Dagrijlichten.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Heeft iemand enig idee of de parkeerlichten van een 940 daarvoor gebruikt mogen worden? Of moeten misschien de lampjes en/of de lampglazen vervangen worden?
Ik overweeg om met deze lampen aan te gaan rijden, om brandstof en dure koplampen te besparen. Wel zal ik een zoemer in moeten bouwen, inmiddels zo gewend aan het vanzelf uitschakelen van de lichten dat ik zeker een keer met een lege accu zal staan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het is zelfs bij wet verboden met ALLEEN stadslicht aan te rijden (nog wel) en je zult dus dimlicht erbij aan moeten zetten.
Ik meende trouwens gelezen te hebben dat het vanaf 1 april is niet alleen is toegestaan te gebruiken, maar zelfs verplicht is en niet alleen op nieuwe op nieuwe auto's. Was een wetsvoorstel van Eurlings, kan het alleen even niet vinden.Er wordt gezocht naar milieuvriendelijker lampen, die besparend zijn, maar toch voldoende licht geven (.....laat me raden: LED's?)
- V700 register
- Nieuw lid
-
ik vind persoonlijk de mogelijke besparing van ongeveer 150 watt (dimlicht tov geen licht) echt minimaal op de 30-40 KILOwatt die je gebruikt bij rijden met constante snelheid... kosten voor lampen idem.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
De Nederlandse overheid heeft al jaren geleden bewezen dat dat niet altijd het geval is. Een paar decennia geleden werd er namelijk een voorlichtingsfilmpje uitgezonden op televisie, met in de bovenste helft van het beeld een auto met en in de onderste helft van het beeld een auto zonder ingeschakelde verlichting. (Kan ook andersom zijn geweest). Daarbij werd ook verkondigd, dat auto's met overdag licht aan beter waren te zien. Maar als je goed naar het filmpje keek, zag je dat het tegendeel waar was.henk 940LPT schreef : is echt goed voor de veiligheid, die witte/grijze/zwarte autos zonder verlichting zie je dus niet meer over het hoofd.
Maar niet alleen jij spaart 150 Watt. Er rijden op deze wereld heel veel auto's rond. Jaarlijks worden er naar het schijnt in Nederland 500.000 nieuwe auto's verkocht. Als we de rest van de auto's even vergeten en alleen het extra verbruik van die 500.000 nieuwe auto's bekijken, dan zitten we al op 150 x 500.000 Watt is 75.000.000 Watt. Of 75.000 kiloWatt. 75 MegaWatt dus. Die je kunt besparen door het licht uit te laten.henk 940LPT schreef : ik vind persoonlijk de mogelijke besparing van ongeveer 150 watt (dimlicht tov geen licht) echt minimaal op de 30-40 KILOwatt die je gebruikt bij rijden met constante snelheid... kosten voor lampen idem.
Groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Als het gaat om het zien van de auto specifiek, moet ik je gelijk geven. Ik kan me het spotje ook nog herinneren. Het ging volgens mij niet zozeer om te zien wat het was, of welke kleur ie had, maar dat ie zichtbaar was, en dat was in mijn herinnering wel goed gelukt.Mathy schreef : De Nederlandse overheid heeft al jaren geleden bewezen dat dat niet altijd het geval is. Een paar decennia geleden werd er namelijk een voorlichtingsfilmpje uitgezonden op televisie, met in de bovenste helft van het beeld een auto met en in de onderste helft van het beeld een auto zonder ingeschakelde verlichting. (Kan ook andersom zijn geweest). Daarbij werd ook verkondigd, dat auto's met overdag licht aan beter waren te zien. Maar als je goed naar het filmpje keek, zag je dat het tegendeel waar was.
Ik kon hem jammergenoeg niet vinden op youtube.Net als die van Annemarie Verstappen, in de Calvé reclame uit 1985 of zo, die zoek ik ook al heel lang, maar nergens te vinden.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Nee, dat is niet de manier Mark I.De boete voor het onnodig voeren van mistlicht overdag verhogen naar 400 euro en zorgen dat er goed op gecontrolleerd wordt, wat overigens ook kan, met een full-front camera.MSuidgeest schreef : En gelijk bij iedereen de mistalmpen kapot slaan.
Gajes........maar dit word een hele andere discussie als we niet oppassen.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
NEE!!! Want:MSuidgeest schreef : En gelijk bij iedereen de mistlampen kapot slaan. Want dan bespaar je aanmerkelijk meer energie!
- Of hij laat de kapotte lampen zitten. Wat voor extra luchtweerstand zorgt.
- Of hij vervangt ze. Het maken van die nieuwe mistlampen kost energie. Vervoer naar de handel tel ik even niet mee, want in een grote container past vast nog wel een extra setje mistlampen. Maar dan:
- Dan moet ie een extra rit naar de automaterialenhandel maken, of
- De postbode moet een extra stop maken
Daar spaar je dus helemaal geen energie mee.
Groetjes Mathy
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Ik bedoelde het herkennen dat er een auto aan komt, niet het herkennen van merk, type en kleur.Baseman schreef : Het ging volgens mij niet zozeer om te zien wat het was, of welke kleur ie had, maar dat ie zichtbaar was, en dat was in mijn herinnering wel goed gelukt.
Ik denk dat er van ver voor YouTube en internet weinig in de virtuelle wereld te vinden is. Misschien dat je zoiets nog vindt in het archief van de NOS. Ik kan me niet voorstellen dat iemand destijds al die reclames op z'n VHS recorder opgenomen heeft en die nu op internet zet. Al zie je op internet wel vreemdere dingen (gebeuren).Baseman schreef : Ik kon hem jammergenoeg niet vinden op youtube.Net als die van Annemarie Verstappen, in de Calvé reclame uit 1985 of zo, die zoek ik ook al heel lang, maar nergens te vinden.
Groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-