Zekering 5 - Lekstroom vraag
- Stijn Terstappen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-10-2017 18:48 #1107131
door Stijn Terstappen
Zekering 5 - Lekstroom vraag is gemaakt door Stijn Terstappen
Al een tijdje heeft mijn 940 nare probleempjes mbt het volhouden van de accu.
Om even de boel samen te vatten:
Vervangen:
Accu in November 2016 (nieuwe Varta E11)
Dynamo in September 2017 (revisie dynamo)
Massa puntjes opgeschuurd en nagelopen
Accu polen niet warm en staan netjes in de vaseline
Na het vervangen van de dynamo en accu had ik verwacht van het probleem af te zijn, maar nu ik de auto niet meer dagelijks gebruik en vaak kleine stukjes rijdt blijkt toch de accu binnen 2 dagen leeg te zijn. Momenteel heb ik een startbooster achterin liggen waar ik op start afgelopen 2 dagen.
Nu het volgende: Na de ampere test gedaan te hebben (ampere meter tussen +pool en +kabel) kwam er een waarde uit van 0,11ah uit. (dit was na een kwartiertje zo'n 0,10)
Toen 1 voor 1 de zekeringen nagelopen: Zekering 5 blijkt de boosdoener te zijn, als ik deze eruit trek zakt de waarde terug naar 0.0
Op zekering 5 zit het volgende:
Interieur/kofferbak/portierverlichting
Dashboard kastje verlichting
Audio
klokje
Nu kon ik gerichter gaan zoeken: Alle deurportieren gecheckt, bij openen ging de interieur verlichting aan en steeg de waarde (logisch) Ook de schakelaartjes gecheckt en deze werkte ook naar behoren.
Ook de portierverlichting brandt bij openen van de deur dus dat klopt ook.
De interieur en kofferbak verlichting heb ik gecheckt en losgehad, dit deed ook niet de waarde van 0,10 zakken.
( in bovenstaande gevallen was de radio losgekoppeld omdat ik dacht dat die het als eerste kon zijn)
Nu de volgende waardes:
Met radio ingeprikt 0,28ah
Zonder radio ingeprikt 0,10/0.12
Zonder zekering MET radio INGEPRIKT: 0,15
Zonder zekering en zonder radio 0.0
Ook heb ik alle andere zekeringen nagelopen en deze zijn allemaal goed bevonden.
Nu heb ik de volgende vragen:
-Welke waarde mag ik hebben met deuren gesloten/alles uit (alleen het klokje dus in principe) ?
-Zou mijn radio de boosdoener kunnen zijn van dit hele euvel en krijgt die het voor elkaar om de hele zooi telkens leeg te trekken?
Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen naar een oplossing zodat ik hopelijk van het geneuzel af ben.. begint nu wel echt irritant te worden..
De accu hangt nu in ieder geval 24u aan een lader.
Bedankt alvast!
Om even de boel samen te vatten:
Vervangen:
Accu in November 2016 (nieuwe Varta E11)
Dynamo in September 2017 (revisie dynamo)
Massa puntjes opgeschuurd en nagelopen
Accu polen niet warm en staan netjes in de vaseline
Na het vervangen van de dynamo en accu had ik verwacht van het probleem af te zijn, maar nu ik de auto niet meer dagelijks gebruik en vaak kleine stukjes rijdt blijkt toch de accu binnen 2 dagen leeg te zijn. Momenteel heb ik een startbooster achterin liggen waar ik op start afgelopen 2 dagen.
Nu het volgende: Na de ampere test gedaan te hebben (ampere meter tussen +pool en +kabel) kwam er een waarde uit van 0,11ah uit. (dit was na een kwartiertje zo'n 0,10)
Toen 1 voor 1 de zekeringen nagelopen: Zekering 5 blijkt de boosdoener te zijn, als ik deze eruit trek zakt de waarde terug naar 0.0
Op zekering 5 zit het volgende:
Interieur/kofferbak/portierverlichting
Dashboard kastje verlichting
Audio
klokje
Nu kon ik gerichter gaan zoeken: Alle deurportieren gecheckt, bij openen ging de interieur verlichting aan en steeg de waarde (logisch) Ook de schakelaartjes gecheckt en deze werkte ook naar behoren.
Ook de portierverlichting brandt bij openen van de deur dus dat klopt ook.
De interieur en kofferbak verlichting heb ik gecheckt en losgehad, dit deed ook niet de waarde van 0,10 zakken.
( in bovenstaande gevallen was de radio losgekoppeld omdat ik dacht dat die het als eerste kon zijn)
Nu de volgende waardes:
Met radio ingeprikt 0,28ah
Zonder radio ingeprikt 0,10/0.12
Zonder zekering MET radio INGEPRIKT: 0,15
Zonder zekering en zonder radio 0.0
Ook heb ik alle andere zekeringen nagelopen en deze zijn allemaal goed bevonden.
Nu heb ik de volgende vragen:
-Welke waarde mag ik hebben met deuren gesloten/alles uit (alleen het klokje dus in principe) ?
-Zou mijn radio de boosdoener kunnen zijn van dit hele euvel en krijgt die het voor elkaar om de hele zooi telkens leeg te trekken?
Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen naar een oplossing zodat ik hopelijk van het geneuzel af ben.. begint nu wel echt irritant te worden..
De accu hangt nu in ieder geval 24u aan een lader.
Bedankt alvast!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-10-2017 11:37 #1441168
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Er zit wel meer op zekering 5
Er zit wel meer aangesloten op zekering 5 dan jij aan geeft.
Als ik me niet vergis heb je 1 van de laatste 940's.
'97 of '98 uit mijn hoofd....
Complete lijst voor zekering 5 van 97/98 model is:
-klok
-verlichting in zonneklep
-verlichting handschoenkastje
-verlichting achterbak
-courtesy light
-elektrische antenne
-verlichting in rand deur
-alarm systeem
-centrale vergrendeling
Let op; de audio zit hier dus niet op zoals jij aangeeft.
Als ik me niet vergis heb je 1 van de laatste 940's.
'97 of '98 uit mijn hoofd....
Complete lijst voor zekering 5 van 97/98 model is:
-klok
-verlichting in zonneklep
-verlichting handschoenkastje
-verlichting achterbak
-courtesy light
-elektrische antenne
-verlichting in rand deur
-alarm systeem
-centrale vergrendeling
Let op; de audio zit hier dus niet op zoals jij aangeeft.
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-10-2017 11:42 #1441169
door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Ik vermoed dat het de
Ik vermoed dat het de combinatie alarm + radio is die zo veel verbruiken.
De radio zou over zekering 26 moeten lopen.
Geloof dat de alarm systemen vaak ook nog wel even "actief" blijven als de auto afgesloten is.
De radio zou over zekering 26 moeten lopen.
Geloof dat de alarm systemen vaak ook nog wel even "actief" blijven als de auto afgesloten is.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-10-2017 19:42 #1441177
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik had ook een zekering 5
Ik had ook een zekering 5 probleem,
bleek de massa in de kofferbak te zijn bij de electrisch uitschuifbare antenne.
onderin de kofferbak, linksachter.
m6 boutje, deze zorgde voor alle ellende
- Stijn Terstappen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-10-2017 20:46 #1441179
door Stijn Terstappen
Beantwoord door Stijn Terstappen in topic Hallo Allen,
Hallo Allen,
Zojuist bezig geweest aan de volvo.
Nogmaals de meting gedaan en stekkers van het euro alarm losgetrokken. 0,02 kwam er nu uit! Dit was de boosdoener dus.
Het complete alarm uitgebouwd, brandstofpompvoeding/startmotor weer hersteld en lopen maar! Wat een bende kabel kwam eruit zeg.. (zie foto) Ook nog oude carkitbekabeling weggetrokken.
Echter nu het volgende:
-Mijn benzine meter staat nu helemaal naar rechts en het lampje van de LPG vialle drukknop brand niet meer, ik vermoed dat ik iets niet heb aangesloten of heb losgetrokken.. Vermoed dat hij nu op benzine loopt daardoor? Wat zou dit kunnen zijn?
- De dikke roze kabel was overbrugt met een soort van Y split (zie foto) deze heb ik losgekoppeld en de roze kabel weer doorverbonden aan elkaar. Echter liep er een dun lichtblauw draadje mee in het Y splittertje, deze gaat onder de kunstofdorpel van mijn deur langs.. wat kan dit zijn?
- Het rode ledje in de speaker links voor brand ook niet meer. Kan ik deze alsnog laten activeren als de auto op slot gaat?
Thanks voor de hulp iig! De lekspanning is nu weg.. maar nu nog even bovenstaande punten fixen, met 1 in het bijzonder..
Zojuist bezig geweest aan de volvo.
Nogmaals de meting gedaan en stekkers van het euro alarm losgetrokken. 0,02 kwam er nu uit! Dit was de boosdoener dus.
Het complete alarm uitgebouwd, brandstofpompvoeding/startmotor weer hersteld en lopen maar! Wat een bende kabel kwam eruit zeg.. (zie foto) Ook nog oude carkitbekabeling weggetrokken.
Echter nu het volgende:
-Mijn benzine meter staat nu helemaal naar rechts en het lampje van de LPG vialle drukknop brand niet meer, ik vermoed dat ik iets niet heb aangesloten of heb losgetrokken.. Vermoed dat hij nu op benzine loopt daardoor? Wat zou dit kunnen zijn?
- De dikke roze kabel was overbrugt met een soort van Y split (zie foto) deze heb ik losgekoppeld en de roze kabel weer doorverbonden aan elkaar. Echter liep er een dun lichtblauw draadje mee in het Y splittertje, deze gaat onder de kunstofdorpel van mijn deur langs.. wat kan dit zijn?
- Het rode ledje in de speaker links voor brand ook niet meer. Kan ik deze alsnog laten activeren als de auto op slot gaat?
Thanks voor de hulp iig! De lekspanning is nu weg.. maar nu nog even bovenstaande punten fixen, met 1 in het bijzonder..
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-10-2017 00:50 #1441182
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik had ook een zekering 5
Ik had ook een zekering 5 probleem,
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-10-2017 08:35 #1441183
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Herstel
Die aftakking zat niet met het alarm verbonden. Het doel zal zijn om een plus signaal te hebben wanneer de pomp loopt. Ik zou deze verbinding herstellen.
Wanneer het ledje het origineel 3V Volvo ledje is dan gaat dat weer branden wanneer je een blauw immocontroller op de relaisvoet plaatst achter het dashboardkastje. Hierbovenop kun je een AB installeren.
Is het een 12v knipperled van het alarm dan kun je deze weer laten knipperen met een relaisaansturing.
Een en ander staat uitgebreid beschreven in de vraagbaak.
Wanneer het ledje het origineel 3V Volvo ledje is dan gaat dat weer branden wanneer je een blauw immocontroller op de relaisvoet plaatst achter het dashboardkastje. Hierbovenop kun je een AB installeren.
Is het een 12v knipperled van het alarm dan kun je deze weer laten knipperen met een relaisaansturing.
Een en ander staat uitgebreid beschreven in de vraagbaak.
- Stijn Terstappen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-10-2017 08:44 #1441184
door Stijn Terstappen
Beantwoord door Stijn Terstappen in topic Dank! Iemand die een
Dank! Iemand die een specifiekere richting heeft op welke kleur aders / stekker deze aftakking zou moeten zitten origineel!?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-10-2017 11:47 #1441185
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Benzinemeter / LPG
Heb je de connector van de LPG computer er wel weer inzitten? De voeding naar de LPG schakelaar komt daar vandaan en ook het signaal voor de brandstofniveaumeter wordt via deze connector omgeleid (ook benzine).
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-10-2017 12:04 #1441187
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lekstroom
Als je accu binnen twee dagen zover leeg is dat starten niet meer lukt, dan moet er toch wel een redelijke lekstroom lopen. Stel dat je een nieuwe 70 Ah accu hebt die in 48 uur 50% is ontladen, dan is daar een lekstroom van 0.7 A voor nodig geweest. Dat is wel wat meer dan de waardes die jij nu meet.
Overigens zit je radio waarschijnlijk op twee zekeringen: één geschakelde voeding om de radio uit te laten gaan bij contact uit en een constante voeding om het radiogeheugen vast te houden.
Als je zekering 5 lostrekt, kun je dan na twee dagen wél gewoon starten?
Overigens zit je radio waarschijnlijk op twee zekeringen: één geschakelde voeding om de radio uit te laten gaan bij contact uit en een constante voeding om het radiogeheugen vast te houden.
Als je zekering 5 lostrekt, kun je dan na twee dagen wél gewoon starten?
Moderators: Jerry Stam