Leeglopen accu in 15 minuten
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-04-2008 09:27 #1197058
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Een accu waar je gewoon nog
Een accu waar je gewoon nog op kunt starten is niet zodanig slecht dat er daarna een laadspanning kan zijn van slechts 11 Volt. Dat kan m.i. alleen betekenen dat er niet geladen wordt, dus de dynamo niet werkt.
Bij een niet werkende dynamo (na 220.000 km de koolborstele versleten is trouwens vrij normaal) is het meestal zo dat je de spanningsregelaar met daaraan vast de koolborstels zijn versleten.
Het is wel een beetje priegelen om de nieuwe regelaar goed te monteren. Misschien heb je de koolborstels wel gebroken bij montage, kan zo maar gebeuren bij ruwe montage.

Bij een niet werkende dynamo (na 220.000 km de koolborstele versleten is trouwens vrij normaal) is het meestal zo dat je de spanningsregelaar met daaraan vast de koolborstels zijn versleten.
Het is wel een beetje priegelen om de nieuwe regelaar goed te monteren. Misschien heb je de koolborstels wel gebroken bij montage, kan zo maar gebeuren bij ruwe montage.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-04-2008 22:13 #1197106
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Update dynamo probleem
Heren even een update. De accu is OK, kun je met acculader bijladen en geeft dan een spanning van boven de 12,5 V. Het laadstroombekrachtigingskabeltje(scrabble?) geeft dan een spanning van 11 V. De nieuwe spanningsregelaar heeft amper langere koolborstels dan de oude, aangezien de dynamo ook met de nieuwe spanningsregelaar ook niets doet mocht ik hem weer teruggeven aan de autozaak (Rijpma in Roden, nette mensen). Ovrigens viel dat Hun conclusie: dynamo is ergens anders stuk. De goedkoopste vervanger (gereviseerd) kwam tegen de 450 euro. Een nieuwe Bosch kost iets van 900... Slik. Voor second opnion naar mijn APK garage, hun conclusie was ook: helaas dynamo stuk. We hebben ook nog even de truc geprobeerd met een andere stroomdraad de dynamobekractiging verbinden maar dat hielp dus ook niet. Bij de Volvo dealer kostte een ruildynam0 400 euro, nog steeds veel geld.Via dit forum kwam ik bij Nordicar uit in Heerhugowaard, die hebben een gereviseerde voor 220 Euro, als ik de oude weer inlever tenminste, 50 euro statiegeld. Nou die wordt donderdag bezorgd en dan zetten we hem erin. Het blijft vreemd dat het controlelampje NIET brandt bij stilstaande motor als je hem op het contact zet. Het oliedruklampje en lambdasonde wel. Ik heb het dashboard al los gemaakt en lampjes verwisseld maar dat is het dus niet. Het laadstroomcontrole lampje gloeit als de motor loopt en brandt dus niet als de motor uit staat. Dus ik hoop toch maar dat het die dynamo wel is. Enfin, het is nog een heel verhaal geworden. Als de nieuwe dynamo erin zit dan meld ik de bevindingen. Bedankt tot dusver voor jullie adviezen!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-04-2008 22:22 #1197111
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic diode
als er 1 gelijkrichter diode stuk is in de dynamo kan de dynamo niet voldoende power leveren en omdat de spanning steeds net te laag wordt heeft de spanningsregelaar er ook moeite mee. Ik zoek altijd nog een test om dit aan de auto vast te stellen. Heb al eens dit verzonnen maar nog niet geprobeerd: maak de V riem los van de dynamo, zet alle verbruikers uit en meet de nulstroom van het boordnet, draai dan langzaam met de hand de dynamo, als ik het goed heb ga je op sommige plaatsen ineens meer stroom meten naarmate je draait want dan zit net de kapotte diode voor de koolborstels. Is dit nog eens het proberen waard?
- Leon Doensen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-04-2008 10:36 #1197137
door Leon Doensen
Beantwoord door Leon Doensen in topic laadstroomlampje
Tsja, dat is weer zo'n slim systeem van Volvo......(ik zie de logica er niet van in maar dat zal wel aan mij liggen..)
Als het laadsysteem in orde is moet op contact het laadstroomlampje branden, brandt hij niet dan is je laadcircuit niet in orde(oftwel de accu wordt niet meer bijgeladen). Het nadeel van dit 'systeem' is, is dat als je een rit maakt van 500km en na 10 km laadt je dynamo niet meer bij, je dat dus niet meteen doorhebt (immers je kunt alleen vaststellen dat het laadcircuit niet in orde is als hij op contact staat) Ok, Volvo is niet helemaal achterlijk dus hebben ze bedacht dat als eerste je toerenteller niets meer doet. Daarna gaat ook het ABS lampje aan en doet je ABS het niet meer. Ik heb geen idee hoe je het kunt merken als je geen toerenteller of ABS hebt maar dit weet ik iig uit ervaring(bij meerdere Volvo's uit onze categorie) Overigens de oude BMW's (oa 323i '80 ) had dit systeem ook.....je staat dan dus ineens met een lege accu...(in mijn geval omdat de massadraad vd dynamo was afgebroken) Het ene moment draait de startmotor nog en bij de volgende poging doet hij niks meer.
Er zijn ook automerken....die het de gemiddelde automobilist wat makkelijker maken en er niet vanuit gaan dat je de auto eerst op contact zet en gaat tellen of alle lampjes branden die moeten branden MAAR in geval van een manco in het laadcircuit heel simpel het laadstroomlampje op laat lichten....Eureka!!
Bedankt Toyota jammer dat jullie nooit met Volvo hebben samengewerkt...dat had een hele hoop electrische problemen minder gegeven.....
Als het laadsysteem in orde is moet op contact het laadstroomlampje branden, brandt hij niet dan is je laadcircuit niet in orde(oftwel de accu wordt niet meer bijgeladen). Het nadeel van dit 'systeem' is, is dat als je een rit maakt van 500km en na 10 km laadt je dynamo niet meer bij, je dat dus niet meteen doorhebt (immers je kunt alleen vaststellen dat het laadcircuit niet in orde is als hij op contact staat) Ok, Volvo is niet helemaal achterlijk dus hebben ze bedacht dat als eerste je toerenteller niets meer doet. Daarna gaat ook het ABS lampje aan en doet je ABS het niet meer. Ik heb geen idee hoe je het kunt merken als je geen toerenteller of ABS hebt maar dit weet ik iig uit ervaring(bij meerdere Volvo's uit onze categorie) Overigens de oude BMW's (oa 323i '80 ) had dit systeem ook.....je staat dan dus ineens met een lege accu...(in mijn geval omdat de massadraad vd dynamo was afgebroken) Het ene moment draait de startmotor nog en bij de volgende poging doet hij niks meer.
Er zijn ook automerken....die het de gemiddelde automobilist wat makkelijker maken en er niet vanuit gaan dat je de auto eerst op contact zet en gaat tellen of alle lampjes branden die moeten branden MAAR in geval van een manco in het laadcircuit heel simpel het laadstroomlampje op laat lichten....Eureka!!
Bedankt Toyota jammer dat jullie nooit met Volvo hebben samengewerkt...dat had een hele hoop electrische problemen minder gegeven.....
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-04-2008 11:12 #1197139
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic MaartenGoldberg = RoyApcar?
Ik vindt het erg verwarrend dat er twee ogenschijnlijk gelijkende zaken door elkaar lopen, door twee verschillende personen gepost.Ik zou MaartenGoldberg willen verzoeken (als het vervangen van de dynamo niet afdoende is geweest en er een vervolg vraag komt) een "eigen" draadje te starten, zodat we kunnen focussen op het issue wat Roy had, waarvan nu niet meer duidelijk is, of het nu werkt of niet, blijkt uit de reacties.
In het algemeen zou ik willen vragen, toevoegingen die van nut zijn op het probleem van de originele poster uiteraard te posten, maar het gelieve niet in een ander zijn/haar posting je eigen probleem achter te laten.
Dit komt de leesbaarheid niet ten goede.
Ik heb even overwogen beide draadjes uit elkaar te halen, maar ik denk dat dat nu nóg meer verwarring schept, dus heb ik het maar gelaten.
Dank voor uw begrip.
Overigens ben ik dus wel nieuwsgierig of Roy weer normaal kan cruisen.
@Ldoensen:Volvo had het best wel voor elkaar hoor. In mijn 164 brandde ook een laadstroomlampje, wat heel simpel werkte.De ene poot van het lampje hing aan de B+ van de dynamo en de andere aan de + van de acuu.Ziedaar, als alles werkt, geen spanningsverschil maar zodra de regelaar stuk gaat, ligt er tussen de laadspanning van B+ en de acuu een potentiaalverschil. Als gevolg hiervan gaat het lampje de zacht of feller branden. De Amazon heeft dit systeem meen ik ook. Heel simpel, maar wel doeltreffend. Regelaar stuk, meteen een lampje aan. Of je laadSTROOM hebt, kun je dan weer niet zien, dat is wel weer jammer.Ergo: Dat lampje gaat naar mijn idee dus flauw branden als er iets mis is in het laadcircuit. In theorie kan de accu niet de veroorzaker zijn, hoewel de genoemde 11 volt voor een accu die wordt bijgeladen, wel erg weinig is.De spanningsregelaar is vaak de boosdoener. Ik ben dus benieuwd of dat hier ook zo blijkt te zijn.
Overigens, elke dynamo heeft minstens 3 draadjes, maar die ene die op de B+ zit, wordt wel eens vergeten.Dan gaat dat laadstroomlampje dus lekker fel branden in de teller en kun je zoeken tot je een ons weegt.
In het algemeen zou ik willen vragen, toevoegingen die van nut zijn op het probleem van de originele poster uiteraard te posten, maar het gelieve niet in een ander zijn/haar posting je eigen probleem achter te laten.
Dit komt de leesbaarheid niet ten goede.
Ik heb even overwogen beide draadjes uit elkaar te halen, maar ik denk dat dat nu nóg meer verwarring schept, dus heb ik het maar gelaten.
Dank voor uw begrip.
Overigens ben ik dus wel nieuwsgierig of Roy weer normaal kan cruisen.
@Ldoensen:Volvo had het best wel voor elkaar hoor. In mijn 164 brandde ook een laadstroomlampje, wat heel simpel werkte.De ene poot van het lampje hing aan de B+ van de dynamo en de andere aan de + van de acuu.Ziedaar, als alles werkt, geen spanningsverschil maar zodra de regelaar stuk gaat, ligt er tussen de laadspanning van B+ en de acuu een potentiaalverschil. Als gevolg hiervan gaat het lampje de zacht of feller branden. De Amazon heeft dit systeem meen ik ook. Heel simpel, maar wel doeltreffend. Regelaar stuk, meteen een lampje aan. Of je laadSTROOM hebt, kun je dan weer niet zien, dat is wel weer jammer.Ergo: Dat lampje gaat naar mijn idee dus flauw branden als er iets mis is in het laadcircuit. In theorie kan de accu niet de veroorzaker zijn, hoewel de genoemde 11 volt voor een accu die wordt bijgeladen, wel erg weinig is.De spanningsregelaar is vaak de boosdoener. Ik ben dus benieuwd of dat hier ook zo blijkt te zijn.
Overigens, elke dynamo heeft minstens 3 draadjes, maar die ene die op de B+ zit, wordt wel eens vergeten.Dan gaat dat laadstroomlampje dus lekker fel branden in de teller en kun je zoeken tot je een ons weegt.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-04-2008 23:37 #1197385
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nieuwe dynamo werkt
OK na montage nieuwe dynamo werkt alles weer naar behoren. Waarom bij een defecte dynamo het laadstroomlampje niet brandt als ie op het contact staat is me nog een groot raadsel. Zit me nog steeds niet lekker, begin ik tzt een nieuwe topic over. Nogmaals dank voor alle advies!
Moderators: Jerry Stam