Binnenverlichting spontaan aan.

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-12-2017 11:26 #1107347 door Ton Visser (GAST)
Binnenverlichting spontaan aan. is gemaakt door Ton Visser (GAST)
Het is weer tijd voor lichtjes, overal zie je in de buurt kerstverlichting verschijnen.
Daar doen wij ook aan mee.
Maar vanmorgen keek ik uit het raam en bleek ik ook verlichting in de Volvo aan te hebben, ik had mijn vrouw gisteren iets uit het dashboard kastje zien pakken en dacht, nee dat zeg ik niet.
Het was ook niet zo, de plafondverlichting was spontaan gaan branden. Het is absoluut zeker dat het niet brandde bij het naar bed gaan dus het is op zeker moment gedurende de nacht spontaan gaan branden.
Kan dat ook aan de vertraging functie liggen, via de zoekfunctie vind ik wel dat in de plafond lamp een printje moet zitten, maar een probleem met een lampje dat vanzelf gaat branden heb ik nog niet gevonden.
Ik heb de laatste uitvoering dus met leeslampjes en ECC slangetje.

Groeten,

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-12-2017 00:10 #1442587 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Massa
Hallo Ton

De binnenverlichting is permanent verbonden met 12V. De massa wordt geschakeld. Het zou dus zomaar kunnen, dat er ergens een verbinding met massa is ontstaan die er eigenlijk niet hoort te zijn. Dat geldt trouwens zowel voor de vertraging als voor de niet-vertraagde lampen van de binnenverlichting.

En ik vermoed, maar dat kan ik niet onderbouwen, dat een vertraagde lamp niet spontaan aangaat door de vertraging. Eerder dat ie (langer) aanblijft.

Ik weet niet hoe het zit bij de binnenverlichting die toegepast wordt bij ECC, maar bij de rechthoekige binnenverlichting is het zo dat alleen de grote lamp langer aanblijft als er vertraging in zit en dat de kleine lampjes onvertraagd uit gaan. Als dat bij de ECC-binnenverlichting ook zo is, kun je daarmee misschien een aantal mogelijke oorzaken uitsluiten.

groetjes

Mathy

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-12-2017 11:26 #1442592 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Ok,
Ja, die schakeling snap ik Mathy, ik zal als eerste de deurschakelaars nalopen.
Wat me het meest verwondert is dat de binnenverlichting ergens in de nanacht, vroege morgen is gaan branden.

Ik heb nu ook gezien dat er één pootje van de unit er los bij hangt, ik moet de plafondverlichting dus losmaken, dat stekkertje van het lampje los, maar de ECC aansluiting, kan dat zwarte blokje uit de unit of moet het groene stekkertje en het slangetje er af?

Een beetje krap daar om met mijn grote handen iets los te halen.

Groeten,

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-12-2017 19:20 #1442599 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Pootjevan de unit meteen
Pootjevan de unit meteen lijmen. Ze breken makkelijk. Check de andere pootjes ook even.
De rest kan je gewoon uit elkaar halen. Stekker kan er af. Het zit simpel in elkaar.

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-12-2017 14:55 #1442637 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Sluiting
Soms kunnen het de gekste sluitingen zijn. Mijn vroegere buurman ondekte 's morgens een raar geratel bij zijn wagen. Bij de carport gekomen bleken de portierschakelaars continu open en dicht te gaan. Ik kon er niet naar kijken omdat ik te weinig tijd had. Hij is naar zijn werk gegaan via de dealer. De oorzaak had ik echter graag willen weten, maar het was zó opgelost

Toen hij mij de zaterdagmorgen daareop bij de koffie vroeg of ik misschien een beveiliging voor dit soort calamiteiten wist, deed ik 'm de lollige suggestie om de portiersloten via het contactslot te schakelen. Pas na de koffie ging 'm ineens, om bij het onderwerp te blijven, een lampje branden. Volgens hem was dat toch niet zo handig... ;-)

Met binnenverlichting zijn wel vaker issues. De schakelaars zitten in een omgeving (deurstijl) waar soms condens kan ontstaan. En waar slijtage plaats kan vinden. Ook in het lamparmatuur kan dit. Een draadje kan loslaten door een verregaand geoxideerd contact. Ergens massa in het circuit en de kerstboom brandt.

Gewoon alle schakelaars even loshalen en buiten de deurstijl hangen. Brandt het licht dan nog? En zo ga je verder.

Succes!

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-12-2017 23:58 #1442656 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Inderdaad
"gewoon even" doen Ton. ;-)

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-12-2017 15:42 #1442840 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Controle.
Wil iemand die een 940 uit de laatste bouwjaren heeft met ECC voor mij even controleren wat de plafondverlichting precies doet wanneer de drie schakelaars in de achterste stand staan?
Volgens mijn instructieboekje zouden dan alle drie lampjes moeten gaan branden bij het openen van een portier en na het sluiten van het portier moeten de leeslampjes volgens mij meteen uitgaan en de plafondlamp moet uitgaan met een vertraging van 7 seconden.

Waarvoor dank.

Groeten,

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-12-2017 18:51 #1442844 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Zojuist getest bij mijn 940
Zojuist getest bij mijn 940 1995 modeljaar 1996 met Ecc: het gaat precies zoals je hebt beschreven.

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-12-2017 19:03 #1442845 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Mooi!
Dank je Lex, bij mij gaat het momenteel dus heel anders.
De plafondverlichting brandt bij mij op zowel de voorste stand van de middelste schakelaar als op de achterste, constant, deur open of dicht maakt geen verschil.
De leeslampjes branden op de voorste stand van de schakelaars constant, dat klopt maar gaan niet aan bij openen deur bij de schakelaar in de achterste stand.
Het klopt dus niet, ik heb alle deurschakelaars er vandaag uit gehad, schoongemaakt, uitgeblazen en getest, niets mee aan de hand.
Zelfs de schakelaar van de achterklep er uit gehaald, heeft er niets mee te maken, is een solitair systeem.
Bedenk dat het spontaan is ontstaan ergens in een nanacht, vroege ochtend, ik denk toch dat er iets met het printje aan de hand moet zijn.
Mogelijk dat er een knappe kop hier daar enig licht op kan werpen aan de hand van een schema, aan het armatuur zelf is niets te zien.

Groeten,

• P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-12-2017 19:15 #1442848 door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic bij mijn
bij mijn 744 GLE was een heel klein plastic nokje onder het printplaatje van de plafondverlichting eraf gesleten door veelvuldig gebruik. Om die reden bleven de plafondlampjes op een bepaalde schakelstand continue branden, deur open of niet (printplaat bleef zo continue onder stroom staan).

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC