snelheidsmeter geeft te veel aan. volvo 760

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-03-2012 19:16 #1352303 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic schoonmaken

henk 940LPT schreef :

djesper schreef : ik heb het nu opgelost door de gasklep iets verder los te draaien... deze moet ik ook maar even schoon maken en meteen de veel besproken CIS klep opspeuren.

Bedoel je dat schroefje onder op het gasklephuis, waar de aanslag van het armpje van de klep zelf op rust bij stationair ? Daar heb je daarmee de boel verder mee ontregeld...
Je moet pas aan dat schroefje gaan draaien als je zeker weet dat de andere mogelijke oorzaken (smerige CIS-klep, smerig gaskephuis, etc) geelimineerd zijn.

ja dat schroefje bedoel ik...
hij blijft nu wel op stationair draaien... ik hoop dat ik er morgen tijd voor heb om de klepen te rijnigen... maar ik rij op gas waarvan de injectoren direct op de spruitstukken zitten kan het dan nog te maken hebben met een smerige gas klep...
kan ik al die onderdelen reinigen met iets van remrijniger ofzo...
en welke onderdelen kan ik dan het beste schoon maken? gasklep/huis, CIS klep..... of is er nog meer.
Volvo 760 Turbo intercoller, B204FT 16 klepjes met 200 PK

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-03-2012 19:28 #1352305 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Die
De gasklep hoort normaal gesproken zo te staan dat het toerental ongeveer 500rpm is. Net wel/net niet afslaan. De CIS klep geeft extra lucht om het toerental naar 800rpm te brengen. De CIS klep kan meer/minder lucht geven, al wat nodig is om de motor op die 800rpm te houden. Als je de airco aan zet, zakt het toerental even maar stijgt daarna weer omdat de CIS klep verder open gestuurd wordt. De (goede werking van de) automatische regeling help je om zeep door aan dat schroefje te gaan draaien. Qua toerental is het niet (alleen) een kwestie van brandstof maar vooral ook van lucht. Dan kunnen je LPG injectoren net zo goed in je inlaatspruitstuk spuiten, als er niet genoeg lucht langs de klep komt heb je daar niets aan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-03-2012 13:11 #1352375 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic handige info

henk 940LPT schreef : Qua toerental is het niet (alleen) een kwestie van brandstof maar vooral ook van lucht. Dan kunnen je LPG injectoren net zo goed in je inlaatspruitstuk spuiten, als er niet genoeg lucht langs de klep komt heb je daar niets aan.

ik wist nog niet waar die CIS klep voor was thnx voor de uitleg.. ;)
mijn LPG injectoren zitten iid in het inlaatspruitstuk. ik hoop dat ik vanavond tijd heb om de gas klep ect los te halen en te reinigen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-03-2012 13:21 #1352377 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gasklep
Als je het gasklephuis losmaakt van het inlaatspruitstuk heb je wel de papieren pakking tussen huis en spruitstuk nodig. De pakking die er nu tussen zit zal wel hard zijn geworden en niet meer goed afsluiten na hermontage. Weet je wel meteen waar je valse lucht vandaan komt. Pakking kost nog geen 5 euro bij de dealert, als je snel bestelt heb je m morgen misschien nog wel in huis. Schoonmaken zonder het huis los te maken van het spruitstuk kan wel, je kunt de dikke slang uiteraard wel zonder problemen losmaken/monteren mbv de slangklem. Je kunt het huis alleen niet zo goed schoonmaken omdat je niet voorbij de klep komt, en het is wat onhandiger dan op de werkbank, voorover gebogen over het blok.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-03-2012 21:29 #1352430 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic labda

henk 940LPT schreef : Als je het gasklephuis losmaakt van het inlaatspruitstuk heb je wel de papieren pakking tussen huis en spruitstuk nodig. De pakking die er nu tussen zit zal wel hard zijn geworden en niet meer goed afsluiten na hermontage. Weet je wel meteen waar je valse lucht vandaan komt. Pakking kost nog geen 5 euro bij de dealert, als je snel bestelt heb je m morgen misschien nog wel in huis. Schoonmaken zonder het huis los te maken van het spruitstuk kan wel, je kunt de dikke slang uiteraard wel zonder problemen losmaken/monteren mbv de slangklem. Je kunt het huis alleen niet zo goed schoonmaken omdat je niet voorbij de klep komt, en het is wat onhandiger dan op de werkbank, voorover gebogen over het blok.

oke dat is wel een goed tip... is er vanavond helaas niet van gekomen morgen maar even bij de brezan een pakking bestellen.
het error lampje van de labda sonde brand ook... is er een manier om deze door te meten of testen... op de gok een neiuwe kopen vind ik een beetje prijzig...
ik heb het vermoeden dat het een samenhang van omstandigheden is... ik ga iig voor de zekerheid de gas en cis klep schoon maken.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-03-2012 22:06 #1352437 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik denk
Ik denk ook wel dat het allemaal samenhangt, namelijk met een onjuist mengsel (lucht/brandstofverhouding is niet goed). Lambdasonde "meet" ook het mengsel door het zuurstofgehalte in de uitlaatgassen te meten. Dat het lampje van de sonde aangaat wil niet meteen zeggen dat de sonde kapot is. Het signaal dat het ding afgeeft zit gewoon niet meer binnen de marges. Door een verkeerd mengsel, of door een defect geraakte sonde. Maar meestal door een fout mengsel. De ECU kan afwijkingen in het mengsel tot een bepaalde marge compenseren, maar als de afwijking te groot is lukt dat niet meer. En gaat het lampje aan. Oorzaak kan bijv. zijn dat ergens valse lucht optreedt. Zou eerst eens je gas- en CIS klep schoonmaken, dan de boel weer netjes afstellen zoals het hoort (zie <a href="/node/17794" target="_blank">hier</a>) en dan je foutcodes wissen (!), testrijden en dan weer uitlezen.Brezan kan je die pakking, precies uitgesneden, hoogstwaarschijnlijk niet leveren. Wel pakkingmateriaal denk ik, waar je het vormpje zelf uit mag snijden. Smeer dan het gasklephuis licht in met olie om de omtrek "af te stempelen" op het pakkingmateriaal. De Volvo dealer kan de pakking wel kant-en-klaar-zo-te-monteren leveren, voor nog geen 5 euro. Zag dat je mijn complete voorgaande bericht had geciteerd. Een bericht citeren heeft weinig zin als het bericht dat er meteen boven (of onder) staat, het maakt de discussie alleen maar langer. Wil je op een bepaalde regel/zin uit het bericht van iemand reageren dan is citeren wel handig om aan te duiden waar je precies op reageert. Verwijder dan de overtollige tekst tussen [ quote = xxx]  en [ / quote ] en typ je eigen tekst achter [ / quote ].

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-03-2012 13:20 #1352535 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic waar bestellen
waar kan ik het beste die pakking bestellen iemand ervaring met een goede webshop?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-03-2012 13:29 #1352537 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zou
Zou gewoon de dealer even bellen. Zeker niet trager dan webshop (meestal binnen 24 uur bij de dealer), en scheelt je verzendkosten. Je moet er alleen ff heen om m op te halen. Kost nog geen 5 euro, en ik denk ook nog geen 4.  Voor zo weinig zou ik niet gaan zoeken naar de goedkoopste webshop, wachten tot het er is etc etc.Anders scantech, nordicar, oid ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-03-2012 08:02 #1352615 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic deels opgelost
gisteren de motor codes es uit gelezen...
en kwam uit dat er een storing zit in de: Gasklep, Turboklep en iets met Temperatuur meter of klep.
gisteraaf maar meteen de CIS klep verwijderd en op de werkbank er es een 9V batt aan gehangen en naar verwachting. het ding ging bijna niet open was goed te zien dat hij bleef plakken... vervolgens goed met remreiniger en wattenstaafjes aan de gang geweest. kwam er aan het begin donkerbruin tot zwart uit lopen... nog een keer testen met de batt, en ja hoor ding schakeld weer net zo fijn.
klep er weer in bolide starten en prachtig mooi stationair  na een test rit blijft soms de gas klep nog wel "plakken" dus die moet nog schoon met een beetje geluk is vandaag de pakking binnen en kan die er ook af...
wel zat er in de aanzuigbuis iets van olie of andere plakkige zooi op het laagste punt.
is dit iets om mij zorgen over te maken of is het gewoon een kwestie van af en toe onderhoud?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-03-2012 08:35 #1352616 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kwestie
Kwestie van schoonmaken/normaal onderhoud. In de CIS klep zit dat draaiende schuifje, je hebt ook het stukje wat je normaal niet ziet (maar met 9V erop wel) ook schoongemaakt ? Met die storingscodes is het handig om ze eerst te wissen, dan te rijden tot dat de storing optreedt en dan weer uit te lezen. De eerste 3 storingscodes blijven in het geheugen staan. Ook al is de storing opgelost en/of zijn er nieuwe storingen bij gekomen. Als je de codes eerst wist weet je zeker dat de storingscodes die je uitleest actueel zijn.

Moderators: Jerry Stam