Verlichting voorkant 960-2 met meer sjeu
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-12-2010 14:23 #1299508
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kerstboomvrachtwagens
Wat ik bij een aantal kerstboomvrachtwagens (niet speciaal in dit jaargetijde) zag, leek op aanlichtende extra lampjes. Dus inderdaad gaatje boren, lampje/LEDje erbij, klaar!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-12-2010 19:57 #1299537
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Minder spanning is kortere levensduur
Hallo Henk
Volgens mij moeten halogeenlampen een bepaalde temperatuur bereiken om optimaal te werken. Als ik me niet vergis, worden bij een halogeenlamp de stukjes gloeidraad die bij een gewone gloeilamp uit de gloeidraad springen, door die hogere temperatuur weer opgenomen in de gloeidraad. Waardoor die langer mee zou moeten gaan. Bij gereduceerde spanning lijkt me dat de temperatuur niet hoog genoeg wordt en dit effect niet optreedt.
groetjes
Mathy
Volgens mij moeten halogeenlampen een bepaalde temperatuur bereiken om optimaal te werken. Als ik me niet vergis, worden bij een halogeenlamp de stukjes gloeidraad die bij een gewone gloeilamp uit de gloeidraad springen, door die hogere temperatuur weer opgenomen in de gloeidraad. Waardoor die langer mee zou moeten gaan. Bij gereduceerde spanning lijkt me dat de temperatuur niet hoog genoeg wordt en dit effect niet optreedt.
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-12-2010 20:06 #1299541
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klopt
Ergens meende ik dat bovengenoemde reden de oorzaak was dat halogeen niet simpelweg op een lagere spanning goed kan branden. Hierbij bevestigd dus, bedankt !
Halogeen dimmen kan wel met PWM. De spanning blijft wel gelijk maar staat niet 100% "aan". Het gedeelte van de tijd dat de spanning "aan" staat, verhoudt zich met de felheid van de lamp. Dit is het principe wat ook in halogeen dimmers zit. Als je dit principe wilt gebruiken moet je dus van die dimmers regelen (of bouwen). Zonder grootlicht/mistlicht gebruik je dan de dimmer op een laag percentage, schakel je die verlichting in dan meteen overschakelen naar 100% op de dimmer.
Halogeen dimmen kan wel met PWM. De spanning blijft wel gelijk maar staat niet 100% "aan". Het gedeelte van de tijd dat de spanning "aan" staat, verhoudt zich met de felheid van de lamp. Dit is het principe wat ook in halogeen dimmers zit. Als je dit principe wilt gebruiken moet je dus van die dimmers regelen (of bouwen). Zonder grootlicht/mistlicht gebruik je dan de dimmer op een laag percentage, schakel je die verlichting in dan meteen overschakelen naar 100% op de dimmer.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-12-2010 20:09 #1299543
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic PWM
En PWM staat dan voor pulsbreedtemodulatie toch?Mmmm, eens googlen (of IXQuick'en zoals ik meestal doe)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-12-2010 20:12 #1299544
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja
PWM is Pulse With Modulation. Lastigheden waar je denk ik tegenaan gaat lopen zijn een groot vermogen/hoge stroom bij die verlichting en of de maximale pulsduur (%) hoog genoeg is om op volle kracht genoeg licht te geven.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-12-2010 20:15 #1299548
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic eBay
eBay staat er vol van! Ik denk: eens even op eBay.de kijken, aangezien die Duitsers (sorry Henk (D), niet onaardig bedoeld) iets langer van 't 'tunen' zijn.Krijg ik bij de eerste zoekopdracht al 13 hits op automaterialen. Lachen, eens even verderkijken. Nog wel iets met LED. Even lezen...
Voor diegenen die willen meekijken: Universal Bausatz PWM Dimmer 12Volt / 75Watt LED 5000mA
Voor diegenen die willen meekijken: Universal Bausatz PWM Dimmer 12Volt / 75Watt LED 5000mA
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-12-2010 21:07 #1299558
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Stuk
Heb je toch al snel een stuk of 4 nodig.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-12-2010 21:28 #1299560
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oeps...
...Wat zie ik hier nu? Een halogeenlamp gaat beduidend minder lang mee wanneer deze op lagere spanning werkt?
Ik had namelijk een vergelijkbaar idee met mijn 940 (ja, die is momenteel uitgeschreven, maar die komt ooit wel weer de weg op). Ik heb namelijk een aantal Hella verstralers liggen (ooit eens op de kop kunnen tikken), waarvan ik er 2 voor mijn grille wou plaatsen en 2 onder de bumper, ongeveer met de middelpunten evenver uit elkaar als de koplampen.
Dit zou ik doen om 's winters in afgelegen straatjes ver voor de wagen te kunnen kijken en dit tegelijk ook redelijk breed (door 1 paar verstralers een beetje naar buiten te draaien), want met ver recht voor je uit kunnen kijken ben je nu eenmaal weinig in slingerige baantjes.
Nu wou ik deze verstralers 's nachts ook gedimd laten meebranden bij normaal licht om beter en van verder zichtbaar te zijn, zonder dat ik anderen daarmee verblind.Dit wou ik dus gaan fixen met een paar relaistjes zodat ik de lampen per 2 of per 4 (experimenteren wat het mooiste en tegelijk minst storende resultaat geeft) in serie kan zetten wanneer ze moeten dienen om gezien te worden ipv zelf een pak meer te zien.
Hoe zit dit nu eigenlijk in de praktijk met die extra slijtage? Ik begrijp dat het speciale gas in halogeenlampen er voor zorgt dat de gloeidraden minder snel verdunnen en dat daarvoor ook een bepaalde temperatuur voor nodig is...
Maar als die gloeidraad minder hard moet gloeien, dan zal die toch sowieso minder uitdunnen, wat misschien de "herstel"-werking van het gas compenseert?
groetjes,Isabelle
Ik had namelijk een vergelijkbaar idee met mijn 940 (ja, die is momenteel uitgeschreven, maar die komt ooit wel weer de weg op). Ik heb namelijk een aantal Hella verstralers liggen (ooit eens op de kop kunnen tikken), waarvan ik er 2 voor mijn grille wou plaatsen en 2 onder de bumper, ongeveer met de middelpunten evenver uit elkaar als de koplampen.
Dit zou ik doen om 's winters in afgelegen straatjes ver voor de wagen te kunnen kijken en dit tegelijk ook redelijk breed (door 1 paar verstralers een beetje naar buiten te draaien), want met ver recht voor je uit kunnen kijken ben je nu eenmaal weinig in slingerige baantjes.
Nu wou ik deze verstralers 's nachts ook gedimd laten meebranden bij normaal licht om beter en van verder zichtbaar te zijn, zonder dat ik anderen daarmee verblind.Dit wou ik dus gaan fixen met een paar relaistjes zodat ik de lampen per 2 of per 4 (experimenteren wat het mooiste en tegelijk minst storende resultaat geeft) in serie kan zetten wanneer ze moeten dienen om gezien te worden ipv zelf een pak meer te zien.
Hoe zit dit nu eigenlijk in de praktijk met die extra slijtage? Ik begrijp dat het speciale gas in halogeenlampen er voor zorgt dat de gloeidraden minder snel verdunnen en dat daarvoor ook een bepaalde temperatuur voor nodig is...
Maar als die gloeidraad minder hard moet gloeien, dan zal die toch sowieso minder uitdunnen, wat misschien de "herstel"-werking van het gas compenseert?
groetjes,Isabelle
- Ziko de Kubber
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
29-12-2010 21:30 #1299563
door Ziko de Kubber
Met vriendelijke groet, Ziko
Beantwoord door Ziko de Kubber in topic De verstralers op mijn auto
De verstralers op mijn auto zijn voorzien van een klein gloeilampje. Dit lijkt mij het gemakkelijkste oplossing, en ziet er ook gewoon netjes uit.
Met vriendelijke groet, Ziko
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-12-2010 21:33 #1299564
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dan kun je toch gewoon een
Dan kun je toch gewoon een gaatje boren in de blinker en zo`n rubber fitting er vast in duwen? zo`n fitting kan dan een stadslicht in?
vast wel te vinden op de sloop.... desnoods sluit je hem aan op een continu stroom als je auto op contact staat....
vast wel te vinden op de sloop.... desnoods sluit je hem aan op een continu stroom als je auto op contact staat....
Moderators: Jerry Stam