Vage elektronische storing... Accu?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-12-2016 21:14 #1106201 door V700 register
Vage elektronische storing... Accu? is gemaakt door V700 register
Hallo allen,

Ten eerste prettige feestdagen gewenst!

Onze 940 vertoont sinds kort een aantal vage elektronische storingen. Die komen tot uiting op het dashboard:

- lampje licht kapot gaat soms aan bij inschakelen achterruit/spiegelverwarming (is al langer een issue maar niet echt storend);
- temperatuurmeter doet het niet consequent;
- dashboardverlichting brandt niet altijd even fel.

Vandaag tijdens het ritje naar huis werd het spannend:
- dashboardverlichting heel flauw;
- ABS lampje ging branden;
- SRS lampje ging branden;
- temperatuurmeter dood.;
- radio viel uit, ging weer aan, viel uit, etc..;
- bijna geen lichtopbrengst van de koplampen.

Ik dacht, nu val ik stil... En toen bij het stoplicht, zonder enige aanleiding, springt alles weer vol aan en gaan de storingslampjes uit.

Geen peil op te trekken. Zou de accu aan vervanging toe zijn?

Alle tips zijn welkom!

Groeten Willem

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-12-2016 21:23 #1433390 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic ik
heb daar wel is van gehoord ja, mijn 940 wilde met steeds kouder wordende weer slechter starten als hij 2 dagen niet had gereden. Een andere auto starten met de startkabels ging ook al niet meer maar sinds de nieuwe accu heb ik daar geen last meer van. Maar jou symptomen had ik niet.

Maar een lage boordspanning kan rare dingen doen met de elektrische zaken en computer.

Maar een accu kost niet de hele wereld en als hij er al een tijdje in zit zou ik hem gewoon vervangen. Ze gaan ongeveer 5 jaar mee.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-12-2016 22:49 #1433395 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Meten=weten. Ik zou dus even
Meten=weten. Ik zou dus even een multimeter pakken en de boordspanning meten. Eerst met uitgeschakelde motor, daarna bij ongeveer 1500 toeren.
Als het eerste boven de 12,5 volt is, en het tweede boven de 14 volt, dan is een andere accu waarschijnlijk geldverspilling. Is het lager, dan wordt het tijd om de accu te laten doormeten of overgangsweerstanden in het electrisch systeem aan te pakken.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-12-2016 22:56 #1433396 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Accu?

Laad je Acccu nog wel bij. Kijk ook de kabels op de + en de - van de accu na.
Zijn geknepen aansluitingen, geen gesoldeerde. Gaf bij mij overgang weerstand
in de + aansluiting werd zelfs warm.

Groet Mart lidnr.: 950

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-12-2016 07:53 #1433400 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tellerbak.....
De eerste 4 genoemde storingen kunnen ook komen door slechte contacten van de print achter op de tellerbak. Met de kou in de lucht kan dit storingen geven. Oude soldereringen en condensatoren vinden kou niet leuk. Als het dan warmer wordt in de auto kan ineens alles weer normaal zijn.

• Reinier Verbeek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
29-12-2016 11:51 #1433403 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic of een slechte aansluiting op de polen/dynamo
Klinkt mij typisch als een slechte aansluiting op de polen, of bij de dynamo of op de centrale massa. Je rijdt eerst de accu bijna leeg totdat het spanningsverschil zo groot wordt dat de stroom weer gaat lopen. Kan nu zonder problemen lang goed gaan, maar zou alles nakijken, losmaken en invetten met accupolenvet. Meten is weten, maar dan moet de storing zich wel weer openbaren. Tot die tijd blijft het gissen, waardoor de lampjes aangingen.

Achterruitverwarming en lampje klinkt als een slecht massacontact aan de achterkant.

De temperatuurmeter heeft in de 240's een eigen spanningsregelaar die stuk gaat, weet niet hoe het in de modernere volvo's is.

Dashboardverlichting wordt geregeld door een dimmertje dat kwetsbaar is, brandt in op de felste stand. De oplossing kan zijn om hem net iets minder dan fel te zetten.

Succes!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-12-2016 12:50 #1433404 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank voor de tips!
Dank voor de tips!

Vanochtend reed de 940 weer zoals het hoort. Heel vreemd.

Ook fijn om dergelijke storingen te omschrijven tegen je garagebedrijf. Zie je net dat alles het weer doet. Toch heb ik de negende januari een afspraak gemaakt bij Schmidt Gemert.

Hopelijk komt het dan goed. Op deze manier rondrijden met ons jonge gezin is niet prettig.

Ik laat weten hoe het afloopt.

Gr. Willem.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-12-2016 22:43 #1433411 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wij hadden toen dezelfde
Wij hadden toen dezelfde dingen, bij ons was de dynamo aan de beurt, mijn vrouw is drie keer bij de volvo dealer met een kluitje in het riet gestuurt met deze storing.
Toen heb ik zelf maar even de laadstroom gemeten met een simpele multimeter en toen werd het voor mij wel duidelijk , nieuwe erop en bij die dealer komen we niet meer.
Heb later nog eens nagevraagt waarom en ik kreeg als antwoord dat hij hem aan de computer had gegehangen en dat daar niks uit kwam........
Hallo we hebben het hier over een 940......

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-01-2017 10:32 #1433440 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dynamo
De storing trad steeds frequenter op dus afgelopen vrijdag de auto naar Gemert gebracht. Het werd te onveilig.

Wellicht is er iets mis met de dynamo. Ik heb ook gevraagd om de elektronica eens goed na te kijken.

Hopelijk heb ik de auto gauw terug en behoren de storingen tot het verleden.

Gr. Willem

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-01-2017 10:46 #1433441 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Wispelturige laadstroom
Daar wijzen de symptomen toch het meeste op. Komt het voor geef een tik op de dynamo en dan is het over. De koolborstels zijn bijna op en na een tik maken ze voor een tijdje weer contact. Koolstofbrug vervangen a raison de 20 euro hoeft echt geen Bosch te zijn en je kunt weer 2 ton verder.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC