Slechte accu of slechte dynamo: Hoe te bepalen?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-05-2017 14:48 #1106737 door V700 register
Slechte accu of slechte dynamo: Hoe te bepalen? is gemaakt door V700 register
Samenvatting: Accu of voltage regulators: Hoe nagaan waar het probleem zit.

Beste Volvofanaten,

We zitten met een probleempje met onze Volvo 940 uit 1998. De accu (loodaccu, 75 Ah) lijkt steeds leeg te zijn (en is nu dus wel redelijk kapot-ish), maar we weten niet zo goed of dit komt door het diepontladen van de accu of dat iets anders dit veroorzaakt heeft.

De symptomen: Na een flink stuk rijden kan je de auto maar één of twee keer op de accu starten. Daarna moet je hem aanduwen (wat overigens prima gaat).

Meten is weten: We zijn aan het meten geslagen. Op een lopende motor (gemeten tussen stationair en 3000 toeren) staat er over de accu ongeveer 13.1 V of 13.2 V. De spanning over de plus uitgang van de dynamo naar de min-pool van de accu is ongeveer 13.6 V. De weerstand van de verbinding van de plus-kant van de dynamo naar de positive-pool van de accu is om en nabij 0.1 Ohm (gemeten terwijl de auto niet liep en het contact uit was). We vonden de 13.6 V van de dynamo naar accu wel wat aan de lage kant. Hier zou je iets van 14 V verwachten. Ook de spanning over de accupolen van 13.1 V is wel wat aan de lage kant. Aan de andere kant zou dat wel voldoende moeten zijn om de accu fatsoenlijk op te laden. De openklemspanning van de accu komt in de praktijk toch niet boven de 13 V uit. Ook de spanningsval over de kabel van de dynamo naar de pluspool van de accu is best wel groot. Met de gemeten weerstand zou dat betekenen dat er 5 A de accu in liep, terwijl de accu een spanning van ~12.3 V gaf als de auto uitstond (contact uit). Dit klinkt van mij ook als nogal een grote stroom voor een accu die wel redelijk op spanning is, maar ik weet hier niet zoveel van. (ik zat net nog even te denken en bedacht me dat de spanning uit de dynamo misschien wel 14 V is als de terugweg vanaf de accu (nml van de min-pool van de accu naar de ground van de dynamo) ook ongeveer 0.1 Ohm weerstand heeft. Met een 5 A stroom, geeft dit 13.6 V + 0.1 Ohm *5 A ~ 14 V spanning over de klemmen van de accu...de vraag is alleen of de weerstand van de accu naar de dynamo niet minder dan 0.1 Ohm is).

We denken dat er twee dingen kapot/slecht kunnen zijn: De accu (daar zijn we vrij zeker van) of de elektronica die de stroom van de dynamo gelijkricht en op een vaste spanning houdt. De vraag is alleen of het tweede (slechte elektronica) het eerste heeft veroorzaakt. We weten niet zo goed hoe we dit moeten meten. We zouden de min-pool van de acccu wel los kunnen maken en vervolgens de spanning over de dynamo meten, maar internet zegt dat dit niet altijd een slim idee is. Bij oude auto's schijnt dat wel te kunnen, maar bij moderne niet.

Ik heb daarom een paar concrete vragen:
- Denken jullie dat een Volvo 940 uit 1998 oud genoeg is om, zonder groot risico op schade, de min-pool van de accu direct los te halen?
- Indien nee: Hoe zouden we kunnen nagaan of het probleem bij de accu zit of bij de electronica achter de dynamo?
- Is een stroom van 5 A de accu in voor een accu die 12.3 V geeft veel? Het gaat om een lood-accu van 75 Ah.
- Hebben jullie nog andere ideeën, tips, of dingen die we over het hoofd gezien hebben?

Ik zie alle reacties graag tegemoet! Bij voorbaat alvast heel erg bedankt :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-05-2017 15:51 #1437666 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic min_pool
Bij een lopende motor de min-pool loshalen is een slecht idee. Je kan hiermee een inductie spanning op wekken van wel 800 volts. Gevolg: De diodebrug (gelijkrichter) welke in de dynamo zit, blaas je op. Wisselspanning wordt niet opgenomen in een accu.

De beste manier van meten: Een volle accu monteren, starten, even wachten en daarna meten. 14 volt is een goede laadstroom. Wanneer daaronder: Accupolen en massa verbinding schoonmmaken. Bij de dynamo: Verbindingen schoonmaken.
Daarna: koolborstels met de contacten nakijken.

Succes, Rolf

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-05-2017 18:56 #1437668 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Hoe oud is de accu ?
is dat bekend ?
Kan ook een denkrichting opleveren

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-05-2017 08:05 #1437684 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Hein herkent het probleem,
Hein herkent het probleem, maar wil daar vast meer over vertellen...

My 2 cents: je laadspanning is veel te laag, die wil je echt minimaal op 13,5 en liever richting 14,2 volt hebben. Hiermee krijg je je accu niet fatsoenlijk geladen.
Nu kan dat inderdaad komen doordat een kapotte accu de spanning niet meer vraagt, maar imzou toch de bedrading (een halve volt spanningsval over bedrading is extreem hoog!) gaan controleren. Worden de accupolen warm bij draaiende motor? Dat hoort niet, dan moeten ze opgeschuurd of vervangen worden want dan heb je te weinig contactoppervlak.
De massa-aansluiting op het motorblok en de kabel daarvan ook meenemen met je controles, want die maakt je stroomkring rond. Wordt vaak vergeten en zit weleens los of gecorrodeerd.
Accu zelf kan je testen met een losse lader: functioneert het dan wel normaal dan is die niet de oorzaak. Anders een vers exemplaar halen en monteren.

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-05-2017 11:15 #1437685 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Je kunt het beste eerst de
Je kunt het beste eerst de uitgangsspanning van de dynamo meten, rechtstreeks tussen de plus pool van de dynamo en de behuizing van de dynamo. Die moet bij stationairloop ongeveer 14,0 - 14,2 Volt zijn.

Daarna het spanningsverlies over de kabels naar de accu meten.
Eerst de spanning tussen de plus pool van de dynamo en de plus accupool (dus niet de klem). En vervolgens de spanning tussen de behuizing van de dynamo en de min accupool (dus niet de klem). In beide gevallen mag de spanning, in feite spanningsverlies, niet meer dan 0,2 - 0,3 Volt zijn. Als het meer is de accupolen schoonmaken of desnoods nieuwe accuklemmen monteren of de aardpunten van de motor controleren. De plus kabel loopt via de startmotor, daar kan ook nog een probleem zijn.

De accu kan je provisorisch testen door iemand een seconde of 6 te laten starten terwijl de zekering van de brandstofpomp verwijderd is en zelf de spanning op de accupolen te meten. De spanning van de accu mag dan niet verder inzakken dan tot ca 10,5 volt.

Piet

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-05-2017 08:02 #1437708 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic + kabel van dynamo naar accu
Beste,

Ik had een vergelijkbaar probleem, de uitgangs spanning bij de dynamo bleek veel groter dan bij de ingangs van de accu. Met de plaatsing van een extra babel probleem opgelost

mvg, Sylvo

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-05-2017 09:02 #1437709 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als je inmiddels de accu een
Als je inmiddels de accu een paar keer zover hebt ontladen dat je de auto er niet meer mee kan starten kun je die alvast vervangen. Daar kan een loodaccu niet tegen.

Met een nieuwe accu kun je dan vrij snel bepalen of het al vanaf het begin de accu was of toch de dynamo.

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-05-2017 18:48 #1437714 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Oh jee,
Niet getreurd Hein.
Er gaan wel meer dingen mis bij de politie.

Groeten,

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-05-2017 07:34 #1437720 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Misschien wel zelfde topic
Mijn motor start 's-morgens, of als ik lang heb stilgestaan, na 10-11 seconden, loop van de dag gaat het wel OK.
Kan ik straffeloos een andere accu via de polen "bijschakelen" om te zien of de accu te weinig start-kracht heeft? Ik heb nog een oude staan, als ik die aan de lader zet en dan via startkabels? Of zeg/doe ik weer iets onhandigs?

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-05-2017 11:15 #1437724 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Herkenbaar
volvo700vereniging.nl/electro/laadstroom...ok-met-nieuwe-dynamo

of de blauwe massadraad dynamo nalopen/verzwaren, wordt gebruikt voor het laadstroom circuit. Bevestigingsboutje aan dynamo kant kan los zitten.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC