Kun je zonder problemen een diesel accu in een auto met benzine motor zetten?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-12-2008 13:46 #1071323
door V700 register
Kun je zonder problemen een diesel accu in een auto met benzine motor zetten? is gemaakt door V700 register
Zeg, kun je, mits er ruimte is, zomaar een accu van een diesel (65 ampere) in een benzine auto (44 ampere) zetten? En zo ja, heeft het nut? Het verhaal is dat m'n moeder erg weinig met haar auto rijdt, en dan vooral korte stukken, waardoor de accu vaak leeg is. Oja, het is geen Volvo, maar een Lancia Delta.
Danku!
Danku!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-12-2008 13:52 #1221180
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volgens mij wel. Ik heb in
Volgens mij wel. Ik heb in mijn 964 B6254F een nieuwe accu moeten zetten toen ik hem kocht en volgens mij is er toen een 75 Amp in gegaan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-12-2008 13:55 #1221181
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Accu = accu.
De accu weet niet dat ie uit een diesel komt, is volgens mij van hetzelfde type dus dat zal echt geen punt zijn.
Formaat zal waarschijnlijk eerder een probleem zijn, los van het feit dat ook op korte stukjes de accu goed geladen moet worden toch?Is de dynamo dan nog wel in orde, zou ik me afvragen?
Formaat zal waarschijnlijk eerder een probleem zijn, los van het feit dat ook op korte stukjes de accu goed geladen moet worden toch?Is de dynamo dan nog wel in orde, zou ik me afvragen?
12-12-2008 14:11 #1221183
door Jan Huijsmans
Jan Huijsmans
... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Afhankelijk van de dynamo... ja
Oh, en natuurlijk de ruimte, hij moet wel passen.
De dynamo is bepalend, die moet genoeg stroom kunnen leveren om de accu te laden zonder dat je die (de dynamo) gaat overbelasten.
De dynamo is bepalend, die moet genoeg stroom kunnen leveren om de accu te laden zonder dat je die (de dynamo) gaat overbelasten.
Jan Huijsmans
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-12-2008 14:18 #1221185
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ow......
Loop ik dan nu het risico dat ik mijn dynamo overbelast (in de 964 B625F) omdat die 75a accu wel eens te zwaar zou kunnen zijn?
Dan zou ik mij toch weer eens mooi verkeerd hebben laten voorlichten......
Dan zou ik mij toch weer eens mooi verkeerd hebben laten voorlichten......
12-12-2008 14:22 #1221186
door Jan Huijsmans
Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Bij volvo... kleiniere kans
Bij volvo hebben ze een normale en een 'heavy duty' accu in de lijst staan en de dynamo is voor beide geschikt. (standaard in nederland wordt de normale geleverd) Je zal dus weinig risico lopen. Bij andere merken kan er wel een te groot verschil zijn. (kan... geen zekerheden)
Jan Huijsmans
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-12-2008 14:53 #1221190
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank!
Ok, dank u. Ik ben voor een 52ampere variant gegaan ipv een 40, die aanbevolen werd volgens het grote Varta boek. Deze past nog gewoon.
Over de dynamo, daar heb ik ook al aan gedacht, maar korte stukjes is ook écht korte stukjes. Als in 1km. Als je dat 2 keer per week doet, met radio, licht, en airco aan (kan niet uit bij een delta), dan kan ik me voorstellen dat de accu het mooi vindt na een tijdje. We hebben al afgesproken dat ik 'm wat vaker meeneem, dus ik hoop dat 't goed blijft.
Over de dynamo, daar heb ik ook al aan gedacht, maar korte stukjes is ook écht korte stukjes. Als in 1km. Als je dat 2 keer per week doet, met radio, licht, en airco aan (kan niet uit bij een delta), dan kan ik me voorstellen dat de accu het mooi vindt na een tijdje. We hebben al afgesproken dat ik 'm wat vaker meeneem, dus ik hoop dat 't goed blijft.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-12-2008 15:02 #1221194
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nou
Wat er niet in komt, kan er ook niet uit... Dus een zwaardere accu helpt niet echt. Ja, hij is nu pas echt leeg na 15 ritjes, ipv anders bij 12. En je hebt natuurlijk wel een beetje voordeel als er zo nu en dan een langer ritje tussen zit, waarbij de accu wel weer helemaal vol geladen wordt.Dat jij de delta zo nu en dan uitlaat lijkt me een goede remedie.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-12-2008 21:31 #1221254
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic niet mijn keus
Het verhaal is dat een accu is gekozen bij de te verwachten stroomafname van je auto. Zodra je de accu gaat overbemeten dan kan er iets fout gaan.
De startmotor kan verbranden bij langdurig gebruik als het starten niet zo wil lukken.
Daar kijk je van op, of niet dan?
Na een aantal keer vruchteloos starten is normaliter de accu uitgeput. Met een te grote accu kun je veel vaker en langer starten en dan is er een kans dat de startmotor verbrand door het langdurige gebruik. Bedenk dat een startmotor zomaar een paar honderd ampere neemt en die energie moet wel omgezet worden in beweging. Maar overal waar stroom loopt, is warmte-ontwikkeling.
Ongeveer zo iets dus.
Een accu die 20 % groter is kan nog wel maar nog meer, zou ik niet doen. Vraag je liever af waarom je zoveel stroom nodig hebt en waarom de motor eventueel zo slecht start.
De startmotor kan verbranden bij langdurig gebruik als het starten niet zo wil lukken.
Daar kijk je van op, of niet dan?
Na een aantal keer vruchteloos starten is normaliter de accu uitgeput. Met een te grote accu kun je veel vaker en langer starten en dan is er een kans dat de startmotor verbrand door het langdurige gebruik. Bedenk dat een startmotor zomaar een paar honderd ampere neemt en die energie moet wel omgezet worden in beweging. Maar overal waar stroom loopt, is warmte-ontwikkeling.
Ongeveer zo iets dus.
Een accu die 20 % groter is kan nog wel maar nog meer, zou ik niet doen. Vraag je liever af waarom je zoveel stroom nodig hebt en waarom de motor eventueel zo slecht start.
- André Struis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-12-2008 23:04 #1221269
door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Groot=beter
Een grote accu kan in kortere tijd wel meer vermogen absorberen.
Dus dat is altijd beter, voor de korte rit.
Dus dat is altijd beter, voor de korte rit.
Moderators: Jerry Stam