Stroomverbruik zekering 16

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-09-2017 14:46 #1440497 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic In dit topic ook nog wat tips
In dit topic ook nog wat tips (wel wat leeswerk).

volvo700vereniging.nl/node/8701

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-09-2017 00:00 #1440531 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Hoe
doe je dit precies ?

"Volgens mij kun je toch het beste alle zekeringen verwijderen, een stroommeter tussen een van de twee accupolen zetten"

tussen 1 van de 2 . Dat kan natuurlijk niet . Tussen 1 ding kan je niet meten.

Niet bedoelt om de taalpurist uit te hangen zeg ik maar even nu. Hoop wat te leren qua meetmethode.

• Reinier Verbeek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
12-09-2017 09:08 #1440538 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic tussen de + pool of de - pool
Amperes meet je in de stroomkring, pas op je blaast er makkelijk je multi-meter mee op als je het niet goed doet of als de stroom te veel is.

Dus je neemt de plus of de min pool (een van de 2 dus) los en plaatst je meter tussen de losse pool en de losse poolklem. Als je meer dan 1 amp verwacht dan is er vaak een aparte plek op je multi-meter die gezekerd is. De meter ook instellen op A en gelijkstroom. Als je meer verwacht, maar minder dan meestal 20A kun je ongezekerd meten, maar dan is een foutje wel einde multi-meter, de stroom gaat ook door de meter en door je meetpennetjes en draadjes heen. Zoek anders eerst even op het ww naar het meten van Amperes, en/of kijk goed in de gebruiksaanwijzing van je multi-meter. Saffie?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-09-2017 10:22 #1440546 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic plof
zo heb ik er inderdaad eentje gemold door per ongeluk op mijn sleutels te gaan zitten waardoor de AB de deuren op slot deed....

Maar het idee is inderdaad: haal een accu pool los en zet de meter tussen de klem en de accupool. En dan een voor een de zekeringen eruit (of erin). Let er ook op of er geen directe aansluitingen zijn op je accu (bij mij was dat de LPG computer die kennelijk altijd spanning moet hebben om geschiedenis van storingen op te slaan voor de gasboer).

• Reinier Verbeek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
12-09-2017 10:25 #1440548 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic als je MINDER dan 1A verwacht................
geeft geen plof maar wel een kapotte zekering, slordig ik had meer en minder omgedraaid.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-09-2017 12:10 #1440555 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Ohm meting
Begin daarom met een weerstand meting. Je blaast je multimeter er niet mee op en met de gevonden weerstand weet je meestal al voldoende. De accu speelt bij de weerstand meting geen rol, deze zit niet in het circuit van de meting. En van opstart processen heb je geen last.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-09-2017 19:41 #1440595 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik spring er zo maar in :
Is de accu nog wel goed
Hoe oud is de accu ?
Is deze getest? (door de accuboer,brezan ,o.i.d ) Wel "vol"aanleveren .
Als je een lek spanning hebt van weet ik hoe veel ampere kun je toch uitrekenen hoelang de accu het moet volhouden ?( bv lekstroom van 1 amp. en de accu is 60 ah dan is de accu leeg na 60 uur ?
Of zie ik dat verkeerd ?

• Jeroen Post
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-09-2017 10:42 #1440685 door Jeroen Post
Beantwoord door Jeroen Post in topic Accu
Dank voor de reacties! Ohm meting ga ik uitvoeren.

De accu is bijna 21 maanden oud.

Nu speelt het probleem al wel wat langer. Deze accu is destijds vervangen onder garantie, omdat de eerste niet goed meer zou zijn. Ik twijfel aan die conclusie.

Met de eerste accu merkte ik moeizaam starten na twee weken stilstand bij het vakantie adres in Duitsland. De accu zou toch vol moeten zijn na een rit van 250km. Maar goed, op dat moment wil je naar huis, de auto doet het verder prima, dus geen aandacht aan besteed.

Het gekke is dat ik daarna ruim 3 weken de auto niet gebruikt heb. Daarna ging het starten probleemloos. Prima dus.

Een paar maanden later was de accu net te leeg om te starten. De startmotor ging nog net een slag rond. De standkachel was ongeveer een kwartier aan geweest, na een rit van 40km. In de ochtend had ik de standkachel niet gebruikt, want de auto staat binnen. De dag ervoor had ik ook 40km terug gereden van het werk.
De accu was op dat moment net geen jaar oud.

De Volvo dealer wees de accu als schuldige aan en hebben deze dus omgeruild onder garantie. Starten ging daarmee weer probleemloos. Maar ook hier is na enige tijd het niet zo enthousiast starten weer merkbaar.
Accu lader gekocht, accu laten doormeten en deze zou goed zijn. Dat was in februari, of maart dit jaar. De accu was toen ruim een jaar oud.

Nu staat de auto dus regelmatig aan de lader. De rest van het verhaal staat in het eerste bericht.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-09-2017 13:11 #1440689 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic na twee weken niet starten
na twee weken niet starten met een accu van 2 jaar lukt mij ook niet... Ik heb echt het idee dat de S/V90 niet gemaakt is voor korte ritjes en lang stilstaan. Je zou een batterybrain kunnen overwegen, die schakelt de stroom uit onder een bepaalde waarde. Wel je radiocode bij de hand houden.

www.pbenr.nl/battery-brain-12volt-type-3.html

• Jeroen Post
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-09-2017 14:16 #1440691 door Jeroen Post
Beantwoord door Jeroen Post in topic Korte stukjes
Korte stukjes rij ik niet echt. De 40km naar het werk is het minimum normaal gesproken.
Dat ging bovendien prima toen er nog een GM accu van de Opel dealer in Malaga in zat. Deze heeft het ruim 7 jaar lang (tot december 2014) volgehouden.
Met die accu heb ik de auto ook een keer bijna 4 weken stil laten staan tijdens een fietsvakantie naar Zweden (mei, juni 2012). Daarna startte de auto nog, als was het ietsje moeizamer dan normaal.

De laatste keer was de accu compleet leeg na 5 dagen, geen lampjes, geen centrale vergrendeling, radio code kwijt, etc.
Ik heb de auto op een donderdag van de accu van de lader gehaald, 80km heen gereden en ben zaterdag weer terug gereden naar huis, weer 80km. De accu had toen gewoon (nagenoeg) vol moeten zijn en minimaal weer een periode van een aantal weken moeten kunnen overbruggen. Dus 5 dagen, van zaterdagmiddag tot donderdagochtend had helemaal geen probleem moeten zijn.

Aangezien de laadspanning met en zonder verbruikers 13,7V is (niet super, maar genoeg om in ieder geval bij te laden), lijkt het me logisch dat ik ergens een sluip verbruiker moet hebben gehad in die 5 dagen.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC