940 koplamp probleem.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-12-2017 05:47 #1442542
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kit......
Misschien beetje siliconenkit op de verdachte plek en dan afwachten of de condens weg blijft......
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-12-2017 02:09 #1442560
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Vocht aan de binnenzijde
Komt door een gaatje maar een gaatje is ook nodig om vocht af te voeren ....
Gewoon warm stoken met een ouderwetse H4 lamp.
Helpt al veel . Zou er trouwens een verband zitten tussen led lampen en condensvorming ?
Gewoon warm stoken met een ouderwetse H4 lamp.
Helpt al veel . Zou er trouwens een verband zitten tussen led lampen en condensvorming ?
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-12-2017 15:32 #1442571
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Nergens last van
Nergens last van met LED.
LED wordt ook wel warm, maar niet zó warm als de oude lampen.
Maar ruimschoots warm genoeg om de eventuele condens weg te nemen in normale omstandigheden.
Condens in de koplampen heeft (in mijn ervaring) tot op heden altijd lekkage als oorzaak gehad.
Bij géén lekkage zou de condensvorming moeten komen van afkoelende lucht wanneer je de auto weg gezet hebt. Koude lucht kan minder vocht vast houden dan de warme lucht, en het vocht slaat neer als condens.
Datzelfde vocht zou weer moeten verdampen (opgenomen worden) wanneer de lampen weer aan gaan, en dus de lucht weer opwarmt...
Led lampen zouden in theorie minder last van condens moeten hebben dan gewone lampen. Ze worden minder warm, het temperatuurverschil tussen lamp-aan en lamp-uit is kleiner, en dus minder condensvorming. Maar zoals gebruikelijk spelen er meer factoren een rol....en de praktijk wijst uit dat led/halogeen/xenon geen condensvorming geeft mits je koplampen in goede staat zijn.
LED wordt ook wel warm, maar niet zó warm als de oude lampen.
Maar ruimschoots warm genoeg om de eventuele condens weg te nemen in normale omstandigheden.
Condens in de koplampen heeft (in mijn ervaring) tot op heden altijd lekkage als oorzaak gehad.
Bij géén lekkage zou de condensvorming moeten komen van afkoelende lucht wanneer je de auto weg gezet hebt. Koude lucht kan minder vocht vast houden dan de warme lucht, en het vocht slaat neer als condens.
Datzelfde vocht zou weer moeten verdampen (opgenomen worden) wanneer de lampen weer aan gaan, en dus de lucht weer opwarmt...
Led lampen zouden in theorie minder last van condens moeten hebben dan gewone lampen. Ze worden minder warm, het temperatuurverschil tussen lamp-aan en lamp-uit is kleiner, en dus minder condensvorming. Maar zoals gebruikelijk spelen er meer factoren een rol....en de praktijk wijst uit dat led/halogeen/xenon geen condensvorming geeft mits je koplampen in goede staat zijn.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-12-2017 17:31 #1442641
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vervangen
Ik heb vandaag het koplampglas aan de linkerkant vervangen. Het glas was gebarsten en had flink condens met druppels aan de binnenkant.
Het glas vervangen is op zich een leuk werkje. De rubber heb ik netjes met vaseline ingevet voordat ik het nieuwe glas aangebracht heb.
Helaas zie ik net toch condens aan de binnenkant van het nieuwe glas, gelukkig geen druppels. Had ik de binnenkant moeten behandelen met een of ander spul?
Een op kamertemperatuur glas buiten vervangen met deze kou zorgt natuurlijk wel voor een behoorlijk temperatuurverschil. Zou het dat aan kunnen liggen?
Groeten Willem
Het glas vervangen is op zich een leuk werkje. De rubber heb ik netjes met vaseline ingevet voordat ik het nieuwe glas aangebracht heb.
Helaas zie ik net toch condens aan de binnenkant van het nieuwe glas, gelukkig geen druppels. Had ik de binnenkant moeten behandelen met een of ander spul?
Een op kamertemperatuur glas buiten vervangen met deze kou zorgt natuurlijk wel voor een behoorlijk temperatuurverschil. Zou het dat aan kunnen liggen?
Groeten Willem
- Lex Stax
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-12-2017 16:00 #1442646
door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Het lijkt me door het
Het lijkt me door het temperatuurverschil komen. Gewoon even rustig aankijken hoe dat verder gaat.
10-12-2017 20:02 #1442651
door Alexander Satter
Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm
Beantwoord door Alexander Satter in topic deksel
Ontluchting zit in de deksel van zowel het H4 gedeelte als op het H3 gedeelte.
Het pijpje wat achter op de deksel zit is het ventilatie kanaal.
overigens xenon is natuurlijk helemaal uit. En het is ook veel te warm voor de refelectoren. En ja 940 units hebben ruimte maar dan nog is er een versnelde slijtage van de reflector.
Tevens is het voor de tegenliggen een waardeloos verblindend licht hoe duur de set ook is.
Dit is gewoon door de eigenschap van xenon en het glas van de 940.
Xenon bij xenon is koplampwissers eigenlijk een must om je tegenliggers iets tegemoet komen om strooilicht iets te verminderen.
een van de ergenissen die ik ook vind van xenon.
om ie redenen ben ik dan ook nooit met xenon begonnen.
echter als je iets met de tijd mee wil gaan.... ga voorLED.
ik ben nu zeg 2 maanden over op kwaliteits led verlichting en dat is helemaal goed, geen nare eigenschappen van xenon.
geen hoge warmte en nauwelijks strooilicht (zeker net meer als bij halofeen).
geen goedkope sh#t kopen. Setjes die ik erin het kosten rond de 120 euro
Halogeen 55watt is 1400-1800lm
led 25 watt is 4000lm
hierdoor krijg je goed licht voor de auto.
ik heb nog geen tegenliggers gehad die knipperen ivm mijn verlichting.
heb het reeds andere ook voorzien van deze sets ook die zijn om. Lichtbeeld is conform APK.
Het pijpje wat achter op de deksel zit is het ventilatie kanaal.
overigens xenon is natuurlijk helemaal uit. En het is ook veel te warm voor de refelectoren. En ja 940 units hebben ruimte maar dan nog is er een versnelde slijtage van de reflector.
Tevens is het voor de tegenliggen een waardeloos verblindend licht hoe duur de set ook is.
Dit is gewoon door de eigenschap van xenon en het glas van de 940.
Xenon bij xenon is koplampwissers eigenlijk een must om je tegenliggers iets tegemoet komen om strooilicht iets te verminderen.
een van de ergenissen die ik ook vind van xenon.
om ie redenen ben ik dan ook nooit met xenon begonnen.
echter als je iets met de tijd mee wil gaan.... ga voorLED.
ik ben nu zeg 2 maanden over op kwaliteits led verlichting en dat is helemaal goed, geen nare eigenschappen van xenon.
geen hoge warmte en nauwelijks strooilicht (zeker net meer als bij halofeen).
geen goedkope sh#t kopen. Setjes die ik erin het kosten rond de 120 euro
Halogeen 55watt is 1400-1800lm
led 25 watt is 4000lm
hierdoor krijg je goed licht voor de auto.
ik heb nog geen tegenliggers gehad die knipperen ivm mijn verlichting.
heb het reeds andere ook voorzien van deze sets ook die zijn om. Lichtbeeld is conform APK.
Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-12-2017 00:59 #1442657
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic ...
Hallo Alexander
Bij mij knippert ook nooit meer iemand, sinds ik de Xenon er goed in heb gezet.
Dat Xenon warm zou worden is natuurlijk de allergrootste onzin. IJsafzetting op de koplampglazen smelt vanzelf bij gloeilampen, maar het smelt zo goed als niet bij Xenon. Een halogeenlamp wordt gloeiend heet, een Xenonlamp wordt amper warm.
Xenon geeft veel strooilicht vanwege het glas van de 940, maar LED geeft dat niet? Kun je dat onderbouwen?
groetjes
Mathy
Bij mij knippert ook nooit meer iemand, sinds ik de Xenon er goed in heb gezet.
Dat Xenon warm zou worden is natuurlijk de allergrootste onzin. IJsafzetting op de koplampglazen smelt vanzelf bij gloeilampen, maar het smelt zo goed als niet bij Xenon. Een halogeenlamp wordt gloeiend heet, een Xenonlamp wordt amper warm.
Xenon geeft veel strooilicht vanwege het glas van de 940, maar LED geeft dat niet? Kun je dat onderbouwen?
groetjes
Mathy
- Reinier Verbeek
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
11-12-2017 11:59 #1442668
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic strooilicht en brandpuntsafstand
Het gaat om de plek van de lichtbron. Bijna alle Xenon steekt verder in het lamphuis dan de halogeen lamp. en dan werkt de reflector en lens als een groothoek camera, met onbedoelde effecten. De moderne leds (en Xenon?) hebben de lichtbron op precies dezelfde plak zitten als halogeen. Bij twee of vier keer zoveel lumen, betekent dat echter wel ook 2 of 4 keer zo veel strooilicht. Ik vindt het strooilicht van mijn LED zelf wel veel. In de polder lichten de borden op een kilometer afstand al op, maar daar valt niet veel aan te doen. Meer licht is ook meer strooilicht bij dezelfde reflector en lens. het lichtbeeld is inderdaad APK waardig.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-12-2017 00:36 #1442697
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Lichtbeeld
Hallo Reinier
Ligt dat aan het strooilicht of ligt dat aan het lichtbeeld? Bij H4 lampen wordt aan de linkerkant een deel van het lichtbeeld afgedekt, terwijl het naar rechts toe onbeperkt de omgeving kan verlichten. Dat in combinatie met het sterkere licht en de andere 'warmte" van het licht zorgen er naar mijn mening voor, dat borden eerder oplichten. En niet het zogenaamde "strooilicht".
groetjes
Mathy
Ligt dat aan het strooilicht of ligt dat aan het lichtbeeld? Bij H4 lampen wordt aan de linkerkant een deel van het lichtbeeld afgedekt, terwijl het naar rechts toe onbeperkt de omgeving kan verlichten. Dat in combinatie met het sterkere licht en de andere 'warmte" van het licht zorgen er naar mijn mening voor, dat borden eerder oplichten. En niet het zogenaamde "strooilicht".
groetjes
Mathy
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-12-2017 01:28 #1442729
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Dat laatste
klinkt wel logisch eigenlijk.
Als je niemand er mee hindert is dat toch wat je wil juist ?
Ver kunnen zien met die lampen.
Heb ook maar besloten over te gaan tot de aanschaf van LED H4.
Flinke studie op gedaan.
Lampen met lukraak rondom ledjes erin gepropt zijn een NoGo.
Lampen zonder een "dopje/kapje" op de kop wat qua functie vergelijkbaar is met het zwarte gedeelte op een halogeen-lamp ook NoGo.
Lampen met de lichtbron op een afwijkende plek ten opzichte van halogeen ook NoGo.
Heb budgetlampen besteld die omgekeerd wel aan bovenstaande voldoen. Wat kan er mis gaan denk ik dan. En moet dat 125 euro kosten zoals ik hier soms lees ? Geen idee nu. Binnenkort zal ik het weten.
Slimme koop of duurkoop ?
De spanning is in ieder geval hoger dan 12 volt voor wat betreft de verwachtingen.
Als je niemand er mee hindert is dat toch wat je wil juist ?
Ver kunnen zien met die lampen.
Heb ook maar besloten over te gaan tot de aanschaf van LED H4.
Flinke studie op gedaan.
Lampen met lukraak rondom ledjes erin gepropt zijn een NoGo.
Lampen zonder een "dopje/kapje" op de kop wat qua functie vergelijkbaar is met het zwarte gedeelte op een halogeen-lamp ook NoGo.
Lampen met de lichtbron op een afwijkende plek ten opzichte van halogeen ook NoGo.
Heb budgetlampen besteld die omgekeerd wel aan bovenstaande voldoen. Wat kan er mis gaan denk ik dan. En moet dat 125 euro kosten zoals ik hier soms lees ? Geen idee nu. Binnenkort zal ik het weten.
Slimme koop of duurkoop ?
De spanning is in ieder geval hoger dan 12 volt voor wat betreft de verwachtingen.
Moderators: Jerry Stam