waarschuwingslampjes blijven branden ---opgelost---
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
<div class="content">Het draadje hoort er altijd op te zitten, inderdaad bekrachtigd die alleen in het begin. maar het draadje hoort er gewoon op voor de juiste functionaliteit van de Dynamo. (en mogelijke andere systemen)Rob Hiemstra schreef : Kan ik het draadje losmaken, de motor starten, daarna het draadje ertegenaan houden tot de dynamo 14 volt levert en dan het draadje weer los en dan op het pinnetje meten?
Rob
Je hoeft het pinnetje van de dynamo zelf NIET te meten, dat dit 11 Volt is kan wel kloppen!..
Ik dacht dat je het draadje meette en niet het pinnetje.
Het draadje moet gewoon 12V+ geven, dat het pinnetje 11 geeft is normaal.
Het pinnetje heeft een + nodig en dat je er geen massa op meet is dus goed
Groeten,Gerben</div>
- V700 register
- Nieuw lid
-
Mijn vrouw is inmiddels thuis met de andere auto en ik heb net voor donker nog even gemeten en daar staat 14,5 volt op het kleine rode draadje en nul volt tussen de dikke en dunne rode.
Rob
- V700 register
- Nieuw lid
-
Als je de auto start dan is de D slaaf en wordt ie gevoed via het controle lampje en als de motor draait dan is de D Meester en geeft ie spanning terug aan het lampje en dan gaat het lampje uit toch? Of doe ik iets met klepel en klok? Ik lees over gelijkrichters, velddioden, spanningsregelaars en nog zo wat maar echt begrijpen doe ik het niet.
Mijn vrouw is inmiddels thuis en ik heb op de andere auto gemeten en daar staat 14,5 volt op het kleine pinnetje. Kan er dan toch iets mis zijn met de dynamo of vernaggelt de tellerbak het voltage van 14 naar 11?
Rob
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
Hahaha, ik ben zelf ook niet almachtig en alwetend heRob Hiemstra schreef : Dankjewel Gerben voor het antwoord. Ik durf het bijna niet te vragen, eerst vragen jij antwoord geven en dan toch eigenwijs zijn:
Ik moet zelf ook nog veel leren.
Vaak leer je juist dingen door eigenwijs te zijn en te vragen en/of er tegen in te gaan.
<div class="content">Dit is incorrect.Rob Hiemstra schreef : Als je de auto start dan is de D slaaf en wordt ie gevoed via het controle lampje en als de motor draait dan de de D Meester en geeft ie spanning terug aan het lampje en dan gaat het lampje uit toch? Of doe ik iets met klepel en klok? Mijn vrouw is inmiddels thuis en ik heb op de andere auto gemeten en daar staat 14,5 volt op het kleine pinnetje.
Rob
Het dynamo lampje staat in serie met de dynamo en heeft aan een(1) zijde + en de andere zijde is het rode kabeltje bij je dynamo.
Als de dynamo stilstaat, kan er stroom vanaf de + door het dynamo lampje door de regelaar naar de massa toe, hierdoor gaat het lampje branden.
Hierdoor word ook de boel bekrachtigd als de dynamo begint te draaien.
Draait de dynamo eenmaal, dan kan er geen stroom meer vanaf + door het dynamo lampje, door de regelaar naar de massa toe en valt het lampje uit, simpelweg, omdat die geen massa meer kan vinden..
Zet maar eens massa op het rode kabeltje, dan gaat gewoon je dynamo lampje branden...
Als dat zo was...dat ie spanning(massa) zou geven bij DRaaiende dynamo...zou juist het lampje moeten gaan branden BIJ Draaiende dynamo....dus tegenstrijdig.Rob Hiemstra schreef : draait dan de de D Meester en geeft ie spanning terug aan het lampje en dan gaat het lampje uit toch?
<div class="content">Dat is heel vreemd, dat je daar tussen 3 volt meet..Rob Hiemstra schreef : de dikke rode en de dunne rode
14 volt - 3 volt is weer de 11 volt op het pinnetje.
Mogelijk is de + kabel niet helemaal lekker of is het signaal vanaf je dashboard fout.
Staat er op het kleine rode (bekrachtigings) kabeltje zelf wel 12V+?
Probeer ook eens een ander lampje inplaats van het accu-dynamo-lampje dat er nu inzit te steken.
En zoals eerder vermeld: doe ook eens een kabel vanaf de + pool van je accu naar het dynamo pinnetje, wat gebeurt er dan? (dashboard lampjes uit? netjes 14 volt?)
Groeten, Gerben</div></div>
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Je hebt wel heel netjes alle opties gemeten. Dat heb ik nu ook gedaan:
motor uit niet op contact kleine nul grote 12,88motor uit op contact kleine 2,0 grote 12,88motor aan kleine 11 grote 14,5
Ik heb het ook met de 744 zonder problemen gedaan:motor uit niet op contact kleine nul grote 12,85motor uit op contact kleine 1,9 grote 12,85motor aan kleine 14,5 grote 14,5zolang de motor niet draait zijn de metingen voor beide auto's en jouw auto vergelijkbaar. Als de motor wel draait wordt het anders.
Rob
- V700 register
- Nieuw lid
-
Vaak zitten ze vol vettige aanslag wat het contact kan bëinvloeden.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Rob
- V700 register
- Nieuw lid
-