Accu steeds kapot

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-03-2018 22:07 #1107707 door V700 register
Accu steeds kapot is gemaakt door V700 register
Ik heb een vreemd probleem met mijn 960... Vorig jaar is de alternator kapot gegaan waardoor ik stil kwam te staan met een lege batterij. Afgesleept en nieuwe alternator laten monteren bij de garage.
Tijdje later was ik aan de auto aan het werken met contact op en was het plots gedaan met het feest. Batterij leeg... Dus aan de lader en iets later de sigarettenaansteker vervangen door een vast voltmetertje met 2 usb poorten in (in die sigarettenaansteker zat toch permanent een usb dingetje ingeplugd en verder wordt die niet gebruikt) toen viel het mij op dat het batterijvoltage aan de lage kant was. Met contact op 1 gaat het metertje aan en die gaf dan nauwelijks 12V aan, met de sleutel in stand 2 werd dat zelfs maar 10,5V meer. Gelukkig slaat de motor vlot aan en is dat nog net genoeg om te starten. De accuraatheid van dat metertje heb ik trouwens gecheckt met mijn Fluke meter en die gaven steeds hetzelfde aan (maar dat metertje geeft dan geen honderdsten weer)

Tweedehands een "nieuwe" batterij gescoord. Iemand die een 70Ah batterij had gekocht voor z'n oldtimer, maar die paste blijkbaar niet en deed ze weg voor een prijsje. Dus eigenlijk een splinternieuwe. Blijkt een 70Ah Mercedes batterij te zijn met "EFB" technologie. Zou een langere levensduur moeten hebben en beter tegen ontlading te kunnen, wordt blijkbaar toegepast voor start/stop voertuigen, maar uiteraard ook perfect bruikbaar als gewone startbatterij.

De hele winter geen problemen gehad, en dus ook geen aandacht meer geschonken aan het voltmetertje. Tot ik de auto vorige week wou starten na 2 weken stilstand. De startmotor ging maar traag rond, maar de motor startte wel... 50km gereden en bij terug vertrekken het metertje in het oog gehouden. Contact op 1: 12,3V, contact naar 2: 11,5V, maar als ik even wacht zie je er elke 5 seconden 0,1V vanaf gaan... Motor gestart, meteen naar 13,9V. Weer naar huis, hele tijd zat het metertje tussen de 13,6 en 13,9V, dus dat lijkt me goed.
Thuis contact uit, even meten op de batterij, 12,3V, even het contact op 2 en binnen de 2 minuten zakt het voltage naar 10,5V... Batterij eruit en aan de lader die er blijkbaar 14,5V in pompt, maar die gaf na 5 minuten laden al aan dat de accu vol is... Lader eraf, meten: 12,5V. Even een lichte belasting eraan (20W lampje) en je ziet het voltage gemiddeld elke 20 seconden met 0,1V zakken... Batterij ook al kapot???

Misschien teveel lekstroom dacht ik? Eens gemeten, 30mA, dus da's niks...
Vandaag nog eens alle bekabeling gecontroleerd en niks schokkends gevonden. Meten op de alternator zelf geeft 14V, op de batterij blijft daar nog 13,88 a 13,94 van over, dus veel verlies zit er niet op de kabel. Lekstroom is er ook niet, maar waarom gaan mijn batterijen kapot?

Heb nu een splinternieuwe besteld, maar hoe kan ik zeker zijn dat die ook niet binnen een halfjaar kapot is?
Weet iemand trouwens wat er allemaal aan gaat met contact op 2? Want ik vind het ook niet normaal dat het voltage een volle volt inzakt bij contact in 2 zetten...
Wie heeft nog tips om dingen te controleren?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-03-2018 23:35 #1444942 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Het lijkt mij dat je een te
Het lijkt mij dat je een te hoog stroom verbruik hebt met het contact op stand 2.

Snelste eerste diagnose is contact op stand 2 en dan achtereenvolgens alle zekeringen los trekken en kijken bij welke zekering de accuspanning weer oploopt

Piet

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-03-2018 04:39 #1444944 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ga ik sowieso eens doen. Kan
Ga ik sowieso eens doen. Kan natuurlijk ook zijn dat de accu gewoon zodanig slecht is dat die zo'n lage spanning geeft bij belasting. In stand 2 wordt er namelijk al een heleboel ingeschakeld. Hoeveel trekt bvb een benzinepomp?

Misschien beginnen met de 50A zekeringen vlakbij de batterij, dan heb ik al een idee in welke kring ik de kleinere zekeringen moet gaan los trekken...
Kan alles qua ecu enzo ertegen om met contact in stand 2 plots zonder spanning te worden gezet door hier en daar wat zekeringen te gaan uittrekken?

