Accu steeds kapot

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-04-2018 22:39 #1445040 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Het is geen verzuipen: mijn
Het is geen verzuipen: mijn ouders hebben een volle dag gewacht voordat ze de wegenwacht belden... Het gaat echt om het open blijven staan van de kleppen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-04-2018 23:36 #1445042 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat van geen compressie zou
Dat van geen compressie zou wel eens kunnen kloppen. De motor gaat gewoon zo gemakkelijk rond, lijkt wel alsof de startmotor geen weerstand heeft, terwijl de motor echt wel meedraait.
Vreemd syndroom, ik zal me er eens over inlezen want ik begrijp er niks van tot nu toe... Kleppen die blijven open staan omdat er hydraulische klepstoters niet op druk zijn gekomen? Als de auto 2 weken heeft stilgestaan zijn de klepstoters helemaal leeggelopen en dus ook niet op druk, maar start de auto wel meteen. Alleen lijkt het dan de eerste seconde alsof er een zak knikkers in de motor gegooid is. Nu heeft de auto vrijdag nog 20 km gereden, zaterdag dus 5 meter en dinsdag niet meer starten...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • noppen20
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-04-2018 09:40 #1445046 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Wat Willem zegt inderdaad.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • noppen20
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-04-2018 09:50 #1445047 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic poging 2

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-04-2018 10:30 #1445048 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Dat verhaal van de
Dat verhaal van de hydraulische klepstoters lijkt mij ook niet zo waarschijnlijk.

Robert Spinner geeft op zijn youtube kanaal naar mijn mening de meest plausibele verklaring: na starten en direct daarna weer uitzetten van de motor is er nog onverbrande benzine in de motor dat de oliefilm langs de cylinderwanden oplost waardoor er niet voldoende compressie meer is. Oplossing is de bougies verwijderen, benzine even laten verdampen en vervolgens in iedere cylinder een theelepeltje olie gieten.




PIet

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • noppen20
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-04-2018 11:51 #1445050 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Misschien reageer ik wat te
Misschien reageer ik wat te vroeg, kan het filmpje niet bekijken bij gebrek aan geluid.
Maar ik geloof best dat, zeker bij een koude start, de grotere hoeveelheid benzine dat film-laagje weg kan spoelen. Maar bedenk je eens hoe verschrikkelijk dun dit laagje wel niet is. Ik wil best geloven dat dit net het beetje kan zijn waardoor de ontsteking wat lastig/niet wil lukken.

Echter Freggel geeft aan dat de startmotor zo makkelijk ronddraait dat het lijkt als deze totaal geen weerstand heeft. Dit kan in mijn ogen onmogelijk veroorzaakt worden door het gebrek aan een film-laagje olie, maar heel goed past bij geen compressie door openstaande kleppen. Volvo heeft er zelfs een TSB voor uitgeschreven (TP31714/2 - Deposits on Exhaust Valve Stems)

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-04-2018 13:32 #1445052 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Openstaande kleppen als
Openstaande kleppen als gevolg van koolstofaanslag geven natuurlijk ook compressieverlies. Maar niet alle kleppen staan tegelijk open dus dat is ook geen verklaring voor volledig compressieverlies.

Wat Willem waarschijnlijk bedoelt is het "oppompen" van hydraulische klepstoters. Maar dat gebeurt vooral bij gebruik van vervuilde of te dikke motorolie.
Zie bv hier: www.amt.nl/techniek/artikel/1999/10/prob...ters-1999-10-1012841 . De enige remedie hiervoor is de klepstoters demonteren en in in een bankschroef samendrukken of nog beter vervangen. Het risico van openstaande kleppen wil je in in een whiteblock niet hebben omdat ze al snel met je zuiger in contact zullen komen.

Maar de test is eenvoudig: gewoon wat motorolie in elke cylinder doen zoals Robert en de auteur in het linkje van Gerben aanbevelen en kijken of het probleem daarmee opgelost is.

Piet

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-04-2018 15:58 #1445056 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Elli loopt weer! Zoals in
Elli loopt weer! Zoals in meerdere andere fora wordt gezegd: gewoon blijven doorstarten met het gaspedaal ingeduwd. Ik heb telkens een 30-tal seconden gestart met telkens 30 seconden tussen. Bij de eerste poging al hoorde ik na 20 seconden al af en toe een pufje. De 3e poging was het prijs.
Ik heb het gefilmd, inclusief de voltmeter. Dit is trouwens nog met de oude batterij, die er vreemd genoeg geen probleem mee had om zo lang door te starten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
04-04-2018 21:18 #1445065 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Het
Blijven rare dingen die ouwe auto’s.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD