Volvo b204ft egt sensor
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb een een Volvo 760 b204ft. Maar ik heb nu een foutcode op de egt sensor en mijn exhaust temperature lampje blijft branden. Hoe kan ik deze sensor controleren?
Ik heb uit voorzorg nog niks losgehaald. Ik heb nog geen vervangende sensor kunnen vinden. Of zit deze fout in de besturing? En wat moet ik als eerst controleren als ik deze melding heb?
Alvast bedankt!
Mvg,
Bas
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Eerste controles zijn: uitlezen van het storingsregister, controle op valse lucht.
Wil je de lambdasensor echt meten, dan kan je er een kabelboompje tussen maken en met een (liefst analoge) multimeter tussen geknoopt gaan rijden.
Hij moet snel regelen, als ik me goed herinner tussen 0,5 en 1 volt.
Volgens mij zit in de B204FT een heel normaal type dat je door een universele lambdasonde kan vervangen, maar moet je dan alleen de stekker even overzetten. B204GT zou weleens een zeldzaam type kunnen hebben dat ook tegen loodhoudende benzine kan (en ook in bijvoorbeeld de B280E is gebruikt).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
De b204ft en GT hebben naast een lambda sonde ook nog een Exhaust Gas Temperature sensor. Deze zijn alleen te vinden in de 16v turbo's. Daarom kan ik er ook niet zo veel over vinden op het internet. En kan ook geen reserve onderdelen vinden daarvoor. Ben ook benieuwd in hoeverre dit effect heeft op de auto. (Ivm ontsteking en inspuiting).
Alvast bedankt!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Heb je www.gcp.se/en/?currency=EUR al geprobeerd? Ecris/GCP is het klassiekermagazijn van Volvo Cars in Zweden. Als ze daar een onderdeel hebben, kun je het gewoon via de dealer bestellen. Die is meestal goedkoper dan GCP zelf. Maar sommige dealers moet je wel vertellen dat ze bij GCP moeten bestellen, want op dat idee komen ze helaas niet allemaal zelf.
groetjes
Mathy
PS voor de meelezers: De site van GCP is vernieuwd!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Is het groene werkplaatshandboek niet online te vinden? Ik verwacht dat hier binnen de club hooguit Adriaan Versluijs je iets zinnigs kan vertellen over dat ding...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Even zoeken op de site zou wel wat info op moeten hoesten (zoek op EGT).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Chris Kobes
- Nieuw lid
-

Als je al iets wilt controleren, dan kun je de foutcodes bekijken, maar aan de sensor zelf kun je niks doen behalve vervangen.
Als je al eens Googeled op de foutcode of op het onderdeel nummer Volvo 3514565, dan zie je dat er weinig keus/alternatieven zijn.
BTW welk lampje heb je dan voor je 'Exhaust Temperature'? Bij mij brandt er niks op het dashboard, alleen merkbare verschillen tijdens het rijden en de foutcode 3-4-4.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Uiteraard raak je met zo'n oplossing de originele beschermer kwijt, maar ik vraag me eerlijk gezegd af hoe noodzakelijk die is. Tenslotte zorgt de lambdasonde voor vrijwel hetzelfde.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Jij schreef : Dus meer brandstofverbruik en een licht 'verzuipgedrag'. Daardoor kan de lambdasonde buiten zijn meetbereik raken, waardoor het dashboardlampje gaat branden.
Voor een 's zondagsrijder misschien wel, al zal die dat brandende lambdalampje niet waarderen. Maar voor alle anderen is "meer brandstofverbruik" op de lange duur niet goedkoper. En milieutechnisch is het natuurlijk een waardeloze oplossing.
We hebben het hier over een stukje elektronica van eind '80er, begin '90er jaren. Lijkt me sterk dat dat niet op de een of andere manier na te maken c.q. te simuleren. En we hebben het VKO natuurlijk ook niet voor niks.
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.