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-03-2018 09:32 #1444945 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Ik heb bij mijn V90 even
Ik heb bij mijn V90 even gemeten en daar is de accuspanning 12,4 Volt, bij inschakelen op contactstand 2 daalt dit naar 11,8 Volt en dit blijft zo.

De snelste manier om uit te zoeken of het aan de accu ligt is om even een andere accuen te plaatsen. Als bij een andere accu na 2 minuten nog steeds de spanning in elkaar zakt dan heb je een grote stroomverbruiker.

Om die te vinden kan je ook andersom werken: eerst alle zekeringen verwijderen en dan kijken wat er gebeurt bij op contact 2 zetten. Als de accuspanning dan nog steeds in elkaar zakt dan heb je ergens een grote lekstroom in de bedrading.

De electronica kan prima tegen spanning in en uitschakelen via zekeringen, in feite verloopt het schakelen via het contact ook niet veel subtieler.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-03-2018 13:38 #1444948 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Misschien ten overvloede, maar ...
Hallo Volvisti

Maak wel even een foto (of een lijstje) waarop naderhand is terug te vinden waar welke zekering zat...

groetjes

Mathy

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-03-2018 13:58 #1444949 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic contact aan
Bij contact aan krijg je al aardig wat stroomverbruik.
De componenten van de injectie worden bekrachtigd, de benzinepomp slechts voor een enkele seconde.
Bij de 940 zou ik zekering 1(ecu) eruit trekken en kijken of op welke andere zekering een hoog stroomverbruik zit.
Doe je dat met een multimeter kan slechts een beperkt ampere testen. Daarboven vliegt de zekering er uit.
Daarom meet ik eerst de weerstand: ontkoppel de accupolen en zet de weerstandmeter tussen de polen. De meter leg je voor de voorruit. Daarna ga je in en uitschakelen van zekeringen en componenten om zodoende het circuit te vinden waarbij de weerstand richting 0 gaat.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-03-2018 04:26 #1444959 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mathy: die foto of dat
Mathy: die foto of dat lijstje is niet nodig. Ik heb ze al 3 keer op papier staan: 1x aan de binnenkant van de deksels van de zekeringkastjes, nog een keer in de handleiding en een derde keer in het elektrisch schema van de auto. Maar toch bedankt voor de tip.

Ik vermoed dat bij de mijne die enorme dip bij inschakelen van contact gewoon komt omdat de accu zo zwak geworden is. Daarna zie ik het namelijk zo aftellen... Zelfs met een belasting van slechts 20W zie ik het voltage zo minderen. Bij inschakelen contact gaan ook de koplampen branden, alle lampjes in dashboard, achterlichten,... Al snel 150W aan lampen alleen, da's al ruim 12 ampère... Binnenkort kan ik testen wat het doet met een nieuwe accu want er is intussen een Varta Blue Dynamic E11 besteld (74Ah, 680A CCA) zodra die gemonteerd is kan ik testen hoe groot de dip daarbij is.

Adrian: die methode klinkt goed, maar is niet echt bruikbaar. Met de accu afgekoppeld wordt er namelijk ook geen enkel relais bekrachtigd, dus alles wat je meet is hetzelfde als met contact uit. En met contact uit is de lekstroom maar 30mA. Net genoeg om het klokje tikkende te houden en het radiogeheugen te bewaren...

Geen idee waarom de batterijen zo snel stuk gaan. OK, de eerste zat er al in toen ik de auto kocht, dus die zal wel al enkele jaren dienst bewezen hebben, maar de nieuwe zit er pas 3 maand in. En ja, ik doe soms korte ritten (nooit korter dan 7 km) maar die zijn ook afgewisseld geweest met langere ritten (20 tot 60 km) ofwel heb ik gewoon pech gehad dat de batterij na 3 maanden kapot is?

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-03-2018 10:40 #1444965 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Je kunt natuurlijk ook snel
Je kunt natuurlijk ook snel meten door een tweede accu even met startkabels aan te knopen. Niet te lang laten zitten als je je huidige accu verdenkt, maar een paar minuten kan geen kwaad.
In een ander draadje kreeg iemand een nieuwe accu onder garantie, dus ik zou zeker even teruggaan naar de leverancier van je accu.

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
31-03-2018 15:15 #1444968 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Dat
Was ik volgens mij had de topic starter zijn accu 2e hands gekocht, dan zal hij als hij de bon erbij heeft gekregen naar die winkel terug moeten en hem daar door laten meten. Mijn accu was echt stuk, dat gaf de meter bij autoparts ook aan. Die van de topic starter loopt leeg, ik denk dat hij ergens een stroomverbruiker heeft zitten die bij contact op 2 de accu leeg trekt.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-03-2018 21:15 #1444974 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic handmatig of shortcut
Je laat je toch niet kisten door een relaistje.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC