Dagrijlichten.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-03-2008 21:01 #1195744 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Andere glazen

Baseman schreef : Neen. Daglichtlampen zijn niet stadslichten/parkeerlichten.
Het is zelfs bij wet verboden met ALLEEN stadslicht aan te rijden (nog wel) en je zult dus dimlicht erbij aan moeten zetten. 

Vandaar dat ik het verwisselen van de lampglazen al opmerkte. Als het juiste glas gebruikt wordt veranderd het parkeerlicht in een dagrijlicht. Maar....... dat moet wel kunnen natuurlijk.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-03-2008 21:52 #1195754 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic juiste schakelaar

MSuidgeest schreef : En gelijk bij iedereen de mistalmpen kapot slaan. Want dan bespaar je aanmerkelijk meer energie!

een juiste schakelaar af-fabriek zou al wonderen doen... als je ziet hoeveel mensen een dag na de regen/hagel/sneeuwbui hun lampjes allemaal nog aan hebben, om maar te zwijgen van de IDI**T%N die hun mistachterlicht(en!) vergeten uit te zetten... Gewoon een schakelaar die definitief UIT gaat als het contact wordt afgezet. De volgende dag weer instappen, en alles BLIJFT uit! Of HEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEELE goede en grote controlelampjes in het dashboard op en zichtbare plaats, dat zou al de helft schelen, de andere helft rijdt VOLVO, en die hebben zo'n lamp. Gegroet!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-03-2008 21:56 #1195755 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik weet het !!!

Michael Oud schreef : Wat zijn in gódsnaam dagrijlichten?

Hoi Michael, dagrijlichten dag zijn speciale lichten voor als het licht is, er zit een draaischakelaar bij elke 700 en 900 links van de stuurkolom, als je deze aan zet dan heb je verlichting overdag.
Zet je hem trouwens aan in het donker, dan werkt het ook prima .
Gr Bart.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-03-2008 22:29 #1195765 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic VW
Ik had 2 werkgevers terug in een Transporter T4 een lichtschakelaar met geintergreerde mistlampschakelaar.
Verlichting uit, mistlamp uit.
En bij opnieuw verlichting aan, mistlamp APART aanzetten.
Werkte prima en altijd. Alle VW-en hadden dat toen.
En voor mistlampen aan de voorzijde hoeft geen indicator op het dashbord. Alleen voor de achtermistlamp.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-03-2008 22:32 #1195766 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volgens mij niet.

Blackberry schreef : Vandaar dat ik het verwisselen van de lampglazen al opmerkte. Als het juiste glas gebruikt wordt veranderd het parkeerlicht in een dagrijlicht. Maar....... dat moet wel kunnen natuurlijk.

Waarom je de term perkeerlicht blijft gebruiken, voor een vervoermiddel wat zich voortbeweegt, is me geheel onduidelijk.
Parkeerlicht en stadslicht, is hetzelfde glaasje, zelfde lampje.Stadslicht mag je volgens de de RVV (Reglement Verkeers Regels en Verkeerstekens 1990) artikel 32 niet voeren als enkele verlichting en parkeerlicht mag je alleen aan 1 kant aan zetten om je auto beter zichtbaar te maken, naar eigen inzicht.

RVV1990 schreef : Parkeerlicht: Het situatiegebonden voeren van parkeerlicht (rechts of links), om de auto beter zichtbaar te maken/houden in slecht verlichte situaties of bij slechte weersomstandigheden is niet verboden en mag naar inzicht gevoerd worden. Hierbij wordt gebruik gemaakt van het aanwezige circuit van het stadslicht.

Over het stadslicht, stelt RVV het volgende:

RVV1990 schreef : Stadslicht: Tijdens het rijden worden stadslichten alleen in combinatie met dimlichten gevoerd. Alleen stadslichten –tijdens het rijden- dus nooit in situaties waar licht gevoerd moet worden. (zie boven art. 32) Tijdens het stilstaan geldt het volgende artikel: Bestuurders van een motorvoertuig moeten buiten de bebouwde kom op de rijbaan en op langs autosnelwegen en autowegen gelegen parkeerstroken, parkeerhavens, vluchtstroken en vluchthavens bij dag, indien het zicht ernstig wordt belemmerd en bij nacht achterlicht en het in het Voertuigreglement voorgeschreven stadslicht voeren.

Discussieren hierover lijkt me vrij zinloos, daar het wetgeving is, waar je je als verkeersdeelnemer nou eenmaal aan moet houden.Waarover niets vermeld wordt, is een aanpassing aan je dimlicht-behuizing, door er bijvoorbeeld 2 ultra-high-performance LED's in te zetten (of meer) zodat die als daglicht lamp gevoerd mogen worden. (die LED's die audi in de R8 geplakt heeft.)
Het verwisselen van lampglazen van de stadslichten, levert je denk ik afkeur op, indien je deze wenst te gebruiken als daglichtlamp. Nog los van het feit of ze te krijgen zijn, wat ik ten zeerste betwijfel.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-03-2008 22:37 #1195771 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic mooi systeem!

MSuidgeest schreef : Ik had 2 werkgevers terug in een Transporter T4 een lichtschakelaar met geintergreerde mistlampschakelaar.
Verlichting uit, mistlamp uit. En bij opnieuw verlichting aan, mistlamp APART aanzetten. Werkte prima en altijd. Alle VW-en hadden dat toen.

ja, helemaal goed, dat zouden meer merken NU moeten doen

MSuidgeest schreef :  
En voor mistlampen aan de voorzijde hoeft geen indicator op het dashbord. Alleen voor de achtermistlamp.

ja, ook helemaal goed, want die aan de voorkant heb je al stukgeslagen, toch??
Groetz!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-03-2008 22:54 #1195776 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Grappenmaker.

snoek38 schreef :

Michael Oud schreef : Wat zijn in gódsnaam dagrijlichten?

Hoi Michael, dagrijlichten dag zijn speciale lichten voor als het licht is, er zit een draaischakelaar bij elke 700 en 900 links van de stuurkolom, als je deze aan zet dan heb je verlichting overdag.
Zet je hem trouwens aan in het donker, dan werkt het ook prima .
Gr Bart.

Bij mijn weten heb ik voor stadslicht, dimlicht, grootlicht en mistlampen. Wat zijn dan mijn dagrijlichten? Die heb ik niet. Wat zijn dan wel dagrijlichten? Waarvan verschillen die van eerder genoemden?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-03-2008 23:09 #1195783 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dagrijlicht.

Michael Oud schreef : Bij mijn weten heb ik voor stadslicht, dimlicht, grootlicht en mistlampen. Wat zijn dan mijn dagrijlichten? Die heb ik niet. Wat zijn dan wel dagrijlichten? Waarvan verschillen die van eerder genoemden?

Dagrijlichten is een term die bedacht is, maar zegt niets over de lamp die je daarvoor gebruikt.Ik bedoel ermee, elke auto heeft dagrijlchten, je hoeft ze maar aan te zetten, namelijk dimlicht.
Daglichtlampen (dus lampen die je bij rijden onder daglichtomstandigeheid voert) zijn vanaf 1 april verplicht.Volvo heeft er gelukkig al lang geleden aan gedacht, zodat onze auto's allemaal al standaard een daglichtschakeling hebben, namelijk de stand O van de lichtschakelaar. Zolang zekering 25 op zijn plek zit (in een 940) branden de dimlichten overdag.Ze worden in je instructieboekje ook Daytime Running Lights genoemd, ik meen zelfs dat het zo onder op de asbak staat.
Het is dus niet specifiek een lamp, maar een term, waar je dimlicht voor dient te gebruiken. 

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-03-2008 23:13 #1195784 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Licht in de (niet zo) duisternis
Hallo Volvisti
Dagrijlicht hebben ze naar het schijnt in Scandinavië.  Hier is het tot nog toe verboden.  Je komt dus ook geen auto's tegen hier, die dagrijlicht hebben.  Als ik het goed begrepen heb, zijn dagrijlichten sterker dan stadslichten, maar minder sterk dan dimlichten.
@Mark: geen indicatielampje voor mistlampen vóór is erg handig.  Dan kun je lekker niet zien, dat je je mistlampen nog aan hebt.  En kunnen anderen zich dus aan jouw mistlampen ergeren, terwijl jij niks in de gaten hebt. 
Groetjes
Mathy

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-03-2008 23:18 #1195785 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Niet onder alle omstandigheden
Hallo Bas

Baseman schreef : Zolang zekering 25 op zijn plek zit (in een 940) branden de dimlichten overdag.

Helaas geldt dat niet voor alle 940's.

Baseman schreef : Het is dus niet specifiek een lamp, maar een term, waar je dimlicht voor dient te gebruiken.

Volgens de Nederlandse wegenverkeerswet schijnbaar ineens wel, maar de term bestaat al langer.  Zie hierboven.
Ik meen trouwens, dat de nodige partijen meneer Eurlings op dit punt teruggefloten hebben.  In verband met het extra verbruik.
Groetjes
Mathy

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC