Volvo b204ft egt sensor
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-03-2016 19:46 #1426694
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Volgens mij begrijpt Mathy
Volgens mij begrijpt Mathy hier "mijn" oplossing niet helemaal. Wat ik voorstel is, anders dan bij een stukke meter, juist een signaal terugsturen waardoor de ECU NIET gaat bijregelen. Dan heb je geen onnodig meerverbruik, geen brandende lambdalampjes en geen hakerig motorgedrag.
Want wat die EGT zo te lezen doet, is lambdasensor spelen. Maar dan op veel kortere afstand van de motor, waardor er veel sneller bijgeregeld kan worden.
Natuurlijk is de beste oplossing wat Lieme noemt: een nieuwe sensor plaatsen. Maar die blijven niet eeuwig leverbaar, en als hij specifiek is voor de B204FT/GT is het waarschijnlijk niet haalbaar om ze nieuw te laten maken.
Want wat die EGT zo te lezen doet, is lambdasensor spelen. Maar dan op veel kortere afstand van de motor, waardor er veel sneller bijgeregeld kan worden.
Natuurlijk is de beste oplossing wat Lieme noemt: een nieuwe sensor plaatsen. Maar die blijven niet eeuwig leverbaar, en als hij specifiek is voor de B204FT/GT is het waarschijnlijk niet haalbaar om ze nieuw te laten maken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-03-2016 20:57 #1426697
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Twee verschillende dingen
Hallo Willem
De EGT meet de temperatuur van het uitlaatgas, de lambdasonde met het zuurstofgehalte in de uitlaatgassen. Dat zijn twee verschillende dingen. Niet bijregelen kan ertoe leiden dat de uitlaatgassen te warm worden.
Ik zeg ook niet dat je de EGT's nieuw moet laten maken. Maar er kan tegenwoordig veel dat 30 jaar geleden niet mogelijk was. Misschien is het nu goedkoper om de EGT's te maken (1 op 1 kopie). Of om de werking te kopiëren met andere hardware.
groetjes
Mathy
De EGT meet de temperatuur van het uitlaatgas, de lambdasonde met het zuurstofgehalte in de uitlaatgassen. Dat zijn twee verschillende dingen. Niet bijregelen kan ertoe leiden dat de uitlaatgassen te warm worden.
Ik zeg ook niet dat je de EGT's nieuw moet laten maken. Maar er kan tegenwoordig veel dat 30 jaar geleden niet mogelijk was. Misschien is het nu goedkoper om de EGT's te maken (1 op 1 kopie). Of om de werking te kopiëren met andere hardware.
groetjes
Mathy
- ADRIAANB234FT
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-03-2016 13:49 #1426716
door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Buitenproportioneel duur
Mijn B204FT gaat al jaren door het leven als B234FT. Deze heeft vier EGT-sensoren, voor elke cilinder één. De ecu regelt dus per cilinder het mengsel bij. Ik meen dat ik per sensor iets van €45 heb betaald. Kan me nauwelijks voorstellen dat de electronica in de Volvo-sensor hem zo duur maakt. De prijshoogte van (o.a.) Volvo-onderdelen wordt al jaren bepaald door de omzetsnelheid. Onderdelen die nauwelijks (hooguit eenmaal vervanging in een autoleven) worden afggenomen, zijn vaak buitenproportioneel duur. Het lijkt me de moeite waard om eens uit te zoeken wat die electronica precies doet met het variabele spanninkje van het thermokoppel. Als je dat weet, valt er mijns inziens een veel goedkopere oplossing te fabriceren dan €700 voor een originele. Binnen de club lijkt me wel iemand te vinden die daar zijn/haar licht over kan laten schijnen.
Uitvoerige uitleg over de werking van egt-sensor
thesensorconnection.net/applications/egt...nd-performance.shtml
Diverse egt-sensoren van rond de $50.
thesensorconnection.net/category/egt-probes/all-egt-probes/gas
Succes!
Adriaan
Uitvoerige uitleg over de werking van egt-sensor
thesensorconnection.net/applications/egt...nd-performance.shtml
Diverse egt-sensoren van rond de $50.
thesensorconnection.net/category/egt-probes/all-egt-probes/gas
Succes!
Adriaan
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-03-2016 21:28 #1426730
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gokje?
Geen eBay APP ID en/of Cert ID ingesteld in Kunena configuratieWie wil er eens een gokje wagen? De Audi EGT sensoren zien er vrijwel hetzelfde uit en zijn een stuk goedkoper. Ik kan je vertellen hoe je 'm kunt controleren op de basis functie, aangenomen dat het hetzelfde werkt als de Volvo sensor. Daarna is het proberen in de auto of ie echt werkt in combinatie met de Volvo ECU. Als het werkt is het een uitkomst voor veel B204xT eigenaren.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-03-2016 21:52 #1426731
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nabouwen?
Linkje:
audi.elfly.pl/EGT/egt_en.htm
Het lijkt alsof deze Poolse meneer de EGT electronica nagebouwd heeft voor Audi. Met een standaard K-type thermokoppel zou dat voor ons misschien ook kunnen werken. Heb hem maar eens een mailtje gedaan en gevraagd welk signaal er uit komt. Wie weet...
Het lijkt alsof deze Poolse meneer de EGT electronica nagebouwd heeft voor Audi. Met een standaard K-type thermokoppel zou dat voor ons misschien ook kunnen werken. Heb hem maar eens een mailtje gedaan en gevraagd welk signaal er uit komt. Wie weet...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-03-2016 12:20 #1426742
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Er zit wel een
Er zit wel een serieuze micrcontroller op, in SMD uitvoering. Niet iedereen kan dat na-hobbyen. Bovendien moet je ook weten hoe het uitgangssignaal is over het hele temperatuurbereik, pas als je dat weet kun je checken of een alternatief het juiste signaal geeft. Wat je niet wilt is de motor de vernieling in helpen door een zelfbouwsel dat een verkeerd signaal geeft.
Misschien is er een alternatief te vinden door te zoeken welke merken/motoren ook deze Bosch ECU regeling hadden en kijken of daar de verkrijgbaarheid en prijs beter zijn?
Misschien is er een alternatief te vinden door te zoeken welke merken/motoren ook deze Bosch ECU regeling hadden en kijken of daar de verkrijgbaarheid en prijs beter zijn?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-03-2016 12:32 #1426745
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Houdt
Hier nog wat info over thermokoppels, plus wat zaken om rekening mee te houden:
en.wikipedia.org/wiki/Thermocouple
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-03-2016 14:07 #1426747
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic EGT sensor module
www.audizine.com/forum/showthread.php/53...ewfull=1#post8920105
Sid Motorsports sell two versions of the board, one that is just a replacement for the OEM board which is a PWM signal. The second type of board is essentially the same board with a bit more circuitry to create a secondary digital signal from the output of the thermocoupler and it is that in combination with the board on the LED that outputs to the displays. The primary output still sends the PWM signal to the ECU. I was hoping that there would be a way to convert the secondary signal to analog so it could be sent to the PPD to be able to log the EG temps but it doesn't look possible. It is really handy to see the EG temps without having to have two more round gauges in the dash though.
sidmotorsport.pl/pl/s/569-modul-egt-27-bi.html
Prijs 32,50 euro is erg mooi!
Niet meer leverbaar lijkt het maar je kunt evt mailen naar sd110@go2.pl
De Volvo EGT sensor maakt ook een PWM signaal, lijkt er verdacht veel op dat het kan werken.
Cool om de EGT uit te kunnen lezen in de auto
Sid Motorsports sell two versions of the board, one that is just a replacement for the OEM board which is a PWM signal. The second type of board is essentially the same board with a bit more circuitry to create a secondary digital signal from the output of the thermocoupler and it is that in combination with the board on the LED that outputs to the displays. The primary output still sends the PWM signal to the ECU. I was hoping that there would be a way to convert the secondary signal to analog so it could be sent to the PPD to be able to log the EG temps but it doesn't look possible. It is really handy to see the EG temps without having to have two more round gauges in the dash though.
sidmotorsport.pl/pl/s/569-modul-egt-27-bi.html
Prijs 32,50 euro is erg mooi!
Niet meer leverbaar lijkt het maar je kunt evt mailen naar sd110@go2.pl
De Volvo EGT sensor maakt ook een PWM signaal, lijkt er verdacht veel op dat het kan werken.
Cool om de EGT uit te kunnen lezen in de auto
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-03-2016 16:26 #1426753
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Audi
Andrzej Czachor (email zie boven) heeft de modules beschikbaar maar alleen als je een Audi hebt... 
Ik ben 80% zeker dat de module werkt maar ik heb zelf geen probleem op dit moment. Als iemand er eentje bemachtigt help ik graag testen. Het betekent ook dat je kunt overwegen een werkende Audi sensor van Ebay te scoren en uit te proberen.

Ik ben 80% zeker dat de module werkt maar ik heb zelf geen probleem op dit moment. Als iemand er eentje bemachtigt help ik graag testen. Het betekent ook dat je kunt overwegen een werkende Audi sensor van Ebay te scoren en uit te proberen.
Moderators: Jerry Stam