Dashboard verlichting dimmer omzeilen welke draad met welke verbinden? Temperatuurmeter nu ook op hol geslagen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-08-2014 13:34 #1409487 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic temp meter op hol
heb ik ook eens gehad. Temp meet draad (geel) onder de motorkap was kaal en hing tegen massa/blok aan. Was overdag, geen idee of dat toen invloed op de lampjes had.
Rob

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-08-2014 18:06 #1409502 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic bypass
Veilige bypass lijkt me de stekker van de regelaar aftrekken. De groenbruine is dan vrij. En met een papercilip of draadje zwart en blauw in de stekker verbinden. De verlichting gaat dan op volle sterkte werken. Wil je eerste de verbinding testen, doe je de verbinding eerst met een testlampje, dan gaan de lampjes in serie branden met spanningsverlies of een zekering ertussen, makkelijk in te klemmen tussen 2 paperclips.
Nog en controle: lampje 10/104(lichtschakelaar) moet het altijd op volle sterkte doen met de lichtschakelaar aan, zoniet dan is het lampje stuk.
Ik heb al een aantal fotopagina's geplaatst, te zien achter recente pagina's.  Ik zal ze nog verzamelen in een informatie pagina. SVP zoveel mogelijk opmerkingen en testen, dan verzamel ik de informatie.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-08-2014 19:10 #1409504 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Testen
Morgen zal ik de optie van Adrian testen. Slim om dat met een zekering ertussen te doen.
Gewoon 10 amp. Neem ik aan.
En zien wat er gebeurd.

Mooi te zien dat meerdere mensen meedenken. Vooral dit soort praktische oplossingen.

Ik laat van me horen.
Groeten Ad

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-08-2014 08:39 #1409515 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic 5 lampjes van 3 watt en 8 van 1,2 watt
vraagt 5*3 plus 8*1,2 watt: 24,6/12, dan moet 3 amp al voldoende zijn. 10 amp is dus ruim voldoende, maak je kortsluiting dan slaat die ook wel door.
De plus is al gezekerd door 15/2 met een 15 amp zekering in de zekeringskast.
Voor meer zekerheid kun je een testje doen met een proeflampje van gelijk aantal watt. In dit geval een 21 watt lampje.
Brandt deze op halve kracht dan staat het proeflampje in serie, brandt deze fel dan heb je ergens direkt 12v te pakken.
Ook kun je de weerstand meten of het voltage op de te overbruggen sluiting. Dat kost wat meer redenatie vrees ik en daar ben ik zelf ook niet altijd zeker.
Bedenk ook wat de zwakste schakel is in de te sluiten stroomkring. In dit geval zijn het denk ik de printbanen van de printplaat. Zou de rheo er nog tussen zitten dan zou die ook in aanmerking kunnen komen om uit te fikken.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-08-2014 10:04 #1409530 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gelukt
Paperclip, 10 amp zekering.
En ja alles doet het weer!

Dank aan allen die hebben meegedacht of zelfs gebeld hebben!

Groeten Ad

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-08-2014 10:09 #1409531 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zou
Zou toch kijken of je een kleinere zekering kunt vinden. 10A lijkt me wel vrij heftig als het over printsporen gaat.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-09-2014 15:03 #1409533 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic informatiepagina
Laatste updates op de informatiepagina gemaakt. Iemand nog opmerkingen of correcties. Zoniet dan kan de pagina wat mij betreft in de technische vraagbaak gehangen worden.
www.volvo700vereniging.nl/node/53467
Henk,
Dat vroeg ik me ook al af. Zo werkt het in de praktijk ook. Alle lampjes bij elkaar vragen  iets van 25 watt en dat gaat over een printspoortje blijkbaar goed. Het zijn wel extra brede banen die op de printplaat zitten naar de 3 watt lampjes.
Er zijn wel meer zwakke plekken in een Volvo die de zaak in de hens kunnen steken.
Nu kan de zekering er weer uit want heeft geen nut.
Doen de metertjes weer normaal? Blijft voor mij dan een raadsel waarom ze dol werden.
Ik zal de bypass ook eens toepasen in mijn oude diesel. Wie weet gaat daar de verlichting dan feller branden. In een 91er zit nog de oude rheo die minder licht geeft.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-09-2014 19:55 #1409687 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 2A
2A (bij normaal gebruik) is toch wel wat anders dan 10A (bij kortsluiting en een tijdelijke 10A zekering). Via printsporen kun je best wel wat stroom laten lopen als je het koper dikker en/of het spoor breder maakt maar er zit wel een grens aan. Mijn vrees was meer voor een onderbroken spoor dan brand.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-09-2014 07:41 #1409697 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic weg spoor
Klopt Henk. Ik heb een keertje een foutje gemaakt met het testen van mijn tempmeter. Het plan was om aarde op de sensor te zetten, echter ik pakte het verkeerde spoor. Die was toen heel snel verdwenen. Het risico blijft beperkt tot de printplaat. Daar buiten doet de 10amp zekering zijn werk bij kortsluiting.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-09-2014 15:25 #1410481 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic oude 940 en 740
Het is bekend dat de dashboard verlichting van een ouder type niet erg fel brandt.
Ook in mijn diesel van 1991 de shortcut gemaakt: Dimmer eruit en zwart aan blauw.
De dashboard lampjes branden nu net zo sterk als in een 940 vanaf 95.
Bijkomend voordeel is dat de kilometerteller ook weer normaal is gaan werken.
Voorheen kwam deze niet meer boven de 80, nu weer wel.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC