Extra alternator in diesel-baksteen?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Je schijft dat er bijna 1100 watt RMS-vermogen in je stereo zit. Dat continue-vermogen wordt alleen gehaald bij een constante pieptoon van een bepaalde frequentie. Maar aangezien muziek bestaat uit vele pieken en dalen van diverse frequenties denk ik dat die 1100 watt maar 110 of 220 watt vermogen vraagt. Daar komt bij dat je die 1100 watt helemaal niet wilt in een kleine ruimte.
Wat je ook kiest voor oplossing, zorg voor voldoende dikke bedrading in je voedingen. Pas eventueel een zekering toe op je accu naar al die versterkers en kies dan een zekeringhouder die je ergens op moet vast schroeven. Zo zit alles een beetje goed vast en gaat er niets kapot door rammelen.
PS: met welke muziek ga je deze installatie verwennen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
En daarbij ook nog de ruim 100A zekering zelf, ook een klus, samen inderdaad de bedrading die het vermogen aan kan.krots4 schreef : Wat je ook kiest voor oplossing, zorg voor voldoende dikke bedrading in je voedingen. Pas eventueel een zekering toe op je accu naar al die versterkers en kies dan een zekeringhouder die je ergens op moet vast schroeven. Zo zit alles een beetje goed vast en gaat er niets kapot door rammelen.
Deze scussie hadden we toch al eens gehad?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Voor de stroom in de kofferbak te krijgen wordt een 50mm² kabel gebruikt met een 100 of 150A zekering er tussen vlak bij de accu en een verdeelzekeringblok bij de versterkers.
De extra accu zou inderdaad het beste achteraan zitten, maar om plaats te besparen zou ik deze toch onder de motorkap onderbrengen. Ik denk niet dat dit voor een merkbaar verlies zal zorgen gezien de 50mm² kabel.

Nu qua plaatsing, ik heb vandaag even gekeken onder de motorkap en mijn originele alternator zit bovenaan het blok aan de bestuurderskant. Ik heb gezien dat er onderaan het blok aan de passagierskant nog bevestigingspunten op het blok zitten en er nog plaats genoeg is om daar een alternator bij te plaatsen. Verder heb ik gezien dat er op de krukas een driedubbele poulie zit, waarvan de voorste 2 poulies reeds bezet zijn. De achterste zou dus in principe bruikbaar zijn, maar volgens mij zit deze te ver naar achteren tegenover die ongebruikte bevestigingspunten op het blok.
Verder zit er wat hoger op het blok ook nog een dubbele poulie waarvan enkel de achterste poulie gebruikt is. Hier ligt een riem om die naar de alternator en krukaspoulie gaat. Misschien kan ik die voorste poulie gebruiken om de extra alternator aan te drijven?
Als het mogelijk blijkt de extra alternator te monteren aan de passagierszijde van het blok, zou dit wel goed uitkomen, want dit is lekker dicht bij de plaats waar de extra accu zou komen: in plaats van de luchtfilterbak
groetjes,Isabelle
- André Struis
- Nieuw lid
-
De evt tweede accu met een scheidings relais van 80 Amp 100% ed
- V700 register
- Nieuw lid
-
die hebben de dynamo aan passagierszijde onder hangen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het grote voordeel dat ik zie aan een extra alternator ipv een verzwaarde, is dat ik alles wat origineel is origineel kan houden. Als ik de originele alternator vervang door een zwaarder exemplaar, zal deze pas goed zijn werk doen als er niet alleen een dikke kabel (die langs beide kanten afgezekerd is en ergens tussenin onderbroken wordt door een relais) ligt tussen de startaccu en de bijkomende accu, maar ook een zwaardere kabel gebruikt wordt van alternator naar accu.
Nu ik het zo bekijk lijkt het systeem met scheidingsrelais juist lastiger en bovendien nadeliger te zijn. Met een extra alternator hoeft er echter geen relais of zekering geplaatst worden tussen de kabel die de extra alternator met de extra accu verbindt. Ik zal er wel een zekering tussen plaatsen voor de zekerheid en omdat ik volgens mijn interpretatie van het EMMA-rulebook verplicht ben van er een tussen te zetten, maar eigenlijk zou zelfs dat niet eens hoeven. Tussen de originele alternator-accu kabel zit tenslotte ook geen zekering.
Bovendien komt de extra accu aan de passagierskant van de motorbaai te staan, terwijl de startaccu aan de bestuurderskant zit. Dit is niet alleen een grotere afstand die met kabel (=weerstand) overbrugd moet worden, die dan nog eens van 2 zekeringen en relais (nog meer weerstand) zou moeten voorzien zijn ipv enkel 1 zekering, bovendien zou ik die kabel ook nog eens weet-ik-veel-hoe moeten leggen (en dus nóg langer maken) om deze weg te houden van draaiende en/of hete delen, en goed te kunnen vastmaken.
Het enige voordeel aan een scheidingsrelais dat ik me zou kunnen bedenken is de prijs, maar ik vrees dat ook dit geen voordeel zal zijn. De extra benodigde kabellengte (in 35 of 50mm² koper) zal toch al gauw zo een 15 euro kosten, de extra benodigde zekerinhouder kost nog eens minstens dat bedrag en een fatsoenlijk scheidingsrelais dat niet na 1 jaar zichzelf dichtlast kost ook gauw 50 Euro. Dit is al reeds een meerprijs van 80 Euro aan bekabeling alleen al en dan is de alternator nog geeneens verzwaard. Met een beetje geluk, zoeken en geduld vind ik voor die 80€ wel een goeie, passende tweedehandse alternator van 80 of 100A, dus het hoeft zelfs niet eens duurder te zijn.
groetjes,Isabelle
- V700 register
- Nieuw lid
-
groetjes,Isabelle
- V700 register
- Nieuw lid
-
Mijn dynamo zit dus ook bovenop aan stuurzijde.Ik zal nog even kijken of er ergens op het internet nog wat te vinden is......
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb vandaag wat geklust aan mijn 940. Er ligt nu een 50mm² kabel, afgewerkt met snakeskin en krimpkous, van de luchtfilterbak tot aan de voetenruimte achteraan. Volgende keer de achterbank er uit en de kabel doortrekken tot in de kofferruimte.
De luchtfilterbak zal ik verwijderen om plaats vrij te maken voor de extra accu. Voor de filtering zal ik gewoon met een open sportluchtfilter werken. Ik moet wel nog even een plaatsje zoeken voor een "oil catch tank", aangezien er langs de carterontluchting een beetje olie richting luchtfilter gaat, en het is natuurlijk niet wenselijk dat dit in de sportluchtfilter terecht komt, of zelfs er doorheen lekt op de extra accu.
groetjes,Isabelle
- André Struis
- Nieuw lid
-
Je schrijft dat je één 50 mm2 kabel getrokken hebt.