Extra alternator in diesel-baksteen?

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2010 17:05 #1266096 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic extra dynamo
Mijn keus zou zijn om een grotere dynamo toe te passen en eventueel een extra accu geplaatst bij de versteker met het meeste vermogen.

Je schijft dat er bijna 1100 watt RMS-vermogen in je stereo zit. Dat continue-vermogen wordt alleen gehaald bij een constante pieptoon van een bepaalde frequentie. Maar aangezien muziek bestaat uit vele pieken en dalen van diverse frequenties denk ik dat die 1100 watt maar 110 of 220 watt vermogen vraagt. Daar komt bij dat je die 1100 watt helemaal niet wilt in een kleine ruimte.
Wat je ook kiest voor oplossing, zorg voor voldoende dikke bedrading in je voedingen. Pas eventueel een zekering toe op je accu naar al die versterkers en kies dan een zekeringhouder die je ergens op moet vast schroeven. Zo zit alles een beetje goed vast en gaat er niets kapot door rammelen.

PS: met welke muziek ga je deze installatie verwennen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2010 18:04 #1266101 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Deja vu?

krots4 schreef : Wat je ook kiest voor oplossing, zorg voor voldoende dikke bedrading in je voedingen. Pas eventueel een zekering toe op je accu naar al die versterkers en kies dan een zekeringhouder die je ergens op moet vast schroeven. Zo zit alles een beetje goed vast en gaat er niets kapot door rammelen.

En daarbij ook nog de ruim 100A zekering zelf, ook een klus, samen inderdaad de bedrading die het vermogen aan kan.
Deze scussie hadden we toch al eens gehad?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2010 21:14 #1266143 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Uiteraard wordt het volle
Uiteraard wordt het volle vermogen zelden gebruikt en ligt het continu vermogen stukken lager, maar om de dynamiek zo min mogelijk te beperken, is het wel belangrijk dat de versterkers ten allen tijden kunnen een flinke stroom opvragen.
Voor de stroom in de kofferbak te krijgen wordt een 50mm² kabel gebruikt met een 100 of 150A zekering er tussen vlak bij de accu en een verdeelzekeringblok bij de versterkers.
De extra accu zou inderdaad het beste achteraan zitten, maar om plaats te besparen zou ik deze toch onder de motorkap onderbrengen. Ik denk niet dat dit voor een merkbaar verlies zal zorgen gezien de 50mm² kabel.
 
Nu qua plaatsing, ik heb vandaag even gekeken onder de motorkap en mijn originele alternator zit bovenaan het blok aan de bestuurderskant. Ik heb gezien dat er onderaan het blok aan de passagierskant nog bevestigingspunten op het blok zitten en er nog plaats genoeg is om daar een alternator bij te plaatsen. Verder heb ik gezien dat er op de krukas een driedubbele poulie zit, waarvan de voorste 2 poulies reeds bezet zijn. De achterste zou dus in principe bruikbaar zijn, maar volgens mij zit deze te ver naar achteren tegenover die ongebruikte bevestigingspunten op het blok.
Verder zit er wat hoger op het blok ook nog een dubbele poulie waarvan enkel de achterste poulie gebruikt is. Hier ligt een riem om die naar de alternator en krukaspoulie gaat. Misschien kan ik die voorste poulie gebruiken om de extra alternator aan te drijven?
Als het mogelijk blijkt de extra alternator te monteren aan de passagierszijde van het blok, zou dit wel goed uitkomen, want dit is lekker dicht bij de plaats waar de extra accu zou komen: in plaats van de luchtfilterbak
groetjes,Isabelle

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2010 22:37 #1266157 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Dikke dynamo
Is het dan niet veel eenvoudiger bijv. een 100 Amp dynamo te monteren ipv de standaard 55 Ampère.
De evt tweede accu met een scheidings relais van 80 Amp 100% ed

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-02-2010 09:59 #1266180 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dynamosteun
gezien de plaats van je org. dynamo zou je dus eens kunnen kijken op een sloperij naar een volvo240 diesel.
die hebben de dynamo aan passagierszijde onder hangen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-02-2010 10:20 #1266181 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De standaard alternator
De standaard alternator inruilen tegen een 100A exemplaar en een scheidingsrelais gebruiken lijkt me niet eenvoudiger, maar ook niet moeilijker. In beide gevallen moet er met kabels geprutst worden.
Het grote voordeel dat ik zie aan een extra alternator ipv een verzwaarde, is dat ik alles wat origineel is origineel kan houden. Als ik de originele alternator vervang door een zwaarder exemplaar, zal deze pas goed zijn werk doen als er niet alleen een dikke kabel (die langs beide kanten afgezekerd is en ergens tussenin onderbroken wordt door een relais) ligt tussen de startaccu en de bijkomende accu, maar ook een zwaardere kabel gebruikt wordt van alternator naar accu.
Nu ik het zo bekijk lijkt het systeem met scheidingsrelais juist lastiger en bovendien nadeliger te zijn. Met een extra alternator hoeft er echter geen relais of zekering geplaatst worden tussen de kabel die de extra alternator met de extra accu verbindt. Ik zal er wel een zekering tussen plaatsen voor de zekerheid en omdat ik volgens mijn interpretatie van het EMMA-rulebook verplicht ben van er een tussen te zetten, maar eigenlijk zou zelfs dat niet eens hoeven. Tussen de originele alternator-accu kabel zit tenslotte ook geen zekering.
Bovendien komt de extra accu aan de passagierskant van de motorbaai te staan, terwijl de startaccu aan de bestuurderskant zit. Dit is niet alleen een grotere afstand die met kabel (=weerstand) overbrugd moet worden, die dan nog eens van 2 zekeringen en relais (nog meer weerstand) zou moeten voorzien zijn ipv enkel 1 zekering, bovendien zou ik die kabel ook nog eens weet-ik-veel-hoe moeten leggen (en dus nóg langer maken) om deze weg te houden van draaiende en/of hete delen, en goed te kunnen vastmaken.
Het enige voordeel aan een scheidingsrelais dat ik me zou kunnen bedenken is de prijs, maar ik vrees dat ook dit geen voordeel zal zijn. De extra benodigde kabellengte (in 35 of 50mm² koper) zal toch al gauw zo een 15 euro kosten, de extra benodigde zekerinhouder kost nog eens minstens dat bedrag en een fatsoenlijk scheidingsrelais dat niet na 1 jaar zichzelf dichtlast kost ook gauw 50 Euro. Dit is al reeds een meerprijs van 80 Euro aan bekabeling alleen al en dan is de alternator nog geeneens verzwaard. Met een beetje geluk, zoeken en geduld vind ik voor die 80€ wel een goeie, passende tweedehandse alternator van 80 of 100A, dus het hoeft zelfs niet eens duurder te zijn.
groetjes,Isabelle

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-02-2010 10:22 #1266183 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 240
240diesel: zou het mogelijk zijn om eens een foto te maken van uw motorbaai? Met name de aandrijving van de alternator in een 240 interesseert me. Met een beetje geluk zit deze riem op een poulie die bij mij nog vrij is...
groetjes,Isabelle

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-02-2010 10:58 #1266186 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic foto
Dat gaat helaas niet (meer) ik heb er een D24TIC in geplaatst.
Mijn dynamo zit dus ook bovenop aan stuurzijde.Ik zal nog even kijken of er ergens op het internet nog wat te vinden is......

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-02-2010 19:58 #1266247 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet erg, toch bedankt. Ik
Niet erg, toch bedankt.
Ik heb vandaag wat geklust aan mijn 940. Er ligt nu een 50mm² kabel, afgewerkt met snakeskin en krimpkous, van de luchtfilterbak tot aan de voetenruimte achteraan. Volgende keer de achterbank er uit en de kabel doortrekken tot in de kofferruimte.
De luchtfilterbak zal ik verwijderen om plaats vrij te maken voor de extra accu. Voor de filtering zal ik gewoon met een open sportluchtfilter werken. Ik moet wel nog even een plaatsje zoeken voor een "oil catch tank", aangezien er langs de carterontluchting een beetje olie richting luchtfilter gaat, en het is natuurlijk niet wenselijk dat dit in de sportluchtfilter terecht komt, of zelfs er doorheen lekt op de extra accu.
groetjes,Isabelle 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-02-2010 22:53 #1266308 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Massa
Hoe ga je de massa aansluiten?
Je schrijft dat je één 50 mm2 kabel getrokken hebt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD