Dashboard verlichting dimmer omzeilen welke draad met welke verbinden? Temperatuurmeter nu ook op hol geslagen
- V700 register
- Nieuw lid
-
Vanavond uit Limburg gekomen met een temperatuurmeter die op hol was geslagen.
Mijn Conclusie... De rheostaat vertoont kuren.
Nu op zoek naar een vervanger.
Groeten Ad Kompagne
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het betreft de temperatuurmeter van de motor in de klokkenwinkel. Niet de buitentemperatuurmeter.
Groeten Ad
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Maar geeft ie de verkeerde temperatuur aan of is de verlichting van de meter niet goed?
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
De verlichting van het hele dashboard was uitgevallen. Vraag was of de dimmer stuk was of de rheostaat. Nu begint de wijzer van de temperatuurmeter die helemaal rechts in de tellerbak zit opeens heel nerveus naar rechts uit te slaan. ( met de motor is niets mis, ik heb er 200 km. mee gereden)
Naar ik begreep wordt zowel de verlichting als de stabiliteit van de wijzers in de tellerbak aangestuurd door de rheostaat. Mijn conclusie was daarom dat de rheostaat niet meer in orde is.
Maar dit is de conclusie van mij als leek op dit gebied. Tot voor drie dagen terug had ik nog nooit van een rheostaat gehoord -

Groeten Ad
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
regelelen lichtsterkte instrumenten en stabiliteit meters.
De rheo heeft 4 pootjes voor de aansluiting:
b5: aarde, dezelfde aarde aansluiting als naar de meters
b8: stuurdraad vanaf dimmer
b12: gestuurde min naar alle instrumenten verlichtingslampjes
b13: plus vanaf de lichtschakelaar
Dat met deze aansluiting de lampjes gedimd kunnen worden is duidelijk.
Hoe deze verbinding invloed op de meters heeft kan hebben is me een raadsel.
Bij demontage van de rheo zie je dat in het plastic huis plaats is voor 2 extra aansluitingen. Ik denk voor de 960 daar gaan 2 extra aansluitingen naar de grootlicht schakelaar.
tzt zal ik er een informatie pagina aan wijden.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
De rheostat heeft dezelfde massa als de meters. Als de meters op de rheostat reageren, kan dan bijna alleen maar betekenen dat de massa niet goed is.
groetjes
Mathy
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Dan weet je zeker of je die kunt uitsluiten of niet.
Gewoon even de groen/bruine draad met de witte draad verbinden en daarna ook nog een keertje aan massa leggen. Als dat niets uitmaakt moet je verder zoeken en is of de rheostaat defect of het instrumentenpaneel of heb je een massa probleem.
Piet
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Piet op de witte staat 12v. Groen/bruin is output van de schuifweerstand en stuurt via de "rheostat" de blauwe. Ik denk dat je bedoelt: haal de groenbruine los en verbindt deze met de blauwe. Zo bypass je de "rheo". Ook de blauwe aan aarde makes sense de witte aan aarde maakt kortsluiting.Piet22 schreef : Gewoon even de groen/bruine draad met de witte draad verbinden en daarna ook nog een keertje aan massa leggen. Als dat niets uitmaakt moet je verder zoeken en is of de rheostaat defect of het instrumentenpaneel of heb je een massa probleem.
Piet
Bypass van rheo vind je veel op forums van andere modellen. Soms geven de lampjes dan ook extra licht, vooral bij oudere modellen.
Een van de beschrijvingen:
www.alltombilen.com/laga_bilen_fixa_volv...-instrumentbelysning
laat google de pagina vertalen.
Het klopt inderdaad dat de massa van de rheo gedeeld wordt met de massa van de meters. Verder is er geen enkele verbinding van de rheo naar de meters. Werkt de massa niet goed dan heb je ook geen lampjes controle bij contact aan.
Ik krijg steeds meer de indruk dat de "rheo" niets meer is dan een electronische weerstandregelaar voor alleen de verlichting van de instrumenten.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Sorry, maar dat bedoel ik juist niet. De blauwe draad zorgt er alleen maar voor dat het interne lampje van de schuif kan werken. Alle lampjes hebben een blauwe draad die via de rheostaat naar aarde loopt.Adrian schreef : Piet op de witte staat 12v. Groen/bruin is output van de schuifweerstand en stuurt via de "rheostat" de blauwe. Ik denk dat je bedoelt: haal de groenbruine los en verbindt deze met de blauwe. Zo bypass je de "rheo". Ook de blauwe aan aarde makes sense de witte aan aarde maakt kortsluiting.
De groen/bruine draad is inderdaad de aansturing van de rheostaat. De rheostaat legt alle blauwe draden aan aarde als óf de groen/bruine draad met 12 Volt verbonden is (witte draad) óf met aarde verbonden is (zwarte draad). Ik vermoed het eerste, maar zeker weet ik het niet.
Die link zegt ook alleen maar dat twee van de drie verbindingen moeten worden doorverbonden, maar geeft niet de kleuren. Dus dat schiet niet echt op.
Piet