Dynamo / spanningsregelaar 960 stuk?
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-02-2016 23:51 #1425581
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic ...
Hallo Jan
[quote=Jij}Een ander prutsontwerp is de volstrekt idiote plaats van de alarmlichtenschakelaar.[/quote]
De alarmlichtschakelaar zit boven op de knipperlichtschakelaar. Op de plek dus waar alles samenkomt wat je nodig hebt om links en rechts de knipperlichten te laten branden. Een eenvoudigere constructie om dat voor elkaar te krijgen is bijna niet te verzinnen. Dat het niet handig is, dat ben ik met je eens, maar puur technisch gezien is er geen betere plek te verzinnen.
groetjes
Mathy
[quote=Jij}Een ander prutsontwerp is de volstrekt idiote plaats van de alarmlichtenschakelaar.[/quote]
De alarmlichtschakelaar zit boven op de knipperlichtschakelaar. Op de plek dus waar alles samenkomt wat je nodig hebt om links en rechts de knipperlichten te laten branden. Een eenvoudigere constructie om dat voor elkaar te krijgen is bijna niet te verzinnen. Dat het niet handig is, dat ben ik met je eens, maar puur technisch gezien is er geen betere plek te verzinnen.
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-07-2016 23:31 #1429425
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hier is het ook mis met de laadstroom
Hier is het ook mis met de laadstroom/spanning.
Ik heb een andere gebruikte dynamo gekocht omdat ik geen zin had in twee keer uitbouwen.
Thuisgekomen nog even de dynamo open en het bleek dat de koolborstels wat aan de korte kant waren.
Dus gelijk maar nieuwe koolborstels thuis laten bezorgen.
Vandaag met veel tussenpozen (plakzakkenweer) de dynamo uitgebouwd en ook deze dynamo had last van korte borstels.
Om kort te gaan, ik heb nu toch beide dynamo's erin gehad met de nieuwe borstels maar nog steeds geen sjoege qua verhoogde spanning en dus ook stroom de accu in.
Dat rode draadje wat zit daar allemaal aan vast?
Kan er een defect dashboard lampje de boosdoener zijn? Of een zekering? En welk relais kan ik eruit trekken om de accu te sparen (dimlicht uit)
Groet, Jan
Ik heb een andere gebruikte dynamo gekocht omdat ik geen zin had in twee keer uitbouwen.
Thuisgekomen nog even de dynamo open en het bleek dat de koolborstels wat aan de korte kant waren.
Dus gelijk maar nieuwe koolborstels thuis laten bezorgen.
Vandaag met veel tussenpozen (plakzakkenweer) de dynamo uitgebouwd en ook deze dynamo had last van korte borstels.
Om kort te gaan, ik heb nu toch beide dynamo's erin gehad met de nieuwe borstels maar nog steeds geen sjoege qua verhoogde spanning en dus ook stroom de accu in.
Dat rode draadje wat zit daar allemaal aan vast?
Kan er een defect dashboard lampje de boosdoener zijn? Of een zekering? En welk relais kan ik eruit trekken om de accu te sparen (dimlicht uit)
Groet, Jan
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-07-2016 08:35 #1429429
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Massablokjes
Beste Jan,
De massablokjes tegen de zijkant van het motorcompartiment, zowel links als rechts, vlak achter de knipperlichten, zijn ook een moogelijke bron van spannings problemen.
Schoonmaken of vervanging is eigenlijk altijd een goede zaak, zalfs als ze niet het probleem blijken te veroorzaken.
Groet
De massablokjes tegen de zijkant van het motorcompartiment, zowel links als rechts, vlak achter de knipperlichten, zijn ook een moogelijke bron van spannings problemen.
Schoonmaken of vervanging is eigenlijk altijd een goede zaak, zalfs als ze niet het probleem blijken te veroorzaken.
Groet
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-07-2016 10:18 #1429431
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic check
spanning op dynamo voor het starten
brandt het laadstroomlampje bij contact aan?
spanning wanneer motor loopt bij dynamo en op andere plekken
meet weerstand waardes over aarde verbindingen
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-07-2016 10:49 #1429432
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Massablokjes...
Massablokjes...
Ik neem aan dat we het hier over een kabel hebben van blok naar chassis?
Ik heb al de nodige metingen gedaan.
Ik heb onlangs de nodige lampjes vervangen in het dashboard...
Welk relais moet ik eruit trekken om op een niet Scandinavische wijze mijn verlichting te voeren?
Ik rij nu al een tijd zonder laadstroom.
Dus...
Zodra ik de garage inkom pak ik de stekker door het open dak en hang de boel aan de acculader.
Vanavond ga ik weer verder met meten.
Maar als ik het goed begrijp (google -> Bosch dynamo) doet het dunne draadje bar weinig.
Is dit draadje alleen maar voor het laadlampje op het dashboard?
Groet en dank voor de reacties.
Ik neem aan dat we het hier over een kabel hebben van blok naar chassis?
Ik heb al de nodige metingen gedaan.
Ik heb onlangs de nodige lampjes vervangen in het dashboard...
Welk relais moet ik eruit trekken om op een niet Scandinavische wijze mijn verlichting te voeren?
Ik rij nu al een tijd zonder laadstroom.
Dus...
Zodra ik de garage inkom pak ik de stekker door het open dak en hang de boel aan de acculader.
Vanavond ga ik weer verder met meten.
Maar als ik het goed begrijp (google -> Bosch dynamo) doet het dunne draadje bar weinig.
Is dit draadje alleen maar voor het laadlampje op het dashboard?
Groet en dank voor de reacties.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-07-2016 15:44 #1429439
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic D+
D+ is de aansluiting van de veldspoel van de dynamo.
Draait de dynamo niet dan staat er geen of weinig spanning op. Zet je contact aan dan krijgen de controlelampjes een plus vanaf de accu. Hiermee komt er een stroomkring op de veldspoel van de dynamo en is deze bekrachtigd. Gaat de dynamo draaien dan levert de dynamo 12v op de veldspoel en gaan de lampjes uit. Komt de dynamo stil te staan of zijn de koolborstels op, dan valt de spanning op de veldspoel weg en gaat het controlelampje van de accu branden.
In een 940 kun je er een zekering uithalen(25) om van de skandinavische verlichting af te zijn. In de 960 zit deze zekering er niet. Wel kun je in de zekeringbox onder de motorkap linkerkant de zekeringen voor dipped highbeam(14 en 15) eruit halen.
Dat scheelt een boel.Voor parkeerverlichting haal je 10 en 11 eruit.
Draait de dynamo niet dan staat er geen of weinig spanning op. Zet je contact aan dan krijgen de controlelampjes een plus vanaf de accu. Hiermee komt er een stroomkring op de veldspoel van de dynamo en is deze bekrachtigd. Gaat de dynamo draaien dan levert de dynamo 12v op de veldspoel en gaan de lampjes uit. Komt de dynamo stil te staan of zijn de koolborstels op, dan valt de spanning op de veldspoel weg en gaat het controlelampje van de accu branden.
In een 940 kun je er een zekering uithalen(25) om van de skandinavische verlichting af te zijn. In de 960 zit deze zekering er niet. Wel kun je in de zekeringbox onder de motorkap linkerkant de zekeringen voor dipped highbeam(14 en 15) eruit halen.
Dat scheelt een boel.Voor parkeerverlichting haal je 10 en 11 eruit.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-07-2016 16:11 #1429440
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Massablokjes
Beste JAn,
De massablokjes zitten tegen de zijkant van het motorcompartiment, zowel links als rechts, vlak achter de knipperlichten, zijn ook een mogelijke bron van spannings problemen. Het is niet de kabel van de motor naar de carrosserie, maar die is zeker ook belangrijk in dit verhaal.
Ze zullen er nooit voor zorgen dat je zonder laadstroom rijdt, maar ze kunnen er wel voor zorgen dat het zo lijkt. Zoek even op dit forum naar "massablokjes" en je zult een verscheidenheid aan problemen vinden die door gebrekkige massa veroorzaakt kunnen worden.
Groet
De massablokjes zitten tegen de zijkant van het motorcompartiment, zowel links als rechts, vlak achter de knipperlichten, zijn ook een mogelijke bron van spannings problemen. Het is niet de kabel van de motor naar de carrosserie, maar die is zeker ook belangrijk in dit verhaal.
Ze zullen er nooit voor zorgen dat je zonder laadstroom rijdt, maar ze kunnen er wel voor zorgen dat het zo lijkt. Zoek even op dit forum naar "massablokjes" en je zult een verscheidenheid aan problemen vinden die door gebrekkige massa veroorzaakt kunnen worden.
Groet
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-07-2016 18:36 #1429441
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gevonden!
Het was de....
aangekrompen dikke rode draad/plus accupoolklem.
Die was warm na een klein stukje rijden. (lees gloeiend heet)
Er viel een aardige spanningsval te meten van dynamo naar accupool.
Toen ik een forse stroommeter over de dikke rode zette liep er zomaar 15 Amp...
Hetgeen dus wil zeggen dat mij accu nooit vol geladen kon worden door de dynamo.
Hetgeen ook kan verklaren dat er maar bar weinig startcapaciteit was.
Hetgeen ook kan verklaren dan mijn zoon zonder startstroom kwam te staan met even wachten met de radio aan bij het station.
Hetgeen ook kan verklaren dat ik als ik thuis kwam van een lange rit ik alsnog enkele uren kon laden met de acculader omdat de spanningsregelaar bij de dynamo allang 14 volt aan het meten was maar in werkelijkheid de accu maar voor 20 of 30% vol zat.
De weerstand van de slecht aangekrompen pluspool was van het steeds erger wordende type.
Wat een gedoe...
Hij start nu ook weer als een tierelier. Nog even in de gaten houden waarschijnlijk vervang ik de dikke draad van dynamo naar accu toch nog maar eens. de hele dikke gaat volgens mij alleen maar naar de startmotor en de redelijk dikke naar de dynamo.
Dus de tip van de (oude Volvo) dag. Voel eens aan de accupolen. maar pas op voor brandblaren.
aangekrompen dikke rode draad/plus accupoolklem.
Die was warm na een klein stukje rijden. (lees gloeiend heet)
Er viel een aardige spanningsval te meten van dynamo naar accupool.
Toen ik een forse stroommeter over de dikke rode zette liep er zomaar 15 Amp...
Hetgeen dus wil zeggen dat mij accu nooit vol geladen kon worden door de dynamo.
Hetgeen ook kan verklaren dat er maar bar weinig startcapaciteit was.
Hetgeen ook kan verklaren dan mijn zoon zonder startstroom kwam te staan met even wachten met de radio aan bij het station.
Hetgeen ook kan verklaren dat ik als ik thuis kwam van een lange rit ik alsnog enkele uren kon laden met de acculader omdat de spanningsregelaar bij de dynamo allang 14 volt aan het meten was maar in werkelijkheid de accu maar voor 20 of 30% vol zat.
De weerstand van de slecht aangekrompen pluspool was van het steeds erger wordende type.
Wat een gedoe...
Hij start nu ook weer als een tierelier. Nog even in de gaten houden waarschijnlijk vervang ik de dikke draad van dynamo naar accu toch nog maar eens. de hele dikke gaat volgens mij alleen maar naar de startmotor en de redelijk dikke naar de dynamo.
Dus de tip van de (oude Volvo) dag. Voel eens aan de accupolen. maar pas op voor brandblaren.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-07-2016 17:01 #1429452
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Beste Wielsma,
Beste Wielsma,
Ik heb best een aantal keren een probleem gehad met de accupolen aansluitingen bij auto's VAN EEN ANDER.
Zelf, in al die jaren nooit een probleem mee gehad.
Ik wil graag mijn ervaring delen......
Bij de meeste auto's zijn de accu's NIET netjes aangesloten met alle potentiele problemen van dien. Ook niet als dit door de garage gedaan is.
De accuklemmen zitten er maar half op en de klem wordt dicht geknepen.
LET OP: de vorm van de conussen (accupool en accuklem) komen alleen met elkaar overeen als de accuklem helemaal onderin staat (zie foto's).
Nadat je beide delen schoongemaakt hebt, de klem op de pool zetten. Om de klem helemaal onderin te krijgen, deze voorzichtig met een grote schroevendraaier verder openmaken (niet meer dan nodig is).
Als die helemaal onderin zit, dan de accuklem vastzetten - losvast is vast.
Je zult merken dat je hem niet meer kunt verdraaien. Dit komt omdat de conussen nu echt contact maken over hun hele oppervlakte.
Succes ermee.
Ik heb best een aantal keren een probleem gehad met de accupolen aansluitingen bij auto's VAN EEN ANDER.
Zelf, in al die jaren nooit een probleem mee gehad.
Ik wil graag mijn ervaring delen......
Bij de meeste auto's zijn de accu's NIET netjes aangesloten met alle potentiele problemen van dien. Ook niet als dit door de garage gedaan is.
De accuklemmen zitten er maar half op en de klem wordt dicht geknepen.
LET OP: de vorm van de conussen (accupool en accuklem) komen alleen met elkaar overeen als de accuklem helemaal onderin staat (zie foto's).
Nadat je beide delen schoongemaakt hebt, de klem op de pool zetten. Om de klem helemaal onderin te krijgen, deze voorzichtig met een grote schroevendraaier verder openmaken (niet meer dan nodig is).
Als die helemaal onderin zit, dan de accuklem vastzetten - losvast is vast.
Je zult merken dat je hem niet meer kunt verdraaien. Dit komt omdat de conussen nu echt contact maken over hun hele oppervlakte.
Succes ermee.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-07-2016 18:16 #1429454
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De weerstand zat dus van kabel naar klem
Even voor de duidelijkheid. De weerstand zat dus van kabel naar originele Volvo accuklem.
De klem heb ik eraf geknipt en vervangen voor een universele.
Met het conische pasvlak was niks mis.
De klem heb ik eraf geknipt en vervangen voor een universele.
Met het conische pasvlak was niks mis.
Moderators: Jerry Stam