Komfortblinker 1x Tippen = 3x Blinken - Ingebouwd / Het werkt
- Jerry Stam (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-01-2013 10:22 #1096264
door Jerry Stam (GAST)
Komfortblinker 1x Tippen = 3x Blinken - Ingebouwd / Het werkt is gemaakt door Jerry Stam (GAST)
Nu mijn to do lijstjes aardig kort worden, zat ik te denken over het inbouwen van een zogenaamde "Komfortblinker"
Nu staat in de eBay listing ook de Volvo 740 en lijken me de vereisten vrij generiek:
Verdrahtet wird:
Iemand ervaring hiermee?
De bevestiging van Piet22 was net wat ik nog nodig had.
Ik heb nu een aparte "kabelboom" gemaakt die tussen de originele stekker en de knipperlicht handle komt. Kan je die er desgewenst weer zo uithalen en alles is weer origineel. Voor deze kabelboom heb ik de stekker uit een sloper geknipt. Wat verwarrend was, was dat een van de kleuren niet overeenstemde met mijn wiring diagram uit 1997 en 1998. Even fysiek kijken wat de kleuren waren in de auto en dat was ook weer opgelost.
Paar foto's van de sloopkabelboom, de stekker uit mijn 1997-er en het eindresultaat voor inbouw. Ik zal eens een paar weken testen en terugrapporteren. Iedereen dank voor de inputs!
Kabelboom uit de sloper
Kabelboom in de 1997-er. Rood geel uit de tabel onder is hier een andere kleur in de oudere kabelboom
Eindresultaat voor inbouw
En het stuk uit het wiring diagram voor 1997-1998-er 940's
Relais dat ik heb gebruikt. Is waarcshijnlijk handiger dan de originele van VW-Audi, omdat je deze met mijn kabelboom erbij makkelijk(er) eronder kan frummelen.
Die scotch locks heb ik eraf geknipt en niet gebruikt, maar kaan waarschijnlijk wel
De handleiding van Adapter universe staat hier
Nu staat in de eBay listing ook de Volvo 740 en lijken me de vereisten vrij generiek:
Verdrahtet wird:
- Blinkimpuls links und rechts (oder 49a)
- Blinker rechts (49R)
- Blinker links (49L)
- Pluszündung (+15 oder 75)
- Masse (-31)
Iemand ervaring hiermee?
De bevestiging van Piet22 was net wat ik nog nodig had.
Ik heb nu een aparte "kabelboom" gemaakt die tussen de originele stekker en de knipperlicht handle komt. Kan je die er desgewenst weer zo uithalen en alles is weer origineel. Voor deze kabelboom heb ik de stekker uit een sloper geknipt. Wat verwarrend was, was dat een van de kleuren niet overeenstemde met mijn wiring diagram uit 1997 en 1998. Even fysiek kijken wat de kleuren waren in de auto en dat was ook weer opgelost.
Paar foto's van de sloopkabelboom, de stekker uit mijn 1997-er en het eindresultaat voor inbouw. Ik zal eens een paar weken testen en terugrapporteren. Iedereen dank voor de inputs!
Kabelboom uit de sloper
Kabelboom in de 1997-er. Rood geel uit de tabel onder is hier een andere kleur in de oudere kabelboom
Eindresultaat voor inbouw
En het stuk uit het wiring diagram voor 1997-1998-er 940's
Relais dat ik heb gebruikt. Is waarcshijnlijk handiger dan de originele van VW-Audi, omdat je deze met mijn kabelboom erbij makkelijk(er) eronder kan frummelen.
Die scotch locks heb ik eraf geknipt en niet gebruikt, maar kaan waarschijnlijk wel
De handleiding van Adapter universe staat hier
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-01-2013 10:42 #1379184
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ja en nee
Afgelopen zomer een paar keer in een Colt gereden die dit standaard heeft.
Ik vond het heel irritant, maar, zal de auto geweest zijn, als je per ongeluk tegen het pookje stoot gaat ie 3 keer. gebeurde mij een paar keer.
Ik vond het heel irritant, maar, zal de auto geweest zijn, als je per ongeluk tegen het pookje stoot gaat ie 3 keer. gebeurde mij een paar keer.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-01-2013 12:09 #1379193
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Met het monteren geen
Met het monteren geen ervaring....
Wel ervaring met het 3x knipper-systeem.
Mn huidige Mondeo heeft het, mn vorige ook, evenals de E-Klasse en de Civic Hybrid die ik in bezit heb gehad.
Went heel snel, ik vind het ideaal, wel weer even wennen als je in een auto stapt die het niet heeft....
Wel ervaring met het 3x knipper-systeem.
Mn huidige Mondeo heeft het, mn vorige ook, evenals de E-Klasse en de Civic Hybrid die ik in bezit heb gehad.
Went heel snel, ik vind het ideaal, wel weer even wennen als je in een auto stapt die het niet heeft....
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-01-2013 12:35 #1379197
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zoals ik
Zoals ik het lees kan je, bij oudere auto's, het 3x knipperen annuleren (door de handle de andere kant op te doen?)?En zelfs met comfortblinkers in moderne auto's is er nog maar een minderheid die fatsoenlijk richtig aangeeft op rotondes en op de snelweg. Maar das een andere ergernis...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-01-2013 12:38 #1379198
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik knipper alleen als mensen
ik knipper alleen als mensen het zien hoor.
Gister rond 00:00 terug gereden van zwolle naar steenwijk over een bijna lege snelweg, dan is een baanwissel met knipper niet echt een toegevoegde waarde als niemand kijkt.
Wel bij inhalen van auto's wel even wat langer knipperlicht aan omdat men misschien niet verwacht bij ons in de buurt rond die tijd ingehaald te worden met enigsinds merkbaar snelheids verschil.
Gister rond 00:00 terug gereden van zwolle naar steenwijk over een bijna lege snelweg, dan is een baanwissel met knipper niet echt een toegevoegde waarde als niemand kijkt.
Wel bij inhalen van auto's wel even wat langer knipperlicht aan omdat men misschien niet verwacht bij ons in de buurt rond die tijd ingehaald te worden met enigsinds merkbaar snelheids verschil.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-01-2013 14:32 #1379213
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Ik dacht
Ik dacht dat een komfortblinker niet mogelijk was in een 7 en 9.
Via het relais loopt een kabeltje richting de richtingaanwijzer, die hem doorverbindt met of rechts of links.
Als je de hendel weer terugklinkt word het relais fysiek buiten spel gezet. Wil je een komfortblinker mogelijk maken moet je een hele boel kabelbende gaan verbouwen....en flink ook.
Misschien dat ik er kei-naast zit, maar gezien hoe het Volvo-blinker systeem in elkaar zit acht ik het niet 1,2,3 mogelijk met een ander relais..
Groeten,Gerben
Via het relais loopt een kabeltje richting de richtingaanwijzer, die hem doorverbindt met of rechts of links.
Als je de hendel weer terugklinkt word het relais fysiek buiten spel gezet. Wil je een komfortblinker mogelijk maken moet je een hele boel kabelbende gaan verbouwen....en flink ook.
Misschien dat ik er kei-naast zit, maar gezien hoe het Volvo-blinker systeem in elkaar zit acht ik het niet 1,2,3 mogelijk met een ander relais..
Groeten,Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-01-2013 14:35 #1379215
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic knipperen
Hoi,
Ik heb me aangewend zoveel mogelijk rechts te rijden en moet (snap eigenlijk niet waarom) op de snelweg vaak van baan veranderen. Altijd netjes knipper aan naar links en dan weer naar rechts, meestal een keer op twee, tenzij ik echt moet tussenvoegen. Werd ik een paar jaar geleden om 23:30 door de politie in een onopvallende Mondeo van de weg gehaald (snap niet waarom) en mocht mezelf even op de video terugkijken. Ik vond het er eigenlijk heel professioneel uitzien, maar behalve de bekeuring voor iets meer dan iets te hard rijden kreeg ik de opmerking dat ik langer moest knipperen bij van baan veranderen. Dus.... is zo'n knipperding ook in te stellen voor 4 keer?
Jaap
Ik heb me aangewend zoveel mogelijk rechts te rijden en moet (snap eigenlijk niet waarom) op de snelweg vaak van baan veranderen. Altijd netjes knipper aan naar links en dan weer naar rechts, meestal een keer op twee, tenzij ik echt moet tussenvoegen. Werd ik een paar jaar geleden om 23:30 door de politie in een onopvallende Mondeo van de weg gehaald (snap niet waarom) en mocht mezelf even op de video terugkijken. Ik vond het er eigenlijk heel professioneel uitzien, maar behalve de bekeuring voor iets meer dan iets te hard rijden kreeg ik de opmerking dat ik langer moest knipperen bij van baan veranderen. Dus.... is zo'n knipperding ook in te stellen voor 4 keer?
Jaap
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-01-2013 14:43 #1379216
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 'k kan mij nog herinneren
'k kan mij nog herinneren dat mijn rij instructrice mij leerde 3 keer te knipperen bij baanwissel.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-01-2013 15:09 #1379218
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volgens
mij, maar ben hier niet heel zeker van, kan in onze auto's ook het comfort-relais van VW ingebouwd worden. In de 850's, latere 940-960's in ieder geval wel.
Dacht dat het met wat kleine aanpassingen ook zo in de eerste 740-760 kon.
Dacht dat het met wat kleine aanpassingen ook zo in de eerste 740-760 kon.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-01-2013 15:13 #1379221
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic VW
Hé hallo Dirk
Weet jij het nummer van dat relais.
Ik heb al een Relais 99 voor de ruitenwisser daar kan nog wel een VW relais bij toch ?
Weet jij het nummer van dat relais.
Ik heb al een Relais 99 voor de ruitenwisser daar kan nog wel een VW relais bij toch ?
Moderators: Jerry Stam