Controlelampje aanhangwagen
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Hoe stel je vast of er überhaupt een aanhanger achter de auto hangt?
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Als ze allemaal oneindig weerstand geven, of alle relais niet klikken, kan je er wel van uitgaan dat er niets is ingeplugd.
Het lijkt me heeeeeel erg stug dat ALLE lampjes stuk zijn.
En anders, moet er een extra kabeltje bij die je dan verbind met het chassis van de aanhanger, dan is er massa, en weet je dat er iets is aangesloten.
En anders een 'dop' die je dan op het 'stopcontact' zet.Beschermd gelijk je contacten, en geeft dan een signaal door van 'alle lampjes zijn oke'.
Groeten,Gerben
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Dat kabeltje naar de massa van de aanhanger werkt alleen, als je vanaf de stekker van de auto, contact met de massa van de aanhanger kunt maken. Want als je dat kabeltje op de aanhanger zelf moet aanbrengen, dan moet je bij vreemde aanhangers eerst een draadje aanbrengen voor je gaat rijden. En of de verhuurder daar blij mee is is de vraag.
Ik heb de vraag hoe het volgens Volvo moet neergelegd op www.alter-schwede.de . Eens kijken of ik een antwoord krijg waar we wat mee kunnen.
groetjes
Mathy
PS "alle" lampjes? Welke "alle" lampjes?
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
"alle lampjes", knipperlichten, remlichten, acherlichten..op je aanhanger enzo.
Je gaat toch niet maar 1 lampje voor alle functies gebruiken?
Enne op die aanhanger hoeft geen kabeltje.Desnoods draai je het kabeltje om je trekhaak.Of om de 'losbreek' ketting.
Zolang er massa is.
Daar hoeft echt geen kabeltje met stekkertje voor op de aanhanger aanwezig te zijn.
Desnoods pleur je een knopje op de je dashbord met "aanhanger aangesloten" of "test aanhanger verlichting"
Ik ben trouwens ook wel erg benieuwd hoe Volvo dat doet.
Groeten,Gerben
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Ik neem aan, dat de andere lichten "meegenomen" worden door het gewone lampje_kapot_relais (voor zover die op de auto ook al door het relais gecontroleerd worden). Dit omdat ze feitelijk op dezelfde kabelboom zitten aangesloten en het hierbij telkens om een even aantal lampen gaat. Die ook telkens zowel links als rechts op de aanhanger zitten.
Maar het knipperlicht knippert in de meeste gevallen maar aan één kant. Het lampje op het dashboard knippert zodra (een van) beide aanhangwagenknipperlichten knipperen.
groetjes
Mathy
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Dat maakt het allemaal zelfs nog een stuk simpeler.
Ik zat te denken aan de volledige kerstboom.En aan een aardig uitgebreid systeem.
Dan heb je aan 2 relais voldoende.In serie zetten met knippers rechts en links op je aanhangwagen.Kabeltje daarvandaan naar je dashboard.
Zitten ze goed, dan zal het lampje op je dashboard mee gaan knipperen[zoals origineel bedoeld is?]
Dan is er ook geen noodzaak voor een extra kabeltje.
Als er serie contact is, tikt het relais vrolijk mee, en laat dan ook het lampje op je dash mee knipperen.
Is er dan niks aangesloten, dan tikt hij niet mee, en blijft het lampje op je dash uit.
Hopla
Groeten,Gerben
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Het eerste antwoord is binnen. De bedrading ligt er waarschijnlijk al. Je zou alleen het driepolige knipperrelais door een vierpolig relais ("C2") moeten vervangen.
groetjes
Mathy
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Als je zo'n 4 polig relais kan vinden is het zomaar gebeurd.
Ben dan eigenlijks wel benieuwd wat die 4e pool doet/doorgeeft/of binnen haalt.
Ik zal van de week is wat prutsen met dat geknipper, en dat lampje op het dashboard.
Groeten,Gerben
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Ik vermoed, dat de elektronica in het relais vaststelt, dat er meer lampjes meeknipperen (of niet) dan normaal. Op aansluiting C2 zit gewoon "ons" controlelampje aangesloten. Waarschijnlijk gaat het om een standaard vierpolig relais dat iedere automaterialenzaak op de plank zou kunnen hebben liggen.
groetjes
Mathy
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Duidelijk, opzich ook wel logisch.<div class="content">Mathy schreef : Op aansluiting C2 zit gewoon "ons" controlelampje aangesloten.
<div class="content">Dat zou wel erg mooi zijn. Dan nog hopen dat het plug & play is.En in 1 keer in het relais 'socket' past.Mathy schreef : standaard vierpolig relais dat iedere automaterialenzaak op de plank zou kunnen hebben liggen.</div>
Groeten,Gerben</div>