Kun je zonder problemen een diesel accu in een auto met benzine motor zetten?

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-12-2008 18:13 #1221329 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic waarom geen zwaardere dynamo?
je accu zal zoals terecht al opgemerkt werd nu nog minder snel volledig geladen worden met kans op eerder "slijten" dan de accu met de orginele capaciteit.
een dynamo met hogere laadstroom zal de accu vlotter/vollediger opladen op de korte stukjes.
vergeet niet dat een kort ritje vaak ook gepaard gaat met ventilator op stand hoog, achterruitverwarming aan verlichting en soms ook airco ivm ontvochtiging.
de stroom die daarna nog overblijft wordt gebruikt om daadwerkelijk de accu te laden.
een dynamo met grotere laadstroom heeft dus mijn voorkeur, als de accu vol is wordt de laadstroom gewoon teruggeregeld vol=vol

rij anders eens langs een auto-elektro specialist.
wellicht kunnen zij je een ruildynamo leveren met grotere capaciteit.
in ieder geval goedkoper dan de dealer

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-12-2008 19:58 #1221342 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dynamo ondervindt daar
dynamo ondervindt daar absoluut geen hinder van
een accu is als een emmer die gevuld moet worden
de dynamo vult die
kleinere dynamo, trager om te vullen
niet meer
niet minder
mijn suzuki samurai die slechts sporadisch reed had een zware dieselbatterij
na 3 maanden stilstaan in de winter gewoon instappen en rijden
in mijn competitie Landcruiser zitten ipv 2 4 (zwaardere) batterijen
nodig om de 2 electrische winches te bevoorraden
wel, daar zit nog steeds de standaard dynamo in
rijdt al 3 jaar zo
nog nooit met platte batterij gestaan
en dat ding staat ook geregeld maanden stil en steeds buiten

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-12-2008 22:38 #1221462 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi, Is het niet een idee
Hoi,
Is het niet een idee de auto aan de druppellader te zetten, daar staat mijn motorfiets in de winter ook aan ;-)
Groeten,
Frans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-12-2008 11:06 #1221497 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dynamo, accu
Een accu kan naar mijn mening nooit te zwaar zijn voor een auto.
Je kan inderdaad de startmotor verbranden door de mogelijkheid te krijgen langdurig of veel kort na elkaar te starten, maar niemand zegt dat je dit ook moet doen. Lijkt me trouwens dat je beter een en ander nakijkt als de motor na 3 keer starten nog niet loopt, zelfs mijn vorig frans koekblik met ouderwetse ongeblazen dieselmotor startte putje winter nog relatief vlotjes met slechts 1 van de 4 gloeibougies werkend.
Dynamo is een beetje hetzelfde verhaal, zolang het ding ongeveer 14.4V levert kan de leverbare stroom van het ding niet hoog genoeg liggen. De enige reden om niet in iedere wagen een exemplaar van 120A of meer te leveren is puur de kostprijs van die dingen.
Verder is het uiteraard erg slecht voor een accu om regelmatig leeg getrokken te worden zonder fatsoenlijk bij te laden. Een onderhoudsvrije deep cycle accu kan daar al iets beter tegen, ik heb voor mijn eigen baksteen een Exide Maxxima 900DC klaarstaan, welke ik ook een tijdje in mijn vorige wagen heb gebruikt met grote tevredenheid, ondanks de capaciteit van amper 50Ah (de originele accu van mijn vorige wagen was 64Ah).
Als de wagen echt altijd korte ritten doet is het verstandig deze zo veel mogelijk aan de druppellader te hangen. Eventueel kun je werken met heftruck-stekkers om het aan- en loskoppelen vlotter te laten verlopen. Je accu mag nog zo veel capaciteit hebben als met geld te koop is en je alternator mag nog tot 200A kunnen leveren, je moet de boel natuurlijk de tijd kunnen geven om die flinke hap energie die van de accu werd onttrokken tijdens het starten terug in te halen, wat bij korte afstanden niet kan zonder hulpmiddelen.
groetjes,Isabelle

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-12-2008 19:13 #1221543 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Yep!

Candisa schreef : Een accu kan naar mijn mening nooit te zwaar zijn voor een auto.

Lijkt mij ook. Wat is er mis met een dikke batterij in de machinekamer?? Vraag is of ie op dezelfde plaats past. En de dynamo's verschillen niet zo veel, sterker nog, die van een diesel is iets kleiner dan een benzine motor. De dynamo's in onze Volvo's kunnen zowel een dikke als een kleine accu gewoon opladen. Ja, als je misschien heel lang doorstart kan er misschien iets stuk gaan, maar dat duurt wel lang lijkt mij. Voordeel van een heel dikke accu vooral bij een diesel: je kunt bij extreme koude lekker lang voorgloeien en de spanning bij starten zakt minder in dan een standaard accu. Al heb je een batterij van 1000Ah, is geen probleem. Je kunt dan onderweg ook nog een gebroken veerpoot lassen als het moet, een vrachtwagen hulpstarten (als je 24V hebt) en daarna gewoon starten en wegrijden. Geloof me, met mijn electrotechnische achtegrond. Een grote batterij is geen enkel probleem, en in moeilijke omstandigheden zoals in de winter alleen maar meer betrouwbaar. Wat het opladen betreft: er is geen verschil: een kleine batterij tijdens starten raakt net zoveel energie kwijt als een grote accu. Alleen als je een tijdje hebt staan lassen en een vrachtwagen waarvan de motor geen compressie meer heeft uiteindelijk aan de praat hebt gekregen, duurt het wel langer vooralleer die dikke accu weer is opgeladen. Je dynamo kan het aan; hij kan toch niet meer stroom leveren dan-ie kan: Het is een STROOM bron, geen spanningsbron. Maak je geen zorgen over de spanning van de dynamo, want daar zorgt alleen de accu voor!! 
Robert 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-12-2008 22:23 #1221585 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Langdurig starten
Als je langdurig start met een kleine accu, zakt de spanning eerder in elkaar, lees; <u>stroom loopt op.</u>
Een grote accu zal de spanning langer vast houden, de stroom blijft gelijk.
Het laatste kan minder kwaad dan het eerste.
Lage spanning/hoge stroom is slopend voor je startmotor.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-12-2008 22:30 #1221591 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dynamo is een stroombron..........
ja dat is zo maar je redenatie dat een dynamo niets met de spanning te maken heeft is niet waar.
dynamo's hebben een ingebouwde spanningsregelaar die de laadstroom stopt als de maximale laad-spanning bereikt is.
bovendien loopt er natuurlijk nooit stroom als er ook geen spanning geleverd wordt door de dynamo, U=IxR en P=UxI
je kunt bij de auto-elektrospecialist ook een spanningsregelaar kopen met een hogere afgeregelde spanning.(wordt bij trucks wel eens toegepast als men een laadklep heeft en geen extra accu's wil plaatsen)
 als ik de antwoorden zo doorlees denk ik dat het de vraagsteller wellicht duizeld van alle (soms tegenstrijdige) info.
zoek anders ook eens op sites die dingen uitleggen vanaf de basis.
"how stuff works" is bijvoorbeeld een leerzame site voor (auto)technische zaken.

succes met de beslissing


Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-12-2008 22:59 #1221596 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Vraagsteller
Zeker als je weet hoeveel er over dit onderwerp al geschreven is.............. gaat het je als "leek" helemaal duizellen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-12-2008 23:03 #1221599 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hallo, Ik denk dat het in
Hallo,
Ik denk dat het in ieder geval voor michel nu wel duidelijk is dat het geen kwaad kan om een dikkere accu te plaatsen , maar dat wanneer er niet lang genoeg in wordt gereden, ook deze dikkere accu niet opeladen wordt.
Verder sluit ik me aan bij Andre Struis. Ik denk dat een zwakke accu erger is voor de startmotor dan een te sterke. Doordat de zwakke accu de motor niet snel genoeg rond krijgt, draait de motor vaak langer rond voordat hij aanslaat dan wanneer met een stevige accu gestart wordt.
Door deze zwakke accu wordt de startmotor meer belast, maar ook de accu legt eeder het loodje.
Groeten, Frans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-12-2008 23:27 #1221600 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic doorstarten met zwakkere accu
dat klopt, is zeker slecht.
ik zal proberen te onderbouwen waarom;
bedenk dat elektrisch vermogen bepaald wordt door spanning EN stroom. &gt;&gt; P=UxI 
P=vermogen in Watt
U=spanning in Volt
I=stroom in Ampere
 dus vermogen = spanning x stroom
Stel het rond-draaien van je startmotor vraagt 2,4Kw (1 kilowatt = 1000 watt) dan zal je bij een accuspanning van 12 Volt (2400 gedeelt door 12 ) 200 Ampere trekken.
Als je accuspannig daalt naar zeg 9 volt zal de stroom toe moeten nemen om het gevraagde vermogen te leveren  (2400 gedeelt door 9 ) 266 Ampere.


Die stroomtoename is funest voor je startmotor, accu en bedrading, als het af en toe eens gebeurd is het niet zo erg maar als het regelmatig gebeurd zal het de levensduur van alle onderdelen in het startcircuit niet ten goede komen.....

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD