Extra alternator in diesel-baksteen?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-02-2010 17:02 #1079272
door V700 register
Extra alternator in diesel-baksteen? is gemaakt door V700 register
Hoi iedereen,
Na twijfels om de 940 weg te doen (mijn vriendin heeft een auto van dat andere zweedse merk die goedkoper is in belastingen en we hebben een busje bij gekocht), hebben we toch maar besloten de baksteen bij te houden en de andere Zweed de deur uit te doen.
Ondertussen ben ik al zo goed als gerevalideerd van de operatie die ik vorig jaar heb ondergaan (nu sukkel ik wel met mijn rug, maar zolang ik mij wat rustig hou en niet ga zware dingen tillen heb ik daar geen last van) en dus wordt het wel eens hoog tijd om de caraudio plannen tot uitvoer te brengen.
Aangezien het om een installatie gaat die volactief wordt aangestuurd (iedere speaker een eigen versterkerkanaal, geen passieve crossovernetwerken, geen speakers rechtstreeks op de radio...), zal dit wel wat stroom trekken natuurlijk, en mijn arme 92'er dieseltje is nu niet bepaald rijkelijk voorzien van stroom met het 55A alternatortje.
Nu zou ik natuurlijk kunnen de alternator vervangen door een zwaarder model, maar het zou pas helemaal leuk zijn mocht ik een alternator (en accu, maar dat is geen probleem) kunnen bij plaatsen die volledig gescheiden is van de originele elektro voor de car audio. Op die manier kan ik alle standaardbekabeling gewoon origineel laten en gewoon voeden met het standaard 55A alternatortje en een simpele startaccu, en alles wat met de audio te maken heeft aansluiten op de tweede accu en alternator. Op die manier moet ik ook niet gaan klooien met scheidingsrelais of diodeblokken om te voorkomen dat de wagen niet meer wil starten als ik de muziek wat te lang heb laten spelen zonder draaiende motor en moet ik ook geen originele bekabeling vervangen, enkel bij plaatsen.
Zitten er hier mensen die al eens een alternator hebben BIJgeplaatst in een baksteen? Zo ja, plan van aanpak, eventuele foto's, informatie over waar je aan de alternator, riemen, beugels... hebt gekomen?
groetjes,Isabelle
Na twijfels om de 940 weg te doen (mijn vriendin heeft een auto van dat andere zweedse merk die goedkoper is in belastingen en we hebben een busje bij gekocht), hebben we toch maar besloten de baksteen bij te houden en de andere Zweed de deur uit te doen.
Ondertussen ben ik al zo goed als gerevalideerd van de operatie die ik vorig jaar heb ondergaan (nu sukkel ik wel met mijn rug, maar zolang ik mij wat rustig hou en niet ga zware dingen tillen heb ik daar geen last van) en dus wordt het wel eens hoog tijd om de caraudio plannen tot uitvoer te brengen.
Aangezien het om een installatie gaat die volactief wordt aangestuurd (iedere speaker een eigen versterkerkanaal, geen passieve crossovernetwerken, geen speakers rechtstreeks op de radio...), zal dit wel wat stroom trekken natuurlijk, en mijn arme 92'er dieseltje is nu niet bepaald rijkelijk voorzien van stroom met het 55A alternatortje.
Nu zou ik natuurlijk kunnen de alternator vervangen door een zwaarder model, maar het zou pas helemaal leuk zijn mocht ik een alternator (en accu, maar dat is geen probleem) kunnen bij plaatsen die volledig gescheiden is van de originele elektro voor de car audio. Op die manier kan ik alle standaardbekabeling gewoon origineel laten en gewoon voeden met het standaard 55A alternatortje en een simpele startaccu, en alles wat met de audio te maken heeft aansluiten op de tweede accu en alternator. Op die manier moet ik ook niet gaan klooien met scheidingsrelais of diodeblokken om te voorkomen dat de wagen niet meer wil starten als ik de muziek wat te lang heb laten spelen zonder draaiende motor en moet ik ook geen originele bekabeling vervangen, enkel bij plaatsen.
Zitten er hier mensen die al eens een alternator hebben BIJgeplaatst in een baksteen? Zo ja, plan van aanpak, eventuele foto's, informatie over waar je aan de alternator, riemen, beugels... hebt gekomen?
groetjes,Isabelle
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-02-2010 20:19 #1266020
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dynamo bijbouwen
Ik heb ervaring met het bijbouwen van een 24V dynamo op een motor van een 12V servicebus.
Dynamo van een DAF-truck en steun zelf gelast.
De 24V dynamo met 2 accu's dient om startstroom te kunnen leveren aan trucks met lege / zwakke accu's.
Het principe werkt heel simpel, net als wat je zelf al beschrijft geheel gescheiden.
Je hebt dus een D24, dan heb je als het goed is de dynamo rechts-onder hangen.De D24T(ic) heeft de dynamo linksboven hangen om hem bij de hete turbo vandaan te halen.Als je dus een cpl. setup pakt van een D24T(ic) kan je alles mooi orgineel ophangen denk ik.Ik zou uit het hoofd niet weten of er dan iets in de weg zit bij de D24,misschien een koelwaterslang?Om een indruk te krijgen hoe e.e.a. er uit ziet kan je even op de D24-pagina's kijken op dit forum.
De D24T(ic) heeft een alu steun die de dynamo met het blok verbindt, zo'n steun heb ik misschien nog wel liggen.Maar het is misschien handiger om het hele spul cpl. over te nemen.
Dynamo van een DAF-truck en steun zelf gelast.
De 24V dynamo met 2 accu's dient om startstroom te kunnen leveren aan trucks met lege / zwakke accu's.
Het principe werkt heel simpel, net als wat je zelf al beschrijft geheel gescheiden.
Je hebt dus een D24, dan heb je als het goed is de dynamo rechts-onder hangen.De D24T(ic) heeft de dynamo linksboven hangen om hem bij de hete turbo vandaan te halen.Als je dus een cpl. setup pakt van een D24T(ic) kan je alles mooi orgineel ophangen denk ik.Ik zou uit het hoofd niet weten of er dan iets in de weg zit bij de D24,misschien een koelwaterslang?Om een indruk te krijgen hoe e.e.a. er uit ziet kan je even op de D24-pagina's kijken op dit forum.
De D24T(ic) heeft een alu steun die de dynamo met het blok verbindt, zo'n steun heb ik misschien nog wel liggen.Maar het is misschien handiger om het hele spul cpl. over te nemen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-02-2010 20:45 #1266024
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik zou eens onder de
Ik zou eens onder de motorkap van mijn 940 moeten kijken waar de alternator zit en waar er plaats over is. Het zou namelijk de eerste keer niet zijn dat iets niet origineel lijkt te zijn er aan. (Voorste remblokken moet ik van een Nissan Primera bestellen, die voor een 940 passen namelijk niet en die voor een 740 ook niet, onder de ene koplamp zit een gladde afwerking, onder de andere zit er een afwerking met voorziening voor koplampwisser...)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-02-2010 21:04 #1266026
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Stroomverbruik..
Ik ben zelf werkzaam (geweest) in communicatietechniek aan boord van zeilschepen. Daar zit je met het zelfde probleem.
Vergeet éé'n ding niet: je praat altijd over piekvermogens. Het gemiddeld afgenomen is dermate veel lager dat het bijplaatsen van een tweede dynamo schromelijk overdreven is.
Zet er desnoods een wat grotere accu in, dan het je wat meer reserve..
Peter van der Wal
Lobbes
Vergeet éé'n ding niet: je praat altijd over piekvermogens. Het gemiddeld afgenomen is dermate veel lager dat het bijplaatsen van een tweede dynamo schromelijk overdreven is.
Zet er desnoods een wat grotere accu in, dan het je wat meer reserve..
Peter van der Wal
Lobbes
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-02-2010 21:08 #1266029
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wellicht
Wellicht is er iets te maken op de plaats/steun voor de aircopomp ? Wellicht kom je dan redelijk uit bij een V-snaar/poelie en kun je het spanmechanisme ook gebruiken. In hoeverre dat standaard al aan het blok gebout is weet ik niet. Dacht dat je geen airo had ?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-02-2010 21:13 #1266031
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mijn baksteen is vrij kaal,
Mijn baksteen is vrij kaal, dus geen airco.
Piekvermogen ligt inderdaad stukken hoger dan het continu vermogen en de pieken kunnen inderdaad prima gebufferd worden door een goeie accu en eventueel een condensator, maar een alternator van 55A is wel héél erg magertjes om een muziekinstallatie bestaande uit 3 versterkers (1 van 2x300W RMS, 1 van 2x150W RMS en 1 van 4x85W RMS) van stroom te voorzien.
Mijn vorige wagen had iets meer electronica aan boord, maar was dan ook voorzien van een 70A alternator, welke ik ook stuk heb gekregen met een nog niet eens zo gekke muziekinstallatie. Die heb ik dan ook moeten laten vervangen door een 120A exemplaar...
Piekvermogen ligt inderdaad stukken hoger dan het continu vermogen en de pieken kunnen inderdaad prima gebufferd worden door een goeie accu en eventueel een condensator, maar een alternator van 55A is wel héél erg magertjes om een muziekinstallatie bestaande uit 3 versterkers (1 van 2x300W RMS, 1 van 2x150W RMS en 1 van 4x85W RMS) van stroom te voorzien.
Mijn vorige wagen had iets meer electronica aan boord, maar was dan ook voorzien van een 70A alternator, welke ik ook stuk heb gekregen met een nog niet eens zo gekke muziekinstallatie. Die heb ik dan ook moeten laten vervangen door een 120A exemplaar...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- André Struis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-02-2010 22:51 #1266039
door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Ervaring
Ik heb dit al meerdere malen gedaan, een extra circuit naast een bestaand systeem inbouwen.
Het meeste werk is de dynamo een plekje geven onder de motorkap.
-Steun moet degelijk zijn ivbm trillingen (Vergis je niet!!!!)
- Aandrijving; er moet een pouly beschikbaar zijn op de motor, je moet dmv de juiste overbrengings verhouding binnen het werkzame toeren bereik van de dynamo komen/blijven.
- de V-riem goed uitkiezen, mbt het over te brengen vermogen en de verwachte levensduur. Het is wel handig als de riemen allemaal tegelijk versleten zijn.
Je zou nog kunnen kiezen voor een bv Optibelt super TX riem, is sterker en heeft een langere standtijd.
Accu's; kies voor (semi) tractie accu's. Een start accu vindt het niet leuk om leeggezogen te worden door een Versterker.
Laadstroomlampje (D+) 5 Watt bij 12 Volt, niet altijd noodzakelijk, 1 X flink gasgeven en de extra dynamo bekrachtigd vaak zichzelf.
Het meeste werk is de dynamo een plekje geven onder de motorkap.
-Steun moet degelijk zijn ivbm trillingen (Vergis je niet!!!!)
- Aandrijving; er moet een pouly beschikbaar zijn op de motor, je moet dmv de juiste overbrengings verhouding binnen het werkzame toeren bereik van de dynamo komen/blijven.
- de V-riem goed uitkiezen, mbt het over te brengen vermogen en de verwachte levensduur. Het is wel handig als de riemen allemaal tegelijk versleten zijn.
Je zou nog kunnen kiezen voor een bv Optibelt super TX riem, is sterker en heeft een langere standtijd.
Accu's; kies voor (semi) tractie accu's. Een start accu vindt het niet leuk om leeggezogen te worden door een Versterker.
Laadstroomlampje (D+) 5 Watt bij 12 Volt, niet altijd noodzakelijk, 1 X flink gasgeven en de extra dynamo bekrachtigd vaak zichzelf.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-02-2010 00:10 #1266045
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De extra accu zou een Exide
De extra accu zou een Exide Maxxima 900DC gaan worden. Dit is een gesloten, droge deep-cycle accu. Dit soort accu's worden vaak gebruikt ter vervanging van de originele of ter uitbreiding in wagens met een krachtige muziekinstallatie.
Qua bevestiging: Mocht het inderdaad zo zijn dat mijn alternator op een andere plaats zit dan deze van een turbodiesel, en er op de plaats waar deze van een turbodiesel zit genoeg ruimte is voor een alternator, zou ik opteren om de extra alternator daar te monteren en dit op dezelfde manier zoals dit bij een turbodiesel het geval is.
Van riemen en dergelijke ken ik niets, ik dacht gewoon 1 van de 2 V-riemen te vervangen door een langer exemplaar, zodat deze langere riem alles kan doen draaien wat de originele riem ook doet draaien + de extra alternator. Qua toerental vermoed ik dat het maximaal toerental van de alternator staat tot de doorsnee van de krukaspoulie zoals het maximaal toerental van de motor staat tot de doorsnee van de alternatorpoulie? Dus als het maximaal toerental van de alternator het dubbele is van het maximaal toerental van de motor, moet de poulie van de alternator de helft in doorsnede zijn van de krukaspoulie, zoals bij de tandwielen van een fiets?
Ik zou het niet wenselijk vinden dat ik móet eens flink gasgeven om de extra alternator in werking te doen treden, dus wat houdt dat laadstroomlampje in? Ik dacht dat dit enkel er op zat ter waarschuwing mocht er iets mis zijn en verder geen nut had...
groetjes,Isabelle
Qua bevestiging: Mocht het inderdaad zo zijn dat mijn alternator op een andere plaats zit dan deze van een turbodiesel, en er op de plaats waar deze van een turbodiesel zit genoeg ruimte is voor een alternator, zou ik opteren om de extra alternator daar te monteren en dit op dezelfde manier zoals dit bij een turbodiesel het geval is.
Van riemen en dergelijke ken ik niets, ik dacht gewoon 1 van de 2 V-riemen te vervangen door een langer exemplaar, zodat deze langere riem alles kan doen draaien wat de originele riem ook doet draaien + de extra alternator. Qua toerental vermoed ik dat het maximaal toerental van de alternator staat tot de doorsnee van de krukaspoulie zoals het maximaal toerental van de motor staat tot de doorsnee van de alternatorpoulie? Dus als het maximaal toerental van de alternator het dubbele is van het maximaal toerental van de motor, moet de poulie van de alternator de helft in doorsnede zijn van de krukaspoulie, zoals bij de tandwielen van een fiets?
Ik zou het niet wenselijk vinden dat ik móet eens flink gasgeven om de extra alternator in werking te doen treden, dus wat houdt dat laadstroomlampje in? Ik dacht dat dit enkel er op zat ter waarschuwing mocht er iets mis zijn en verder geen nut had...
groetjes,Isabelle
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
15-02-2010 00:38 #1266046
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic hoek maal wrijvingscoefficient
Hallo Isabelle
Als je een V-snaar gaat gebruiken om teveel zaken aan te drijven, raken de snaar en de poulie elkaar over een te korte lengte. Daardoor kan de poulie/snaar doorslippen. Hierdoor slijt je snaar sneller en zakt het toerental van hetgeen je aan wilt drijven.
groetjes
Mathy
Als je een V-snaar gaat gebruiken om teveel zaken aan te drijven, raken de snaar en de poulie elkaar over een te korte lengte. Daardoor kan de poulie/snaar doorslippen. Hierdoor slijt je snaar sneller en zakt het toerental van hetgeen je aan wilt drijven.
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- André Struis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-02-2010 01:11 #1266048
door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Aandrijving
Grofweg licht het max toerental van een dynamo tussen de 8000 en 10000 Tpm.
Dus kan je de overbrenging verhouding zelf uitrekenen tov het max toerental van de motor.
Het opgegeven dynamo vermogen wordt bereikt bij 2/3 van het max. toerental.
Lange riem; zie de opmerking van Mathy, als het gaat, boet je in op de levensduur van de riem.
Het laadstroomlampje begrenst de stroom waarmee het veld bekrachtig wordt in de opstart fase.
 
Dus kan je de overbrenging verhouding zelf uitrekenen tov het max toerental van de motor.
Het opgegeven dynamo vermogen wordt bereikt bij 2/3 van het max. toerental.
Lange riem; zie de opmerking van Mathy, als het gaat, boet je in op de levensduur van de riem.
Het laadstroomlampje begrenst de stroom waarmee het veld bekrachtig wordt in de opstart fase.
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam