EGR temperatuur sensor

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-02-2009 12:28 #1229755 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic egr - ecu of brandstof computer
Bij een FK vind je de ene keer wel een egr en de andere keer niet, misschien is de egr bij de opbouw voor een ander markt(land) bedoeld en naderhand gewijzigd.
De brandstofcomputer bevindt zich rechts van de voeten van de bijrijder. Plastic kap verwijderen, zit met een boutje in de drempel vast, beetje het plastic manouvreren.
Beugel ecu losmaken en verbuigen, zit met een afgedraaid boutje vast, die je met een griptang kunt pakken.
Frame beugel-ecu los schroeven van carrosserie.
Stekkerblok zit met schroefje vast en kun je er vervolgens uittrekken. Haal eerst zekering 1 eruit dan weet je zeker dat er geen stroom op staat.
Vervolgens test je de draden met dezelfde kleurcodering bij ecu en contrastekker gastempsensor.
Ik ben er bijna zeker van dat er onderweg geen enkele andere aansluiting zit op de draden. 
Een bypass is eventueel zo gelegd.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-02-2009 13:29 #1229758 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Je hebt
Een PB, ik heb de schema's gevonden maar krijg ze niet op de site.
Snel gekeken maar de sensor zit op de EZK en niet op de LH-2.4. De EZK vind je rechts naast de  stuurkolom.
Plaat onder de stuurkolom weghalen en voila.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-02-2009 22:03 #1229943 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic foutje...
hoi rene,
klopt. de ezk geeft de foutcode ook af. vanaf de contrastekker de GL/BL naar poort 22 op de ezk. de zwarte gaat naar aarde.
bedankt..

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-02-2009 00:33 #1229962 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bas
Is inmiddels voorzien van de schema's. Hij kan vooruit, ik ben benieuwd wat er uitkomt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-02-2009 22:00 #1230061 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja ik ook. Ben vandaag bezig
Ja ik ook. Ben vandaag bezig geweest en heb de stekker bij de veerpoot en waar dus mijn geel-zwarte draad naar toe loopt, los gemaakt. Ik verwachtte een kabelbreuk tussen dit punt en de stekker waar de temperatuursensor op wordt aangesloten. Maar bij een weerstands-meting op deze draad krijg ik netjes 0 ohm in beeld. Hetzelfde geldt als ik de weerstand meet tussen pin 22 op mijn ezk en de geel-zwarte draad bij de veerpoot; een open circuit lijkt mij dus niet logisch (ondanks de bewering van Vadis ga ik nu toch wel twijfelen).
Vandaar dat ik mij misschien toch meer moet richtten op andere mogelijkheden voor een foutcode 4-1-3; iemand nog opties of moet ik toch echt het zekere voor het onzekere nemen en een draad bij trekken?
Bas

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-02-2009 00:11 #1230082 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb
Nog niet gelezen waaruit blijkt dat de sensor zelf is doorgemeten. Je geeft wel aan dat die het niet kan zijn.
Laat eens weten waarop dit gebaseerd is.
Anders is de volgende stap om erachter te komen of de EZK het signaal zelf maakt of alleen doorsluist naar de LH-2.4
Leuke storing, we horen het wel.

(edit) Al gevonden, de EZK genereerd de storing. Dus toch sensor of bedrading of interne fout in de EZK. (end edit)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2009 16:22 #1230110 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic @René: ik heb niet gezegd
(25-02-2009 )
@René: ik heb niet gezegd dat het de sensor niet kan zijn maar dat ik dat niet verwacht; reden is dat het ding er nog goed uitzag (ja ik weet het, de buitenkant zegt niets over zijn inwendige werking) en dat je ook niet erg vaak hoort dat dit ding moet worden vervangen.
Maar nu we toch op de sensor zijn aanbeland; ik heb een nieuwe besteld (€ 71,5 ex. BTW).
De spanning die tussen de aangesloten stekker en massa heerst schijnt te worden beïnvloed door de stekker; als de motor koud is moet er een spanning te meten zijn van ongeveer 4,6 volt en als de motor wat warmer wordt ongeveer 1,8 volt. Dat gebeurt bij mij niet. De spanning is en blijft 4,8 volt.
Het vervangen van de sensor blijft echter gewoon een gokje op dit moment omdat ik nog steeds weerstand blijf meten op mijn geel-zwarte kabel en aarde; ook een bypass tot aan de connector (C132) heeft daarin geen verandering gebracht.
Zoals jij echter al opmerkte, het zou best wel eens een interne fout van de ezk kunnen zijn maar ik hoop dat gewoon heel erg van niet! (Stiekem denk ik echter dat dit wel het probleem is).
Vooralsnog is het even wachten tot de sensor binnen komt.
Bas van Aken
(Edit 27-02-2009)Oplossing storing 4-1-3 op A6  Na een hoop speurwerk bleek de oplossing die het meest voor de hand lag ook daadwerkelijk de oplossing: temperatuursensor in de EGR klep bleek niet meer te werken.  Ik noteer voor mezelf in ieder geval het volgende voor het geval dit probleem zich ooit weer voor gaat doen:-        Met koude motor de stekker naar de EGR-temperatuursensor op weerstand doormeten. De weerstand zal vrij hoog moeten zijn.-        Motor starten en een paar minuten laten lopen. Je hoeft de stekker niet aan te sluiten (mag wel).-        Met warme(re) motor meet je opnieuw de weerstand door de sensor. Die moet nu beduidend lager zijn.-        Blijkt dat je helemaal geen weerstand op deze sensor kunt meten (dat was bij mij het geval) of blijkt de sensorweerstand niet te dalen bij warmte, dan zit het probleem in de sensor.  Hoe gevoelig de nieuwe sensor voor warmte bleek te zijn werd mij duidelijk doordat hij al reageerde op de warmte van mijn handen.Dat komt ook wel overeen met het verhaal in Vadis: daar meten ze echter de spanning die door de stekker loopt bij lopende motor. Ze geven aan dat bij koude motor de spanning ongeveer 4,6 volt zou moeten zijn en bij een temperatuur van ongeveer 80 graden de spanning daalt naar zo’n 1,8 volt. De formule U=IxR zou bij gelijkblijvende stroom moeten opleveren dat de weerstand bij hogere temperatuur dus ook daalt. De nieuwe sensor bewees dat verhaal.  Desalniettemin heb ik een fijn elektrisch schema’tje ontvangen van René (ja ik wil je naam graag goed spellen) en weten we nu zeker dat op enkele blokken b230FK echt een EGR systeem hangt (jammer, dat wel!) Allemaal in ieder geval bedankt voor het meedenken!  Bas van Aken

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2009 16:29 #1230300 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt,
voor het juist spellen van mijn naam, niet iedereen weet de alt 130 te zitten.
Het leuke van het zoeken naar het probleem is de oplossing, dat geeft altijd een bevredigend gevoel.
Fijn dat het opgelost is.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2009 20:48 #1230339 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik wil alleen nog even
Ik wil alleen nog even melden dat ik nu pas de aanwijzing van Adrian in zijn eerste commentaar kan plaatsen; en ja Adrian, als ik je verhaal gelijk goed had begrepen had het me een bult tijd gescheeld want jouw bevinding is dezelfde als die ik nu ook heb nl. dat bij de oude sensor geen weerstand meer te meten is. Overigens is het dus wel zo dat de kabelboom naar de EZK loopt (pin 22) en niet naar de brandstofcomputer.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC