Accu steeds kapot
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-04-2018 01:04 #1444976
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het is niet alleen met het
Het is niet alleen met het contact aan. Ook als ik de accu uit de auto heb, vers oplaad en slechts licht belast (20 watt belasting) zit die na 10 minuten maar aan 10 volt meer. Accu heeft dus duidelijk niet veel capaciteit meer. Zodra de nieuwe accu aankomt (ik vermoed ergens volgende week) ga ik kijken wat het effect daarmee is. De tweede auto is mijn vriendin haar bedrijfswagen, dus er is een extra accu ter beschikking, maar ik ga niet aan die auto gaan rommelen.
Als er inderdaad ergens een zware verbruiker zou zitten zou dat inderdaad wel kunnen betekenen dat die ook met draaiende motor met teveel stroom gaat lopen waardoor de batterij niet genoeg bijlaadt, waardoor die dus op enkele maanden tijd kapot gaat. Verklaart meteen ook waarom de spanning tijdens het rijden varieert tussen 13,4 en 13,8, volgens wat ik elders las zou die constant tegen de 14 V moeten zitten.
Wordt sowieso vervolgt in de loop van volgende week. Morgen even van de Ronde genieten en maandag nog een vrije dag. Geniet van het paasweekend allemaal!
Als er inderdaad ergens een zware verbruiker zou zitten zou dat inderdaad wel kunnen betekenen dat die ook met draaiende motor met teveel stroom gaat lopen waardoor de batterij niet genoeg bijlaadt, waardoor die dus op enkele maanden tijd kapot gaat. Verklaart meteen ook waarom de spanning tijdens het rijden varieert tussen 13,4 en 13,8, volgens wat ik elders las zou die constant tegen de 14 V moeten zitten.
Wordt sowieso vervolgt in de loop van volgende week. Morgen even van de Ronde genieten en maandag nog een vrije dag. Geniet van het paasweekend allemaal!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- René Minnebo (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
01-04-2018 10:57 #1444983
door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Oke
We lezen het wel geniet van je paas weekend.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-04-2018 11:05 #1444984
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic welke verbruiker?
Je kunt je afvragen op het moment dat je het voltage ziet zakken wat er ingeschakeld wordt.
In mijn 940 zakte het voltage ook tot rond de 13 bij flink stroomverbruik. De levensduur van twee accu's was daardoor korter dan ik verwachte, nl 4 jaar.
De oorzaak was uiteindelijk de spanningsregelaar. Vervangen en nu zakt het voltage niet meer in.
Grootverbuikers: alles wat via het overloadrelais geschakeld is, plus de efan. Ook de ruitenwissers en de blower trekken flink wat.
De injectoren bij gas geven. Je ziet de voltmeter dan wat zakken.
Gas los en verder alles uit moet het hoogste voltage geven, vooral na een koude start.
Temperatuur verhoging van dynamo en accu heeft ook invloed.
In mijn 940 zakte het voltage ook tot rond de 13 bij flink stroomverbruik. De levensduur van twee accu's was daardoor korter dan ik verwachte, nl 4 jaar.
De oorzaak was uiteindelijk de spanningsregelaar. Vervangen en nu zakt het voltage niet meer in.
Grootverbuikers: alles wat via het overloadrelais geschakeld is, plus de efan. Ook de ruitenwissers en de blower trekken flink wat.
De injectoren bij gas geven. Je ziet de voltmeter dan wat zakken.
Gas los en verder alles uit moet het hoogste voltage geven, vooral na een koude start.
Temperatuur verhoging van dynamo en accu heeft ook invloed.
- Reinier Verbeek
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
02-04-2018 13:12 #1445010
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic laadspanning is temperatuurafhankelijk
Zag daar ergens in de documentatie op deze site ooit een grafiekje van? Je kunt dus niet zeggen 14 V is te veel of te weinig, daar hoort een temperatuur bij. Volgens mij zat het rond de -10 op 14.4 en rond de 20 op 14 , maar dat weet ik niet meer.
Succes
Succes
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-04-2018 16:59 #1445015
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic de 960 is helaas een accu
de 960 is helaas een accu-sloper. Niet zelden komen hier daarover posts terug. Hij laadt niet efficient bij en heeft veel startcapaciteit nodig en vraagt tijdens het rijden ook redelijk wat stroom. Zeker als je niet regelmatig rijdt en/of vaak alleen maar korte stukjes, gaan ze gewoon niet langer dan 2 jaar mee. Een tweedehands accu kopen is natuurlijk ook vragen om problemen.
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-04-2018 19:25 #1445019
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Nou
Een accu die na lading buiten het voertuig binnen korte tijd nog maar 10 volt aangeeft heeft gewoon een rotte cel punt.
Dat hoeft niets te maken te hebben met het voertuig waar hij in gemonteerd heeft gezeten, dit komt gewoon voor bij accu's.
Binnen de garantie hoor je die dan vergoed te krijgen.
Buiten de garantie, jammer, nieuwe kopen.
Groeten,
Ton.
Dat hoeft niets te maken te hebben met het voertuig waar hij in gemonteerd heeft gezeten, dit komt gewoon voor bij accu's.
Binnen de garantie hoor je die dan vergoed te krijgen.
Buiten de garantie, jammer, nieuwe kopen.
Groeten,
Ton.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-04-2018 17:45 #1445026
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nieuwe is vanmorgen
Nieuwe is vanmorgen aangekomen. Deze heeft 1 handig, groot handvat in tegenstelling tot de meeste andere die 2 kleine beugeltjes hebben.
Wel een vreemd (ander?) probleem opgedoken. De auto heeft zaterdag nog gelopen (moest 5 meter verzet worden en vriendinlief is te lui om te duwen, dus heeft de auto even gestart en verzet) deze middag was ik te laat om met de fiets te gaan werken, dus dan maar de auto nemen dacht ik. Sleutel om, motor draait vrolijk rond met de starter maar probeert niet eens om aan te slaan... Geen pufje, geen plofje. Ik dacht zelfs even dat de starter "loos" draaide, maar met de kap open zag ik de multiriem meedraaien, dus motor gaat wel degelijk (vlot) rond. Lijkt erop dat die geen benzine krijgt want ik rook niet meteen iets. Weer een uitdaging bij dus. Uiteindelijk toch maar met de fiets gegaan en een kwartier te laat aangekomen...
Wel een vreemd (ander?) probleem opgedoken. De auto heeft zaterdag nog gelopen (moest 5 meter verzet worden en vriendinlief is te lui om te duwen, dus heeft de auto even gestart en verzet) deze middag was ik te laat om met de fiets te gaan werken, dus dan maar de auto nemen dacht ik. Sleutel om, motor draait vrolijk rond met de starter maar probeert niet eens om aan te slaan... Geen pufje, geen plofje. Ik dacht zelfs even dat de starter "loos" draaide, maar met de kap open zag ik de multiriem meedraaien, dus motor gaat wel degelijk (vlot) rond. Lijkt erop dat die geen benzine krijgt want ik rook niet meteen iets. Weer een uitdaging bij dus. Uiteindelijk toch maar met de fiets gegaan en een kwartier te laat aangekomen...
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-04-2018 22:16 #1445033
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Dat is een bekend probleem
Dat is een bekend probleem bij motoren met hydraulische stoters, zoals de 960. Als je de motor zo kort laat draaien dat de stoters nog niet hun volle druk hebben, dan heb je kans dat er kleppen open blijven staan, en je geen compressie meer hebt.
Als ik me niet vergis, is de truc om de auto een klein stukje te verrollen, maar ik moet het even navragen bij Henk Huisman.
Mijn ouders hebben twee jaar geleden bij hetzelfde probleem de wegenwacht te hulp geroepen, en die is best lang bezig geweest.
Om het te voorkomen in het vervolg, moet je je aanwennen om de motor nooit korter dan pakweg twee minuten te laten draaien.
Als ik me niet vergis, is de truc om de auto een klein stukje te verrollen, maar ik moet het even navragen bij Henk Huisman.
Mijn ouders hebben twee jaar geleden bij hetzelfde probleem de wegenwacht te hulp geroepen, en die is best lang bezig geweest.
Om het te voorkomen in het vervolg, moet je je aanwennen om de motor nooit korter dan pakweg twee minuten te laten draaien.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-04-2018 22:17 #1445034
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic De 960
Waarschijnlijk heb je last van het "lawnmotor effect". De 960/850/V70 hebben daar last van.
Gebeurt als je de auto even moet verschuiven, om iets anders te pakken. Daarom ook de term "lawnmotor", die hebben er ook last van als je ze even laat draaien, verschuift en weer uitzet en dan later weer starten. Dan willen ze niet.
Schijnt te komen omdat ie bij "koude" start relatief veel benzine inspuit. Zet je hem dan uit en wil je een tijd later weer starten, is ie verzopen.
Staat ook wel wat over geschreven op Turbobricks.
Groeten,
Gerben
Gebeurt als je de auto even moet verschuiven, om iets anders te pakken. Daarom ook de term "lawnmotor", die hebben er ook last van als je ze even laat draaien, verschuift en weer uitzet en dan later weer starten. Dan willen ze niet.
Schijnt te komen omdat ie bij "koude" start relatief veel benzine inspuit. Zet je hem dan uit en wil je een tijd later weer starten, is ie verzopen.
Staat ook wel wat over geschreven op Turbobricks.
Groeten,
Gerben
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-04-2018 22:20 #1445036
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Lawnmower syndrome
Moderators: Jerry Stam