Kun je zonder problemen een diesel accu in een auto met benzine motor zetten?
- André Struis
- Nieuw lid
-
Met de ampère tang en de voltmeter erop, zie je dingen gebeuren, qwa stroom en spanning....... daar is jouw reken voorbeeld nog niks bij.
Je vergeet dat de bedrading bij een lagere spanning ook veeeeel te dun "wordt". = grote spannings val bij uiteindelijke verbruiker.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Er zijn technisch gezien 2 verschillende electrische bronnen:
Spanningsbron.
Die kennen we in vorm van een batterij, accu en het stopcontact. Eigenschap is dat ze een spanning afleveren. Punt. In het ideale geval (en daar gaan we even van uit om het allemaal makkelijker te maken) leveren ze een spanning af ongeacht de belasting.. Dus zeg een spanningsbron van 12V aansluiten op een weerstand van 12Ohm levert een stroom van 12V/12Ohm=1A. I=U/R en een weerstand van 6 ohm 2 Ampere. De eigen inwendige weerstand van de bron is 0 Ohm. Sluit er een weerstand aan van 0,1Ohm en je hebt een stroom van 12V/0,1 = 120Ampere. Een accu benadert een vrij ideale spanningsbron trouwens. Vraag: Sluit een weerstand van 0,001Ohm aan op de bron en je hebt een stroom van 12V/0,001= 12000Ampere. Geen enkel probleem voor de ideale spanningsbron. Nu komt het: Sluit een ideale spanningsbron van 6V of 12V (met dus een eigenweerstand van 0Ohm) aan op deze bron, of je sluit hem kort met een dikke draad (gelijk aan een andere spanningsbron) en wat is de stroom??? Ehh... 12V of 6V/0 = oneindig! Ja! De stroom is oneindig. De bronnen zien een weerstand aan hun klemmen van 0 Ohm,. Ze willen gewoon 12V of 6V leveren. In dit geval betekent dat dat ze een stroom leveren van 12/0 of 6/0= oneindig. In geval van een ideale spanningsbron: maak je uit de voeten want de boel ontploft. Een ideale spanningsbron mag je dus nooit kortsluiten of andere spanningsbronnen parallel aan schakelen. Laat hem gewoon onbelast op de werkbank liggen.
Stroombron.
Die bestaat ook. Hun voorkomen is niet echt dagelijks gewoon, je kunt geen stroombatterij kopen, maar we kennen ze in versterkers, microprocessoren, temperatuurgevers, dynamo's en nog veel meer technisch vernuft. Ze komen heel veel voor in schakelingen maar je moet ze wel maken middels wat electronica.
Wat is een stroombron. Een stroombron levert een constante stroom af. Punt. Zijn inwendige weerstand is oneindig, zeg maar 100.000.000Ohm. Maakt niet uit welke weerstand je erhaan hangt, hij levert een vaste stroom. Dat kan heel handig zijn! Laten we even een stroombron bedenken van 1A. Hang er een weerstand aan van 1 Ohm en welke spanning meet je over de weerstand? 1Ax1Ohm=1V. Mooi. Hang er een weerstand aan van 10Ohm. Welke spanning? 1Ax10Ohm=10V. En een weerstand van 100Ohm? 1Ax100Ohm=100V. Hang er een weerstand aan van 0 Ohm (je sluit hem dus kort) wat is de spanning en stroom? Stroom: 1A, en spanning: 1Ax0Ohm=0V. Huh? 0V? Ja, niks aan de hand. En wat als je er een weerstand aanhangt van 1 miljoen Ohm? Antwoord: 1Ax1.000.000Ohm= 1.000.000Volt of 1 miljoen volt. En als je er niets aan hangt, dwz je laat de stroombron liggen voor wat het is dus de weerstand tussen de aansluitklemmen is oneindig? antwoord: 1Ax oneindig is oneindig veel spanning: maak dat je uit de voeten komt, de boel ontploft! Een ideale stroombron mag je dus nooit met zijn klemmen open laten liggen. Sluit hem dus kort middels een dikke draad en leg hem dan weg op de werkbank...
Leuk he??
Dit is het ideale plaatje, maar wel hoe het ook werkt. In de praktijk zullen de waarden natuurlijk niet zo ver uiteenlopen dat je moet rennen voor je leven maar het mechanisme is hoop ik duidelijk.
Nu komt het: Een dynamo gebruikt in onze auto's die parallel over de accu wordt geschakeld is een stroombron, een accu een spanningsbron. Vraag: Wat gebeurt er als je een ideale accu van 12V aansluit op een ideale stroombron van 1A? Hmmm... De accu levert 12V, dat doet hij gewoon en de stroombron (dynamo) 1A. Gevolg: er wordt en vermogen ontwikkeld van 12Vx1A=12W. De accu wordt opgeladen, dynamo kun je niet opladen. Voila! Zo simpel is het. Het mag duidelijk zijn dat spanningsbronnen parallelschakelen gewoon niet gaat en lekker zit, terwijl een stroombron parallel aan een spanningsbron geen enkel probeem is. Zo is het systeem dynamo accu ook ontworpen! En die spanningsregelaar waar men het over heeft is niets meer dan een soort stroombegrenzer die de accu niet doet overladen met 150Ampere of zo! Want hij kan die stroom best leveren. Een dynamo is een geregelde stroombron, die voorkomt met de spanningsregelaar dat de laadstroom niet tot buiten de proporties loopt. Het is een ideaal koppel: stroombron parallel schakelen aan een spanningsbron; het gaat altijd goed. Haal maar eens de klemmen los van de accu met lopende motor. NOOT: NIET DOEN!!!! De spanning loopt direct op naar een volt of 30 of zo: immers de dynamo levert gewoon stroom; zijn spanning maakt niets uit! Als de dynamo een geregelde spanningsbron zou zijn, zou de spanning gewoon blijven hangen op 14V, maar dat gebeurt niet, hij loopt heel hoog op. De accu daarentegen levert gewoon ongeveer 12V, ongeacht hij vol of leeg is, het hangt rond de 12V, dat is chemisch bepaald (weer een ander verhaal). Sluit de accu weer aan en de spanning is weer OK. De spanningsregelaar van de dynamo regelt de stroom zo dat de accu op ongeveer 14,4V draait, hij wordt opgeladen en de dynamo levert de rest van de stroom voor de auto, de accu de boordspanning van de auto. Mocht de stroomafname van de auto zakken loopt de spanning over de accu een heel klein beetje op en regelt de "spanningsregelaar" de stroomafgifte van de dynamo terug.
Sluit je een variabele weerstand op een onbekende bron aan en zit je met de weerstandswaarde te spelen en je merkt dat de spanning vrijwel constant blijft maar de stroom door de weerstand verandert, heb je een spanningsbron in je handen. Als je daarentegen met de weerstandswaarde speelt en je ziet dat de spanning veel verandert over de weerstand maar de stroom vrijwel constant blijft concludeer je dat je met een stroombron te maken hebt. De dynamo uit de auto is zo'n stroombron. Als je hem er uit zou halen en hem flink toeren laat maken door hem aan te drijven met een riem loopt de spanning misschien wel op naar 80V of nog meer. Sluit een variabele weerstand er op aan en ga er mee spelen en de spanning varieert net zo hard als de weerstandswaarde. Dit is het karakter van een stroombron.
Zo werkt het, een heel mooi systeem dat ook nog FUNDAMENTEEL klopt! Ik hoop dat het duidelijk is.
Wat gaat dus nog meer goed: spanningsbronnen in serie (6V+12V=18V) maar niet parallel: Wie levert de spanning?? 12V of 6V???
Stroombronnen parallel gaan ook goed: 10A+120A = 130A, maar niet in SERIE. Wie levert de stroom?? 10A of 120A???
Groetjes,
Robert
- V700 register
- Nieuw lid
-
de theorie die verklaard waarom een dynamo geen spanningsbron is vind ik niet opgaan;
afkoppelen met draaiende motor en dan constateren dat de spanning oploopt en de spanningsregelaar dus niet werkt.......dat is geen argument.
de aangesloten accu is een integraal onderdeel van de regelkring en dus kan je hem niet even wegdenken om te bewijzen dat de dynamo de spanning niet in de hand heeft.
de theorie van een nul-ohm weerstand aan een stroombron waar dan als resultaat geen stroom gaat lopen vind ik opmerkelijk stroom bestaat bij de gratie van spanning.
de grap is dat veel elektro-leerstof wordt uitgelegd aan de hand van watermodellen.
als ik nu jouw stroombron probeer te interpreteren die alleen stroom levert dus zonder spanning denk ik aan een bak water.
aangezien de spanning nul is in jouw theorie hebben we het over het oppervlak van het water daar is de waterdruk immers nul.
als je daar een volledig open leiding (nul ohm dus) op aansluit gaat er inderdaad geen water stromen.
maar dan heb je dus ook niets aan zo'n stroombron, er gaat bij die condities nooit iets stromen, ook niet als je de leiding bijna dichtdraait.
De grootheden spanning en stroom horen ONVERBREKELIJK bij elkaar.
Voor het overbrengen van energie heb je stroom EN spanning nodig.
Maar ik houd de mogelijkheid open dat ik er niet alles van snap en sta open voor een site of boek met meer achtergrondinformatie over jouw verhaal.
Het is echt niet sarcastisch bedoelt, ik sta open voor nieuwe inzichten maar geef het oude pas op als ik overtuigd ben van de nieuwe.
groet, Jan
- V700 register
- Nieuw lid
-
Jan,240diesel schreef : niet dat ik alles voor waarheid aanneem maar ik zal de theorie eens overdenken.
de theorie die verklaard waarom een dynamo geen spanningsbron is vind ik niet opgaan;
afkoppelen met draaiende motor en dan constateren dat de spanning oploopt en de spanningsregelaar dus niet werkt.......dat is geen argument.
de aangesloten accu is een integraal onderdeel van de regelkring en dus kan je hem niet even wegdenken om te bewijzen dat de dynamo de spanning niet in de hand heeft.
de theorie van een nul-ohm weerstand aan een stroombron waar dan als resultaat geen stroom gaat lopen vind ik opmerkelijk stroom bestaat bij de gratie van spanning.
de grap is dat veel elektro-leerstof wordt uitgelegd aan de hand van watermodellen.
als ik nu jouw stroombron probeer te interpreteren die alleen stroom levert dus zonder spanning denk ik aan een bak water.
aangezien de spanning nul is in jouw theorie hebben we het over het oppervlak van het water daar is de waterdruk immers nul.
als je daar een volledig open leiding (nul ohm dus) op aansluit gaat er inderdaad geen water stromen.
maar dan heb je dus ook niets aan zo'n stroombron, er gaat bij die condities nooit iets stromen, ook niet als je de leiding bijna dichtdraait.
De grootheden spanning en stroom horen ONVERBREKELIJK bij elkaar.
Voor het overbrengen van energie heb je stroom EN spanning nodig.
Maar ik houd de mogelijkheid open dat ik er niet alles van snap en sta open voor een site of boek met meer achtergrondinformatie over jouw verhaal.
Het is echt niet sarcastisch bedoelt, ik sta open voor nieuwe inzichten maar geef het oude pas op als ik overtuigd ben van de nieuwe.
groet, Jan
Je bent de eerste die reageert op het verhaal. Ik was bang dat niemand het zou lezen en of er leden uberhaupt wel geinteresseerd in zouden zijn. Dat laatste blijkt dus niet het geval. Je denkt tenminste na. Van jouw en mijn kant absoluut niet sarcastisch. Laat dat duidelijk zijn.
Om je niet te ontmoedigen: het verhaal klopt echt. De theorie is hier beschreven. Ook geldt, zoals je opmerkt: spanning en stroom gaan samen. Ik had gedacht middels ideale gedachtenspinsels de boel duidelijk te maken. Het staat allemaal in het verhaal: een weerstand van 0,01Ohm is nog steeds een weerstand... en ook eentje van 0,0000000001Ohm. En natuurlijk heeft een praktische accu een eindige weerstand van ongeveer 0,01Ohm (en dus levert een accu bij kortsluiting een stroom in de orde van 1000A. Dat kunnen ze echt doen) en een stroombron tussen de 100Ohm en 1megaOhm. Ja, dat varieert veel. Spanning en stroom gaan idd samen... Je moet aanvoelen dat nav van het verhaal dat het naar een bepaald eindpunt leidt. Daar ligt de oplossing. Het is misschien een theoretisch verhaal, het vak is overstolpen met theoretische wis- en natuurkunde. Hoef je niet van terug te schrikken. Ik wil best een aantal avonden besteden aan basis electronica uitleg. Als dat gewenst is. Ik stel mij beschikbaar. Thermodynamica mag ook. Met dat laatste heb ik echter moeilijkheden om het eenvoudig uit te leggen. Thermodynamica is mijn vak niet, heb het wel gedaan maar nooit gepraktiseerd, het heeft wel veel verbanden met verbrandingsmotoren. Maar goed, ik moet afhaken om het eenvoudig uit te leggen. Iemand binnen de club met een idee voor thema avond en een mechanica achtergornd?
Groetjes,
Robert
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bedenk ik mij net: Sleuteldagen zijn inmiddels aanwezig. Zou het niet wat zijn om ook een soort theroretische kennisdagen te organiseren? Je moet ook net als de sleuteldagen regelmatig deelnemen om ervaringen op te doen. Iemand een idee? Of is het niks?robertm schreef : Jan,
Je bent de eerste die reageert op het verhaal. Ik was bang dat niemand het zou lezen en of er leden uberhaupt wel geinteresseerd in zouden zijn. Dat laatste blijkt dus niet het geval. Je denkt tenminste na. Van jouw en mijn kant absoluut niet sarcastisch. Laat dat duidelijk zijn.
Om je niet te ontmoedigen: het verhaal klopt echt. De theorie is hier beschreven. Ook geldt, zoals je opmerkt: spanning en stroom gaan samen. Ik had gedacht middels ideale gedachtenspinsels de boel duidelijk te maken. Het staat allemaal in het verhaal: een weerstand van 0,01Ohm is nog steeds een weerstand... en ook eentje van 0,0000000001Ohm. En natuurlijk heeft een praktische accu een eindige weerstand van ongeveer 0,01Ohm (en dus levert een accu bij kortsluiting een stroom in de orde van 1000A. Dat kunnen ze echt doen) en een stroombron tussen de 100Ohm en 1megaOhm. Ja, dat varieert veel. Spanning en stroom gaan idd samen... Je moet aanvoelen dat nav van het verhaal dat het naar een bepaald eindpunt leidt. Daar ligt de oplossing. Het is misschien een theoretisch verhaal, het vak is overstolpen met theoretische wis- en natuurkunde. Hoef je niet van terug te schrikken. Ik wil best een aantal avonden besteden aan basis electronica uitleg. Als dat gewenst is. Ik stel mij beschikbaar. Thermodynamica mag ook. Met dat laatste heb ik echter moeilijkheden om het eenvoudig uit te leggen. Thermodynamica is mijn vak niet, heb het wel gedaan maar nooit gepraktiseerd, het heeft wel veel verbanden met verbrandingsmotoren. Maar goed, ik moet afhaken om het eenvoudig uit te leggen. Iemand binnen de club met een idee voor thema avond en een mechanica achtergornd?
Groetjes,
Robert
Robert
- V700 register
- Nieuw lid
-
Voor de duidelijkheid, als je in een doorgaande straat woont, vaak niet weet of je voor de deur kunt parkeren en geen oprit of garage hebt, valt een druppellader al snel af. Maar bedankt.
Er zit een andere accu in, en tot nu toe gaat 't prima.
- V700 register
- Nieuw lid
-
helaas gaan al te veel fora kapot door elkaar eens lekker (anoniem) voor gek te zetten en ongezouten kritiek te spuien op goedbedoelde bijdragen........
als ik dan dit topic lees doet het mij goed dat de sfeer goed blijft en respectvol gediscussieerd wordt.
het aanbod om een keer bij elkaar te komen lijkt mij een zinvol en leuk idee.
organisatorisch ook veel makkelijker dan een sleuteldag.
echter......het ontbreekt mij voorlopig aan tijd jammer jammer.
wellicht voelt iemand zich aangesproken om het ide op te pakken/uit te werken.
mensen die vrijwilig komen uitleggen zijn vaak 3x zo boeiend dan een verveelde cursusleider die voor z'n centen het verhaal 25x ophangt en dan weer een andere avond voorbereid.
verder zal ik de komende tijd nog eens flink nadenken over alle bijdragen en er mijn winst mee doen.
- K de Vries (GAST)
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Een dynamo heeft twee wikkelingen: een veldwikkeling welke een magnetisch veld moet opwekken en een wikkeling voor stroomafname door een gebruiker. Door de veldwikkeling wordt en stroomgestuurd vanuit een weerstand of stroombron welke aan de accu hangt. Deze is bijvoorbeeld 1A. Deze stroom van 1A vind je ongever 30 a 40 maal zo groot terug aan de wikkeling voor stroom afname! De dynamo is een stroom versterker. De uitgangsstroom is rechtevenredig met de stroom door de veldwikkeling. De spanningsregelaar regelt de stroom door de veldwikkeling en hiermee de uitgangsstroom van de dynamo. Als de dynamo begint te draaien neemt de spanning langzaam toe over zijn klemmen en ook afgeleverde stroom. Op gegeven moment bij een bepaald toerental (al vrij snel) is de stroom gewoon op en blijft constant hoe snel de dynamo ook draait. Een ook: onafhankelijk welke belasting je er aan hangt: de uitgangsstroom blijft constant.
Robert