Slechte accu of slechte dynamo: Hoe te bepalen?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-09-2017 13:34 #1440617
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Update
Super bedankt voor de vele zinnige reacties. We hebben al van alles geprobeerd, maar ik denk dat we het probleem inmiddels wel gevonden hebben. Als eerst zijn accu en dynamo vervangen. Toen leek het beter te gaan, maar helaas was het afgelopen week weer raak. Toen even zitten meten en de laadspanning was 11.7 V op de accu (over de dynamo niet speciaal gemeten, maar na het vervangen van de dynamo hadden we die als "OK" bestempeld). Ook wordt het contact tussen de dikke kabel en de accuklem op de pluspool erg heet (lees als 60-70 graden). Dat zal dus wel onze issue zijn. Na tussen deze overgang volgespoten te hebben met contactspray, was de laadspanning ineens 12.7 V. Beetje weinig, maar al wel beter.
We hebben dus waarschijnlijk te maken met hetzelfde euvel als Hein2 op Woe, 2017/05/24 - 15:03. De vraag is nog even hoe dit op te lossen. We hebben niet super speciale tools en vragen ons af of we echt nog veel geld erin moeten investeren. Ik heb google al even geraadpleegt, en dan kom je bij dergelijke oplossingen terecht: www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?t=60223 . Is het echt een slecht idee om dat ding vol te gooien met tin? Ik kan me nauwelijks voorstellen dat dat meer weerstand geeft dan een knijpverbinding, maarja ik ben ook geen expert.
We hebben dus waarschijnlijk te maken met hetzelfde euvel als Hein2 op Woe, 2017/05/24 - 15:03. De vraag is nog even hoe dit op te lossen. We hebben niet super speciale tools en vragen ons af of we echt nog veel geld erin moeten investeren. Ik heb google al even geraadpleegt, en dan kom je bij dergelijke oplossingen terecht: www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?t=60223 . Is het echt een slecht idee om dat ding vol te gooien met tin? Ik kan me nauwelijks voorstellen dat dat meer weerstand geeft dan een knijpverbinding, maarja ik ben ook geen expert.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-09-2017 14:12 #1440618
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Accuklem
Hier ook met een 940 gehad.
Plus klem was niet beet te pakken , zo heet kon t worden.
Eenvoudig opgelost.
Oude klem er af zagen.
Er zo n ouderwetse accu klem er op monteren.
De 940 rijdt zo alweer twee jaar zonder verdere problemen.
6
Plus klem was niet beet te pakken , zo heet kon t worden.
Eenvoudig opgelost.
Oude klem er af zagen.
Er zo n ouderwetse accu klem er op monteren.
De 940 rijdt zo alweer twee jaar zonder verdere problemen.
6
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-09-2017 00:25 #1440682
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Solderen!
Hallo Hardboard
Bij mijn 945 werd een spanningsverlies over de overgang van accuklem naar accu van 1 Volt gemeten tijdens een sleuteldag. De monteur heeft de klem toen doorgesoldeerd. Probleem opgelost.
groetjes
Mathy
Bij mijn 945 werd een spanningsverlies over de overgang van accuklem naar accu van 1 Volt gemeten tijdens een sleuteldag. De monteur heeft de klem toen doorgesoldeerd. Probleem opgelost.
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-09-2017 18:08 #1440701
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Alternatief
Bij mijn 960 werd de + kabel naar de batterij ook zo heet dat ik die niet meer kon vasthouden. Ik heb nog enkele meters 35 mm^2 kabel liggen waarmee ik ooit nog eens een volledig nieuwe accukabel ga maken (originele loopt van de batterij naar de starter en dan door naar de alternator)
Voorlopig heb ik 2 ogen gezet aan een stuk 25 mm^2 kabel en die rechtstreeks van de alternator naar de batterij gelegd.
Voorlopig heb ik 2 ogen gezet aan een stuk 25 mm^2 kabel en die rechtstreeks van de alternator naar de batterij gelegd.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-09-2017 20:05 #1440873
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hehoi! Bedankt voor de vele
Hehoi! Bedankt voor de vele reacties. Vandaag ben ik even aan het klussen geweest en hieronder is het resultaat gezien. Ik heb er een nieuwe accupool op gezet en deze oplossing lijkt (voor nu) prima te werken. De accuklem wordt helemaal niet meer warm. Natuurlijk komt nu wel de aap uit de mouw, want nu deze weerstand is verholpen, begint tijdens het lopen de negatieve accuklem warm te worden. Misschien moeten we dus het trucje nog een keer doen, maar dan voor de negatieve accuklem. Maar dat kijken we nog even aan. Er kwam nog wel een ander euvel omhoog, maar dat past niet zo goed in dit topic, dus daar ga ik even een nieuw topic voor maken.
- Lex Stax
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-09-2017 21:21 #1440881
door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Dan zie je nu het voordeel
Dan zie je nu het voordeel van deze vereniging!
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-10-2017 10:48 #1441428
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Accuklemmen en polen
Het hele probleem in kaart:
Accupolen regelmatig schoonmaken met schuurpapier (schuurlinnen is bete), staalwol of speciale borstel voor de boormachine. Accuklemmen schoonmaken met schuurpapier. Pluspool invetten, lood oxideert namelijk altijd. Koper overigens ook (accuklem) op contactvlak met een ander metaal wanneer er een stroom door de verbinding loopt. Vet (lagervet of vaseline0 gaat dit tegen.
Wanneer de overgangsweerstand van een slechte verbinding (accupool/klem) te groot is gaat deze fungeren als 'kacheltje', de verbinding moet vermogen dissiperen (opnemen), zoals dat in vaktermen zo mooi heet. Door de hitte gaat het oxidatieproces versneld verder en wordt het nog heter. Ad inf.
Wanneer de spanningsval bij voorbeeld 1 Volt is, gemeten over klem en pool, dan hebben wij het volgens de wet van Ohm bij een laadstroom van 65 Ampère over vermogen van 65 Watt! (spanning x stroom is vermogen). Dus wordt de boel op den duur bijna net zo heet als een gemiddelde H4 gloeilamp.
Kabels bijtrekken of vervangen is zinloos, kabels slijten niet, hooguit oxideert na jaren de oppervlakte een beetje... Alleen de overgangen van kabel naar kabelschoen of geschroefde accupool hebben last van het verschijnsel oxidatie.
Gesoldeerde verbindingen zijn op klemmen en ogen beter dan krimpverbindingen, omdat bij solderen een grenslaag ontstaat door moleculaire binding tussen de metalen, waardoor de weerstand verwaarloosbaar is. Solderen kan met zilversoldeer (500 graden C, niet altijd even praktisch, isolatie smelt) of met zacht (tin) soldeer. Vandaar dat alle elektronicacomponenten (op printplaten e.d.) met tin worden gesoldeerd...
Er zijn accuklemmen met een geschroefde kabelverbinding. Dit kan geen kwaad, af en toe inspecteren en opnieuw vastzetten. Hoeft gelukkig niet dagelijks. Zelfs niet jaarlijks... Wel vet houden.
Bij solderen met tin is de soldeertemperatuur rond de 200 graden C, de soldeerbout moet dan een temperatuur van 300 graden hebben. Wanneer solderen goed gebeurt heeft de isolatie van de kabel minimaal te lijden. Meer over solderen:
wetenschap.infonu.nl/techniek/110576-het...-de-electronica.html
Accupolen regelmatig schoonmaken met schuurpapier (schuurlinnen is bete), staalwol of speciale borstel voor de boormachine. Accuklemmen schoonmaken met schuurpapier. Pluspool invetten, lood oxideert namelijk altijd. Koper overigens ook (accuklem) op contactvlak met een ander metaal wanneer er een stroom door de verbinding loopt. Vet (lagervet of vaseline0 gaat dit tegen.
Wanneer de overgangsweerstand van een slechte verbinding (accupool/klem) te groot is gaat deze fungeren als 'kacheltje', de verbinding moet vermogen dissiperen (opnemen), zoals dat in vaktermen zo mooi heet. Door de hitte gaat het oxidatieproces versneld verder en wordt het nog heter. Ad inf.
Wanneer de spanningsval bij voorbeeld 1 Volt is, gemeten over klem en pool, dan hebben wij het volgens de wet van Ohm bij een laadstroom van 65 Ampère over vermogen van 65 Watt! (spanning x stroom is vermogen). Dus wordt de boel op den duur bijna net zo heet als een gemiddelde H4 gloeilamp.
Kabels bijtrekken of vervangen is zinloos, kabels slijten niet, hooguit oxideert na jaren de oppervlakte een beetje... Alleen de overgangen van kabel naar kabelschoen of geschroefde accupool hebben last van het verschijnsel oxidatie.
Gesoldeerde verbindingen zijn op klemmen en ogen beter dan krimpverbindingen, omdat bij solderen een grenslaag ontstaat door moleculaire binding tussen de metalen, waardoor de weerstand verwaarloosbaar is. Solderen kan met zilversoldeer (500 graden C, niet altijd even praktisch, isolatie smelt) of met zacht (tin) soldeer. Vandaar dat alle elektronicacomponenten (op printplaten e.d.) met tin worden gesoldeerd...
Er zijn accuklemmen met een geschroefde kabelverbinding. Dit kan geen kwaad, af en toe inspecteren en opnieuw vastzetten. Hoeft gelukkig niet dagelijks. Zelfs niet jaarlijks... Wel vet houden.
Bij solderen met tin is de soldeertemperatuur rond de 200 graden C, de soldeerbout moet dan een temperatuur van 300 graden hebben. Wanneer solderen goed gebeurt heeft de isolatie van de kabel minimaal te lijden. Meer over solderen:
wetenschap.infonu.nl/techniek/110576-het...-de-electronica.html
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-10-2017 14:05 #1441774
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Nog even..?
Dus wanneer ik het goed begrijp heb je nu een accu en een dynamo over...?
Die accu kan daar wel tegen, ondanks alle fabels die je wel eens hoort over ontlading...
Die accu kan daar wel tegen, ondanks alle fabels die je wel eens hoort over ontlading...

- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-10-2017 17:21 #1441778
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Accuklem
Eenvoudige en goedkope oplossing zoals im al vermeld had Hardboard.
Nu de min klem ook nog even.
Nu de min klem ook nog even.
Moderators: Jerry Stam