Vage elektronische storing... Accu?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-01-2017 16:36 #1433552 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tuurlijk
Natuurlijk heeft de gebruiker ook een rol. Ik stel meermaals een storing vast en omschrijf dat duidelijk.

Maar een extra metertje kopen om de boordspanning te monitoren zie ik niet als verantwoordelijkheid van mij als gebruiker. Dat is de omgekeerde wereld.

Gr. Willem

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-01-2017 18:43 #1433559 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vebruikers uitschakelen
Vervelend zo'n storing die af en toe optreedt. Je rijdt niet lekker ontspannen meer rond. Mocht de storing zich weer voordoen, zou je kunnen proberen wat stroomverbruikers af te schakelen, zoals verlichting, stoelverwarming of achterruitverwarming. Als de boordspanning inderdaad te laag is, dan zou dat de spanning weer wat kunnen laten stijgen en de storingen laten verdwijnen.
Ik denk toch ook aan een slecht massacontact of aan een dynamo die af en toe niet voldoende bijlaadt. De boordspanning meten tijdens het rijden is wel een goed idee om dat op het spoor te komen.

• hugo brouwer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-01-2017 08:02 #1433730 door hugo brouwer
Beantwoord door hugo brouwer in topic dank voor deze waarden!
dank voor deze waarden!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-01-2017 19:57 #1433742 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Storingsvrij
Afgelopen donderdag de 940 opgehaald.

Eerder ging niet wegens de ijzel in het weekend en doordeweeks geen slachtoffer om me te brengen. De auto is dusver storingsvrij.

Omdat de APK er aan zat te komen dat ineens afgehandeld en ook olie ververst. Nu gaan we hopelijk een probleemloos jaar in.

Gr. Willem

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-01-2017 13:28 #1434052 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt voor de tip voor het
Bedankt voor de tip voor het voltmetertje id aansteker Adrian. Mijn 945 blijft altijd ver boven de 13 volt staan maar de V90 duikt er met enige regelmaat zonder reden onder. Vanaf welk getal laadt hij bij? Alles boven de 12,5 volt?

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-01-2017 16:32 #1434058 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Volts
Bij contact aan zie je de batterijspanning min de overgangsspanning van accupolen, contact en aarde verbindingen. Draait de dynamo dan zie je een verhoogde voltwaarde. Een accu in rust behoort nog 12,4 volt aan spanning te leveren, kan wat minder zijn maar liefst wel 12V.

Met een multimeter zie je de werkelijke spanning van je accu en wat je dynamo afgeeft.

Het verschil dat je op je metertje ziet zal ongeveer de verhoging van de laadspanning van de accu zijn.

Dat het metertje fluctueert komt door het gebruik. Je kunt al een verschil waarnemen bij accelereren, dan staan de injectoren langer open en die vragen flink stroom.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-01-2017 16:51 #1434065 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Laadt hij bij vanaf 12,5 volt
Laadt hij bij vanaf 12,5 volt?

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-01-2017 17:30 #1434067 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Op de meter
Moet je het relatief zien.
Vanaf 12,4 min de overgnagsspanning.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-01-2017 10:27 #1434085 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic laden en ontladen
Een dynamo die draait levert stroom. De spanningsregelaar zorgt er voor dat het systeem niet overbeladen wordt.

De volgende metafoor klopt aardig:
De accu is een buffer /voorrraadbak met amperes.
Beschouw de amperes als een vloeistof en de accu als de voorraadbak.
Tijdens gebruik wordt er uit de bak getapt en de dynamo vult de bak tegelijkertijd bij.
De spanningsregelaar is een niveauregelaar. Het voltage een niveau indicator.
Het kan natuurlijk voorkomen dat er meer gebruikt wordt dan geleverd, dan zakt het voltage. Doe je dat excessief dan stopt op een gegeven moment de motor vanwege een te laag voltage. Dat zie je bij warm en koud weer in de file. Dan heb je uitvallers.
Er staat veel te veel aan en de dynamo werkt het niet bij.

Heb je veel verbruikers dan heb je wat aan een dynamo die een hoger ampere kan leveren.
Zakt je voltage teveel naar je beoordeling dan kun je de spanningsregelaar vervangen. Dat is dan de goedkoopste preventieve actie.

Naast het voltage heeft een accu start capaciteit. Deze kan na verloop van tijd en zeker bij koude afnemen. In mijn 940 recent een 4 jaar oude accu vervangen door een met 70 amp en een hogere startcapaciteit. Aangezien het voltage op het simpele metertje ook al lange tijd een wat lager voltage aangaf, nl 12,3V - 12,7V, (na vervanging accu: 13,2-13,7V), vervang ik zodra het weer wat warmer is ook de spanningsregelaar, want ook bij deze auto wil ik op of boven de 14V zitten.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-01-2017 14:59 #1434088 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic hm, ik heb een nieuwe accu
hm, ik heb een nieuwe accu dus spanningsregelaar maar vervangen? Dynamo is redelijk nieuw en bedrading van dynamo naar accu ook....

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC