- Berichten: 70
Slechte accu of slechte dynamo: Hoe te bepalen?
- Reinier Verbeek
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
23-05-2017 11:18 #1437725
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic kan prima, maar...
de kans dat deze oude accu veel extra puf toevoegt om te starten is niet groot. de capaciteit van een oude accu is meestal heel weinig, daar helpt geen lader bij. Een nieuwe accu (desnoods in de auto van de buurman) erbij met startkabels geeft wel meteen uitsluitsel. Als ie dan goed start ligt het slechte starten aan de accu en daarnaast ligt de slechte accu wellicht ergens anders aan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-05-2017 15:03 #1437766
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volgende poging met nieuw account
Momenteel heb ik een soortgelijk probleem.
Ook bij mij maar een paar keer weinig enthousiast starten en daarna de fijne 'klik', ergo geen start. Met accukabels via een andere auto of losse accu starten is geen probleem. (Aanduwen met een automaat gaat niet heel goed) Accu is net 1,25 jaar oud en is goed merk (Volvo))
Van de week eens aan het meten geslagen en hierbij de score:
Over de accupolen bij stationair ongeveer 12.9~13.1V, dat is te weinig
Op de aansluitpunten van de dynamo 14.4V, die is dus goed
Ergens in het laadcircuit zit dus een grote overgangsweerstand die goed laden niet mogelijk maakt.
Morgen ga ik eens aan de slag met het nalopen en schoonmaken van de verschillende aansluitingen in het laadcircuit.
Zelf heb ik het vermoeden dat het in het '+' deel zit maar dat moet ik nog goed nalopen. Zeker omdat ook het starten bij volle accu weinig energiek is
Zo loopt het laadcircuit in onze volvo's:
+pool van Dynamo --> startmotor --> +pool accu.
Bij de startmotor komen 2 dikke kabels samen in een connector met ruim kans op corrosie. Kan natuurlijk ook in de kabelschoenen zelf zitten, in dat geval opnieuw solderen.
Het lastige is dat die kabels "meelopen" in kabelbomen anders was het redelijk eenvoudig om nieuwe te maken en te plaatsen. Je zou ze natuurlijk altijd wel los van de kabelbomen kunnen plaatsen maar dat is niet zo mooi.
Inmiddels heb ik een aantal connectoren losgemaakt en schoongemaakt maar dat helpt maar een heel klein (lees minder dan 0.2V) beetje.
Wel wat verdere metingen gedaan
Tussen + op dynamo en connector op startmotor <0.1V spanningsval
Tussen connector op startmotor en de +-accupool 1V spanningsval, dat is een beetje veel.
Bij lopende motor wordt het stuk waar de dikke accukabel in de accupoolklem geklemd zit behoorlijk warm: daar zit dus het probleem.
Moet even kijken wat ik ga doen:
Uit mijn sloper kan ik een deel van dikke kabel+accuklem halen, op ongeveer 60cm een M10 oog plaatsen en direct op de startmotor connector erbij zetten. Dan de oude accuklem eraf knippen en uiteinde bestaande dikke kabel isoleren want daar staat nog steeds 12V op (via originele connector op startmotor).
OF
Nieuwe accuklem op "oude" dikke +-kabel zetten. Lijkt eenvoudiger maar op de originele accuklem zit een M6 connector waar meer aansluitingen op zitten (LPI etc). Meeste aftermarket accuklemmen hebben die mogelijkheid niet of zijn vrij duur. Uiteindelijk krijg je alles wel vast, maar is wat priegelen.
Inmiddels gekozen om de accuklem te vervangen voor een aftermarket accuklem. Is even een klusje. Accu moet eruit om wat ruimte te maken in de bekabeling, die zit achter de accu met tyraps vast. Gelukkig is er voldoende lengte voorhanden.
Resultaat is nog niet ideaal maar in elke geval heel veel beter. Nu staat er zo'n 13.8~13.9V over de accupolen bij stationair en belangrijker nog, de startmotor gaat heel wat enthousiaster rond.
Hein Wolda
Ook bij mij maar een paar keer weinig enthousiast starten en daarna de fijne 'klik', ergo geen start. Met accukabels via een andere auto of losse accu starten is geen probleem. (Aanduwen met een automaat gaat niet heel goed) Accu is net 1,25 jaar oud en is goed merk (Volvo))
Van de week eens aan het meten geslagen en hierbij de score:
Over de accupolen bij stationair ongeveer 12.9~13.1V, dat is te weinig
Op de aansluitpunten van de dynamo 14.4V, die is dus goed
Ergens in het laadcircuit zit dus een grote overgangsweerstand die goed laden niet mogelijk maakt.
Morgen ga ik eens aan de slag met het nalopen en schoonmaken van de verschillende aansluitingen in het laadcircuit.
Zelf heb ik het vermoeden dat het in het '+' deel zit maar dat moet ik nog goed nalopen. Zeker omdat ook het starten bij volle accu weinig energiek is
Zo loopt het laadcircuit in onze volvo's:
+pool van Dynamo --> startmotor --> +pool accu.
Bij de startmotor komen 2 dikke kabels samen in een connector met ruim kans op corrosie. Kan natuurlijk ook in de kabelschoenen zelf zitten, in dat geval opnieuw solderen.
Het lastige is dat die kabels "meelopen" in kabelbomen anders was het redelijk eenvoudig om nieuwe te maken en te plaatsen. Je zou ze natuurlijk altijd wel los van de kabelbomen kunnen plaatsen maar dat is niet zo mooi.
Inmiddels heb ik een aantal connectoren losgemaakt en schoongemaakt maar dat helpt maar een heel klein (lees minder dan 0.2V) beetje.
Wel wat verdere metingen gedaan
Tussen + op dynamo en connector op startmotor <0.1V spanningsval
Tussen connector op startmotor en de +-accupool 1V spanningsval, dat is een beetje veel.
Bij lopende motor wordt het stuk waar de dikke accukabel in de accupoolklem geklemd zit behoorlijk warm: daar zit dus het probleem.
Moet even kijken wat ik ga doen:
Uit mijn sloper kan ik een deel van dikke kabel+accuklem halen, op ongeveer 60cm een M10 oog plaatsen en direct op de startmotor connector erbij zetten. Dan de oude accuklem eraf knippen en uiteinde bestaande dikke kabel isoleren want daar staat nog steeds 12V op (via originele connector op startmotor).
OF
Nieuwe accuklem op "oude" dikke +-kabel zetten. Lijkt eenvoudiger maar op de originele accuklem zit een M6 connector waar meer aansluitingen op zitten (LPI etc). Meeste aftermarket accuklemmen hebben die mogelijkheid niet of zijn vrij duur. Uiteindelijk krijg je alles wel vast, maar is wat priegelen.
Inmiddels gekozen om de accuklem te vervangen voor een aftermarket accuklem. Is even een klusje. Accu moet eruit om wat ruimte te maken in de bekabeling, die zit achter de accu met tyraps vast. Gelukkig is er voldoende lengte voorhanden.
Resultaat is nog niet ideaal maar in elke geval heel veel beter. Nu staat er zo'n 13.8~13.9V over de accupolen bij stationair en belangrijker nog, de startmotor gaat heel wat enthousiaster rond.
Hein Wolda
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-05-2017 15:04 #1437767
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Phew, gelukt.....
......
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-05-2017 16:54 #1437768
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Netjes opgelost Hein!.
Netjes opgelost Hein!.
Wat heeft de meeste tijd gekost? Het posten op het forum of het vervangen van de accuklem?
Na montage spuit ik altijd wat vaseline-spray over de accuklem en accupool. Voorkomt dat er vocht dus corrosie tussen de kabel en de klem en tussen de klem en de pool komt.
Piet
Wat heeft de meeste tijd gekost? Het posten op het forum of het vervangen van de accuklem?

Na montage spuit ik altijd wat vaseline-spray over de accuklem en accupool. Voorkomt dat er vocht dus corrosie tussen de kabel en de klem en tussen de klem en de pool komt.
Piet
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-05-2017 06:17 #1437773
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gewoon
compleet nieuwe kabels trekken Hein, als je dat een beetje met beleid doet kun je ze naast de bestaande kabelboom leggen en dan zie je ze praktisch ook niet meer. Zo heb ik het, lang geleden al, ook met de diesel van mij gedaan en meteen 2 goed (!!) zware accuklemmen gemonteerd. Problem solved
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-05-2017 12:56 #1437775
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic accuklemmen vastmaken?
De aftermarket klemmen schroef je meestal vast. Is er een plek, winkel, waar je ze kan laten krimpen?
Rob
Rob
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-05-2017 07:05 #1437786
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Stroomwinkel
knijpt er eventueel meteen nieuwe ogen aan, zoals jij dat wilt. Ik heb dat zelf gedaan omdat ik het gereedschap er ook voor heb. De beide kabels gemaakt van 25mm2, rondom nieuwe ogen erop geknepen zoals het hoort (doe dit aub ook alleen met een geode tang die daarvoor bedoelt is, anders zeer slechte verbindingen), krimpkousje eromheen en klaar is het.
Als je ze al wilt solderen (zou ik niet doen ivm te grote weerstand) dan alleen met zilversoldeer doen en niet het standaard soldeer spul. Maar met een goede tang zit het beter vast als met zilversoldeer en heb je minder overgangsweerstand.
De tang die ik hier heb is voor particulier gebruik veels te duur (ruim 300.-), maar je kunt dit soort krimptangen ook al krijgen voor een tientje of 5 en dan heb je de kostprijs van die tang er zo weer uit.
Als je ze al wilt solderen (zou ik niet doen ivm te grote weerstand) dan alleen met zilversoldeer doen en niet het standaard soldeer spul. Maar met een goede tang zit het beter vast als met zilversoldeer en heb je minder overgangsweerstand.
De tang die ik hier heb is voor particulier gebruik veels te duur (ruim 300.-), maar je kunt dit soort krimptangen ook al krijgen voor een tientje of 5 en dan heb je de kostprijs van die tang er zo weer uit.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-05-2017 13:11 #1437787
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hartelijk dank
Rob
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
28-05-2017 01:33 #1437818
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Noem
Dat maar "gewoon"...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2
22-06-2017 13:47 #1438451
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Slechte accu of slechte dynamo, hoe te bepalen?
Controleren:
Accuspanning in rust 12.6 Volt
Bij draaiende motor 2000 rpm): 13.8 tot 14,4 volt op aansluiting dynamo (dikke rode kabel) en tussen de accupolen.
Is de dynamospanning te laag, dan wordt de accu onvoldoende geladen. Dit kan invloed hebben op de correcte werking van de ECU, op een AMS (bij LPG), en op de snelheidsmeter (uitval kilometerteller.) Valt de snelheidsmeter ook nog uit dan is de spanning écht te laag.
Oorzaak lege accu zou kunnen zijn: Een verbruiker die aan blijft staan na stilzetten van de motor (zoals kofferklep niet goed dicht, radio aan laten staan).
Oorzaak te lage spanning: versleten koolborstels dynamo.
Verder overgangsweerstanden: Accupolen schoonmaken, zijn speciale staalborsteltjes voor leverbaar, kabelaansluitingen. Soms een massakabel van het dynamo, komt voor bij montage van een zwaardere accu en een zwaarder dynamo. Voor een 80 a 100 Ampere dynamo kun je dan drie 2,5 kwadraats kabels gebruiken die je in twee kabelogen zet.
\Slechte contacten zijn gemakkelijk door te meten, voltmeter over het contact, een spanning van 0,1 tot 0,2 volt is acceptabel voor de verbindig tussen + accu en + dynamo.
Het laadstroomlampje is een slechte indicator. Brandt het dan is in de praktijk de accu al bijna leeg. Ik heb het ondervangen door over + en - een digitaal voltmetertje te plaatsen (klein blokje van 1 x cm met display, kost ongeveer 5 euro in de elektronicahandel). Ik heb zoiets in het instumentenpaneel gemonteerd.
Persoonlijk vind ik een standaardaccu van 60 Ah te klein. Bij montage van zwaardere accu (72 Ah) de standaarddynamo van 65 A vervangen door een 80 tot 100A model.
Accuspanning in rust 12.6 Volt
Bij draaiende motor 2000 rpm): 13.8 tot 14,4 volt op aansluiting dynamo (dikke rode kabel) en tussen de accupolen.
Is de dynamospanning te laag, dan wordt de accu onvoldoende geladen. Dit kan invloed hebben op de correcte werking van de ECU, op een AMS (bij LPG), en op de snelheidsmeter (uitval kilometerteller.) Valt de snelheidsmeter ook nog uit dan is de spanning écht te laag.
Oorzaak lege accu zou kunnen zijn: Een verbruiker die aan blijft staan na stilzetten van de motor (zoals kofferklep niet goed dicht, radio aan laten staan).
Oorzaak te lage spanning: versleten koolborstels dynamo.
Verder overgangsweerstanden: Accupolen schoonmaken, zijn speciale staalborsteltjes voor leverbaar, kabelaansluitingen. Soms een massakabel van het dynamo, komt voor bij montage van een zwaardere accu en een zwaarder dynamo. Voor een 80 a 100 Ampere dynamo kun je dan drie 2,5 kwadraats kabels gebruiken die je in twee kabelogen zet.
\Slechte contacten zijn gemakkelijk door te meten, voltmeter over het contact, een spanning van 0,1 tot 0,2 volt is acceptabel voor de verbindig tussen + accu en + dynamo.
Het laadstroomlampje is een slechte indicator. Brandt het dan is in de praktijk de accu al bijna leeg. Ik heb het ondervangen door over + en - een digitaal voltmetertje te plaatsen (klein blokje van 1 x cm met display, kost ongeveer 5 euro in de elektronicahandel). Ik heb zoiets in het instumentenpaneel gemonteerd.
Persoonlijk vind ik een standaardaccu van 60 Ah te klein. Bij montage van zwaardere accu (72 Ah) de standaarddynamo van 65 A vervangen door een 80 tot 100A model.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam