- Berichten: 3
Stroomverbruik zekering 16
- Jeroen Post
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-09-2017 15:58 #1107049
door Jeroen Post
Stroomverbruik zekering 16 is gemaakt door Jeroen Post
Een paar weken terug heb ik mijn S90 op een zaterdagmiddag in de garage gezet na een rit van 80km. Op donderdag ochtend wilde ik de Zweedse mee naar het werk nemen. Dat plan ging niet door, want de accu was helemaal leeg. Ik heb de accu aan de lader gehangen en heb toen de Challenge Chamsin maar gepakt om op het werk te komen.
De accu had daarna ruim een week aan de lader gehangen en was dus weer helemaal vol. De vraag is dan, hoe kan het dat de accu leeg was na 5 dagen. Dus ik heb wat dingen gemeten met een multimeter. Ik begrijp het echter nog steeds niethelemaal.
De laadspanning is 13,7V op de accu polen. Niet bijzonder hoog, maar de accu wordt wel bijgeladen lijkt me.
Met de motor uit heb ik daarna spanningsverschil over de zekeringen gemeten. Onder de motorkap niets bijzonders. De zekeringskast bij het dashboard was het zekering 16 (11C/16 in het bijgesloten wiring diagram) diie opviel. Het spanningsverschil schommelde tussen de 8 en 12mV.
Over zekering 13 had ik ook een spanningsverschil van 6,8mV Die is voor de binnenverlichting en dus logisch. Je kan alleen bij de zekeringen komen met het portier open, dus met de binnenverlichting aan. Wanneer de deurschakelaar is ingedrukt, is het spanningsverschil netjes 0V.
OK, zekering 16 is een gele normale 20A zekering, volgens de <a href=" www.powerprobe.com/fuse-voltage-drop-charts ">PDF van Powerprobe betekend 8mV al een stroom van 2,3A. Dat is veel, in ieder geval meer dan genoeg om de accu leeg te trekken.
Wat zit er dan op zekering 16? Volgens mij twee accessoire stekkers rechts onder het dashboard. Daarvan is er in mijn S90, naar mijn weten, eentje aangesloten op de originele Volvo Ardic 091B standkachel.
De voeding van zekering 16 gaat naar zowel de timer (Volvo 3544554, type 4), als de aansturing van de kachel zelf, een kastje rechtsvoor bij de accu.
Met het kastje verwijderd had ik nog steeds hetzelfde spanningsverschil over zekering 16. Die lijkt dus niet de oorzaak.
De volgende ochtend heb ik nog eens gemeten, maar nu was er nauwelijks spanningsverschil over zekering 16. Het lijkt er dus niet continu te zijn.
Daarna zekering 16 maar verwijderd. Ik heb de auto daarna een keer twee dagen stil laten staan zonder acculader. Dit gaf geen problemen. De accu spanning was na twee dagen nog 12,7V.
Vervolgens heb ik nog een keer de laadspanning gemeten, maar nu met flink wat verbruikers aan (grootlicht, mistlampen, binnenverlichting, spiegel-achterruitverwarming, etc.). Ik kwam nog steeds op 13,7V., zowel stationair als met een wat hoger toerental.
Met de motor uit en zekering 16 weer op zijn plaats, was het spanningsverschil wel weer terug, voor enkele minuten.
Daarna nog even de timer verwijderd en weer aangesloten, maar dat leek niet zoveel uit te maken. Wanneer je de timer bedient, dan gaat er een lampje branden zodat je kan zien wat je doet. Op dat moment is het spanningsverschil over zekering 16 1,5mV, wat neerkomt op 500mA. Lampje uit en het verbruik is niet meer te meten. Logisch, want zoveel verbuikt een LCD schermpje met een paar getalletjes (klokje) niet. Het lijkt me ook niet mogelijk dat die timer 2,3A verbruikt.
Gisteren nog een keer gemeten nadat ik thuis kwam, maar er was geen verbruik over zekering 16.
Ik begrijp het niet. Waarom meet ik soms een wisselend verbruik van minimaal 2,3A op zekering 16? De timer zelf lijkt me onmogelijk. De kachel zelf kan, maar het verbruik was er nog na lostrekken van het regel kastje. Ik zou denken dat de kachel zelf, de brandstofpomp en waterpompniet meer aangestuurd worden en daarmee ook geen stroom meer zouden verbruiken. Maar is dat wel zo?
En waarom meet ik het verbruik na wat dingen losgehaald en terug gezet te hebben niet meer? Het leek er al niet continu te zijn, maar waarom dan soms wel en soms niet?
De accu had daarna ruim een week aan de lader gehangen en was dus weer helemaal vol. De vraag is dan, hoe kan het dat de accu leeg was na 5 dagen. Dus ik heb wat dingen gemeten met een multimeter. Ik begrijp het echter nog steeds niethelemaal.
De laadspanning is 13,7V op de accu polen. Niet bijzonder hoog, maar de accu wordt wel bijgeladen lijkt me.
Met de motor uit heb ik daarna spanningsverschil over de zekeringen gemeten. Onder de motorkap niets bijzonders. De zekeringskast bij het dashboard was het zekering 16 (11C/16 in het bijgesloten wiring diagram) diie opviel. Het spanningsverschil schommelde tussen de 8 en 12mV.
Over zekering 13 had ik ook een spanningsverschil van 6,8mV Die is voor de binnenverlichting en dus logisch. Je kan alleen bij de zekeringen komen met het portier open, dus met de binnenverlichting aan. Wanneer de deurschakelaar is ingedrukt, is het spanningsverschil netjes 0V.
OK, zekering 16 is een gele normale 20A zekering, volgens de <a href=" www.powerprobe.com/fuse-voltage-drop-charts ">PDF van Powerprobe betekend 8mV al een stroom van 2,3A. Dat is veel, in ieder geval meer dan genoeg om de accu leeg te trekken.
Wat zit er dan op zekering 16? Volgens mij twee accessoire stekkers rechts onder het dashboard. Daarvan is er in mijn S90, naar mijn weten, eentje aangesloten op de originele Volvo Ardic 091B standkachel.
De voeding van zekering 16 gaat naar zowel de timer (Volvo 3544554, type 4), als de aansturing van de kachel zelf, een kastje rechtsvoor bij de accu.
Met het kastje verwijderd had ik nog steeds hetzelfde spanningsverschil over zekering 16. Die lijkt dus niet de oorzaak.
De volgende ochtend heb ik nog eens gemeten, maar nu was er nauwelijks spanningsverschil over zekering 16. Het lijkt er dus niet continu te zijn.
Daarna zekering 16 maar verwijderd. Ik heb de auto daarna een keer twee dagen stil laten staan zonder acculader. Dit gaf geen problemen. De accu spanning was na twee dagen nog 12,7V.
Vervolgens heb ik nog een keer de laadspanning gemeten, maar nu met flink wat verbruikers aan (grootlicht, mistlampen, binnenverlichting, spiegel-achterruitverwarming, etc.). Ik kwam nog steeds op 13,7V., zowel stationair als met een wat hoger toerental.
Met de motor uit en zekering 16 weer op zijn plaats, was het spanningsverschil wel weer terug, voor enkele minuten.
Daarna nog even de timer verwijderd en weer aangesloten, maar dat leek niet zoveel uit te maken. Wanneer je de timer bedient, dan gaat er een lampje branden zodat je kan zien wat je doet. Op dat moment is het spanningsverschil over zekering 16 1,5mV, wat neerkomt op 500mA. Lampje uit en het verbruik is niet meer te meten. Logisch, want zoveel verbuikt een LCD schermpje met een paar getalletjes (klokje) niet. Het lijkt me ook niet mogelijk dat die timer 2,3A verbruikt.
Gisteren nog een keer gemeten nadat ik thuis kwam, maar er was geen verbruik over zekering 16.
Ik begrijp het niet. Waarom meet ik soms een wisselend verbruik van minimaal 2,3A op zekering 16? De timer zelf lijkt me onmogelijk. De kachel zelf kan, maar het verbruik was er nog na lostrekken van het regel kastje. Ik zou denken dat de kachel zelf, de brandstofpomp en waterpompniet meer aangestuurd worden en daarmee ook geen stroom meer zouden verbruiken. Maar is dat wel zo?
En waarom meet ik het verbruik na wat dingen losgehaald en terug gezet te hebben niet meer? Het leek er al niet continu te zijn, maar waarom dan soms wel en soms niet?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
09-09-2017 22:30 #1440432
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Schakelaars vastzetten
Hallo Jeroen
Je kunt de deurschakelaars, als je ze een beetje indrukt, een beetje verdraaien. Ik meen naar rechts. Dan blijven ze hangen.
groetjes
Mathy
Je kunt de deurschakelaars, als je ze een beetje indrukt, een beetje verdraaien. Ik meen naar rechts. Dan blijven ze hangen.
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
10-09-2017 01:12 #1440441
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Wat is ...
een
Challenge Chamsin ?
Challenge Chamsin ?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-09-2017 08:46 #1440447
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Hallo Jeroen,
Hallo Jeroen,
Een lekstroom meten door spanningsverlies over een zekering lijkt mij niet zo erg betrouwbaar. De gemeten spanning van 8 mV is zo laag dat het verplaatsen of niet goed aandrukken van de meetpennen de meting al kan beinvloeden.
Volgens mij kun je toch het beste alle zekeringen verwijderen, een stroommeter tussen een van de twee accupolen zetten en dan stuk voor stuk de zekeringen terug plaatsen en daarbij de stroommeter in de gaten houden. Daarbij moet je er dan rekening mee houden dat sommige "intelligente" stroomverbruikers zoals de ECU's, de ECC en het alarm zodra ze worden aangesloten gaan opstarten en eerst stroom gaan verbruiken en pas na enige minuten (tot 10-20 minuten voor het alarm) in de ruststand gaan.
Op zekering 16 meer aangesloten dan de standkachel alleen, bijvoorbeeld ook de ECC. Kijk maar voorin het boek met bedradingsschema's
Een lekstroom meten door spanningsverlies over een zekering lijkt mij niet zo erg betrouwbaar. De gemeten spanning van 8 mV is zo laag dat het verplaatsen of niet goed aandrukken van de meetpennen de meting al kan beinvloeden.
Volgens mij kun je toch het beste alle zekeringen verwijderen, een stroommeter tussen een van de twee accupolen zetten en dan stuk voor stuk de zekeringen terug plaatsen en daarbij de stroommeter in de gaten houden. Daarbij moet je er dan rekening mee houden dat sommige "intelligente" stroomverbruikers zoals de ECU's, de ECC en het alarm zodra ze worden aangesloten gaan opstarten en eerst stroom gaan verbruiken en pas na enige minuten (tot 10-20 minuten voor het alarm) in de ruststand gaan.
Op zekering 16 meer aangesloten dan de standkachel alleen, bijvoorbeeld ook de ECC. Kijk maar voorin het boek met bedradingsschema's
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Post
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3
10-09-2017 15:34 #1440465
door Jeroen Post
Beantwoord door Jeroen Post in topic Challenge Chamsin
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Post
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3
10-09-2017 17:57 #1440467
door Jeroen Post
Beantwoord door Jeroen Post in topic Het meten van een
Het meten van een <a href="">spanningsverschil over een bepaalde zekering is niet zo nauwkeurig om kleine stromen te kunnen meten en precies te meten welke stroomsterkte het om gaat. Daar ben ik het wel mee eens.
Een paar tienden mV verschil maakt nogal wat uit (goedkope multimeter, net niet helemaal goed contact) en ook is het nog maar de vraag hoe nauwkeurig de fuse chart is (oftewel de weerstand van een zekering). Maar volgens mij doet het precieze stroomverbruik ook niet zoveel toe. Meet je een aantal mV, dan loopt er eigenlijk al teveel stroom trek je de accu te snel leeg.
Het voordeel van meten van het spanningsverschil over de zekeringen is dat je niet hoeft te wachten totdat een bepaalde module weer in slaap valt na het terug monteren van een zekering. Zeker in een moderne (nee mijn S90 is dat niet) auto met veel computers is dat lastig.
In mijn voorbeeld, ik meet telkens 6,8mV over zekering 13, die van de binnen verlichting. Het spanningsverschil wordt ook netjes 0 als ik de deurschakelaar indruk en de verlichting uit is. Nu zit daar ook de klok op, dus loopt er degelijk nog iets stroom over die zekering. Die kan ik dus niet meten. Er zou dus nog ergens een kleine hoeveelheid stroom kunnen lopen die ik op deze manier mis. Maar ik weet wel zeker dat alle lampjes uit zijn als de deuren dicht zijn. En of die 6,8Mv nu precies klopt en de lampjes dus precies 883mA over de 10A zekering trekken is niet belangrijk. Iets tussen de 0,5 en 1 A is al veel teveel en trekt je accu vlot leeg. Maar dat is hier dus niet het probleem.
Dat neemt niet weg dat op een andere manier meten kan wel eens nuttig zijn, zeker omdat ik nu nog geen duidelijk beeld heb waardoor de accu nu leeg was na 5 (of minder) dagen.
Maar goed, waarom heb ik dan 8mV over zekering 16 gemeten? Waar ging die stroom heen? Wat kan daar zoveel (grofweg iets tussen de 2 en 2,5A) stroom trekken?
Dat zekering 16 in het dashboard wellicht ook nog voor andere zaken gebruikt wordt zou dus kunnen. Maar de ecc? Ik kan het niet vinden. Mis ik iets?
De airco zit op zekering 16 onder de motorkap (linksvoor). Dit is 11B/16 in de wiring diagrams, zie de bijlage. Bovendien leek mijn ecc nog prima te werken, zonder zekering 16 onder het dashboard gemonteerd, als ik me niet vergis. Zal het morgen nog eens proberen.
Een paar tienden mV verschil maakt nogal wat uit (goedkope multimeter, net niet helemaal goed contact) en ook is het nog maar de vraag hoe nauwkeurig de fuse chart is (oftewel de weerstand van een zekering). Maar volgens mij doet het precieze stroomverbruik ook niet zoveel toe. Meet je een aantal mV, dan loopt er eigenlijk al teveel stroom trek je de accu te snel leeg.
Het voordeel van meten van het spanningsverschil over de zekeringen is dat je niet hoeft te wachten totdat een bepaalde module weer in slaap valt na het terug monteren van een zekering. Zeker in een moderne (nee mijn S90 is dat niet) auto met veel computers is dat lastig.
In mijn voorbeeld, ik meet telkens 6,8mV over zekering 13, die van de binnen verlichting. Het spanningsverschil wordt ook netjes 0 als ik de deurschakelaar indruk en de verlichting uit is. Nu zit daar ook de klok op, dus loopt er degelijk nog iets stroom over die zekering. Die kan ik dus niet meten. Er zou dus nog ergens een kleine hoeveelheid stroom kunnen lopen die ik op deze manier mis. Maar ik weet wel zeker dat alle lampjes uit zijn als de deuren dicht zijn. En of die 6,8Mv nu precies klopt en de lampjes dus precies 883mA over de 10A zekering trekken is niet belangrijk. Iets tussen de 0,5 en 1 A is al veel teveel en trekt je accu vlot leeg. Maar dat is hier dus niet het probleem.
Dat neemt niet weg dat op een andere manier meten kan wel eens nuttig zijn, zeker omdat ik nu nog geen duidelijk beeld heb waardoor de accu nu leeg was na 5 (of minder) dagen.
Maar goed, waarom heb ik dan 8mV over zekering 16 gemeten? Waar ging die stroom heen? Wat kan daar zoveel (grofweg iets tussen de 2 en 2,5A) stroom trekken?
Dat zekering 16 in het dashboard wellicht ook nog voor andere zaken gebruikt wordt zou dus kunnen. Maar de ecc? Ik kan het niet vinden. Mis ik iets?
De airco zit op zekering 16 onder de motorkap (linksvoor). Dit is 11B/16 in de wiring diagrams, zie de bijlage. Bovendien leek mijn ecc nog prima te werken, zonder zekering 16 onder het dashboard gemonteerd, als ik me niet vergis. Zal het morgen nog eens proberen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-09-2017 19:11 #1440468
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Ohm meting
Wat is er mis met een ohm meting om groot verbruikers op te sporen.
Tot nu toe heb ik met een ohm meting te hoogstroom gebruik kunnen opsporen.
Lijkt me wat makkelijker en accurater uit te voeren.
Tot nu toe heb ik met een ohm meting te hoogstroom gebruik kunnen opsporen.
Lijkt me wat makkelijker en accurater uit te voeren.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Post
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3
11-09-2017 00:20 #1440482
door Jeroen Post
Beantwoord door Jeroen Post in topic Meting weerstand
Waarschijnlijk is er helemaal niets mis met een ohm meting, alleen was ik deze methode nog niet tegen gekomen.
Hoe werkt die ohm meting dan? Ik neem aan dat je de weerstand meet tussen de plus en de massa van een bepaald circuit. Weinig weerstand betekend veel stroom, hoge weerstand weinig en bij oneindige weerstand loopt er helemaal geen stroom.
Hoe werkt die ohm meting dan? Ik neem aan dat je de weerstand meet tussen de plus en de massa van een bepaald circuit. Weinig weerstand betekend veel stroom, hoge weerstand weinig en bij oneindige weerstand loopt er helemaal geen stroom.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-09-2017 08:10 #1440483
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Uitvoering
Koppel een accupool los. Zet je multimeter tussen de accupolen en leg deze voor de voorruit. Zorg dat alles uit staat, ook deuren dicht, vergeet ik iedere keer. Trek in de auto een voor een een zekering eruit. Op deze manier lokaliseer je snel het circuit van de boosdoener.
rapidtables.com/calc/electric/watt-volt-amp-calculator.htm
Vul volt en ohm in en je krijgt de amps terug.
rapidtables.com/calc/electric/watt-volt-amp-calculator.htm
Vul volt en ohm in en je krijgt de amps terug.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-09-2017 09:23 #1440485
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic vind je niks,
dan controleer je de hotwired componenten. Dynamo en efan, nog meer ????? Laatst was het in mijn 945 de spanningsregelaar.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam