Afstandsbediening centrale vergrendeling
- WILJAN Muller (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-05-2018 12:05 #1445922
door WILJAN Muller (GAST)
Beantwoord door WILJAN Muller (GAST) in topic @allen: dank voor de input!
@Piet22: ik stuur je even een privébericht.
@noppen20: ik ga dat eens proberen.
@Adrian: heb je een tekening/diagram toevallig (of hoe nummer ik de poorten op het CV-relais)? Ik heb een '97-er V90 en bij mij zijn de ATR- en AL2-poorten inderdaad doorgelust tussen beide relaisvoeten (met inderdaad dus ook aparte ATR- en AL2-poorten op het CV-relais)
@noppen20: ik ga dat eens proberen.
@Adrian: heb je een tekening/diagram toevallig (of hoe nummer ik de poorten op het CV-relais)? Ik heb een '97-er V90 en bij mij zijn de ATR- en AL2-poorten inderdaad doorgelust tussen beide relaisvoeten (met inderdaad dus ook aparte ATR- en AL2-poorten op het CV-relais)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-05-2018 13:04 #1445924
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic tekening
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-05-2018 14:53 #1445927
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Goed gevonden van Adrian. Ik
Goed gevonden van Adrian. Ik denk dat zijn methode altijd werkt, onafhankelijk van het bouwjaar van de auto.
Dus de witte unlock draad van jouw nieuwe remote aansluiten op de bruin-zwarte draad die loopt vanaf A4 van de relaisvoet van het centrale vergrendelings (CV) relais naar het bestuurdersportier.
En de wit-zwarte lock draad van jouw nieuwe remote aansluiten op de groen-zwarte draad die loopt vanaf A9 van de relaisvoet van het CV relais naar het bestuurdersportier.
Piet
Dus de witte unlock draad van jouw nieuwe remote aansluiten op de bruin-zwarte draad die loopt vanaf A4 van de relaisvoet van het centrale vergrendelings (CV) relais naar het bestuurdersportier.
En de wit-zwarte lock draad van jouw nieuwe remote aansluiten op de groen-zwarte draad die loopt vanaf A9 van de relaisvoet van het CV relais naar het bestuurdersportier.
Piet
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- WILJAN Muller (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-05-2018 15:13 #1445928
door WILJAN Muller (GAST)
Beantwoord door WILJAN Muller (GAST) in topic Wederom dank!
Zeer nuttige info, Adrian en Piet. Dank daarvoor! Ik ga vanavond weer e.e.a. uitproberen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- WILJAN Muller (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-05-2018 21:38 #1445938
door WILJAN Muller (GAST)
Beantwoord door WILJAN Muller (GAST) in topic Ik geef het op :-(
Eerst de truc van noppen20 geprobeerd, zonder resultaat. Vervolgens aan de slag met de uitleg van Adrian en Piet22. Eerst even een proefopstelling maken door draadjes te steken aan de achterkant van de relaisvoet op de juiste aansluitingen (unlock-draad op groen-zwart, lock-draad op bruin-zwart, voeding van de voet van het AB-relais) en het leek zowaar te werken.
Vervolgens dus knipperdeknip in de draadjes en de juiste aftakkingen gemaakt. Vervolgens plug ik het kastje van de AB er weer aan en de CV doet gelijk klik-klak (open en dicht of andersom). Vervolgens geeft de AB geen sjoege en ook op de sleutel of met de deurknop geen CV meer.... Pas als ik het AB-kastje weer loskoppel, heb ik weer CV...
Nu heb ik dus èn €20 weggegooid aan die AB en een vernaaide draadboom. K*tzooi
Vervolgens dus knipperdeknip in de draadjes en de juiste aftakkingen gemaakt. Vervolgens plug ik het kastje van de AB er weer aan en de CV doet gelijk klik-klak (open en dicht of andersom). Vervolgens geeft de AB geen sjoege en ook op de sleutel of met de deurknop geen CV meer.... Pas als ik het AB-kastje weer loskoppel, heb ik weer CV...
Nu heb ik dus èn €20 weggegooid aan die AB en een vernaaide draadboom. K*tzooi

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-05-2018 07:43 #1445939
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Als je de remote als CV
Als je de remote als CV gebruikt moet je niet ook nog een CV-relais installeren want als de een wil sluiten en de ander wil tegelijk openen krijg je kortsluiting.
Waarschijnlijk is de zekering in de 12V aansluiting van de remote doorgeslagen.
Piet
Waarschijnlijk is de zekering in de 12V aansluiting van de remote doorgeslagen.
Piet
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-05-2018 09:35 #1445942
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic foutje gemaakt
Dat gaat heel gemakkelijk met alle aansluitmogelijkheden van een AB.
Een AB bedient het CV relais door een massa aansturing net zoals de deurschakelaar en het guardrelais(mits voorzien van het juiste CVrelais in een s/v90).
Het CVrelais stuurt de stroom linksom of rechtsom door de actuators voor openen of sluiten.
Wat ik als eerste doe met de inbouw van een AB is deze standalone met een lab-voeding testen. Kan natuurlijk ook met een andere stroombron, bijvoorbeeld een accu. Hierbij gebruik ik proeflampjes voor de knipperlichten en het open- en sluitsignaal. Je hebt de AB dan getest en ingeleerd achter je bureau. Dat werkt een stuk makkelijker dan op je kop in de auto.
Daarna test ik de auto standalone met een een massa draadje op het openen of sluiten contact. Bij de 940 op de alarm/immo relaisvoet. In de S90 kwam ik er zo achter dat deze aansluiting niet werkte. Ik verwacht dat het wel werkt in een S90 uitgerust met een Guard alarm, daar verwacht ik een ander nr CVrelais in.
Kijk eens wat de nrs zijn van het CV relais in een S/V90. Die van Piet met guard en die van Wok zonder.
Even opnieuw de bechrijving lezen. Kies voor de min-aanssturing en vergeet niet alle massadraden te verbinden.
Het moet kunnen werken.
Een AB bedient het CV relais door een massa aansturing net zoals de deurschakelaar en het guardrelais(mits voorzien van het juiste CVrelais in een s/v90).
Het CVrelais stuurt de stroom linksom of rechtsom door de actuators voor openen of sluiten.
Wat ik als eerste doe met de inbouw van een AB is deze standalone met een lab-voeding testen. Kan natuurlijk ook met een andere stroombron, bijvoorbeeld een accu. Hierbij gebruik ik proeflampjes voor de knipperlichten en het open- en sluitsignaal. Je hebt de AB dan getest en ingeleerd achter je bureau. Dat werkt een stuk makkelijker dan op je kop in de auto.
Daarna test ik de auto standalone met een een massa draadje op het openen of sluiten contact. Bij de 940 op de alarm/immo relaisvoet. In de S90 kwam ik er zo achter dat deze aansluiting niet werkte. Ik verwacht dat het wel werkt in een S90 uitgerust met een Guard alarm, daar verwacht ik een ander nr CVrelais in.
Kijk eens wat de nrs zijn van het CV relais in een S/V90. Die van Piet met guard en die van Wok zonder.
Even opnieuw de bechrijving lezen. Kies voor de min-aanssturing en vergeet niet alle massadraden te verbinden.
Het moet kunnen werken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- WILJAN Muller (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-05-2018 21:12 #1445953
door WILJAN Muller (GAST)
Beantwoord door WILJAN Muller (GAST) in topic Ik ben je kwijt...
@Adrian: je schrijft "Daarna test ik de auto standalone met een een massa draadje op het openen of sluiten contact. Bij de 940 op de alarm/immo relaisvoet. In de S90 kwam ik er zo achter dat deze aansluiting niet werkte. Ik verwacht dat het wel werkt in een S90 uitgerust met een Guard alarm, daar verwacht ik een ander nr CVrelais in."
Hoe test je de auto standalone met een massadraadje? Is dat letterlijk een verbinding maken tussen een massapunt en het open- of sluitcontact op de relaisvoet? Heb je het CV-relais dan wel of niet ingeplugd?
Uit je laatste opmerking leid ik af dat je denkt dat de aasluiting op de relaisvoet van de AB wel zou werken als ik mijn CV-relais zou vervangen door die van een Guard-II alarm?
@Piet: de AB zelf werkt nog. Als ik namelijk alleen de voedingsdraden aansluit, reageert het kastje op de AB (ik hoor de relais dan weer klikken (zowel knipperlichtaansturing als open-/sluit signaal). Ik bleek uiteindelijk de zekeringen van de klok en de interieurverlichting eruit geklapt te hebben...
Hoe test je de auto standalone met een massadraadje? Is dat letterlijk een verbinding maken tussen een massapunt en het open- of sluitcontact op de relaisvoet? Heb je het CV-relais dan wel of niet ingeplugd?
Uit je laatste opmerking leid ik af dat je denkt dat de aasluiting op de relaisvoet van de AB wel zou werken als ik mijn CV-relais zou vervangen door die van een Guard-II alarm?
@Piet: de AB zelf werkt nog. Als ik namelijk alleen de voedingsdraden aansluit, reageert het kastje op de AB (ik hoor de relais dan weer klikken (zowel knipperlichtaansturing als open-/sluit signaal). Ik bleek uiteindelijk de zekeringen van de klok en de interieurverlichting eruit geklapt te hebben...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-05-2018 21:40 #1445954
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Hoe test je de auto
Hoe test je de auto standalone met een massadraadje? Is dat letterlijk een verbinding maken tussen een massapunt en het open- of sluitcontact op de relaisvoet? Heb je het CV-relais dan wel of niet ingeplugd?
CV relais moet altijd ingeplugd zijn. Die zorgt nl voor de stroom door de actuators. Inderdaad met een los draadje. Ik klem dat meestal tussen de sigarettenaansteker. Met het andere einde tik je dan de bruinzwarte of de groenzwarte draad aan van de deurschakelaar. Zo bedient de deurschakelaar nl het cv relais.
Uit je laatste opmerking leid ik af dat je denkt dat de aansluiting op de relaisvoet van de AB wel zou werken als ik mijn CV-relais zou vervangen door die van een Guard-II alarm?
Dat verwacht ik wel. Het guard relais bedient op identieke wijze het cv relais voor openen en sluiten. Ik kan niet bedenken hoe het anders werkt met een guard relais. De verschillende Volvo-onderdeelnrs van het cv relais moeten dit nog bevestigen.
CV relais moet altijd ingeplugd zijn. Die zorgt nl voor de stroom door de actuators. Inderdaad met een los draadje. Ik klem dat meestal tussen de sigarettenaansteker. Met het andere einde tik je dan de bruinzwarte of de groenzwarte draad aan van de deurschakelaar. Zo bedient de deurschakelaar nl het cv relais.
Uit je laatste opmerking leid ik af dat je denkt dat de aansluiting op de relaisvoet van de AB wel zou werken als ik mijn CV-relais zou vervangen door die van een Guard-II alarm?
Dat verwacht ik wel. Het guard relais bedient op identieke wijze het cv relais voor openen en sluiten. Ik kan niet bedenken hoe het anders werkt met een guard relais. De verschillende Volvo-onderdeelnrs van het cv relais moeten dit nog bevestigen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-05-2018 13:14 #1445974
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Ik heb in mijn eveneens uit
Ik heb in mijn eveneens uit Duitsland afkomstige V90 hetzelfde bruine afstandsbediening-relais zitten als jij hebt en dat heb ik al meerder keren vervangen door een groen Guard II - relais afkomstig uit een 960 en dat had geen enkele invloed op de werking van de centrale vergrendeling.
Ook heb ik het bruine afstands-bedieningrelais al een paar keer voor test-doeleinden in dezelfde 960 gebruikt waar het groene guard II relais uit afkomstig was en dat had geen enkele invloed op de werking van de centrale vergrendeling.
Dat suggereert toch dat er geen verschillen zijn tussen de 960 en de S/V90 v.w.b. de communicatie tussen het afstandsbediening/GuardII alam relais enerzijds en het CV relais anderzijds.
Dus wat er bij de v90 van dePaul aan de hand was kan ik nog steeds niet goed plaatsen.
Het heeft voor wat betreft de werking van de centrale vergrendeling geen voordelen om jouw bruine afstandsbediening-relais te vervangen voor een Guard II relais. Jouw bruine relais heeft goed gewerkt en zodra je weer bijpassende afstandsbedieningen hebt zal het ook wel weer werken. Alleen als je graag een startonderbreking of alarm zou willen hebben loont het de moeite om een Guard II relais te gaan gebruiken. Om de alarm-functie van dat relais volledig te kunnen gaan gebruiken zul je dan wel een sirene en wat extra schakelaars moeten gaan monteren.
Maar het moet ook mogelijk zijn om de door jou nieuw gekochte universele afstandsbedienings-kastje rechstreeks de portiersloten te laten aansturen. Wat er eerder deze week fout iis gegaan is denk ik dat je ook het CV relais hebt aangesloten en dat is dan dubbelop en kan tegen elkaar inwerken.
Piet
Ook heb ik het bruine afstands-bedieningrelais al een paar keer voor test-doeleinden in dezelfde 960 gebruikt waar het groene guard II relais uit afkomstig was en dat had geen enkele invloed op de werking van de centrale vergrendeling.
Dat suggereert toch dat er geen verschillen zijn tussen de 960 en de S/V90 v.w.b. de communicatie tussen het afstandsbediening/GuardII alam relais enerzijds en het CV relais anderzijds.
Dus wat er bij de v90 van dePaul aan de hand was kan ik nog steeds niet goed plaatsen.
Het heeft voor wat betreft de werking van de centrale vergrendeling geen voordelen om jouw bruine afstandsbediening-relais te vervangen voor een Guard II relais. Jouw bruine relais heeft goed gewerkt en zodra je weer bijpassende afstandsbedieningen hebt zal het ook wel weer werken. Alleen als je graag een startonderbreking of alarm zou willen hebben loont het de moeite om een Guard II relais te gaan gebruiken. Om de alarm-functie van dat relais volledig te kunnen gaan gebruiken zul je dan wel een sirene en wat extra schakelaars moeten gaan monteren.
Maar het moet ook mogelijk zijn om de door jou nieuw gekochte universele afstandsbedienings-kastje rechstreeks de portiersloten te laten aansturen. Wat er eerder deze week fout iis gegaan is denk ik dat je ook het CV relais hebt aangesloten en dat is dan dubbelop en kan tegen elkaar inwerken.
Piet
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam