Volvo accu dood na 3 jaar. Is dat normaal?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Accu's staan wel met een pool losgekoppeld, als ik dan weer eens bij de geschorste Volvo's ben , accupool erop en normaal starten.
Ook al zijn deze accus meer dan 3 jaar oud.
Wel altijd 1 accu onder de CETEK lader staan voor het geval dat er eens eenj het tijd genoeg vindt om er helemaal mee te stoppen.
Als ik eens een accu koop zijn het meestal accu's met eigen label van de verkopende winkel ,zonder bekend merk erop , koste de laaste keer 62.00 euro voor een 72 A accu . Voorheen waren ze 55-59 euro.
Dus zou deze er in 3 jaar mee stoppen ,kopen we wel weer een nieuwe
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Als ik dat zo lees heeft mijn accu het niet eens helemaal zo slecht gedaan met zijn drie jarige levensduur. Al staat mijn auto natuurlijk geen drie jaar stil, maar zo'n anderhalf jaar.
Hij staat in een garage dus ik zal een druppelaar eens serieus overwegen. Maar een van de twee polen loskoppelen is dus ook prima een optie. Maakt het uit welke van de twee polen ik kies om los te koppelen?
- Jeroen Post
-
- Nieuw lid
-
Startaccu's kunnen slecht tegen langzaam leeglopen en lange tijd niet bijgeladen worden. Dan gaan ze veel korter mee. Ook te ver leeg laten lopen is erg slecht voor de accu, bijvoorbeeld wanneer de auto slecht start.
Wil je dit voorkomen, dan kan je de accu aan een druppellader hangen als je deze langere tijd niet gebruikt.
- van Kuijk
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Lex Stax
- Nieuw lid
-
Ervaring met de druppellader: al 7 jaar dezelfde accu in mijn 780. De 780 staat wel lekker warm en droog binnen. Starten, lopen.
Ik rijd er zo'n 2.000 km per jaar mee (ja, ja, veel te weinig, ....). De ervaring met mijn motoren is hetzelfde (staan overigens naast de 780 binnen).
Druppellader, goed ding dus. Voor 5 tientjes overal te koop.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het gaat er om dat je de stroomkring onderbreekt. Minpool is het veiligst.Niels 944 16V schreef : Maakt het uit welke van de twee polen ik kies om los te koppelen?
Mijn Volvo accu van (minimaal) drie jaar oud doet het trouwens nog uitstekend, ook in strenge vorst. Het is wel een wat zwaardere dan standaard, 70Ah/600A. Wel prettig omdat we relatief veel stadsritjes hebben waarbij hij nauwelijks kans krijgt om bijgeladen te worden.
Mijn ervaring in de afgelopen 20 jaar autogebruik/bezit is dat je met accu's geluk en pech kunt hebben, lijkt niet echt peil op te trekken. Ik heb er ook wel eens één in één keer van 'prima' naar 'morsdood' zien gaan. Auto thuis gestart: niets aan de hand. Naar de winkel (ritje van 10 min.), daarna weer starten: Nada, reageerde niet eens meer op 'contact aan'. Ik moest verder dus de wegenwacht heeft me gejump-start. Daarna heeft die accu het tot de vervanging een dag of wat later weer prima gedaan. De diagnose van de garage was: Een plaat losgeraakt en daardoor intern kortsluiting in de accu. Door het ritje na de wegenwachthulp was de plaat waarschijnlijk weer 'gesettled'.
Nog even dit:
Hopelijk zat alles wel goed aangesloten? Zie het starten met behulp van startkabels. Het is m.n. belangrijk dat je min van de te starten auto aansluit via een massapunt en niet rechtstreeks op de min van de accu.Niels 944 16V schreef : smolten de startkabels bij een nieuwe startpoging blijkbaar...
- V700 register
- Nieuw lid
-
In de auto gezet, starten en lopen tot de eerste keer afzetten --> accu dood.Dit tot twee keer toe. Garage heeft alles maar dan ook echt alles doorgemeten maar het bleek dus gewoon 2x domme pech. oftewel een DOA. Accu's zijn net als auto's: soms zit er wel eens een maandagochtend modelletje bij.
Maar ook accu's meegemaakt die na 20 jaar het gewoon nog doen.....