Accu "overleden"?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-03-2011 20:59 #1085778 door V700 register
Accu "overleden"? is gemaakt door V700 register
Een paar maanden geleden kocht ik een nieuwe accu voor onze 940 LPT. Niet lang daarna hebben we de auto geschorst en in de garage gezet. Helaas vergat ik stom genoeg de accupolen lost te halen. Na een maand of drie moest de auto de garage uit en de accu bleek helemaal leeg. Acculader erop, maar die leek er ook niks mee te kunnen. Later bleek ook de acculader de geest gegeven te hebben.
Overstarten lukt ook niet en aanslepen lukt al helemaal niet. De accu lijkt niet op te laden te zijn.
Wat kan ik doen om te checken of de accu echt overleden is? En als hij echt overleden is, dat mag toch niet? Accu is dus een maand of 4 oud, heeft ook 4 maanden in de auto gezeten (zonder dat deze gestart is dus)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-03-2011 21:00 #1308176 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Spanning ?
Hoeveel spanning meet je op de accu ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-03-2011 21:01 #1308177 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoe meet ik de spanning op
Hoe meet ik de spanning op de accu?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-03-2011 21:04 #1308179 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Met
Met <a href="/node/37268">DIT</a> kan je meten.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-03-2011 21:11 #1308181 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik vraag niet "waarmee" ik
Ik vraag niet "waarmee" ik spanning op de accu kan meten, maar ik vraag "hoe" ik spanning op de accu moet meten.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-03-2011 21:13 #1308183 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoe
Ene draad op de min andere op de plus.
Kijken hoeveel volt hij aangeeft.
Auto starten dan weer kijken hoeveel volt hij aangeeft ook met wat meer toeren.
Moet hij rond de 14 volt aangeven.
Hopelijk kan je hier wel iets mee.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-03-2011 21:13 #1308184 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Toevallig
Inderdaad met een multimeter, in <a href="/node/37259" target="_blank">deze</a> discussie heb ik vandaag een korte uitleg gepost. Zet de rode pen op de pluspool van de accu en de zwarte op de minpool.Acculaders laden met een hogere stroom naarmate de accu leger (eigenlijk de spanning lager) is. Misschien was de accu zo leeg dat de stroom te hoog was voor de acculader. Hoewel die daar meestal wel tegen beveiligd zijn dmv een zekering.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-03-2011 21:17 #1308186 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als de accu in de auto zit
Als de accu in de auto zit doet helemaal niet het, echt helemaal niets. Instapverlichting brand niet,relais geven geen klik bij het omdraaien van de sleutel, lampjes op dashboard branden niet, echt helemaal niets dus.
Dus ik zou hem graag starten Frits, maar als dat lukte, dan had ik dit topic niet gepost, want dan was de accu waarschijnlijk niet overleden :D
Ik zal straks eens even meten hoeveel volt hij geeft.
Als hij nou echt 0 geeft, betekent dit dan dat hij echt dood is? En is dat dan normaal, of hoort dat niet te kunnen?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-03-2011 21:21 #1308190 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Een
Accuklem zit niet los ? Ik had eens aan mijn 940 gesleuteld en de min klem eraf gehad. Er wel op gedaan maar niet aangedraaid. Toen deed ook niets het meer. Een lege accu geeft normaal gesproken nog 11-12 volt. Is de spanning lager dan is hij behoorlijk diep ontladen en zal het afwachten zijn of je m er nog weer bij krijgt. Hoe lager de spanning, hoe kleiner de kans. Als hij echt ver ontladen is, is de kans groot dat er één of meer cellen (hij is opgebouwd uit cellen van 1.5 volt per stuk) kapot zijn gegaan. Dat is dan onherstelbaar.Oudere accu's schijnen nog wel eens de geest te geven door interne kortsluiting. De plus en de min zijn dan "van binnen" doorverbonden, alle lading is er dan uit. Als je dan de spanning gaat meten kom je vast op 0 volt, of een beetje meer, uit. Waarschijnlijk kost je dat ook acculaders, als je die op zo'n kortgesloten accu aansluit. Mogelijk is dat ook bij jou het geval.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-03-2011 21:21 #1308187 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic makkelijk
heel Makkelijk accu klemmen los en als je al een simpele volt meter hebt heb je maar 2 draadjes nodig die maak je aan de volt meter vast en dan druk je de plus draad op de plus pool en de min op de minpool, met zo'n meet kastje staad in dat draadje van Dirk beschreven .

Mocht je accu echt leeg zijn zou ik hem een dag of 4 aan de druppel lader zetten, zo heb ik ook al 2 accu tot leven gewekt en dan weer helemaal ontladen en daarna weer tot de nok toe opladen, is hij dan nog dood zou ik terug gaan naar de winkel, of nieuw zuur in de accu doen MAAR pas op he dat spul is levensgevaarlijk.

Tom.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC