh, dit gaat wel diep voor de gemiddelde Volvorijder...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 17
03-09-2018 09:28 #1448790
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Ik heb momenteel ook LED
Ik heb momenteel ook LED achter de tellerbak zitten.
Enkel op de plaats die de meters doen oplichten.
Hoewel ik groot fan van LED ben, vind ik dit niet zo'n groot succes.
De tellers worden ongelijk verlicht, en de dim-functie is ronduit belabberd.
Ze zijn tot op zekere hoogte wel te dimmen, maar blijven redelijk fel en gaan dan ineens uit. Wat bij een LED niet heel gek is.
Zal misschien ook aan de desbetreffende lampjes liggen, of het merk.
Wat er nu in zit is per toeval een keer meegekomen uit een tellerbak van de sloop.
En ik dacht; laat ik dat eens proberen....
Misschien dat iemand anders betere ervaringen heeft met een bepaald type/merk....
Enkel op de plaats die de meters doen oplichten.
Hoewel ik groot fan van LED ben, vind ik dit niet zo'n groot succes.
De tellers worden ongelijk verlicht, en de dim-functie is ronduit belabberd.
Ze zijn tot op zekere hoogte wel te dimmen, maar blijven redelijk fel en gaan dan ineens uit. Wat bij een LED niet heel gek is.
Zal misschien ook aan de desbetreffende lampjes liggen, of het merk.
Wat er nu in zit is per toeval een keer meegekomen uit een tellerbak van de sloop.
En ik dacht; laat ik dat eens proberen....
Misschien dat iemand anders betere ervaringen heeft met een bepaald type/merk....
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- P.J. Bus
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-09-2018 19:18 #1448801
door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic Advies welke LED
Ik zat aan de hand van dit draadje ook te denken om LED in te bouwen enkel en alleen voor de verlichting. Maar welke, die een goed alternatief zijn?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- P.J. Bus
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-09-2018 19:19 #1448802
door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic 740
Bij mij gaat het trouwens om een 740 met Yazaki tellerbak.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-09-2018 23:00 #1448809
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Mijn ervaring: doe maar niet.
Mijn ervaring: doe maar niet. Hetzelfde resultaat als Noppen. Gewoon gloeilampjes erin geeft een perfect beeld.
En doe ook geen led in je kaartleeslampjes, als je er een kaart bij wilt lezen. Op een of andere manier werkt het totaal niet met de kleuren van wegenkaarten, zelfs als de CRI van de LEDs goed is.
En doe ook geen led in je kaartleeslampjes, als je er een kaart bij wilt lezen. Op een of andere manier werkt het totaal niet met de kleuren van wegenkaarten, zelfs als de CRI van de LEDs goed is.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2
09-09-2018 09:40 #1448881
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Led's in soorten
De kleur van de LED's is belangrijk. En ze moeten een zo groot mogelijke spectrale lichtweergave hebben. Ik heb perfecte kaartleeslaampjes gezien, bij een zaak in Brussel.
De kwaliteit van halogeen of gloeilampen kan al worden gehaald.
Lampjes moeten ook dimbaar zijn. Je hebt daar speciale dimmers voor nodig. De Volvo-instrumentenpaneeldimmers zijn daar niet speciaal genoeg voor.
Je zou het simpelweg kunnen proberen met een voorschakelweerstand. Is deze gelijk aan de weerstand van de lampjes dan heb je de hrelft van het vermogen ter beschikking. Doen de lampjes het dan niet dan verlaag je de weerstand ttot ze hel wel doen.
De kwaliteit van halogeen of gloeilampen kan al worden gehaald.
Lampjes moeten ook dimbaar zijn. Je hebt daar speciale dimmers voor nodig. De Volvo-instrumentenpaneeldimmers zijn daar niet speciaal genoeg voor.
Je zou het simpelweg kunnen proberen met een voorschakelweerstand. Is deze gelijk aan de weerstand van de lampjes dan heb je de hrelft van het vermogen ter beschikking. Doen de lampjes het dan niet dan verlaag je de weerstand ttot ze hel wel doen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam