Dagrijlichten.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Vandaar dat ik het verwisselen van de lampglazen al opmerkte. Als het juiste glas gebruikt wordt veranderd het parkeerlicht in een dagrijlicht. Maar....... dat moet wel kunnen natuurlijk.Baseman schreef : Neen. Daglichtlampen zijn niet stadslichten/parkeerlichten.
Het is zelfs bij wet verboden met ALLEEN stadslicht aan te rijden (nog wel) en je zult dus dimlicht erbij aan moeten zetten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
een juiste schakelaar af-fabriek zou al wonderen doen... als je ziet hoeveel mensen een dag na de regen/hagel/sneeuwbui hun lampjes allemaal nog aan hebben, om maar te zwijgen van de IDI**T%N die hun mistachterlicht(en!) vergeten uit te zetten... Gewoon een schakelaar die definitief UIT gaat als het contact wordt afgezet. De volgende dag weer instappen, en alles BLIJFT uit! Of HEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEELE goede en grote controlelampjes in het dashboard op en zichtbare plaats, dat zou al de helft schelen, de andere helft rijdt VOLVO, en die hebben zo'n lamp. Gegroet!MSuidgeest schreef : En gelijk bij iedereen de mistalmpen kapot slaan. Want dan bespaar je aanmerkelijk meer energie!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Hoi Michael, dagrijlichten dag zijn speciale lichten voor als het licht is, er zit een draaischakelaar bij elke 700 en 900 links van de stuurkolom, als je deze aan zet dan heb je verlichting overdag.Michael Oud schreef : Wat zijn in gódsnaam dagrijlichten?
Zet je hem trouwens aan in het donker, dan werkt het ook prima .
Gr Bart.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Verlichting uit, mistlamp uit.
En bij opnieuw verlichting aan, mistlamp APART aanzetten.
Werkte prima en altijd. Alle VW-en hadden dat toen.
En voor mistlampen aan de voorzijde hoeft geen indicator op het dashbord. Alleen voor de achtermistlamp.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Waarom je de term perkeerlicht blijft gebruiken, voor een vervoermiddel wat zich voortbeweegt, is me geheel onduidelijk.Blackberry schreef : Vandaar dat ik het verwisselen van de lampglazen al opmerkte. Als het juiste glas gebruikt wordt veranderd het parkeerlicht in een dagrijlicht. Maar....... dat moet wel kunnen natuurlijk.
Parkeerlicht en stadslicht, is hetzelfde glaasje, zelfde lampje.Stadslicht mag je volgens de de RVV (Reglement Verkeers Regels en Verkeerstekens 1990) artikel 32 niet voeren als enkele verlichting en parkeerlicht mag je alleen aan 1 kant aan zetten om je auto beter zichtbaar te maken, naar eigen inzicht.
Over het stadslicht, stelt RVV het volgende:RVV1990 schreef : Parkeerlicht: Het situatiegebonden voeren van parkeerlicht (rechts of links), om de auto beter zichtbaar te maken/houden in slecht verlichte situaties of bij slechte weersomstandigheden is niet verboden en mag naar inzicht gevoerd worden. Hierbij wordt gebruik gemaakt van het aanwezige circuit van het stadslicht.
Discussieren hierover lijkt me vrij zinloos, daar het wetgeving is, waar je je als verkeersdeelnemer nou eenmaal aan moet houden.Waarover niets vermeld wordt, is een aanpassing aan je dimlicht-behuizing, door er bijvoorbeeld 2 ultra-high-performance LED's in te zetten (of meer) zodat die als daglicht lamp gevoerd mogen worden. (die LED's die audi in de R8 geplakt heeft.)RVV1990 schreef : Stadslicht: Tijdens het rijden worden stadslichten alleen in combinatie met dimlichten gevoerd. Alleen stadslichten –tijdens het rijden- dus nooit in situaties waar licht gevoerd moet worden. (zie boven art. 32) Tijdens het stilstaan geldt het volgende artikel: Bestuurders van een motorvoertuig moeten buiten de bebouwde kom op de rijbaan en op langs autosnelwegen en autowegen gelegen parkeerstroken, parkeerhavens, vluchtstroken en vluchthavens bij dag, indien het zicht ernstig wordt belemmerd en bij nacht achterlicht en het in het Voertuigreglement voorgeschreven stadslicht voeren.
Het verwisselen van lampglazen van de stadslichten, levert je denk ik afkeur op, indien je deze wenst te gebruiken als daglichtlamp. Nog los van het feit of ze te krijgen zijn, wat ik ten zeerste betwijfel.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
ja, helemaal goed, dat zouden meer merken NU moeten doenMSuidgeest schreef : Ik had 2 werkgevers terug in een Transporter T4 een lichtschakelaar met geintergreerde mistlampschakelaar.
Verlichting uit, mistlamp uit. En bij opnieuw verlichting aan, mistlamp APART aanzetten. Werkte prima en altijd. Alle VW-en hadden dat toen.
ja, ook helemaal goed, want die aan de voorkant heb je al stukgeslagen, toch??MSuidgeest schreef :
En voor mistlampen aan de voorzijde hoeft geen indicator op het dashbord. Alleen voor de achtermistlamp.
Groetz!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bij mijn weten heb ik voor stadslicht, dimlicht, grootlicht en mistlampen. Wat zijn dan mijn dagrijlichten? Die heb ik niet. Wat zijn dan wel dagrijlichten? Waarvan verschillen die van eerder genoemden?snoek38 schreef :
Hoi Michael, dagrijlichten dag zijn speciale lichten voor als het licht is, er zit een draaischakelaar bij elke 700 en 900 links van de stuurkolom, als je deze aan zet dan heb je verlichting overdag.Michael Oud schreef : Wat zijn in gódsnaam dagrijlichten?
Zet je hem trouwens aan in het donker, dan werkt het ook prima .
Gr Bart.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dagrijlichten is een term die bedacht is, maar zegt niets over de lamp die je daarvoor gebruikt.Ik bedoel ermee, elke auto heeft dagrijlchten, je hoeft ze maar aan te zetten, namelijk dimlicht.Michael Oud schreef : Bij mijn weten heb ik voor stadslicht, dimlicht, grootlicht en mistlampen. Wat zijn dan mijn dagrijlichten? Die heb ik niet. Wat zijn dan wel dagrijlichten? Waarvan verschillen die van eerder genoemden?
Daglichtlampen (dus lampen die je bij rijden onder daglichtomstandigeheid voert) zijn vanaf 1 april verplicht.Volvo heeft er gelukkig al lang geleden aan gedacht, zodat onze auto's allemaal al standaard een daglichtschakeling hebben, namelijk de stand O van de lichtschakelaar. Zolang zekering 25 op zijn plek zit (in een 940) branden de dimlichten overdag.Ze worden in je instructieboekje ook Daytime Running Lights genoemd, ik meen zelfs dat het zo onder op de asbak staat.
Het is dus niet specifiek een lamp, maar een term, waar je dimlicht voor dient te gebruiken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Dagrijlicht hebben ze naar het schijnt in Scandinavië. Hier is het tot nog toe verboden. Je komt dus ook geen auto's tegen hier, die dagrijlicht hebben. Als ik het goed begrepen heb, zijn dagrijlichten sterker dan stadslichten, maar minder sterk dan dimlichten.
@Mark: geen indicatielampje voor mistlampen vóór is erg handig. Dan kun je lekker niet zien, dat je je mistlampen nog aan hebt. En kunnen anderen zich dus aan jouw mistlampen ergeren, terwijl jij niks in de gaten hebt.
Groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Helaas geldt dat niet voor alle 940's.Baseman schreef : Zolang zekering 25 op zijn plek zit (in een 940) branden de dimlichten overdag.
Volgens de Nederlandse wegenverkeerswet schijnbaar ineens wel, maar de term bestaat al langer. Zie hierboven.Baseman schreef : Het is dus niet specifiek een lamp, maar een term, waar je dimlicht voor dient te gebruiken.
Ik meen trouwens, dat de nodige partijen meneer Eurlings op dit punt teruggefloten hebben. In verband met het extra verbruik.
Groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.