Volvo b204ft egt sensor

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-03-2016 20:02 #1105102 door V700 register
Volvo b204ft egt sensor is gemaakt door V700 register
Goedenavond,

Ik heb een een Volvo 760 b204ft. Maar ik heb nu een foutcode op de egt sensor en mijn exhaust temperature lampje blijft branden. Hoe kan ik deze sensor controleren?
Ik heb uit voorzorg nog niks losgehaald. Ik heb nog geen vervangende sensor kunnen vinden. Of zit deze fout in de besturing? En wat moet ik als eerst controleren als ik deze melding heb?

Alvast bedankt!

Mvg,

Bas

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-03-2016 19:05 #1426538 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Meestal zegt die foutcode
Meestal zegt die foutcode niet ECHT dat de lambdasonde (zo heet zo'n ding bij ons) stuk is, maar loopt hij uit z'n regelbereik, met een lambda-lampje oftewel algemene storingscode-indicator tot gevolg.
Eerste controles zijn: uitlezen van het storingsregister, controle op valse lucht.
Wil je de lambdasensor echt meten, dan kan je er een kabelboompje tussen maken en met een (liefst analoge) multimeter tussen geknoopt gaan rijden.
Hij moet snel regelen, als ik me goed herinner tussen 0,5 en 1 volt.

Volgens mij zit in de B204FT een heel normaal type dat je door een universele lambdasonde kan vervangen, maar moet je dan alleen de stekker even overzetten. B204GT zou weleens een zeldzaam type kunnen hebben dat ook tegen loodhoudende benzine kan (en ook in bijvoorbeeld de B280E is gebruikt).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-03-2016 22:04 #1426545 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hallo Willem,
Hallo Willem,

De b204ft en GT hebben naast een lambda sonde ook nog een Exhaust Gas Temperature sensor. Deze zijn alleen te vinden in de 16v turbo's. Daarom kan ik er ook niet zo veel over vinden op het internet. En kan ook geen reserve onderdelen vinden daarvoor. Ben ook benieuwd in hoeverre dit effect heeft op de auto. (Ivm ontsteking en inspuiting).

Alvast bedankt!

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-03-2016 01:05 #1426554 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Ecris/GCP
Hallo Bas

Heb je www.gcp.se/en/?currency=EUR al geprobeerd? Ecris/GCP is het klassiekermagazijn van Volvo Cars in Zweden. Als ze daar een onderdeel hebben, kun je het gewoon via de dealer bestellen. Die is meestal goedkoper dan GCP zelf. Maar sommige dealers moet je wel vertellen dat ze bij GCP moeten bestellen, want op dat idee komen ze helaas niet allemaal zelf.

groetjes

Mathy

PS voor de meelezers: De site van GCP is vernieuwd!

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-03-2016 11:39 #1426564 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Dankje, weer wat geleerd. Het
Dankje, weer wat geleerd. Het zal duidelijk zijn dat ik de B204FT's daarvoor niet goed genoeg ken.
Is het groene werkplaatshandboek niet online te vinden? Ik verwacht dat hier binnen de club hooguit Adriaan Versluijs je iets zinnigs kan vertellen over dat ding...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-03-2016 15:16 #1426583 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zo'n ding
Zo'n ding kost nieuw ca € 700. Johan V. is er ook al eens mee bezig geweest, en Adriaan ook. Het is als ik me niet vergis een thermokoppel met wat opamps erachter om het signaal te bewerken zodat de ECU er wat mee kan.

Even zoeken op de site zou wel wat info op moeten hoesten (zoek op EGT).

• Chris Kobes
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-03-2016 20:32 #1426665 door Chris Kobes
Beantwoord door Chris Kobes in topic Welkom
Join the club :) dat probleem heb ik ook met mijn 960, zie dat topic maar eens voor een paar links, volvo700vereniging.nl/node/51899 .

Als je al iets wilt controleren, dan kun je de foutcodes bekijken, maar aan de sensor zelf kun je niks doen behalve vervangen.
Als je al eens Googeled op de foutcode of op het onderdeel nummer Volvo 3514565, dan zie je dat er weinig keus/alternatieven zijn.

BTW welk lampje heb je dan voor je 'Exhaust Temperature'? Bij mij brandt er niks op het dashboard, alleen merkbare verschillen tijdens het rijden en de foutcode 3-4-4.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-03-2016 09:41 #1426680 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic EGT sensor
De EGT sensor regels de hoeveelheid ingespoten brandstof bij, indien de uitlaatgastemperatuur te hoog wordt. Hij zit op een lastig punt achterop het blok in de uitlaat. Als de EGT sensor kapot is (ouderdom?) , dan wordt een nood-loop gebruikt. Daarmee zal de EGT een veilig signaal geven naar de brandstofcomputer en daarmee 'doen alsof' de uitlaatgassen te heet zijn. Dat houdt in dat er dus meer brandstof wordt ingespoten om een koelere verbranding te verkrijgen (hoe zuiniger het mengel, hoe heter!). Dus meer brandstofverbruik en een licht 'verzuipgedrag'. Daardoor kan de lambdasonde buiten zijn meetbereik raken, waardoor het dashboardlampje gaat branden. Er zijn geen andere merken beschikbaar dan alleen het exemplaar van Volvo, bij mijn weten. Johan Vlagsma en ik hebben samen ons er ooit eens over gebogen en mijn oude EGT sensor opengemaakt (die zit in een kunststof behuizing gegoten; je kunt er hoegenaamd niet aan aanpassen, ook de chip die er in zit is uniek...). De enige remedie om het geheel weer netjes te laten lopen en een iets beter (meetbaar) brandstofgebruik te krijgen, is een nieuwe (prijzig dus!) aan te schaffen. Dat heeft in mijn B204FT MY1990 prima geholpen en resultaat in een uitstekend rijplezier!

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-03-2016 11:48 #1426683 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Dat klinkt alsof de
Dat klinkt alsof de goedkopere (of enige, als er geen nieuwe sensors meer zijn) optie is om iets te klussen dat een "alles in orde" signaal aan de ECU te geven. Iets vergelijkbaars als een lambda-fopper bij een ouderwetse gasinstallatie. Daarvoor moet je alleen weten welk signaal dat moet zijn...
Uiteraard raak je met zo'n oplossing de originele beschermer kwijt, maar ik vraag me eerlijk gezegd af hoe noodzakelijk die is. Tenslotte zorgt de lambdasonde voor vrijwel hetzelfde.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-03-2016 16:54 #1426692 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Goedkopere optie?
Hallo Willem

Jij schreef : Dus meer brandstofverbruik en een licht 'verzuipgedrag'. Daardoor kan de lambdasonde buiten zijn meetbereik raken, waardoor het dashboardlampje gaat branden.

Voor een 's zondagsrijder misschien wel, al zal die dat brandende lambdalampje niet waarderen. Maar voor alle anderen is "meer brandstofverbruik" op de lange duur niet goedkoper. En milieutechnisch is het natuurlijk een waardeloze oplossing.

We hebben het hier over een stukje elektronica van eind '80er, begin '90er jaren. Lijkt me sterk dat dat niet op de een of andere manier na te maken c.q. te simuleren. En we hebben het VKO natuurlijk ook niet voor niks.

groetjes

Mathy

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC