LCD rot bij nieuw type buitentemperatuur display ???

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-12-2007 21:07 #1063180 door V700 register
allen, zojuist het forum nagekeken op informatie mbt "LCD rot" , het zwart worden van (een gedeelte van) het LCD schermpje van de buitentemperatuurmeter. voor zover ik hier informatie over kan vinden is dit alleen voorgekomen bij de oude uitvoeringen met 2 stekkers nu ben ik bang dat ik de twijfelachtige eer te hebben ook LCD rot bij een nieuw type met 1 stekker te hebben. Vrijdag laatste keer in auto gereden, toen alles OK. auto heeft tot vandaag zoals altijd buiten gestaan, toen ik vandaag de sleutel omdraaide zag ik het meteen: rechtsonderin een zwarte plek op het display, bij het c'tje van celsius. het gaat bij mij dus om een temperatuurmeter met 1 stekker, verder zwarte voorkant (geen "sneeuwvlokje" om vorst-LED) mijn vraag is of iemand dit eerder heeft geconstateerd bij temperatuurmeters met 1 stekker. zijn er ook types waarbij het niet voorkomt, en zijn die ook basis van volvo nummers van elkaar te onderscheiden ? Ik zag dat Bas de vraag naar vervangende displays had uitgezet bij leveranciers, is hier nog wat uit gekomen Bas ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-12-2007 21:28 #1186483 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Rot of not

Hallo Henk

Ik zag op de laatste sleuteldag in Gemert een digitale buitentemperatuurmeter van het eerste type (twee stekkers) liggen, zonder LCD rot.

Ooit heb ik een digitale buitentemperatuurmetergekocht bij Auto Rima.  Bij ontvangst bleek dat ie (eerste type) LCD rot te hebben.  Ik ben toen zelf naar Rima gereden (ik moest onderweg nog op een paar plaatsen zijn).  Rene (de baliemedewerker) had toen 10 digitale buitentemperatuurmeters liggen.  3 van het ene type en 7 van het andere.  Alle digitale buitentemperatuurmeters van het oude type hadden LCD rot, alle digitale buitentemperatuurmeters van het nieuwe type niet.  Vandaar dat ik sinds die dag verkondig, dat oude types het allemaal krijgen en nieuwe niet.  Maar ja, nu duiken dus in korte tijd twee digitale buitentemperatuurmeters op, een van het oude en een van het nieuwe type, waarbij juist het ongekeerde aan de hand is.

Misschien dat iemand ons kan vertellen hoe het fenomeen LCD rot ontstaat.  Dan is misschien vast te stellen of het op te lossen is.

Groetjes

Mathy  (die pas nog gezien heeft, hoe je het lampje in de digitale buitentemperatuurmeter kunt vervangen door een LEDtje)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-12-2007 21:34 #1186485 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Neen.

henk 940LPT schreef :
Ik zag dat Bas de vraag naar vervangende displays had uitgezet bij leveranciers, is hier nog wat uit gekomen Bas ?

Ik moet bekennen dat ik ook niet meer in de gaten had dat ik nog nooit antwoord gehad heb van die lui.

Ik zal er eens een keer een nieuwe mail aan wagen.
Weet je toevallig het draadje nog terug te vinden waar dat in stond? Daar stonden als het goed is ook de afmetingen in.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-12-2007 21:46 #1186488 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 1x8 5,5mm

<a href="/node/11039"> www.volvo700vereniging.nl.http-lb.bit.nl/node/11039   hier zeg je dat je denkt dat het een 1x8 5,5mm is.

kun je hier wat mee ? anders moet ik m demonteren, openmaken en kijken of er een type nummer oid op het ding zelf staat. gaat nu even niet lukken, auto is even in onderhoud, kan er dus niet bij.

&#160;

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-12-2007 00:24 #1186524 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic LCD

Hallo Henk

Ik ben bang, dat de LCD die Volvo gebruikt heeft, geen standaard LCD is.

Als ik het niet vergeet, kijk ik binnenkort nog eens.  Ik heb er een met LCD rot in de garage liggen (is niet te koop).  Die is al open geweest is (zie dit forum).  Open maken van een digitale buitentemperatuurbehuizing moet de eerste keer met beleid gebeuren, anders breekt ie.  Dat moet je dus ook niet doen, met een kastje dat nog terug in de auto moet.

Groetjes

Mathy

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-12-2007 00:36 #1186527 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Stekkers en vlokjes

Hallo Henk

henk 940LPT schreef : Het gaat bij mij dus om een temperatuurmeter met 1 stekker, verder zwarte voorkant (geen "sneeuwvlokje" om vorst-LED)

Hmm, ineens zie ik dat daar staan.  Da's vreemd, want volgens mij hebben de vroege uitvoeringen meestal géén sneeuwvlokje en de latere uitvoeringen wel.  Je hebt dus als ik me niet vergis of een overgangsmodel of een kastje dat door iemand anders samengesteld is uit een oude en een nieuwe variant.  Al geloof ik eigenlijk niet dat dat laatste het geval is.  Al ben ik zelf ook al op het idee gekomen, moet ik eerlijk bekennen.

Volvo heeft gedurende de tijd dat bepaalde onderdelen aangeboden werden, volgens nog wel eens een aantal modificaties toegepast.  Zolang die niet al te groot waren (zoals bij de armsteun met bekerhouders voor de 940, die eerst uit harde plastik bestond en later geleverd is met (kunst?)leren bekleding), hebben ze alleen het laatste cijfer van het bestelnummer veranderd.  Het getal dus achter het streepje. Het zou dus best kunnen zijn, dat Volvo eerst digitale buitentemperatuurmeters zonder sneeuwvlok, maar met twee stekkers geleverd heeft.  Daarna even de versie met maar één stekker, maar nog zonder sneeuwvlokje.  En vervolgens pas het sneeuwvlokje heeft ingevoerd.

Groetjes

Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-12-2007 11:09 #1186558 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic juist

bedankt Mathy, je sterkt me in mijn vermoeden.

als het goed is moeten dus de thermometers met 1 stekker en wel/geen sterretje verschillende nummers hebben. ik zou graag het nummer van de display met sterretje willen hebben, hiermee kan ik kijken of mijn nummer (zonder sterretje) anders is en proberen een temperatuurmeter met het juiste nummer te bemachtigen. zoeken is makkelijker als je mensen een onderdeelnummer kunt geven.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-12-2007 21:29 #1186618 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Bestelnummers

Hallo Henk

In de accessoirescatalogus van eind 1994 (voor modeljaar 1995) staat:

Een foto van een digitale buitentemperatuurmeter zonder sterretje (wil nog niks zeggen, ze kunnen de foto overgenomen hebben uit een eerdere catalogus).

960 95-  9128 759-9

940 93-, 960 93-94 9130 198-6

940/960 91-92, 740 91-92, 760 88-90 9130 198-6

Waarom die laatste twee apart genoemd worden weet ik niet.  Maar voor de modeljaren 1988 t/m 1992 (van die modellen waarin deze digitale buitentemperatuurmeter past) heb je ook nog een montageset nodig (9134 088-5).  Combineer ik dat met het feit dat de genoemde bestelnummers oplopen (van 9128 via 9130 naar 9134) dan kom ik tot de conclusie, dat de digitale buitentemperatuurmeter voor bepaalde modellen ooit inclusief montageset geleverd is.

Het achtste getal (dat achter het streepje) kent de dealer vaak niet.  Volgens mij is dat het revisienummer.

Hier op de site vind je de digitale versie van de laatste accessoirescatalogus die Volvo ooit voor onze auto's heeft uitgegeven.  Ook daarin ook een foto van een digitale buitentemperatuurmeter zonder sterretje, maar met de bestelnummers:

S90, V90, 960 95– 9166 580-2
960 93–94, 940 93– 9166 579-4
960/940 91–92,
760 88–90, 740 91–92 9166 579-4
+ Montageset 88–92 9134 088-5

Sinds deze week heb ik ook microfiches.  Maar zonder microfichelezer zijn die wat moeilijk te lezen.  (Voor degenen die niet weten waarover ik het heb.  Voor er computers waren, werden alle gegevens sterk verkleind, op een stukje folie gezet.  Deze stukjes folie (A6 formaat ongeveer) werden dan in een kastje gestopt, waarin een lamp en een soort vergrootglas zitten.  Op een scherm kon je dan de plaatje bekijken.)

Groetjes

Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-03-2008 15:53 #1193738 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic afronden
om dit geheel even te ronden:

dit weekend heb ik tijd gevonden mijn oude display (zonder sterretje, 1 witte stekker en LCD-rot) om te ruilen voor mijn nieuwe display (met sterretje, 1 zwarte stekker en zonder LCD-rot). de nummers verschillen, maar wijken ook van van wat Mathy hierboven heeft beschreven:

oude: 9130 199 W444 
nieuwe: 9442 081 W610 

vol verwachting mijn tellerunit losgemaakt, displays verwisseld (omgeschroefd) en zou de stekker aansluiten. kleine kink in de kabel: zwarte stekker IS NIET witte stekker, de witte is 6 polig, de zwarte 8 polig. de pennetjes losgemaakt uit de stekkers door aan de kant van de pennetjes de kleine lipjes op de pennetjes terug te buigen en aan de kant van de draden de buitenkanten open te klikken. de pennetjes kun je dan eenvoudig uit de stekker trekken en overzetten. beetje stom zitten klooien door niet goed op te letten welke draad waar hoort, maar na een duik in de documentatie was dit ook weer gefixt. bij de oude display had ik overigens 6 draden en bij de nieuwe maar 5, kleuren kwamen wel overeen.

boel teruggezet en getest, LCD werkt, geeft temperatuur aan en verlichting doet het ook. ontbrekende draad (geel/wit) bij nieuwe display blijkt voor het "dimmen" van de achtergrondverlichting te zijn. nu brandt deze altijd op constante, volle sterkte. ik vind het eigenlijk wel prettig dat dit niet meer werkt, de display is nu, onafhankelijk van rest verlichting, gewoon netjes duidelijk verlicht. wat me wel opviel is dat het nieuwe display meer tijd nodig heeft om de temperatuur op het scherm te zetten na omdraaien van contactsleutel

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-03-2008 16:15 #1193739 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic titel topic gewijzigd
titel van dit topic mar even gewijzigd, voor mensen die niet tot de "temperatuur display LCD-rot-incrowd" behoren is het nu hopelijk makkelijk te vinden of te zien waar (en welk display) het over gaat

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC