EGR temperatuur sensor

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-02-2009 15:38 #1072817 door V700 register
EGR temperatuur sensor is gemaakt door V700 register
Mijn 940 lpt heeft de volgende storing: 4-1-3 op a6. (Binnen brand het lambda lampje). De Vadis heeft me prima geholpen op het "determinatie-traject". Er blijkt een open circuit te zitten op de stekker die naar de egr temperatuur sensor loopt. Dus de sensor zelf heeft geen problemen, maar de stekker waar de sensor op wordt aangesloten geeft geen juist signaal. Waarschijnlijk is één van de kabels gebroken. (Overigens, die stekker zit vlakbij de CIS-klep,)Allemaal op zich niet zo interessant, behalve dat ik tot op dit moment er met geen mogelijkheid achter kom waar de draden die naar deze stekker leiden feitelijk vandaan komen. Ik zou graag een bypass willen maken maar weet dus niet waarheen. Heeft iemand wellicht een idee of een suggstie waar ik iets mee kan?
 (Ter verduidelijking even een plaatje van het EGR-verhaal. De stekker waar het om gaat staat niet aangegeven. Die zou ergens rechtsonder te zien zijn waar hij dan aangesloten zou worden op de temperatuur sensor. Let wel; het gaat mij dus om de bedrading naar de auto en niet naar de sensor...als je begrijpt wat ik bedoel)
Bas van Aken

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-02-2009 18:07 #1229669 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lastige
Maar kijk even op <a href=" www.brickboard.com/ "> www.brickboard.com  in de rechter kolom vind je de 700/900 series FAQ.
Daar vind je dan weer "choose from the list below" en kies Electrical: Circuits, Wiring, Relays, Switches
Daar vind je een link naar bedrading en zie je in een van de circuits een EGR die op pin 14 van je EZK zit.
Dit hoeft niet perse jou bedradingsschema te zijn maar ook die zijn op internet te vinden. Even doormeten en je weet het.
Waarschijnlijk vind je op deze site ook berdradings schema's, vraag een moderator of dat zo is.
Kijk eens rond op brickboard, erg leuk en leerzaam.
Succes

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-02-2009 19:00 #1229690 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Brickboard
Bedankt voor de tip; ik had daar al één en ander nagekeken. Ik heb alleen nog geen schema gevonden voor een B230FK (1995). Ik heb bemerkt dat alle toeters en bellen die zo langzaamaan aan het redblock zijn toegevoegd nogal eens zijn gemodificeerd, van plaats veranderd etc. en dat maakt het wat lastig zonder het originele schema. Maar ik zal nog eens kijken op brickboard.
Bas van Aken

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-02-2009 20:07 #1229692 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb
Zelf ook een 95er maar ben even niet thuis waar ik waarschijnlijk een schema heb.
Mocht ik er aan toe komen zal ik het opzoeken (loop v/d week)
Intussen succes.
&#160;
&#160;
&#160;

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-02-2009 20:34 #1229694 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic meting sensor
Hoe heb je de sensor gecontroleerd? Toen de sensor bij mij kapot was viel er geen weerstand te meten. Aan de sensor zit een stekker, deze wordt gestoken in een contrastekker. Vanaf deze contrastekker gaan twee gekleurde draden rechsteerks naar de brandstofcomputer.
Bij draadbreuk kun je op beide punten de draden met dezelfde kleurcode controleren op weerstand. 
Probeer een reset van de computer, zekering 1 er even tussen uit. De storing moet zich weer melden zodra de motor op temperatuur is gekomen. eerder werkt de egr nl niet.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-02-2009 21:42 #1229710 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic EGR op een FK-motor?

Mobaen schreef : Ik heb bemerkt dat alle toeters en bellen die zo langzaamaan aan het redblock zijn toegevoegd nogal eens zijn gemodificeerd, van plaats veranderd etc.

....of weggelaten zijn.
Voor zover ik weet heeft de B230FK geen EGR. Het spruitstuk is dicht op de plaats waar bij eerdere types de EGR aansluiting zat. --&gt;&gt; Onderzijde "bolletje" direct achter het gasklephuis.

Groet,
Erik

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-02-2009 22:19 #1229715 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Misschien niet alle FK
Motoren, maar bij mijn 95er zit tie er wel. Heb al eens geprobeerd de EGR af te pluggen maar bij een warme motor gelijk een foutmelding in de vorm van mijn waarschuwingslampje motormanagement.
&#160;
&#160;
&#160;

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-02-2009 22:31 #1229716 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic @Adrian: ik heb reeds
@Adrian: ik heb reeds aangegeven dat het niet om een meting aan de (temperatuur)sensor gaat; die zal uiteindelijk best kapot kunnen zijn (hoewel ik het betwijfel). Het gaat om de draad die ernaar toe leidt en met een stekker op de stekker van de temperatuursensor wordt aangesloten. Volgens de vadis zijn er verschillende mogelijke oorzaken voor een storing 4-1-3; één daarvan doet zich bij mij voor namelijk dat er een vrij hoge weerstand te meten is tussen contactpunt 2 van deze stekker en aarde. Dit wijst volgens vadis op een "open-circuit on ground"; in de normale situatie zou er geen weerstand te meten moeten zijn.( Ter controle"het voltage tussen de twee stekkers zou 5 volt moeten zijn. Bij mij is dat minder wat (weer volgens vadis) toch echt wijst op een "open-circuit"). Mijn kennis van elekticiteit is niet zo groot dat ik de analyse van vadis durf te betwisten. Maar bedankt voor het meedenken.
@Erik: Dat is dus wat ik bedoel. Maar de bijgevoegde tekening bij de start van dit topic is toch echt wat ik uit mijn eigen motorcompartiment heb getrokken. (Als ik wist hoe ik een foto bij dit commentaar zou kunnen voegen dan zou ik het ter geruststelling voor je hebben gedaan).Vandaar dat ik echt op zoek ben naar een goed schema of een stukje kennis wat bij iemand hier op het forum ligt, waar ik dan weer wat verder mee kom.
Alvast allemaal bedankt voor jullie reactie.
Bas van Aken
&#160;

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-02-2009 10:36 #1229745 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic @Adrian: nog even je bericht
@Adrian: nog even je bericht bekeken. Quote: "Aan de sensor zit een stekker, deze wordt gestoken in een contrastekker. Vanaf deze contrastekker gaan twee gekleurde draden rechsteerks naar de brandstofcomputer." Juist, deze info bedoel ik. Hoe weet jij dat deze bedrading naar de brandstofcomputer loopt? De geel-zwarte draad zou het euvel moeten zij en als die naar de brandstof computer loopt zou ik hem daar toch terug moeten vinden? (Ik heb trouwens nog geen idee waar ik die brandstofcomputer moet zoeken.)
Bas van Aken

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-02-2009 11:32 #1229752 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic schema........

Mobaen schreef : ....... Ik heb alleen nog geen schema gevonden voor een B230FK (1995). Ik heb bemerkt dat alle toeters en bellen die zo langzaamaan aan het redblock zijn toegevoegd nogal eens zijn gemodificeerd, van plaats veranderd etc. en dat maakt het wat lastig zonder het originele schema.

Leuke! Ik vind namelijk geen combinatie EGR/.....FK in de electrische schema's van '94 en '95.
Gaan we effe mee verder.....

@bas: als je wilt reageren met een foto erbij dan doe je dat met het "boompje" geheel links. Dit in het scherm wanneer je reageerd. Nadat je op het boompje klikt opend een venster. Rechts van "afbeelding" kies je het bladeren en weer opend een nieuw scherm. Hierin kan je een lokatie kiezen (bladeren) waarin de foto staat en deze uploaden. Deze zie je nu in het 2e scherm. Aanklikken en OK in het 1e scherm.
Je hebt nu een foto toegevoegd. Houd rekening met de afmetingen van de foto/foto's.
Groet,
Erik

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC